2021-08-06, 20:35
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Besökte en restaurang där en av matgästerna upplyste personalen om att det bara fanns muggar men inga koppar.

Vill man ha lite kaffe kan man ju ta en halv mugg och vill man ha mycket kaffe kan man ta två koppar.

Det finns väl inga språkregler som säger var gränsen mellan en mugg och kopp går.

Gränsen går väl snarast vid fatet? Till en mugg hör väl sällan eller aldrig ett fat. Annat än möjligen i de mest urspårade designavarter.
Citera
2021-08-06, 21:12
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herreminskapare
Försöker lista ut hur man använder ordet "självrannsaka" som något man gjort förut.

Säger man inte att man "har självrannsakat"?

Har sökt lite på google men hittar ingenstans där någon har använt sig av ordet självrannsakat med t:et i slutet. Blir även att markeras som felstavning när jag skriver ordet på det sättet.
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
"Självrannsaka" som verb är nog mycket ovanligt, om det alls har förekommit. Man har rannsakat sig själv eller ägnat sig åt självrannsakan.
Citat:
"Självrannsaka" som verb är nog mycket ovanligt, om det alls har förekommit. Man har rannsakat sig själv eller ägnat sig åt självrannsakan.

Det är ett inte ovanligt mönster att verb + objekt kan vara upphov till en sammansatt avledning trots att det inte existerar något finit sammansatt verb. Bilbesiktning, men inte bilbesikt(ig)a utan besikt(ig)a bilen. Tankeställare, men inte tankeställa utan ställa sig tanken. Skottlossning, men inte skottlossa utan lossa skott. Självrannsakan, men inte självrannsaka utan rannsaka sig själv.
Citera
2021-08-12, 11:31
Medlem
"Det här är den enda indikation/indikationen jag fått på att det skulle vara så"

Är båda korrekta eller anses det ena vara mer korrekt än det andra?
Citera
2021-08-12, 15:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Con Artist
"Det här är den enda indikation/indikationen jag fått på att det skulle vara så"

Är båda korrekta eller anses det ena vara mer korrekt än det andra?

Båda går bra. Frågan har diskuterats till leda i denna tråd (där den inte borde ha förekommit). Det är inget typiskt för svenska att kunna använda obestämd eller bestämd form för samma sak. Fundera själv på vilken du tycker känns bäst och sedan använder du den formen.

(FB) Språkhjälp - Svenska som främmande språk
Citera
2021-08-13, 16:11
Medlem
Koncentrisk ring har någon skrivit i en (teknisk) text. Är inte det rätt och slätt en cirkel? Eller kan det finnas någon poäng med att skriva så?
Citera
2021-08-13, 16:27
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Koncentrisk ring har någon skrivit i en (teknisk) text. Är inte det rätt och slätt en cirkel? Eller kan det finnas någon poäng med att skriva så?

En ensam cirkel kan väl inte vara koncentrisk? Det måste vara minst två cirklar som har samma mittpunkt.
Citera
2021-08-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu

Om man ska vara noga så är de inte synomer i alla sammanhang. En cirkel har två dimensioner medan en ring (kan) ha(r) tre. 2D vs. 3D. Detta inom geometrin i alla fall.
Citera
2021-08-13, 16:40
Medlem
Citat:
En ensam cirkel kan väl inte vara koncentrisk? Det måste vara minst två cirklar som har samma mittpunkt.

Det var det som inledningsvis fick mig att reagera. Det är en ring i sänder som visas på en skärm, däremot kan de visas samtidigt för inriktning. De kallas dock genomgående för koncentriska ringar och det kliade i ögonen när jag såg det.

Dessutom sker inte inriktingen mot en gemensam mittpunkt för övrigt utan omgivningsfaktorer. Dvs inte faktiskt centrum av ringen utan snarare excentrisk placering.

Texten är full av onödigt tillkrånglade meningar och anglicismer att jag blir misstänksam mot det mesta …
Citera
2021-08-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Con Artist
När man ska syfta tillbaka på personen ("han"), hur blir det här:

Han får se till att inse att hans/sitt agerande är dumt.

När han blir äldre inser han hur tomt hans/sitt liv är.

Han blir glad över att hans/sina barn har det så bra som möjligt

Finns det något trick för att komma ihåg vad som ska användas i sådana här fall? Typ som att man kan tänka jag/mig när det kommer till användning av de/dem.

Jag vet inte om det finns något "trick" men sin/sitt är reflexiva possesiva pronomen som alltid syftar tillbaka på subjektet i satsen.

Problemet för många är nog att de inte förmår strukturera upp vilken satsen är och vad som är subjekt.

Han får se till att inse att hans agerande är dumt.

Här är "att hans agerande är dumt" en bisats och subjektet i bisatsen är "agerande". Alltså kan man inte använda det reflexiva sin.

När han blir äldre inser han hur tomt hans liv är.

Igen är "hur tomt hans liv är" en bisats och subjektet är "liv". Alltså blir det "hans liv".

Han kände sin ångest försvinna.

Subjektet är han och då använder man det reflexiva sin.

Han kände hur hans ångest försvann.

Här har det genom adverbet hur blivit en bisats -"hur hans ångest försvann" - med subjektet (hans) ångest och man kan inte syfta tillbaka på detta subjekt med sin.

Idag har väldigt många oerhört svårt att göra rätt på sin/hans och jag tror inte det finns några genvägar. Antingen får man lära sig grammatiken ordentligt eller så får man se till att läsa stora mängder text så att man får in känslan.
Citera
2021-08-13, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Jag vet inte om det finns något "trick" men sin/sitt är reflexiva possesiva pronomen som alltid syftar tillbaka på subjektet i satsen.

Problemet för många är nog att de inte förmår strukturera upp vilken satsen är och vad som är subjekt.

Här är "att hans agerande är dumt" en bisats och subjektet i bisatsen är "agerande". Alltså kan man inte använda det reflexiva sin.

När han blir äldre inser han hur tomt hans liv är.

Igen är "hur tomt hans liv är" en bisats och subjektet är "liv". Alltså blir det "hans liv".

Han kände sin ångest försvinna.

Subjektet är han och då använder man det reflexiva sin.

Han kände hur hans ångest försvann.

Här har det genom adverbet hur blivit en bisats -"hur hans ångest försvann" - med subjektet (hans) ångest och man kan inte syfta tillbaka på detta subjekt med sin.

Idag har väldigt många oerhört svårt att göra rätt på sin/hans och jag tror inte det finns några genvägar. Antingen får man lära sig grammatiken ordentligt eller så får man se till att läsa stora mängder text så att man får in känslan.

Och sin/sitt/sina kan inte själva vara subjekt eller inleda en sats/mening. Därför är inte möjligt med:
Han får se till att inse att sitt agerande är dumt.

Sitt agerande inleder här den andra satsen (bisatsen) i meningen och agerar som subjekt (det som gör något; är dumt) efter konjuktionen att och det går ju inte. Därför måste det vara

Och dessutom låter det helt galet med
Han får se till att inse att sitt agerande är dumt. Även i en icke-infödds örön.
Senast redigerad av KarlXVII 2021-08-13 kl. 20:04.
Citera
2021-08-13, 20:45
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Och sin/sitt/sina kan inte själva vara subjekt eller inleda en sats/mening. Därför är inte möjligt med:
Han får se till att inse att sitt agerande är dumt.

Sitt agerande inleder här den andra satsen (bisatsen) i meningen och agerar som subjekt (det som gör något; är dumt) efter konjuktionen att och det går ju inte. Därför måste det vara

Sin/sitt/sina kan inte vara possessivattribut till ett grammatiskt subjekt i en sats. Det räcker att formulera begränsningen så. Eftersom det inte nödvändigtvis är subjektet som inleder satser kan man enkelt hitta satser som inleds med ett reflexivt pronomen: Sin vana trogen hade han glömt att ta med det viktigaste.

Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Och dessutom låter det helt galet med
Han får se till att inse att sitt agerande är dumt. Även i en icke-infödds örön.

Det är betydligt vanligare att man får höra ett icke-reflexivt pronomen där man skulle önska ett reflexivt än tvärtom, men någon enstaka gång händer det att ett reflexivt pronomen dyker upp i bisatsens subjekt och syftar på huvudsatsens subjekt. Det låter galet för de flesta, men om man hör till dem som längtar efter mer komplexitet i svensk grammatik så kanske det är en tilltalande utveckling.
Citera
2021-08-13, 21:04
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire

Det finns flera välkända systematiska undantag från regeln om att sin/sitt/sina ska syfta på satsens subjekt. Man kan ofta se dem sammanfattade med föreställningar om "tankesubjekt". Problemet med att yttra sig som du har gjort är att det inte dröjer många dagar förrän den som tar dig på orden, lär sig identifiera alla satsdelar som rinnande vatten och börjar följa din regel slaviskt, kommer att stöta på en naturlig och korrekt svensk mening med reflexiv syftning på "tankesubjekt" och då tappa sitt nyvunna grammatiska fotfäste och kanske även sitt goda humör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in