2021-08-12, 10:36
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag har aldrig riktigt behövt oroa mig över pengar för de finns i släkten och det gör ju att man inte tänker på det långsiktiga på samma sätt för man vet att det kommer ramla in förr eller senare ändå. Ibland kan jag tycka att jag haft dåliga föräldrar och det är nog så. När man blir utskickad redan direkt efter gymnasiet och får en lägenhet av sina föräldrar som många andra bara kan drömma om så får man nog ett dåligt förhållningssätt till pengar. Det kanske låter dumt, egoistiskt och uppblåst. Men för vissa är verkligheten så och är man tidigt invävd i den bekvämligheten så resonerar man också efter den. Men det här lånet ska jag beta av själv utan utomstående hjälp och därför vänder jag mig till er efter konkreta tips eller hur någon utav er lyckats ta er ur en knivig ekonomisk situation.

Är detta en bra plan på min ekonomi?
Tror ni att det är en bra plan jag satt upp?
Altså är du seriös??? Seriöst nu. Dåliga föräldrar, som pröjsar dig en lägenhet cash med sina surt förvärvade slantar. TÄNK EFTER NU. DJUPT.
Citera
2021-08-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Altså är du seriös??? Seriöst nu. Dåliga föräldrar, som pröjsar dig en lägenhet cash med sina surt förvärvade slantar. TÄNK EFTER NU. DJUPT.
Måtta och sans, vänner.

TS hintar ju om att det hade varit bättre att INTE få en lägenhet, så man fått kämpa själv.

Det finns många föräldrar som bara visar omsorg genom att kasta pengar på en. Det är bräckligt.
Citera
2021-08-12, 10:52
Medlem
Maximera allt du bara kan på låneavbetalningar
Inga nöjen under tiden
Jobba extra som nån säger
Inget sparkonto under den tiden heller pga så länge du är skuldsatt har du inte heller möjlighet att bli rik eller ha buffert på riktigt
Din totala skuld är inte speciellt stor trots allt
Därför vore det bäst att bara bita ihop och beta av RUBBET
Tacka mig senare
Citera
2021-08-12, 11:05
Medlem
Duerfs avatar
Det är ingen poäng att spara när du har två lån till 18-20% ränta. Det är bättre att bli av med dem så fort så möjligt och sedan gå över till sparande när du bara har blancolånet med 3.5% ränta kvar.

Jag skulle inte rekommendera ett hopbakslån till 5% ränta. Det är ingen poäng när du redan har bättre ränta på merparten av dina skulder.
Citera
2021-08-12, 11:13
Medlem
Citat:
Hej, jag har i mitt tidigare liv ställt till det rejält för mig av flera olika skäl men främst pga psykisk ohälsa. Jag använde pengar som plåster kan man säga och konsumerade mig ur en depression.
I skrivande stund har jag ca 100.000kr i skulder i form av blanco lån.
70.000kr till 3,5% ränta och två st olika på vardera 15,000 till 18-20% ränta.
Jag har absolut inga som helst problem med att betala mina lån varje månad men det är ju segt med 18% ränta för varje tusen lapp jag trycker in så betalas bara typ 600 så 400 back varje månad i ränta.

Jag funderar på att söka ett samlingslån hos någon av storbankerna och samla samtliga lån under ett och samma tak och fördelen med det är ju att månadskostnaden sjunker till hälften minst men även blodtrycket går ju ner och det är ju inte fel.
Just nu betalar jag 2,500 i månaden för mina lån. Jag körde en Lendo och såg att jag kunde trycka ner kostnaden till 1300 i månaden mot 5% ränta, det känns som ett bra alternativ som är hållbart, eller vad säger ni?
Till hösten ska jag studera med CSN under de kommande 3 åren och jag funderar på att avsätta en autogiro transaktion varje månad om 500kr rakt in på ett ISK Avanza med en bred portfölj av index och liknande för långsiktigt sparande bara som jag inte behöver lägga ner någon som helst tid på och målet är väl att den här högen med pengar senare ska kunna användas för att pröjsa av hela lånet.

Jag har inga spelproblem eller något sådant utan jag har bara haft dåligt psyke. Efter sviterna av en ganska tung operation gick jag runt hemma i 1-2 år och dämpade en latent ångest som utsöndrade sig ur mig hela tiden. Pengarna gick allehanda konsumtion och inget av direkt värde utan endast plåster på såret saker.

Min inkomster/utgifter blir följande:
[Inkomster]
CSN:10.000/månad.
[Utgifter]
Lån: 1300~1400
Hyra: 2200 (bostadsrätt som är avbetald)
Mat: 3000
Telefon, internet, hemförsäkring: 1000
Nöje/kläder: 2000
Spara: 500
Över: 500 (åker ner i sparandet om inte något särskilt inträffar)

Det skall tilläggas att jag har ingen som helst buffert men välvilliga föräldrar som hjälper till om skiten träffar fläkten, naturligtvis. Mitt sparande är och har tidigare varit ganska obefintligt. Jag har aldrig riktigt behövt oroa mig över pengar för de finns i släkten och det gör ju att man inte tänker på det långsiktiga på samma sätt för man vet att det kommer ramla in förr eller senare ändå. Ibland kan jag tycka att jag haft dåliga föräldrar och det är nog så. När man blir utskickad redan direkt efter gymnasiet och får en lägenhet av sina föräldrar som mång andra bara kan drömma om så får man nog ett dåligt förhållningssätt till pengar. Det kanske låter dumt, egoistiskt och uppblåst. Men för vissa är verkligheten så och är man tidigt invävd i den bekvämligheten så resonerar man också efter den. Men det här lånet ska jag beta av själv utan utomstående hjälp och därför vänder jag mig till er efter konkreta tips eller hur någon utav er lyckats ta er ur en knivig ekonomisk situation.

Är detta en bra plan på min ekonomi?
Tror ni att det är en bra plan jag satt upp?

Solid plan. Hållbar.

Överväg arbete för att påskynda amorteringen av samlingslånet.

Fortsätt sätta av 10-20% av din inkomst som sparande även efter du är skuldfri. Långa fonder utan avgift är rek.

Bra jobbat, bra lösning
Citera
2021-08-12, 11:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Just nu betalar jag 2,500 i månaden för mina lån...

...Lån: 1300~1400...
Hur mycket betalar du egentligen för dina lån?
Citera
2021-08-12, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur mycket betalar du egentligen för dina lån?

Klarna 15k blir 1000 ungefär med avtal
Kreditkort 15k blir 400
70k lånet ungefär 1000
2500 ungefär i månaden
Citera
2021-08-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Solid plan. Hållbar.

Överväg arbete för att påskynda amorteringen av samlingslånet.

Fortsätt sätta av 10-20% av din inkomst som sparande även efter du är skuldfri. Långa fonder utan avgift är rek.

Bra jobbat, bra lösning

Tack jag ska överväga att ta ett varann helg jobb och hoppas att det är flexibelt vilket innebär att man kan ta extra tider om skolan är i en enkel fas. Men det är ju drömmen nu, Borde funka i en mataffär eller liknande.
Citera
2021-08-12, 12:16
Medlem
Din plan är vettig. En sak ingen verkar ha nämt än, är att många fackförbund berättigar till medlemslån till helt rimlig ränta. Det kan vara värt att kolla upp. Lycka till.
Citera
2021-08-12, 12:21
Medlem
Intensivtkloks avatar
Du lever på CSN (antar det mesta är nya lån) och överväger inte ens att försöka ta ett extrajobb? Det skulle ju snabbt kunna förbättra din situation och ge dig helt andra möjligheter och dessutom, när lånen är betalda, så slipper du fortsätta låna för att leva... Ta ett extrajobb - det är det bästa du kan göra. I övrigt ser jag inte så mycket galet i din plan (att spara lite för att skapa en buffert är trots allt klokt, även om du måste betala dyrt för det i höga räntor på dina lån).
Citera
2021-08-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Alla klarar av att plugga o arbeta samtidigt. Det är slappt att studera i Sverige.

Nej, alla kan inte arbeta samtidigt som de pluggar. Begåvningsnivå och psykiskt mående, tillsammans med val av utbildning, påverkar mycket.
Sedan kan jag aldrig tänka mig att det skulle finnas ett extrajobb för varje student.

När jag pluggade spenderade vi mycket tid på praktiska moment och det kunde bli att man blev tvungen att boka in salar mitt i nätterna. På det extrajobb jag hade var man tvungen att boka in när man kunde jobba en vecka i förväg och då visste jag sällan vilka dagar jag skulle kunna så det blev väldigt problematiskt att ha kvar det jobbet (som jag dessutom var tvungen att ha bil för att kunna ta mig till).

Dessutom är det en del av studentlivet att faktiskt hinna umgås med sin kursare och skapa kontakter.

TS
Jag ser inga poster för kommunikation och kurslitteratur.

Är samlingslånet för alla tre lån? Verkar dumt att byta ut de 70 000 med 3,5% ränta mot 5%.
Kolla också på återbetalningstiden. Är det så att du till slut kommer att ha betalat mer? Kanske kan vara värt det när du ska plugga, men för mig hade det tagit emot.

Jag skulle rekommendera att inte börja med någon form av fonder eller annat innan du pluggat i minst ett halvår och har koll på vilka kostnader du faktiskt har. Bygg istället upp en buffert under den tiden.

Glöm inte heller att du inte får CSN 12 månader om året. Vad händer om det skiter sig med sommarjobb?
Citera
2021-08-12, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable

Du är född 1960 som min pappa? När avbokningar för egen tids möte med sina föräldrar ställer sig på hög och swishningar ökar för ”du kan la käka på stan med någon kompis istället, jag drar över pengar” så får man till slut insikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in