2021-08-11, 23:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firrobecca
Svar ja. Dom är sjukt fina balandraser.
Det är alltså din kull och du är här i hopp om att dra köpare till den vansinniga blandningen?
Citera
2021-08-12, 08:12
Medlem
Kallas för "Rottsky" och är tydligen inte helt ovanlig.
https://pawleaks.com/rottweiler-husk...rottsky-guide/
Citera
2021-08-12, 08:40
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Tycker den blandning är så sjukt finna där av jag frågar vad som är lämplig pris för en sådan blandning för vill verkligen ha den combo.

Ah, så du ser alltså bara till det estetiska?

Du tänker inte att dessa kan bli mentalt skruvade och riskerar avlivning för att ingen kan hantera dem?

Köp aldrig någonsin hund efter utseende, kan gå hur galet som helst. Köp hund utefter dom egenskaper hunden har och som passar in i den livsstil man lever.

Så på vilket sätt passar rottisens i kombination med alaskan huskyns egenskaper in i din livsstil?

Och nej, en hund blir inte vad man gör den till. Det går bara att träna hunden innanför deras genetiska förutsättningar. Naturliga instinkter kan varken tränas in eller tränas bort.
Citera
2021-08-12, 08:43
Avstängd
TantRossins avatar
Finns så många hundar som är farat illa, oplanerade valpar. Ta en sådan valp/ hund. Det behövs inte göras fler hundar! Hade själv önskat en vinthund, alternativt en Chihuahua. Tyvärr var det alltid något som sabbade det, och det blev ingen hund. Sen hittade jag min vovve på ett shelter på en grekisk ö, skulle bara hämta henne på flygplatsen. Bästa valet!

Om man nu trots covid 19 ska ut på semester, är det kanske en idé och göra en kombo, då många shelters vill att man ska komma personligt och hämta sin hund.
Citera
2021-08-12, 10:02
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kallas för "Rottsky" och är tydligen inte helt ovanlig.
https://pawleaks.com/rottweiler-husk...rottsky-guide/

Är lite annat då dessa är blandat med rottweiler och siberian husky och inte alaskan husky.

En AH är en prestationsavlad blandras vars syfte enbart är att vara en bra draghund och kan vara blandat med alla möjliga olika raser.

Varken AH eller SH bör dock blandas med rottweiler eller andra både mentalt och exteriört liknande.

Dock en rätt vettig text, man får tänka både en och fler gånger på hur respektive ras kan komma att bli i kombination med varandra.
Senast redigerad av MissMD 2021-08-12 kl. 10:30.
Citera
2021-08-12, 10:30
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Skulle kunna betala 1 en miljoner om jag hade för kontot för den blandning. O ja jag vill enbart ha den för jag tycker dom är fina.

Det här skärmmer mig alltid: "för att de är fina". Jag förstår att man gärna vill ha en hund som är fin att titta på, men det är så mycket mer som behöver prioriteras i första hand. Jag tycker även mycket renras-avel är helt f*cked up för att det baseras så mycket på vad som anses snyggt (tydligast exempel är väl trubbnos-raser som inte ens kan andas men är jättefina att titta på).

Risken med blandraser är att man vet ALDRIG säkert vad man kommer få för egenskaper eller utseende som slår genom i valparna, så att avla över raserna kan vara otroligt opålitligt.

Du har delvis rätt i att man får vad man gör hunden till. Men när man avlar gör man ju det för att man vill att vissa egenskaper ska slå genom och föras vidare. Vakt, jakt eller vinthund tex. Vid renras vet du vilka egenskaper som ligger tidigare i leden. Blandar du raser kan vilka egenskaper som helst från raserna slå genom. Det finns ingen garanti.

Om du nu själv skriver att du skulle kunna betala en miljon, ja då har du ju redan ett pris som du bestämt dig för. Då behöver du inte fråga vad den är värd. Du tycker uppenbart att den är värd så mycket att oavsett vad säljaren begär är du villig att betala för hunden.

EDIT: Om du försöker sälja hund av den blandrasen och dörför undrar om priset är du fri att sätta vilket pris du vill. Finns kanske fler än du som betalar hur mycket som helst för just den korsningen?
Citera
2021-08-12, 11:30
Medlem
Citat:
Feg ?? Jesus tror inte du vet vad du pratar om. Jag har själv en rottweiler och den vakar inte, rottweiler är väldigt familje vänliga hundar. Allt beror på hur man gör sin hund till. Bara för egenskaperna finns där behöver det inte betyda att hunden blir en sån det helt upp till vad man gör hunden till.Alaskan Husky är inga fega hundar. Du behöver göra om din hemläxa

Rottisar är jättebra familjehundar som instinktivt vaktar sin gård/flock.
Polarhundar är nervösa och fulla av energi. De är avlade att dra släde flera mil. Så allt man ville ha va en tålig hund som fattar stopp, hö,vä och dra.
Båda är egensinniga och det krävs mer än lite godis för att få deras uppmärksamhet.
Huskyn är så nervösa att man rek att inte äga en i stan, speciellt oerfaren hundägare. Men du har nog koll som jämför med din hund ist för statistik.
Citera
2021-08-12, 11:48
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Polarhundar är nervösa och fulla av energi. De är avlade att dra släde flera mil. Så allt man ville ha va en tålig hund som fattar stopp, hö,vä och dra.
Båda är egensinniga och det krävs mer än lite godis för att få deras uppmärksamhet.
Huskyn är så nervösa att man rek att inte äga en i stan, speciellt oerfaren hundägare. Men du har nog koll som jämför med din hund ist för statistik.

Nervösa? Jag vet inte riktigt vad du fått det ifrån. Polarhundar ska vara allt annat än nervös.

Anledningen till varför man inte rekommenderar att ha draghundar i stan är för att det inte finns helt optimala dragmarker. Men så länge den får utlopp för draget så går det alldeles utmärkt att ha en draghund boendes mitt i stan.
Citera
2021-08-12, 13:32
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Nervösa? Jag vet inte riktigt vad du fått det ifrån. Polarhundar ska vara allt annat än nervös.

Anledningen till varför man inte rekommenderar att ha draghundar i stan är för att det inte finns helt optimala dragmarker. Men så länge den får utlopp för draget så går det alldeles utmärkt att ha en draghund boendes mitt i stan.

Måhända att det kommer bli populärt med draghundar, nu vi ska ha fosilfri transport. Kan se det för mig, att det kommer finnas parkeringsplatser för hunddragen fordon.
Citera
2021-08-12, 14:27
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Måhända att det kommer bli populärt med draghundar, nu vi ska ha fosilfri transport. Kan se det för mig, att det kommer finnas parkeringsplatser för hunddragen fordon.

Haha, det skulle ändå vara lite trevligt
Jag som nyligen skaffat en sibbe som är tänkt vara ledarhund i familjens spann, skulle inte va helt dumt att köra hundspann till affärn.
Citera
2021-08-13, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Nej inte riktigt. Allt handlar om hur ägaren gör sina hundar till. Alla mina hundar har jag enbart haft som husdjur och inte i bruk skick och ingen av alla 7 hundar jag har haft varit något problem 5 hanar 2 tikar. Du kan ta en jakt hund och få den till att bli vakt hund istället om man vill.... Jag tycker det e fel att säga att en typ av hundras är vakt en är jakt osv.... Så enligt dessa person som säger så menar att jakt hundar skulle överleva om dom blev övergivna medans en vakt hund som blir övergiven i skogen skulle dö xD. Att människor har skapat vissa raser för dom ska vara mer eftktiva i vissa områden ja. Men om man ska gå efter vad du säger att husky är en feg hund så påstår du att en varg är en feg varg all husky är bland dom närmaste ras lagligt i Sverige du kan komma en varg. Så nej en husky är inte en feg hund. Men nu handlar inte min tråd om detta ämne utan vad folk skulle ge om dom va intresserad av en Rottsky som den blandning kallas för som är super populära i USA.
Senast redigerad av firrobecca 2021-08-13 kl. 00:57.
Citera
2021-08-13, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Det här skärmmer mig alltid: "för att de är fina". Jag förstår att man gärna vill ha en hund som är fin att titta på, men det är så mycket mer som behöver prioriteras i första hand. Jag tycker även mycket renras-avel är helt f*cked up för att det baseras så mycket på vad som anses snyggt (tydligast exempel är väl trubbnos-raser som inte ens kan andas men är jättefina att titta på).

Risken med blandraser är att man vet ALDRIG säkert vad man kommer få för egenskaper eller utseende som slår genom i valparna, så att avla över raserna kan vara otroligt opålitligt.

Du har delvis rätt i att man får vad man gör hunden till. Men när man avlar gör man ju det för att man vill att vissa egenskaper ska slå genom och föras vidare. Vakt, jakt eller vinthund tex. Vid renras vet du vilka egenskaper som ligger tidigare i leden. Blandar du raser kan vilka egenskaper som helst från raserna slå genom. Det finns ingen garanti.

Om du nu själv skriver att du skulle kunna betala en miljon, ja då har du ju redan ett pris som du bestämt dig för. Då behöver du inte fråga vad den är värd. Du tycker uppenbart att den är värd så mycket att oavsett vad säljaren begär är du villig att betala för hunden.

EDIT: Om du försöker sälja hund av den blandrasen och dörför undrar om priset är du fri att sätta vilket pris du vill. Finns kanske fler än du som betalar hur mycket som helst för just den korsningen?
Anledningen till att jag frågar är att man köper inte en valp på 8 veckor för 1000 kr eller hur det säger säg själv att något är knass. Där av vill jag vet vad man ska kunna betala för en sån blandning dom kanske är värda på marknaden 12.000 kr så ser jag en som säger för 6000 och tror att det är normalt pris så tror man att det är en seriös uppfödare. Där av vill jag veta vad man skulle kunna beta för en sån blandning så man vet att man får en valp som troligen haft en seriös uppfödare och bra uppväxt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in