Citat:
Ursprungligen postat av
firrobecca
Skulle kunna betala 1 en miljoner om jag hade för kontot för den blandning. O ja jag vill enbart ha den för jag tycker dom är fina.
Det här skärmmer mig alltid: "för att de är fina". Jag förstår att man gärna vill ha en hund som är fin att titta på, men det är så mycket mer som behöver prioriteras i första hand. Jag tycker även mycket renras-avel är helt f*cked up för att det baseras så mycket på vad som anses snyggt (tydligast exempel är väl trubbnos-raser som inte ens kan andas men är jättefina att titta på).
Risken med blandraser är att man vet ALDRIG säkert vad man kommer få för egenskaper eller utseende som slår genom i valparna, så att avla över raserna kan vara otroligt opålitligt.
Du har delvis rätt i att man får vad man gör hunden till. Men när man avlar gör man ju det för att man vill att vissa egenskaper ska slå genom och föras vidare. Vakt, jakt eller vinthund tex. Vid renras vet du vilka egenskaper som ligger tidigare i leden. Blandar du raser kan vilka egenskaper som helst från raserna slå genom. Det finns ingen garanti.
Om du nu själv skriver att du skulle kunna betala en miljon, ja då har du ju redan ett pris som du bestämt dig för. Då behöver du inte fråga vad den är värd. Du tycker uppenbart att den är värd så mycket att oavsett vad säljaren begär är du villig att betala för hunden.
EDIT: Om du försöker sälja hund av den blandrasen och dörför undrar om priset är du fri att sätta vilket pris du vill. Finns kanske fler än du som betalar hur mycket som helst för just den korsningen?