Citat:
Ursprungligen postat av
Con Artist
När man ska syfta tillbaka på personen ("han"), hur blir det här:
Han får se till att inse att hans/sitt agerande är dumt.
När han blir äldre inser han hur tomt hans/sitt liv är.
Han blir glad över att hans/sina barn har det så bra som möjligt
Finns det något trick för att komma ihåg vad som ska användas i sådana här fall? Typ som att man kan tänka jag/mig när det kommer till användning av de/dem.
Jag vet inte om det finns något "trick" men sin/sitt är reflexiva possesiva pronomen som alltid syftar tillbaka på subjektet i satsen.
Problemet för många är nog att de inte förmår strukturera upp vilken satsen är och vad som är subjekt.
Han får se till att inse att hans agerande är dumt.
Här är "att hans agerande är dumt" en bisats och subjektet i bisatsen är "agerande". Alltså kan man inte använda det reflexiva sin.
När han blir äldre inser han hur tomt hans liv är.
Igen är "hur tomt hans liv är" en bisats och subjektet är "liv". Alltså blir det "hans liv".
Han kände sin ångest försvinna.
Subjektet är han och då använder man det reflexiva sin.
Han kände hur hans ångest försvann.
Här har det genom adverbet hur blivit en bisats -"hur hans ångest försvann" - med subjektet (hans) ångest och man kan inte syfta tillbaka på detta subjekt med sin.
Idag har väldigt många oerhört svårt att göra rätt på sin/hans och jag tror inte det finns några genvägar. Antingen får man lära sig grammatiken ordentligt eller så får man se till att läsa stora mängder text så att man får in känslan.