Citat:
Ursprungligen postat av
90510
Kanske ville han undvika Ebba som lurat Esbjörn att hon skulle backa. Nu var begäret henne övermäktigt så blåsaren gav både Esbjörn och sin heder fingret.
Det tror jag oxå, jag tror att han hade svårt att värja sig mot Ebba. Han hade inte tänkt sälja när han gick till mötet med Ebba där strax efter midsommar. Han ville bara fika med byns superstar. Han ville skryta lite för polarna helt enkelt. Men som hon kunde prata. Och vad bra det lät allt hon sa. Innan han riktigt visste ordet av var kontraktet påskrivet.
Nu var han rädd för Ebba skulle lyckas igen. Att han vips lämnat ifrån sig alla nycklar och ett köpebrev.
Det konstiga om man läser de artiklar som finns att hitta angående Esbjörns vägran. Så verkar han nästan vettskrämd. Han bara säger Nej Nej och slår ifrån sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Jag missförstår inget - men DU förstår inte.
Ebba blev ägare till huset i samma sekund de satte sina signaturer på kontraktet. Det är exakt då som man passerar point of no returen. Detta är det absolut viktigaste att ta in och förstå. Allt efter denna självande sekund är åt helvete för sent enligt jordabalken. Långt innan avser alltså ungefär samtidigt som den första kontakten upprättades.
Du måste förstå att sånt här följer lagar - inte känslor.
Varför har hon inte bara betalat för sig och flyttat in då? Hon har ju nycklar. Jag hoppas att du oxå förstår att om det vore så enkelt klappar och klart. Då skulle den här tråden inte finnas.
Citat:
Ursprungligen postat av
nighter825
Så han kunde inte ta med sitt ombud eller de andra?
Vilka dåliga vänner han har i såna fall.
Att kalla esbjörn en blåsare är elakt.
Enda han behövde göra var dyka upp på tillträdesdagen med ett ombud eller någon annan och förklarat sig.
Jag tror inte Esbjörn skaffade juridisk ombud fören han fick stämningsansökan i knät.
Och nej det är inte det enda han behövt göra. Inte någon gång har vi sett ett förslag från Ebba där hon inte får huset.
Esbjörn säger det själv i polisförhöret. Hon ger sig aldrig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Volvoellersaab
Suck…
Vad säger du? Jag fattar ingenting, är väl dum i huvet…
Var kom bostadsrätten ifrån? Var kom avhysningen ifrån?
Jag frågade vilket väsentligt avtalsbrott Ebba gjort för att möjliggöra hävningen. Kan du förtydliga för mig för jag hittar inget svar på min fråga….?
och jag började med att säga avtal ska följas. Nu har ju Esbjörn inte följt detta men om avtalsbrotts är begångna så är det domstolens sak att bedöma det. Men vilka team Esbjörn pekar på vet du väl lika väl som jag. Esbjörn förstod inte avtalet och Ebba har inte betalat huset.
Vad jag skrev om var ju vad som brukar hända om avtal hävas utan gilltigt grund. Så gå tillbaka och se om du fattar då.
Och du, bostadsrätten var bara ett exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av
nighter825
Okej. Du kom inte med något vettigt.
Esbjörn skapa problem själv. När han vägra dyka upp på tillträdesdagen. Han kunde ha löst problemet.
Var i avtalet står det att Esbjörn skulle medverka vid mötet på banken? Det står klart och tydligt att Köpebrevet ges till köparen när denne avlagt full betalning till säljaren.
Men det finns inga villor uppsatta om något annat.
För övrigt tror jag att Esbjörn inte var den enda som blev omkull tjatad i sommras. Jag tror Ebba tjatade hål i huvudet på Theo och Erik oxå. Så till slut höftade väl Erik till med 4,2 och Theo skrev det där jävla avtalet.