2021-08-11, 17:01
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du kan inte bara häva utan vidare:
Hävning kan som huvudregel endast göras till följd av ett väsentligt avtalsbrott.
Vad är det väsentliga avtalsbrottet?
Nej du kan inte bara häva utan vidare. Pacta sunt servanda- avtal ska hållas.

Ingen säger att Esbjörn gör rätt. Han har dock hävt kontraktet. När avtalsbrott på det sättet Esbjörn gjort. Är det vanligaste att parterna kommer överens och säljaren ersätter köparen. Vilken ersättning som ska utgå förfogar parterna över, vilket innebär att köparen i princip kan sätta sin egen prislapp. Prislappen behöver inte stå i relation till en eventuell skada som köparen lider utan köparen får helt enkelt fråga sig vad det skulle vara värt att låta säljaren återfå bostadsrätten.

Men om man som Ebba vägrar den lösningen i sten. Får man processa och det kan gå så långt att kronofogden och polisen får göra en avhysning.

Vi får väll hoppas att det inte kommer till den lösningen. Jag har svårt att se att ett foto där polisen släpar ut en gråtande Esbjörn ur huset vore speciellt bra för Ebbas image. Då hjälper det inte att hon har juridiskt rätt.
2021-08-11, 17:04
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Om man gör en obefogad hävning som Esbjörn påstår sig ha gjort så skall man göra rätt för sig och betala motpartens alla kostnader och förväntade vinst, inte hålla sig undan så att motparten måste gå till domstol.

I ditt sista stycke så får man känslan av att Esbjörn bara skrev på för att kunna häva efter kontraktet var signerat. Låter lite dumt, varför skriver du så?
Ja det har du rätt i. I de flesta fall det händer så enas köpare och säljare innan det behöver gå till rättegång. Men som du säger. Köparen har rätt att kräva fet summa.

Det var nog bara du som tolkade det så. Varför i hela friden skulle någon göra det?
2021-08-11, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Kanske ville han undvika Ebba som lurat Esbjörn att hon skulle backa. Nu var begäret henne övermäktigt så blåsaren gav både Esbjörn och sin heder fingret.

Så han kunde inte ta med sitt ombud eller de andra?
Vilka dåliga vänner han har i såna fall.
Att kalla esbjörn en blåsare är elakt.

Enda han behövde göra var dyka upp på tillträdesdagen med ett ombud eller någon annan och förklarat sig.
2021-08-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nej du kan inte bara häva utan vidare. Pacta sunt servanda- avtal ska hållas.

Ingen säger att Esbjörn gör rätt. Han har dock hävt kontraktet. När avtalsbrott på det sättet Esbjörn gjort. Är det vanligaste att parterna kommer överens och säljaren ersätter köparen. Vilken ersättning som ska utgå förfogar parterna över, vilket innebär att köparen i princip kan sätta sin egen prislapp. Prislappen behöver inte stå i relation till en eventuell skada som köparen lider utan köparen får helt enkelt fråga sig vad det skulle vara värt att låta säljaren återfå bostadsrätten.

Men om man som Ebba vägrar den lösningen i sten. Får man processa och det kan gå så långt att kronofogden och polisen får göra en avhysning.

Vi får väll hoppas att det inte kommer till den lösningen. Jag har svårt att se att ett foto där polisen släpar ut en gråtande Esbjörn ur huset vore speciellt bra för Ebbas image. Då hjälper det inte att hon har juridiskt rätt.
Suck…
Vad säger du? Jag fattar ingenting, är väl dum i huvet…

Var kom bostadsrätten ifrån? Var kom avhysningen ifrån?

Jag frågade vilket väsentligt avtalsbrott Ebba gjort för att möjliggöra hävningen. Kan du förtydliga för mig för jag hittar inget svar på min fråga….?
2021-08-11, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Esbjörn dök upp på mötet, men Ebbas advokat körde bort hans ledsagare och Esbjörn tyckte det va en dålig idé att sitta rättslös med Ebba och hennes advokat.

Har du bevis? För enda vi veta är esbjörn vände innan och ombudet skulle delta i telefon. Samt har esbjörn gjort sig okontaktbar som ledde till advokater blev inblandade.
Så Esbjörn skapa problem för sig själv och vägra träffa Busch.
2021-08-11, 17:24
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Det är just det, Ebba träffar gärna Esbjörn, på hennes villkor.

Källor har angetts på att Esbjörn dök upp på mötet i höstas men att Ebba och hennes advokat körde iväg Esbjörns ledsagare.

Tydligen är det viktigt att Esbjörn är själv om han ska förhandla och skriva på papper med Ebba och hennes kumpaner.

Det stod i tidningen att Esbjörn var där, men vände och gick. Varför han gjorde så, framgick aldrig. Det framkommer ingen fakta om ledsagaren ens var där eller att ledsagaren blev ivägkörd.

Att det var en ung 20-årig tjej, att Katrin förnekade etc, det kommer från kubun som i sin tur fått det från Binninge som fått det från ledsagaren, efter mötet.

Så vi har ett uttalande från en helt okänd person (ledsagaren) som vi förväntas ta som källa? Information som passerats via flera led muntligen. Alla vet vad viskleken gör med information.

Nej, ledsagaren kanske skulle vara med, dök inte upp, Esbjörn visste inte vem som skulle vara bisittare, blev förbannad och gick hem. Ledsagaren drog en vals för Binninge för att dölja sitt tillkortakommande.
Senast redigerad av fnirp 2021-08-11 kl. 17:27.
2021-08-11, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825

Enda han behövde göra var dyka upp på tillträdesdagen med ett ombud eller någon annan och förklarat sig.
Att Ebba spelar teater och inte är den hon tutat i väljarna är oomtvistligt.
Ebbas falska löfte till den gamla mannen flög in i fläkten och kommer i okt stinka över hela Sverige.
2021-08-11, 17:36
Medlem
Citat:
Att Ebba spelar teater och inte är den hon tutat i väljarna är oomtvistligt.
Ebbas falska löfte till den gamla mannen flög in i fläkten och kommer i okt stinka över hela Sverige.

Okej. Du kom inte med något vettigt.
Esbjörn skapa problem själv. När han vägra dyka upp på tillträdesdagen. Han kunde ha löst problemet.
2021-08-11, 18:08
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Esbjörn dök upp på mötet, men Ebbas advokat körde bort hans ledsagare och Esbjörn tyckte det va en dålig idé att sitta rättslös med Ebba och hennes advokat.
Det där hävdar du ju i nästan varje inlägg du skriver i forumet. Men har du någon källa? Bara för att man skriver något ofta blir det inte mer sant. Men tänk efter, Ebba ska just slutföra sitt livs affär. Tror du då hon skulle köra bort Esbjörns ledsagare och riskera hela affären? Skärpning för fan
2021-08-11, 18:39
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Kanske ville han undvika Ebba som lurat Esbjörn att hon skulle backa. Nu var begäret henne övermäktigt så blåsaren gav både Esbjörn och sin heder fingret.
Det tror jag oxå, jag tror att han hade svårt att värja sig mot Ebba. Han hade inte tänkt sälja när han gick till mötet med Ebba där strax efter midsommar. Han ville bara fika med byns superstar. Han ville skryta lite för polarna helt enkelt. Men som hon kunde prata. Och vad bra det lät allt hon sa. Innan han riktigt visste ordet av var kontraktet påskrivet.

Nu var han rädd för Ebba skulle lyckas igen. Att han vips lämnat ifrån sig alla nycklar och ett köpebrev.

Det konstiga om man läser de artiklar som finns att hitta angående Esbjörns vägran. Så verkar han nästan vettskrämd. Han bara säger Nej Nej och slår ifrån sig.
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag missförstår inget - men DU förstår inte.
Ebba blev ägare till huset i samma sekund de satte sina signaturer på kontraktet. Det är exakt då som man passerar point of no returen. Detta är det absolut viktigaste att ta in och förstå. Allt efter denna självande sekund är åt helvete för sent enligt jordabalken. Långt innan avser alltså ungefär samtidigt som den första kontakten upprättades.
Du måste förstå att sånt här följer lagar - inte känslor.
Varför har hon inte bara betalat för sig och flyttat in då? Hon har ju nycklar. Jag hoppas att du oxå förstår att om det vore så enkelt klappar och klart. Då skulle den här tråden inte finnas.
Citat:

Jag tror inte Esbjörn skaffade juridisk ombud fören han fick stämningsansökan i knät.
Och nej det är inte det enda han behövt göra. Inte någon gång har vi sett ett förslag från Ebba där hon inte får huset.
Esbjörn säger det själv i polisförhöret. Hon ger sig aldrig.
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Suck…
Vad säger du? Jag fattar ingenting, är väl dum i huvet…

Var kom bostadsrätten ifrån? Var kom avhysningen ifrån?

Jag frågade vilket väsentligt avtalsbrott Ebba gjort för att möjliggöra hävningen. Kan du förtydliga för mig för jag hittar inget svar på min fråga….?
och jag började med att säga avtal ska följas. Nu har ju Esbjörn inte följt detta men om avtalsbrotts är begångna så är det domstolens sak att bedöma det. Men vilka team Esbjörn pekar på vet du väl lika väl som jag. Esbjörn förstod inte avtalet och Ebba har inte betalat huset.

Vad jag skrev om var ju vad som brukar hända om avtal hävas utan gilltigt grund. Så gå tillbaka och se om du fattar då.
Och du, bostadsrätten var bara ett exempel.
Citat:
Okej. Du kom inte med något vettigt.
Esbjörn skapa problem själv. När han vägra dyka upp på tillträdesdagen. Han kunde ha löst problemet.
Var i avtalet står det att Esbjörn skulle medverka vid mötet på banken? Det står klart och tydligt att Köpebrevet ges till köparen när denne avlagt full betalning till säljaren.
Men det finns inga villor uppsatta om något annat.

För övrigt tror jag att Esbjörn inte var den enda som blev omkull tjatad i sommras. Jag tror Ebba tjatade hål i huvudet på Theo och Erik oxå. Så till slut höftade väl Erik till med 4,2 och Theo skrev det där jävla avtalet.
2021-08-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det tror jag oxå, jag tror att han hade svårt att värja sig mot Ebba. Han hade inte tänkt sälja när han gick till mötet med Ebba där strax efter midsommar. Han ville bara fika med byns superstar. Han ville skryta lite för polarna helt enkelt. Men som hon kunde prata. Och vad bra det lät allt hon sa. Innan han riktigt visste ordet av var kontraktet påskrivet.

Nu var han rädd för Ebba skulle lyckas igen. Att han vips lämnat ifrån sig alla nycklar och ett köpebrev.

Det konstiga om man läser de artiklar som finns att hitta angående Esbjörns vägran. Så verkar han nästan vettskrämd. Han bara säger Nej Nej och slår ifrån sig.
Varför har hon inte bara betalat för sig och flyttat in då? Hon har ju nycklar. Jag hoppas att du oxå förstår att om det vore så enkelt klappar och klart. Då skulle den här tråden inte finnas.
Jag tror inte Esbjörn skaffade juridisk ombud fören han fick stämningsansökan i knät.
Och nej det är inte det enda han behövt göra. Inte någon gång har vi sett ett förslag från Ebba där hon inte får huset.
Esbjörn säger det själv i polisförhöret. Hon ger sig aldrig.

och jag började med att säga avtal ska följas. Nu har ju Esbjörn inte följt detta men om avtalsbrotts är begångna så är det domstolens sak att bedöma det. Men vilka team Esbjörn pekar på vet du väl lika väl som jag. Esbjörn förstod inte avtalet och Ebba har inte betalat huset.

Vad jag skrev om var ju vad som brukar hända om avtal hävas utan gilltigt grund. Så gå tillbaka och se om du fattar då.
Och du, bostadsrätten var bara ett exempel.
Var i avtalet står det att Esbjörn skulle medverka vid mötet på banken? Det står klart och tydligt att Köpebrevet ges till köparen när denne avlagt full betalning till säljaren.
Men det finns inga villor uppsatta om något annat.

För övrigt tror jag att Esbjörn inte var den enda som blev omkull tjatad i sommras. Jag tror Ebba tjatade hål i huvudet på Theo och Erik oxå. Så till slut höftade väl Erik till med 4,2 och Theo skrev det där jävla avtalet.

Esbjörn kunde tagit med sin brorson, eller vem som helst. Men gjorde det inte. Han valde inte dyka upp på tillträdesdagen där han kunde fixa alla sina problem. Han valde inte dyka upp. Han valde gå innan ett möte.

Tror mer att Esbjörn tjatat på alla runt omkring sig att det var synd om han, när han själv skapa problemet.
2021-08-11, 19:16
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Esbjörn kunde tagit med sin brorson, eller vem som helst. Men gjorde det inte. Han valde inte dyka upp på tillträdesdagen där han kunde fixa alla sina problem. Han valde inte dyka upp. Han valde gå innan ett möte.

Tror mer att Esbjörn tjatat på alla runt omkring sig att det var synd om han, när han själv skapa problemet.
Ja jo det kan ju du tro. Jag har ju iallafall belägg för det jag säger av uttalanden från ett juridisk ombud samt Esbjörn själv.

Han skämdes väll farbrorn och ville inte be någon. Dessutom så var ju kontraktet redan hävt i hans ögon. Kanske han hade hoppades att problemet skulle försvinna om han stoppade huvudet i sanden. Inte den bästa metoden. Men ack så många som använder den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in