Citat:
Ursprungligen postat av
CV90
Alla klarar av att plugga o arbeta samtidigt. Det är slappt att studera i Sverige.
Nej, alla kan inte arbeta samtidigt som de pluggar. Begåvningsnivå och psykiskt mående, tillsammans med val av utbildning, påverkar mycket.
Sedan kan jag aldrig tänka mig att det skulle finnas ett extrajobb för varje student.
När jag pluggade spenderade vi mycket tid på praktiska moment och det kunde bli att man blev tvungen att boka in salar mitt i nätterna. På det extrajobb jag hade var man tvungen att boka in när man kunde jobba en vecka i förväg och då visste jag sällan vilka dagar jag skulle kunna så det blev väldigt problematiskt att ha kvar det jobbet (som jag dessutom var tvungen att ha bil för att kunna ta mig till).
Dessutom är det en del av studentlivet att faktiskt hinna umgås med sin kursare och skapa kontakter.
TS
Jag ser inga poster för kommunikation och kurslitteratur.
Är samlingslånet för alla tre lån? Verkar dumt att byta ut de 70 000 med 3,5% ränta mot 5%.
Kolla också på återbetalningstiden. Är det så att du till slut kommer att ha betalat mer? Kanske kan vara värt det när du ska plugga, men för mig hade det tagit emot.
Jag skulle rekommendera att inte börja med någon form av fonder eller annat innan du pluggat i minst ett halvår och har koll på vilka kostnader du faktiskt har. Bygg istället upp en buffert under den tiden.
Glöm inte heller att du inte får CSN 12 månader om året. Vad händer om det skiter sig med sommarjobb?