Citat:
Ursprungligen postat av
straightfromthe
Jag har Ingert Krook på ME snart, vad för frågor ställde hon dig? Har nu läst mycket dåligt om henne och börjar på lite nervös haha, hur förbereder jag mig best inför ME med henne?
MvH
Överlag så är det ingen stress med henne, ställer hon en fråga så kan du räkna med att om du inte kan svaret på rak arm så kommer hon sitta kvar i flera minuter och vänta på svaret. Läs på om vilka gaser som finns och påverkar växthuseffekten (glöm inte nämna vattenånga) samt lär du med säkerhet få frågor om hur jorden värms upp och då ska du förklara varför jorden värms upp, dvs växthuseffekten.
Majoriteten av frågorna kommer handla om växthuseffekten. Sedan så hur vi andas och syrets väg när vi andas men även ämnestransport, DNA & gener. Samt en mindre del om rymden. Kapitlet om just rymden är ju väldigt liten så förmodligen kommer hon bara ställa en fråga eller ingen alls om det.
Och blodomloppet. Det är väl dessa saker som du mest behöver ta en titt på innan så ska det inte vara några problem att bli godkänd. Mitt problem var att hon tyckte jag hade lagt ned för mycket tid på uppdragen. Så om man har henne så bör man veta att uppdragen och labbrapporterna är i princip värdelösa i hennes ögon och inget hon tycker man ska lägga tid på (hennes egna ord till mig)
Men som sagt dessa saker jag nämnt, lägg lite extra tid på dessa saker så kommer det inte vara några problem. Inledningsvis så kommer du högst troligen få svara på frågor om propplösare och dess farliga ämne. Får du frågan om "får man spola ner det i toaletten" så är svaret NEJ!
Det står även på säkerhetsdatabladet att man inte får spola ner det men trots det så ska vi ha det giftet och labba med och sedan så är det självklart att alla elever kommer hälla ut det i vasken eller toaletten efteråt, hon är lite grinig över det men det är väl knappast eleverna som bestämt vilka ämnen man ska jobba med. Men oroa dig inte läs på innan så går allt bra ska du se. Hon är enkel att ha och göra med bara att hon är väldigt udda som lärare när man har en ME. 20-30 min på att prata om saker som inte hör till kursen för att sedan sista 20min övergå till ämnet så du kan ju räkna med att det kommer ta 40min säkert istället för det mer normala som är 15min.
Nu har du fått lite och tänka på och att utgå från

Jag skulle säga att hon är inte svår att ha och göra med på det sättet utan det är bara hennes skeva tänkande och hur hon väljer att uttrycka sig som är det största problemet med henne. Tex detta med propplösaren som hon tyckte var idiotiskt att vi häller ner i avloppen, men hon borde istället ställt en idiotfråga till rektorn då om varför eleverna ska jobba med ett farligt starkt frätande ämne som uppenbarligen inte får spolas ned eller är direkt snäll mot miljön så att dom gör om upplägget istället för att försöka lägga över skulden på eleven