2021-08-12, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Du är född 1960 som min pappa? När avbokningar för egen tids möte med sina föräldrar ställer sig på hög och swishningar ökar för ”du kan la käka på stan med någon kompis istället, jag drar över pengar” så får man till slut insikt.
Tråkigt, men ändå en lärdom, som du delar med många andra.

Man får ta det onda med det goda eller vad det heter, och välja vilka av föräldrarnas metoder man vill föra vidare eller när man vill göra annorlunda.

Ett sätt att tänka är att de gjorde nog så bra de kunde och vad de trodde och tyckte väl rätt...
Citera
2021-08-12, 12:56
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Nej, inte för att det bara har skänkt mig en lägenheten utan för att de gjort det utan att jag behövt kämpa för det. Det är en otjänst att bara ge sina barn saker utan att be dom gå över berget först.

Det där är inte bara en rejäl kliché utan dessutom fortsätter du att skylla på dina föräldrar. Du har ju alla möjligheter att anta alla möjliga utmaningar i ditt liv, men till skillnad från majoriteten av unga så slipper du iallafall jaga bostad. Tror du ditt liv hade varit bättre om du suttit med 100k i onödiga skulder och saknat egen bostad? Hur hade din depression sett ut då? Säg som det är: Du klarar inte av att ta eget ansvar, och du tar inte ens ansvar för det. Dags att börja nu. Dina skulder är helt och hållet ditt eget fel, men du verkar iallafall ha förstått att det är din uppgift att lösa situationen.

Vad gäller din ekonomiska situation så är den inte kritisk, och du har en rimlig plan med ett innehåll som är ganska uppenbar för alla normalbegåvade. Så ta åt dig det beröm du får i tråden för att du inte kör skuldfällan hela vägen in i kaklet, väx upp och bygg ett liv.
Citera
2021-08-12, 12:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Klarna 15k blir 1000 ungefär med avtal
Kreditkort 15k blir 400
70k lånet ungefär 1000
2500 ungefär i månaden
Hur mycket betalar du egentligen för dina lån? Du lämnar olika uppgifter.
Citat:
Min inkomster/utgifter blir följande:
[Inkomster]
CSN:10.000/månad.
[Utgifter]
Lån: 1300~1400
Hyra: 2200 (bostadsrätt som är avbetald)
Mat: 3000
Telefon, internet, hemförsäkring: 1000
Nöje/kläder: 2000
Spara: 500
Över: 500 (åker ner i sparandet om inte något särskilt inträffar)
Det blir 10500-10600 sek/månad.

Om sedan dina lånekostnader är 2500 sek/månad, hamnar du på 11700 sek/månad.
Citat:
Det skall tilläggas att jag har ingen som helst buffert...
Men du skriver ju att du sparar 500-1000 sek/månad.

Och du, 3000 sek/månad i mat är väldigt mycket. Skär ner på det, och använd sparandet om du verkligen har ett sådant till att betala skulder.
Citera
2021-08-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det där är inte bara en rejäl kliché utan dessutom fortsätter du att skylla på dina föräldrar. Du har ju alla möjligheter att anta alla möjliga utmaningar i ditt liv, men till skillnad från majoriteten av unga så slipper du iallafall jaga bostad. Tror du ditt liv hade varit bättre om du suttit med 100k i onödiga skulder och saknat egen bostad? Hur hade din depression sett ut då? Säg som det är: Du klarar inte av att ta eget ansvar, och du tar inte ens ansvar för det. Dags att börja nu. Dina skulder är helt och hållet ditt eget fel, men du verkar iallafall ha förstått att det är din uppgift att lösa situationen.

Vad gäller din ekonomiska situation så är den inte kritisk, och du har en rimlig plan med ett innehåll som är ganska uppenbar för alla normalbegåvade. Så ta åt dig det beröm du får i tråden för att du inte kör skuldfällan hela vägen in i kaklet, väx upp och bygg ett liv.

Jag hade nog aldrig satt mig i någon skuldfälla om förutsättningarna såg annorlunda ut. Det är lätt att vara kaxig när man har uppbackning, så att säga och det är även applicerbart när det kommer till belåning.
Citera
2021-08-12, 13:09
Medlem
De är 30 000 till 18 % ränta bör du anstränga dig ordentligt för att få bort så snabbt som möjligt.

Visst är det lockande med ett ihopbakslån men det gör samtidigt att du är mindre benägen att amortera bort skulden. Det är ju så bekvämt med ett ihopbakslån att du kommer behålla lånet över länge tid så att totalkostnaden kommer att bli samma eller i värsta fall till och med högre.

Anstränger du dig stenhårt så bör du kunna lösa dina akuta skulder inom 3 månader. Sälj saker på blocket, be föräldrarna om förskott på julklapp eller vad som helst. Den där skulden ska bara bort genast.
Citera
2021-08-12, 13:18
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
[Inkomster]
[Utgifter]

Är detta en bra plan på min ekonomi?
Tror ni att det är en bra plan jag satt upp?
För att ge ett ärligt rakt svar, nej.
1. Att spara till en avkastning som understiger räntan på ett lån är Ebberöds bank. Dra ner sparandet till noll och nöjen/kläder till ett minimum för att bli av med de två dyra lånen så snabbt som möjligt.

2. Nöjen är viktigt som student så dra inte ner helt på det men var försiktig. Kläder håller länge om man är rädd om dem. Välj KappAhl före Calvin Klein. Min vinterytterjacka är 8 år gammal och fortfarande felfri. Ett par jeans håller i 3 år för mig och när jag är hemma bär jag ett par mjukisbyxor från ICA Maxi vilket sparar på jeansen. Mitt klädkonto är i genomsnitt 3000 om året. Detta kan låta knäppt men strumpor ät en förhållandevis stor utgift. Under sommarhalvåret går jag i sandaler utan strumpor om jag inte är ute och motionerar. Hemma går jag barfota. Ovant i början men funderar man på det så är fötterna inte känsligare än händerna och när har vi vantar/handskar på oss? Många bäckar små.

Sätt in ett par tusen på ett sparkonto som en liten buffert för oförutsett så du klarar att någon snor din jacka. eller om telefonen rasar ihop.

Dumpa allt som blir över i månaden i kreditkortet till att börja med. När det är påfyllt så gör du samma sak med Klarna. Det större lånet är inte så kritiskt så länge räntan inte är större än så.

Annars ser det bra ut på övriga poster.
Citera
2021-08-12, 13:35
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Jag hade nog aldrig satt mig i någon skuldfälla om förutsättningarna såg annorlunda ut. Det är lätt att vara kaxig när man har uppbackning, så att säga och det är även applicerbart när det kommer till belåning.

Då ska jag ge dig ett råd som är direkt applicerbart på din situation: Stå för vad du gör, och ta ansvar för dina egna handlingar utan att skylla på någon annan. Om du gör det så försätter du dig inte lika lätt i en situation som denna igen. För nu sitter du och skyller dina misstag på dina föräldrar, och tycker alltså att nån annan har ett ansvar i att du försatt dig i den situation du är i. Så är inte fallet.

Sluta leka offer och ta på dig hela ansvaret för din ekonomi. Du är vuxen, det är ditt ansvar att balansera din ekonomi. Om du misslyckas med det så är det bara ditt misslyckande. Du har fått med dig både bra saker och sämre saker från dina föräldrar, men det är ditt val vad du gör med det.

Så skaffa dig ett extrajobb och betala av de dyraste skulderna så fort det går. Sen betar du av resten. Strunta helt i sparande, att slippa betala onödig ränta under längre tid är också en form av sparande. Ta inga fler lån (förutom CSN). Lev snålt. Börja spara när du har kapat dina dyra lån. Jobba så mycket du kan. Sluta skylla ifrån dig.

Nu har du även receptet för en vuxen framtid som rimligen kan attrahera en partner. Lycka till.
Citera
2021-08-12, 14:06
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Måtta och sans, vänner.

TS hintar ju om att det hade varit bättre att INTE få en lägenhet, så man fått kämpa själv.

Det finns många föräldrar som bara visar omsorg genom att kasta pengar på en. Det är bräckligt.
Det är för att ni är idioter. Självfallet fattar väl en blind idiot vad TS hintar om och det är fruktansvärt att kalla sina föräldrar för dåliga - när de fan hjälpt TS med en så livsviktig lina är skamligt. Hutlöst skamligt och du idiot försöker förklara för mig att det är sant. Idiot.

Att vara ung utan kompetenta föräldrar som kan hjälpa en nu i NWO-bajslandet med alla korrupta politiker som förstör ekonomi och gemenskap och hela samhället. Det du, det är att sitta i skiten!

TS borde erbjuda sig vara skostäd dörrmatta och sina föräldrars trogna betjänt hela livet för en sån grej. Jag har klarat det i princip utan föräldrar för de dog när jag var ung och det hade varit sååå djälva skönt att ha föräldrar som hjälpte mig när jag behövde det som mest t ex med en lägenhet. Otacksamhet är något jag hatar från djupet av mitt hjärta.
Citera
2021-08-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Det är för att ni är idioter. Självfallet fattar väl en blind idiot vad TS hintar om och det är fruktansvärt att kalla sina föräldrar för dåliga - när de fan hjälpt TS med en så livsviktig lina är skamligt. Hutlöst skamligt och du idiot försöker förklara för mig att det är sant. Idiot.

Att vara ung utan kompetenta föräldrar som kan hjälpa en nu i NWO-bajslandet med alla korrupta politiker som förstör ekonomi och gemenskap och hela samhället. Det du, det är att sitta i skiten!

TS borde erbjuda sig vara skostäd dörrmatta och sina föräldrars trogna betjänt hela livet för en sån grej. Jag har klarat det i princip utan föräldrar för de dog när jag var ung och det hade varit sååå djälva skönt att ha föräldrar som hjälpte mig när jag behövde det som mest t ex med en lägenhet. Otacksamhet är något jag hatar från djupet av mitt hjärta.

Men det handlar ju inte om någon sorts otacksamhet. Du kan inte begripa vad jag syftar på ens, jag orkar inte heller övertyga dig. Jag skuldbelägger inte mina föräldrars okunnighet av vad som innebär att vara föräldrar. För det är absolut inte att bara köpa sig fri från allt vad gäller uppfostran, jag avskriver helt enkelt en del av min egna skuld för att enklare ta mig ur skiten.

Du måste väl ändå vara medveten om att det sitter tonåringar i Beverly Hills och tar överdoser i Lamborghinis väl? Pengar är absolut inte allting. Egentligen är det ingenting jämfört med allt annat. Men det är svårt att förstå och begripa om man fått med sig allt annat förutom pengar. Men har man bara fått pengar förstår man min situation. Men som sagt jag skuldbelägger inte mina föräldrar, jag avskriver bara en del av skiten från mina egna axlar för att enklare kunna hitta motivation och ta mig vidare.
Citera
2021-08-12, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Då ska jag ge dig ett råd som är direkt applicerbart på din situation: Stå för vad du gör, och ta ansvar för dina egna handlingar utan att skylla på någon annan. Om du gör det så försätter du dig inte lika lätt i en situation som denna igen. För nu sitter du och skyller dina misstag på dina föräldrar, och tycker alltså att nån annan har ett ansvar i att du försatt dig i den situation du är i. Så är inte fallet.

Sluta leka offer och ta på dig hela ansvaret för din ekonomi. Du är vuxen, det är ditt ansvar att balansera din ekonomi. Om du misslyckas med det så är det bara ditt misslyckande. Du har fått med dig både bra saker och sämre saker från dina föräldrar, men det är ditt val vad du gör med det.

Så skaffa dig ett extrajobb och betala av de dyraste skulderna så fort det går. Sen betar du av resten. Strunta helt i sparande, att slippa betala onödig ränta under längre tid är också en form av sparande. Ta inga fler lån (förutom CSN). Lev snålt. Börja spara när du har kapat dina dyra lån. Jobba så mycket du kan. Sluta skylla ifrån dig.

Nu har du även receptet för en vuxen framtid som rimligen kan attrahera en partner. Lycka till.

Tack, jag väntar på bekräftande från en Bank angående att slå ihop lånen till en förmånlig ränta. Är det så att det inte blir någon bra ränta från dom så skiter jag i det och betar av 30k så fort som bara möjligt. Det andra lånet börjar jag med när dom två högräntelånen är avklarade.

haha jag har inga problem med att skaffa partners, men jag förstår vad du menar.
Citera
2021-08-12, 14:35
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Men det handlar ju inte om någon sorts otacksamhet. Du kan inte begripa vad jag syftar på ens, jag orkar inte heller övertyga dig. Jag skuldbelägger inte mina föräldrars okunnighet av vad som innebär att vara föräldrar. För det är absolut inte att bara köpa sig fri från allt vad gäller uppfostran, jag avskriver helt enkelt en del av min egna skuld för att enklare ta mig ur skiten.

Du måste väl ändå vara medveten om att det sitter tonåringar i Beverly Hills och tar överdoser i Lamborghinis väl? Pengar är absolut inte allting. Egentligen är det ingenting jämfört med allt annat. Men det är svårt att förstå och begripa om man fått med sig allt annat förutom pengar. Men har man bara fått pengar förstår man min situation. Men som sagt jag skuldbelägger inte mina föräldrar, jag avskriver bara en del av skiten från mina egna axlar för att enklare kunna hitta motivation och ta mig vidare.
Det är helt fel sätt. Du ska ta på dig att du gjorde fel 100 %. Ta ansvaret! >>DU<< fuckade upp. ALDRIG MER YTTRA DINA FÖRÄLDRAR för dina föräldrar är änglar.

Sedan är det dags att

1) jobba hårt (dra in på maten, 1000kr räcker, inget sparande, eller netflix -> allt tillbaka på lånet) och

2) förlåta och älska dig själv (längre fram när du tvingat dig göra nr 1), låter klyschigt men detta är bara fakta. Just nu inte ens älskar du dig själv, du vill bara skydda ditt ego från ansvar. Det är helt fel approach. Älska dig själv kommer när du blir helt 100 % ärlig med dig själv. Inga självbedrägerier om att det varit någon annans ansvar.

Edit: Sedan vaddå CSN är det nya lån? Lån på lån lixom? Börja jobba helger. När du är ung och har ork så kan man fan jobba dygnet runt. Varför har du inte börjat än? Ger jag dig ångest? Det vill jag inte men just do it som Nike säger i sin reklam.
Senast redigerad av Uncorruptable 2021-08-12 kl. 14:38.
Citera
2021-08-12, 14:50
Medlem
Citat:
[Inkomster]
[Utgifter]

Telefon, Internet och hemförsäkring bör du kunna minska med ett par hundralappar per månad.

Nöjen och kläder, 500 kr räcker till att börja med de närmaste månaderna tills du betat av dina stora skulder.

Spara, 500 kr. Glöm det. Amorterar du din skuld med 20% ränta så har du en bättre avkastning än ditt så kallade sparande.

Övrigt 500 kr, ja, pluggar du så kommer du behöva köpa böcker för dessa pengar.

Det ger dig åtminstone möjlighet till att amortera ytterligare 2000 kr per månad.

Först använder du ditt sparkapital som du sparat ihop, sedan säljer du allt som du äger. Det tillsammans med de 2000 kronorna per månad gör att dina dyra skulder kan vara borta före årsskiftet. Du har inte råd med 20 % i ränta på en skuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in