2021-08-13, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Är lite annat då dessa är blandat med rottweiler och siberian husky och inte alaskan husky.

En AH är en prestationsavlad blandras vars syfte enbart är att vara en bra draghund och kan vara blandat med alla möjliga olika raser.

Varken AH eller SH bör dock blandas med rottweiler eller andra både mentalt och exteriört liknande.

Dock en rätt vettig text, man får tänka både en och fler gånger på hur respektive ras kan komma att bli i kombination med varandra.
Vänta Rottsky är inte baserat på enbart SH utan den är baserad på alla hundar som har namnet Husky i sig som parar sig med Rottweiler.
Citera
2021-08-13, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är alltså din kull och du är här i hopp om att dra köpare till den vansinniga blandningen?
Nej -.- jag vill ha den blandning. Jesus. Jag har en Rottweiler o Dobermann skrivit det flera gånger här på forumet. Har en kompis som känner en annan kompis och deras föräldrar säljer denna ras det är typ bara 1 vecka kvar tills dom är redo för flytta till sina nya hem. Jag har sökt innan på nätet men kan inte hitta någon som skriver priser om denna blandning bara folk som visar bilder på sina valpar på bloggar osv men ingen nämner vad dom betalade .Men om man kollar USA osv hittar man priser men det är svårt att gå efter deras priser och sätta in dom i svenska då skulle alla vilja uppföda denna typ av blandning
Citera
2021-08-13, 01:16
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firrobecca
Nej -.- jag vill ha den blandning. Jesus. Jag har en Rottweiler o Dobermann skrivit det flera gånger här på forumet. Har en kompis som känner en annan kompis och deras föräldrar säljer denna ras det är typ bara 1 vecka kvar tills dom är redo för flytta till sina nya hem. Jag har sökt innan på nätet men kan inte hitta någon som skriver priser om denna blandning bara folk som visar bilder på sina valpar på bloggar osv men ingen nämner vad dom betalade .Men om man kollar USA osv hittar man priser men det är svårt att gå efter deras priser och sätta in dom i svenska då skulle alla vilja uppföda denna typ av blandning
Du pratar inte om en "ras" utan om en helt idiotiskt blandning.
Finns det någon som kablar ut valpar från en sådan blandning så är det vettigaste att det är skottpengar på både dem och valparna.

Skälet till att du inte hittar information och pris på sån idiotiskt blandning är att ingen vill stå för att de lägger ut sånt skit till oanade människor som vill ha söta hundar...

Min rekommendation till din "vän" är att avliva kullen - för sån oansvarig blandning har inte i samhället att göra.

Edit
Och innan du börjar bjäbba .. så ja, jag kan hund.
Senast redigerad av micro113 2021-08-13 kl. 01:20.
Citera
2021-08-13, 01:24
Medlem
Citat:
Det är alltså din kull och du är här i hopp om att dra köpare till den vansinniga blandningen?
Dessutom är det bara folk som inte har kunskap om hundar som säger som du... Jag har haft några schäferhundar och har nu rottweiler och dom är vakthundar som alla säger ingen av mina hundar har vaktat eller skäller när folk kommer eller liknade.. pga att jag uppfostrar mina hundar till att inte skälla osv .... Om jag skulle vilja hade min rottweiler kunnat bli en drag hund även om den inte kanske har det bästa förutsättningarna för kunna bli en ultimat drag hund så skulle hon ändå kunna bli om jag hade velat .... Det är precis som att säga chihuahuor och små hundar är skälliga osv dom hundraserna har inte dom egenskaper att vara så det är bara dåligt hundägare som behandlar sina hundar som bebsisar och inte som hundar. Tycker det är så fel att säga den hundrasen har dålig mentalitet och den rasen har dålig temperament den rasen har de o de allt beror helt på vad ägaren gör av hunden.
Citera
2021-08-13, 01:38
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Dessutom är det bara folk som inte har kunskap om hundar som säger som du... Jag har haft några schäferhundar och har nu rottweiler och dom är vakthundar som alla säger ingen av mina hundar har vaktat eller skäller när folk kommer eller liknade.. pga att jag uppfostrar mina hundar till att inte skälla osv .... Om jag skulle vilja hade min rottweiler kunnat bli en drag hund även om den inte kanske har det bästa förutsättningarna för kunna bli en ultimat drag hund så skulle hon ändå kunna bli om jag hade velat .... Det är precis som att säga chihuahuor och små hundar är skälliga osv dom hundraserna har inte dom egenskaper att vara så det är bara dåligt hundägare som behandlar sina hundar som bebsisar och inte som hundar. Tycker det är så fel att säga den hundrasen har dålig mentalitet och den rasen har dålig temperament den rasen har de o de allt beror helt på vad ägaren gör av hunden.
Jag har dokumenterad erfarenhet av hund eftersom jag varit testledare för både MH och MT och dessutom varit aktiv hundförare inom Försvarsmakten.
Utöver det har jag fött upp schäfer -- bl a med en tik som parades med världsmästaren inom IPO...
Så testa inte att komma med dina skitåsikter och små känslor och försöka slå mig på fingrarna när det gäller hund.
Den blandras du pratar om skall inte ut i samhället utan avlivas innan de lämnar tiken eftersom blandningen är farlig ...
Citera
2021-08-13, 01:40
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Tycker den blandning är så sjukt finna där av jag frågar vad som är lämplig pris för en sådan blandning för vill verkligen ha den combo.
Vill verkligen ha för att de är fina är inget argument som någonsin kommer vara gångbart med djur.
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Så på vilket sätt passar rottisens i kombination med alaskan huskyns egenskaper in i din livsstil?

Och nej, en hund blir inte vad man gör den till. Det går bara att träna hunden innanför deras genetiska förutsättningar. Naturliga instinkter kan varken tränas in eller tränas bort.
Well put
Och det är skitkul att köra spann, är man lite lätt byggd så kan en hund fungera som träning för vovven.
Citat:
Nej inte riktigt. Allt handlar om hur ägaren gör sina hundar till. Alla mina hundar har jag enbart haft som husdjur och inte i bruk skick och ingen av alla 7 hundar jag har haft varit något problem 5 hanar 2 tikar. Du kan ta en jakt hund och få den till att bli vakt hund istället om man vill.... Jag tycker det e fel att säga att en typ av hundras är vakt en är jakt osv.... Så enligt dessa person som säger så menar att jakt hundar skulle överleva om dom blev övergivna medans en vakt hund som blir övergiven i skogen skulle dö xD. Att människor har skapat vissa raser för dom ska vara mer eftktiva i vissa områden ja. Men om man ska gå efter vad du säger att husky är en feg hund så påstår du att en varg är en feg varg all husky är bland dom närmaste ras lagligt i Sverige du kan komma en varg. Så nej en husky är inte en feg hund. Men nu handlar inte min tråd om detta ämne utan vad folk skulle ge om dom va intresserad av en Rottsky som den blandning kallas för som är super populära i USA.
Du har inte fött upp sju hundar, sluta ljug.

Som svar på din fråga: Du betalar så mycket du vill. Skulle jag träffa dig som uppfödare så skulle jag backat, även om det var min absoluta favoritras. Skulle jag mött en ordnad & välrenomerad uppfödare som gjorde denna, eller liknande blandning så skulle jag försökt tala dessa ur att behålla kullen vid liv, som Micro skriver...
Senast redigerad av GoUoD 2021-08-13 kl. 01:50.
Citera
2021-08-13, 08:46
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Anledningen till att jag frågar är att man köper inte en valp på 8 veckor för 1000 kr eller hur det säger säg själv att något är knass. Där av vill jag vet vad man ska kunna betala för en sån blandning dom kanske är värda på marknaden 12.000 kr så ser jag en som säger för 6000 och tror att det är normalt pris så tror man att det är en seriös uppfödare. Där av vill jag veta vad man skulle kunna beta för en sån blandning så man vet att man får en valp som troligen haft en seriös uppfödare och bra uppväxt

Som sagt, bara kolla blandraser på ex Blocket, där de går mellan 5000-40 000 kr helt beroende på uppfödare. Se om någon säljer din blandras redan så får du ett svar att jämföra med.

Själv skulle jag kunna betala runt 15000-20000 för "min ras" (renras, engelsk cocker spaniel). Hade jag varit så intresserad av "din" ras som du verkar vara hade jag kunnat betala detsamma för den.
Citera
2021-08-13, 09:10
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Anledningen till att jag frågar är att man köper inte en valp på 8 veckor för 1000 kr eller hur det säger säg själv att något är knass. Där av vill jag vet vad man ska kunna betala för en sån blandning dom kanske är värda på marknaden 12.000 kr så ser jag en som säger för 6000 och tror att det är normalt pris så tror man att det är en seriös uppfödare. Där av vill jag veta vad man skulle kunna beta för en sån blandning så man vet att man får en valp som troligen haft en seriös uppfödare och bra uppväxt

Här har du din hund;https://www.dba.dk/rottweiler-siberian/id-121381466/

Finns väl ingen med alla hjärnceller i behåll, som avler "seriöst" på den blandning. Därför det finns rashunder som kvalificerar sig till avl genom utställning, och bastarder. Din hund där är en bastard, och kommer aldrig att bli godkänd och därmed kvalificerad för avl.
Citera
2021-08-13, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Här har du din hund;https://www.dba.dk/rottweiler-siberian/id-121381466/

Finns väl ingen med alla hjärnceller i behåll, som avler "seriöst" på den blandning. Därför det finns rashunder som kvalificerar sig till avl genom utställning, och bastarder. Din hund där är en bastard, och kommer aldrig att bli godkänd och därmed kvalificerad för avl.
Den är 2 år men riktigt söt ju. Får läsa på lite mer om den blandning det är faktiskt en riktigt bra combo sen är det upp till ägaren vad den gör med hunden. Alla mina hundar har bara varit sällskap hundar inget annat och dom har varit och är i topp lydnad osv.....
Citera
2021-08-13, 11:12
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Den är 2 år men riktigt söt ju. Får läsa på lite mer om den blandning det är faktiskt en riktigt bra combo sen är det upp till ägaren vad den gör med hunden. Alla mina hundar har bara varit sällskap hundar inget annat och dom har varit och är i topp lydnad osv.....

Vad du än påstår så är en understimulerad husky är bland de jobbigaste hundarna i världen. En husky-mix kan inte vara mycket bättre om man bara har den som sällskap. En husky behöver fysisk motion nästan mer än psykisk träning för att inte bli helt odärgliga. Men du kanske hade tänkt köra drag med den ett par dagar i veckan?
Citera
2021-08-13, 11:42
Medlem
Citat:
Den blandras du pratar om skall inte ut i samhället utan avlivas innan de lämnar tiken eftersom blandningen är farlig ...
Alla hundar förtjänar en chans. Har man tur kan det bli en underbar hund även av en sådan blandning. Det beror på vilka anlag den får från vilken förälder. Däremot bör den köpas av någon med hundvana som inte är alltför sentimental utan är beredd att avliva om hunden visar sig farlig när den växer upp.
Citera
2021-08-13, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Vad du än påstår så är en understimulerad husky är bland de jobbigaste hundarna i världen. En husky-mix kan inte vara mycket bättre om man bara har den som sällskap. En husky behöver fysisk motion nästan mer än psykisk träning för att inte bli helt odärgliga. Men du kanske hade tänkt köra drag med den ett par dagar i veckan?
En kusin till mig har en husky och hon använder inte sin husky till drag. Utan mer sällskap och mental träning. Dessutom en hund blir aldrig trött av att ut och gå den laddar med energi när den går. Där emot om du springer eller leker kan den bli något trött för stunden men får snart energi tillbaka igen. 15 min träning med huvudet är detsamma som en 1 timmes promenad. Jag säger inte att man ska ersätta promenader med mental träning. Säger bara att du kan ha vilken hundras eller blandning du vill och du måste inte använda en drag hund till drag eller vakt hund till vakt eller jakthund till jakt. Allt du behöver göra är att stimulera deras huvuden så är det ok sen hur du tränar/stimulera deras huvuden det spelar ingen roll. Att vi människor säger att en ras är si eller så beror på att dom har bättre förutsättningar att använda deras förmågor inom det området en andra hundar. Om jag vill så kan jag använda min Rottweiler till jakt,draghund, tryffelhund, eller vad jag vill sen är självklar husky,bättre draghund eller tax som jakthund osv men det är fel att påstå att en hund som har förutsättningar att vara en bra drag hund måste vara en drag hund det är helt fel.... Alla hund raser är bra jakthundar, Draghundar osv. Engågn i tiden så hade inte vi människor hundar som husdjur och dom var precis som vargen och andra djur fri i naturen tror du att varje flok hade mix av olika raser för att överleva Neeejj !!!! Men alla raser har inte samma teknik när dom jagar osv pga deras förutsättningar. Precis som människor det finns viss länder där folket födda med högre hälsena det gör att dom springer fortare och kommer upp högre hastighet en andra du kan inte då men att dom får bara hålla sig till sprint på OS och aldrig hålla på med fotboll eller golf eller någon annan sport dom ska bara hålla sig till grenar som inbär springa pga att dom har en högre hälsena..... Eller att säga åt en person som är 1.90 att den enbart får spela basket.... Så jävla fel. men dom har bättre förutsättningar att kunna va bättre i såna sporter men det hindrar inte dom från att vara duktiga på en annan sport också....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in