2021-08-07, 14:09
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slocknad
Har käkat denna i ca 3-4 månader. Började med 5mg och höjde till 10mg efter 2 veckor. Har varit riktigt deprimerad och allt har varit ganska svart. Men märker nu att jag känner mig helt tom och likgiltig till det mesta, jag bara existerar och lever inte.

Jag undrar om det är medicinen som gjort mig såhär och funderar på att trappa ut den. Funkar det att sänka till 5mg ett par veckor för att sedan sluta? Eller är det min depression som är såpass kraftig så att jag istället borde testa en höjning?

Är konstant trött och kan sova hur mycket som helst.
du borde höja medicinen till 15mg sedan 20mg om inte det hjälper ,du kommer dock få biverkningar vid varje höjning som ångest och värre depression.jag äter själv escitalopram 20mg(plus en del annat) och för mig tog det säkert två-tre månader innan jag mådde bättre , escitalopram är den bästa SSRI jag provat
Citera
2021-08-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
du borde höja medicinen till 15mg sedan 20mg om inte det hjälper ,du kommer dock få biverkningar vid varje höjning som ångest och värre depression.jag äter själv escitalopram 20mg(plus en del annat) och för mig tog det säkert två-tre månader innan jag mådde bättre , escitalopram är den bästa SSRI jag provat
Tror du snarare att en höjning skulle kunna göra mig gott och jag får tillbaka ork/lust? Kände att jag mådde lite bättre i kanske efter 1 månad på 10mg men nu har allt blivit jobbigt. Mår inte direkt dåligt utan är fruktansvärt trött och allt är ointressant.
Citera
2021-08-07, 16:57
Medlem
Citat:
Tror du snarare att en höjning skulle kunna göra mig gott och jag får tillbaka ork/lust? Kände att jag mådde lite bättre i kanske efter 1 månad på 10mg men nu har allt blivit jobbigt. Mår inte direkt dåligt utan är fruktansvärt trött och allt är ointressant.

Någon annan får gärna rätta mig men har för mig att just den biverkningen beror på obalansen mellan serotonin och dopamin. När serotoninet ökar i kroppen så sjunker dopaminet vara effekt är just vakenhet, motivation, ork och tillfredsställelse typ.
Citera
2021-08-07, 17:25
Medlem
Citat:
Har käkat denna i ca 3-4 månader. Började med 5mg och höjde till 10mg efter 2 veckor. Har varit riktigt deprimerad och allt har varit ganska svart. Men märker nu att jag känner mig helt tom och likgiltig till det mesta, jag bara existerar och lever inte.

Jag undrar om det är medicinen som gjort mig såhär och funderar på att trappa ut den. Funkar det att sänka till 5mg ett par veckor för att sedan sluta? Eller är det min depression som är såpass kraftig så att jag istället borde testa en höjning?

Är konstant trött och kan sova hur mycket som helst.

Så underligt. Jag gått på 15 mg escitalopram i ett år och märkte absolut 0 påverkan på mitt humör.. men jag var iofs inte riktigt deprimerad (fick den för ångestproblematik).
Jag skulle ge den en chans till och höja till 15. Är du robot då även om 6 månader kan du kanske överväga byte
Citera
2021-08-10, 09:53
Medlem
Bestämt mig för att sluta med Escitalopram nu. Tog 5mg idag, tänkte ta 5mg i ett par veckor för att sedan sluta helt eller bör jag dela på en tablett och ta 2.5mg ett par veckor innan avslut? Har luggit på 10mg i 3-4 månader.
Citera
2021-08-11, 22:38
Medlem
Någon som vet vad skillnaden är mellan Escitalopram och Citalopram? Är det exakt samma medicin fast att Escitalopram är mer "koncentrerad". Eller finns skillnader i hur de fungerar i hjärnan?
Citera
2021-08-12, 03:13
Medlem
whoisducks avatar
Citat:

Det är välkänd effekt av antidepressiva, det kallas antingen emotional blunting eller Anhedonia.

Citat:
Ursprungligen postat av 031Hisingen
Någon annan får gärna rätta mig men har för mig att just den biverkningen beror på obalansen mellan serotonin och dopamin. När serotoninet ökar i kroppen så sjunker dopaminet vara effekt är just vakenhet, motivation, ork och tillfredsställelse typ.

Jo jag vill minnas att när serotoninet ökar, så minskas dopaminet och vice versa.

Citat:
Bestämt mig för att sluta med Escitalopram nu. Tog 5mg idag, tänkte ta 5mg i ett par veckor för att sedan sluta helt eller bör jag dela på en tablett och ta 2.5mg ett par veckor innan avslut? Har luggit på 10mg i 3-4 månader.

Det beror nog på hur känslig du är. Trappa ut långsamt. Du får garanterat dina känslor tillbaka när du slutat med det där.

Citat:
Ursprungligen postat av FFox
Någon som vet vad skillnaden är mellan Escitalopram och Citalopram? Är det exakt samma medicin fast att Escitalopram är mer "koncentrerad". Eller finns skillnader i hur de fungerar i hjärnan?

Escitalopram är mer potent ja.
Citat:
Citalopram is a mixture of two stereo-isomers: R-citalopram and S-citalopram. Stereo-isomers are compounds that have the same chemical formula but differ only in their arrangement of atoms. Escitalopram contains only one isomer, S-citalopram
- drugs.com

Och de går på olika receptorer, escitalopram går på fler: https://en.wikipedia.org/wiki/Escitalopram#Pharmacology (titta på binding profile)

citalopram går på färre: https://en.wikipedia.org/wiki/Citalopram#Pharmacology
Citera
2021-08-12, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck

Escitalopram är mer potent ja. - drugs.com

Och de går på olika receptorer, escitalopram går på fler: https://en.wikipedia.org/wiki/Escitalopram#Pharmacology (titta på binding profile)

citalopram går på färre: https://en.wikipedia.org/wiki/Citalopram#Pharmacology

Så med andra ord är det ingen idé att prova Citalopram om man tidigare haft Escitalopram?
Citera
2021-08-12, 21:58
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Så med andra ord är det ingen idé att prova Citalopram om man tidigare haft Escitalopram?

Escitalopram anses som effektivare. Men vad är du ute efter? Vad hjälper inte Escitalopram mot som du behöver?
Citera
2021-08-13, 20:59
Escitalopram har fungerat väldigt bra för mig i ett år ungefär (20 mg, maxdos) och raderade i princip min ångest och depression men plötsligt har den slutat fungera för mig så jag överväger att byta. Men den har varit otroligt bra för mig under tiden den fungerade.

Hade djup depression och extrem ångest som den som sagt raderade för mig i princip utan biverkningar.
Citera
2021-08-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
Escitalopram anses som effektivare. Men vad är du ute efter? Vad hjälper inte Escitalopram mot som du behöver?

Jag har använt Escitalopram tidigare - i ca 13 års tid.
Tyvärr så slutade den fungera. All min ångest, och panikattacker kom tillbaka. Försökte hålla ut ett tag, men det blev bara värre.

Så jag undrar om Citalopram som är liknande, hade hjälpt. Har släkt som tar Citalopram och det fungerar väl på dem... tänker att det kanske hade fungerat väl på mig också?

Finns det någon annan medicin som är lik Escitalopram. Brintellix ska tydligen vara skapat av samma företag. Också något jag funderat på.
Citera
2021-08-14, 14:21
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Jag har använt Escitalopram tidigare - i ca 13 års tid.
Tyvärr så slutade den fungera. All min ångest, och panikattacker kom tillbaka. Försökte hålla ut ett tag, men det blev bara värre.

Så jag undrar om Citalopram som är liknande, hade hjälpt. Har släkt som tar Citalopram och det fungerar väl på dem... tänker att det kanske hade fungerat väl på mig också?

Finns det någon annan medicin som är lik Escitalopram. Brintellix ska tydligen vara skapat av samma företag. Också något jag funderat på.

Det går ju alltid och testa Brintellix har inga indikationer mot ångest, bara depression. Du kanske ska testa annan SSRI? Zoloft eller som du säger, Citalopram. Om du inte är rädd för antidepressiva så finns det alternativt Venlafaxine att testa, och sista fall Klomipramine.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in