• 4
  • 5
2021-08-12, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Du måste väl ändå vara medveten om att det sitter tonåringar i Beverly Hills och tar överdoser i Lamborghinis väl? Pengar är absolut inte allting. Egentligen är det ingenting jämfört med allt annat. Men det är svårt att förstå och begripa om man fått med sig allt annat förutom pengar. Men har man bara fått pengar förstår man min situation. Men som sagt jag skuldbelägger inte mina föräldrar, jag avskriver bara en del av skiten från mina egna axlar för att enklare kunna hitta motivation och ta mig vidare.
Tänker på historien om Eva Rausing gift med en av sveriges rikaste personer, Hans Kristian Rausing. Hennes svärfar var god för 110 miljarder kronor. Eva dog av en överdos för tio år sedan och hennes man Hans Kristian åtalades...

I detta fall räckte det inte att vara bland landets absolut rikaste personer. Man kan ändå hamna i stort trubbel.

(FB) Eva Rausing död, juli 2012. Hans Kristian Rausing lever vidare, gifter sig juli 2014
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Eva_Rausing
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hans_Kristian_Rausing

https://www.expressen.se/dinapengar/...formogenheten/

Förmögenheten skapades genom att "uppfinna" dagens mjölkförpackningar.
Senast redigerad av Mynicname 2021-08-12 kl. 15:38.
Citera
2021-08-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tänker på historien om Eva Rausing gift med en av sveriges rikaste personer, Hans Kristian Rausing. Hennes svärfar var god för 100 miljarder kronor. Eva dog av en överdos för tio år sedan och hennes man Hans Kristian åtalades...

I detta fall räckte det inte att vara bland landets absolut rikaste personer. Man kan ändå hamna i stort trubbel.

(FB) Eva Rausing död, juli 2012. Hans Kristian Rausing lever vidare, gifter sig juli 2014
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Eva_Rausing
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hans_Kristian_Rausing

Förmögenheten skapades genom att "uppfinna" dagens mjölkförpackningar.

Jo jag vet. Jag befann mig i London för tiden då det skedde. Jag promenerade faktiskt utanför deras lägenhet utan vetskap påväg mot "Harrods" när jag sedan läste om nyheten på SAS planet hem igen, man fick jämt en Aftonbladet/GT/Expressen när man flög med SAS förr, så jag minns det så väl.
Citera
2021-08-12, 17:24
Medlem
Det är svårt att förstå hur destruktivt ett lån med hög ränta är, det måste bort omedelbart innan du gör några andra planer. Inget sparande, inga nöjen förrän det är borta. Hopbakslån är sällan en lyckad lösning, för de har ofta högre totalkostnad och ger en falsk känsla av att man förbättrat sin situation. Bara bit ihop, jobba extra och kämpa tills du är fri.
Citera
2021-08-12, 17:37
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Min inkomster/utgifter blir följande:
[Inkomster]
CSN:10.000/månad.
[Utgifter]
Lån: 1300~1400
Hyra: 2200 (bostadsrätt som är avbetald)
Mat: 3000
Telefon, internet, hemförsäkring: 1000
Nöje/kläder: 2000
Spara: 500
Över: 500 (åker ner i sparandet om inte något särskilt inträffar)

Jag vet att du säger att du inte klarar av jobb och plugg (och det kan jag förstå, vissa saker jag studerat har också tagit all min tid) men hur är det under lovperioder? Då borde det finnas utrymme för jobb. Annars är det effektivt att jobba någon helg i månaden på t.ex. Teknikmagasinet. Ganska bra pengar har jag hört för få timmar.

Mat borde du skära ner på. Du kan lätt komma under 1000:- i månaden om du vill. Du borde också se över mobil, internet och försäkring. Borde kunna bli billigare. Nöje/kläder skulle jag i princip överge under något år i förmån för att få bort de två lånen med hög ränta. Jobbigt för stunden - visst - men så mycket bättre i längden.

Jag tänker mig att sparande och överposten i din budget också skulle kunna gå till avbetalning. Om dina föräldrar hjälper dig vid oförutsedda utgifter så är det nog klokt att bli av med de två värsta lånen innan du sparar pengar. Att spara är bra men ibland måste man prioritera. Du kan spara mycket mer om de två lånen försvinner.
Citera
2021-08-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag vet att du säger att du inte klarar av jobb och plugg (och det kan jag förstå, vissa saker jag studerat har också tagit all min tid) men hur är det under lovperioder? Då borde det finnas utrymme för jobb. Annars är det effektivt att jobba någon helg i månaden på t.ex. Teknikmagasinet. Ganska bra pengar har jag hört för få timmar.

Mat borde du skära ner på. Du kan lätt komma under 1000:- i månaden om du vill. Du borde också se över mobil, internet och försäkring. Borde kunna bli billigare. Nöje/kläder skulle jag i princip överge under något år i förmån för att få bort de två lånen med hög ränta. Jobbigt för stunden - visst - men så mycket bättre i längden.

Jag tänker mig att sparande och överposten i din budget också skulle kunna gå till avbetalning. Om dina föräldrar hjälper dig vid oförutsedda utgifter så är det nog klokt att bli av med de två värsta lånen innan du sparar pengar. Att spara är bra men ibland måste man prioritera. Du kan spara mycket mer om de två lånen försvinner.

Det du säger är precis vad jag kommer göra och försöka få ett varannan helg jobb. I mataffär är det OB lördagar och söndagar så de blir dubbelt betalt om jag kör två helger räknas det som 8 hela dagar, det blir ju några tusen extra.
Citera
2021-08-12, 18:51
Medlem
TS, just nu har du en ränta på 8,5 procent får jag det till.
Varför söka ett nytt samlingslån? Ring till nuvarande långivare och hör om du kan utöka lånet för att betala av övriga lån. Som argument kan du nämna att du annars skaffar ett annat samlingslån. Du kommer att ge dig in på en långsiktig resa och du väljer hur du ska komma ut och när du är fri från skulderna.

Du pratar om att du vill få ner månadskostnaden för lånen men hur länge ska du betala på lånen? Vad blir totalkostnaden? Vore det inte smutt att betala av fort som attan och känna hur blodtrycket sjunker. Ta ett jobb vid sidan av studierna och var disciplinerad.
Citera
2021-08-12, 22:12
Medlem
Snarkarns avatar
Se över dina fasta kostnader. Varje år ska följade kollas:
- Byte av bank för lägre bolån, Bytte själv till Danske bank med 1,18 % bundet i 3 år.
- Byt elbolag på elskling.se. Bolag brukar ha 1 år för halva priset, sen byter man varje år så blir det billigt värre.
- Byt mobiloperatör. Flyttade familjen från tele2 till Fello. Fello har samma täckningsnät som telia men betydligt billigare.

Samma gäller för bredband och allt annat. Man ska absolut inte vara lojal mot något företag, då blir man utnyttjad till max.

Annars kan du även gå ur kyrkan och exempelvis flytta tjänstepensionen till billigare alternativ.

Finns hur mycket som helst att göra för att minimera allas krafsande händer ned i pengapungen din.
Citera
2021-08-13, 07:02
Medlem
Tack till alla som skrivit. Jag har tagit till mig utav eran feedback och jag måste säga att det känns faktiskt bra i magen och veta att man dels har resonerat hyfsat rätt men även att det inte är en omöjlig sits som man satt sig i utan att det är en förhållandevis enkel uppgift att lösa så länge man inte valsar iväg och gör onödiga saker.

Det här blir en fin lärdom för mig. Tackar ödmjukast för alla svar.

MVH CheddarJoe

Nästa gång jag skriver här är jag skuldfri.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in