2021-08-12, 18:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skulle vara mycket intressant med någon slags sammanfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Ja, jag har ju haft ynnesten att ha tillgång till själva arkivmaterialet, så jag har väldigt bra koll på vad som stämmer och inte i detta fall. Just det här att tidningar missuppfattar och fabulerar är ju något som man blir särskilt uppmärksam på i en sådan situation. Jag tror inte att det handlar om illvilja utan att man återupprepar tidigare missuppfattningar som sen i sin tur återges fel osv. Till slut skiljer sig uppgifterna helt från originalet.

Om det finns intresse kan jag absolut försöka mig på någon slags sammanfattning. Men det kommer ta lite tid. Tänker du hela scenariot eller snarare et utsnitt kring dagarna runt försvinnandet?

Det skulle absolut vara av mycket stort intresse om du som har väldigt mycket kunskap om det här fallet skulle kunna göra någon slags sammanfattning.

Personligen är jag mest intresserad av tiden, ca en vecka, innan den 5 oktober och därefter under en eller ett par veckors tid.
Citera
2021-08-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det skulle absolut vara av mycket stort intresse om du som har väldigt mycket kunskap om det här fallet skulle kunna göra någon slags sammanfattning.

Personligen är jag mest intresserad av tiden, ca en vecka, innan den 5 oktober och därefter under en eller ett par veckors tid.

Absolut. Detta är en viktig tidsperiod att fokusera på. Jag skall försöka pränta ned en tidslinje från veckan innan försvinnandet sannolikt skedde fram till dess att polisen påbörjade sin utredning.
Återkommer!
Citera
2021-08-12, 19:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ser fram emot den här sammanfattningen från den här viktiga tidsperioden.

Citat:
Absolut. Detta är en viktig tidsperiod att fokusera på. Jag skall försöka pränta ned en tidslinje från veckan innan försvinnandet sannolikt skedde fram till dess att polisen påbörjade sin utredning.
Återkommer!

Toppen.

Ser verkligen fram emot någon slags sammanfattning. En tidslinje vore verkligen bra med att få fram så mycket som möjligt om Sjögren, bl. a. vilka personer han var i kontakt med, en vecka innan fram till dess han försvann och dog och fram till dess polisen påbörjade polisutredningen.
Citera
2021-08-12, 21:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varken eller.

Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
När jag var liten kändes han lång och när jag blev lång kändes han kort.🤔
Hur långt är ett snöre.
Är 1.70 långt eller kort.😉

Varken speciellt långt eller kort.

1.70 är en normal längd. Känner många (manliga personer) som har den här längden.
Citera
2021-08-12, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Varken speciellt långt eller kort.

1.70 är en normal längd. Känner många (manliga personer) som har den här längden.
Jag tycker 1.70 på en man är kort och är under medellängd .
Genom att titta på mätningar från mönstring av män i Sverige kan man snabbt märka av den ökade kroppslängden hos män. På 1850-talet var medellängden bland mönstrade män i Sverige 167,4 cm, för att 2004 vara 180,2 cm, vilket är en längdökning på närmare 1,5 dm.

Det viktiga i detta hur han är i förhållande till SS.
Om det nu är så att han "fimpat" SS och fått in och ut honom ur en liten Saab och både grävt och grävtigen en grav dessutom med ett par brutna revben så är han unik på mer än ett sätt.
Senast redigerad av tlarsson365 2021-08-12 kl. 23:02.
Citera
2021-08-13, 02:27
Medlem
Varför nämns inte ägaren till Lummelunds bruk som även äger grottan och marken precis intill mer än en gång i podden? Familjen Ödin ansvarar för grottorna och drog förmodligen in mycket intäkter med 40000 betalande besökare varje år. Sven ägde marken intill deras och var bitter för att hans mark användes utan att han fick del i intäkterna. Borde inte Ödins vara de första att vilja köpa denna del av marken så varför nämns de bara i förbigående?

Familjen Ödin är även ägare av Ödins Garveri som ligger i Almedalen i Visby. Hade de affärer med ägaren av minkfarmen? Tänkte ifall de var Ödins Garveri som hjälpte till med beredningen av pälsarna.

Kan det för att det är en "fin familj" med mycket pengar som de inte pratas mer om dem?
Citera
2021-08-13, 08:52
Medlem
100.000 kr i belöning för tips som leder till att Sven hittas.

Helsidesannons i gotlandstidningen idag:

”Stig Larsson och hans syster Gun har sedan Sven Sjögrens försvinnande vänt på många stenar och ledtrådar som kan leda fram till att hitta hans kvarlevor. De planerar en minnessceremoni på 50-årsdagen av försvinnandet och hoppas då kunna begrava Sven.”

Mycket bra initiativ!
Citera
2021-08-13, 12:15
Medlem
Citat:
100.000 kr i belöning för tips som leder till att Sven hittas.

Helsidesannons i gotlandstidningen idag:

”Stig Larsson och hans syster Gun har sedan Sven Sjögrens försvinnande vänt på många stenar och ledtrådar som kan leda fram till att hitta hans kvarlevor. De planerar en minnessceremoni på 50-årsdagen av försvinnandet och hoppas då kunna begrava Sven.”

Mycket bra initiativ!
Ännu mer pengar i omlopp i jakten på SS.
Vissa vill betala och andra bara tjäna.
Detta initiativ är bra men hoppas man inte slänger ut personer kors och tvärs så det drabbar oskyldiga.
Citera
2021-08-13, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adenise
Varför nämns inte ägaren till Lummelunds bruk som även äger grottan och marken precis intill mer än en gång i podden? Familjen Ödin ansvarar för grottorna och drog förmodligen in mycket intäkter med 40000 betalande besökare varje år. Sven ägde marken intill deras och var bitter för att hans mark användes utan att han fick del i intäkterna. Borde inte Ödins vara de första att vilja köpa denna del av marken så varför nämns de bara i förbigående?

Familjen Ödin är även ägare av Ödins Garveri som ligger i Almedalen i Visby. Hade de affärer med ägaren av minkfarmen? Tänkte ifall de var Ödins Garveri som hjälpte till med beredningen av pälsarna.

Kan det för att det är en "fin familj" med mycket pengar som de inte pratas mer om dem?
Bra poäng. 🤗
Citera
2021-08-13, 12:33
Medlem
Scientologys avatar
https://sverigesradio.se/artikel/100-000-kronor-till-avgorande-tipsare
Citat:
Stig Larsson och hans syster Gun utlyser en belöning på 100 000 kronor till den vars tips leder till att Sjögrens kropp hittas.
Stig Larsson förefaller vara väldigt övertygad om vad som har hänt.
https://sverigesradio.se/artikel/7150096
Citat:
En av Sven Sjögrens gamla grannar, Stig Larsson har samlat material och vittnesmål i snart 50 år och han menar att Sven Sjögren blev mördad i bostaden i Lummelunda.
Blodspår i Sjögrens hem verkar vara av intresse.
https://www.facebook.com/Tips-om-Sven-Sj%C3%B6grens-f%C3%B6rsvinnande-1972-103898157883707/
Stig Larsson förefaller stå bakom sidan Tips om Sven Sjögrens försvinnande
Senast redigerad av Scientology 2021-08-13 kl. 12:43.
Citera
2021-08-13, 13:24
Medlem
Scientologys avatar
Ofta rädd eller aldrig Rädd?

https://imgur.com/a/35ILBn0
https://imgur.com/a/lt5Eqwk
På Aftonbladets förstasida och i artikeln berättar en misstänkt om sin egna rädsla.
När grävgruppen många år senare kommer för att tala med den misstänkte så säger han sig inte varit rädd för någon under hela sitt liv. Hur får ni ihop dessa utsagor & några tankar ikring utsagorna?

Vilken utsaga ska man fästa störst tilltro till? Mönster?
Senast redigerad av Scientology 2021-08-13 kl. 13:31.
Citera
2021-08-13, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
https://sverigesradio.se/artikel/100-000-kronor-till-avgorande-tipsareStig Larsson förefaller vara väldigt övertygad om vad som har hänt.
https://sverigesradio.se/artikel/7150096Blodspår i Sjögrens hem verkar vara av intresse.
https://www.facebook.com/Tips-om-Sven-Sj%C3%B6grens-f%C3%B6rsvinnande-1972-103898157883707/
Stig Larsson förefaller stå bakom sidan Tips om Sven Sjögrens försvinnande

Ja det kanske kan locka fram information, och eftersom brottet, om det har hänt något, är preskriberat så är det ofarligt. Inte ens polisen kan kräva någon på förhör i saken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in