2021-08-02, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Hoppas det går bra med examinationen. Då är du snart färdig undersköterska nu då?

Det är närmare en månad sedan personen skrev det inlägget du svarat på så du lär inte se röken av den profilen igen
Citera
2021-08-03, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Jag tog faktiskt upp detta med Hermods senare och la fram det att man ska inte behöva sitta och känna sådan press som man gjorde under den examinationen. Har haft 14 tal examinationer genom senaste 2 åren men aldrig varit med om något värre än när Ingert Krook hade den muntliga.

Slutade med att rektorn började försvara henne istället.. Men jag talade om att när det finns flera som klagat på henne så är det förmodligen inte slumpen eller att en elev är missnöjd. Jag kan ta ett IG i en kurs det är inga konstigheter, men att behöva sitta och svara på frågor som inte ens hör till materialet är bara helt galet för självklart kommer ingen kunna svara på frågor som inte finns i materialet såvida man inte redan i förväg vet vad hon pratar om, så det är det mest centrala här att man ens tillåter henne ställa sådana frågor som inte finns med överhuvudtaget. . Och jag säger som ovanstående, får ni Ingert Krook så bör ni genast byta, det är i alla fall mitt personliga tips!

Jag har Ingert Krook på ME snart, vad för frågor ställde hon dig? Har nu läst mycket dåligt om henne och börjar på lite nervös haha, hur förbereder jag mig best inför ME med henne?

MvH
Citera
2021-08-03, 17:56
Medlem
Hej!

Jag har min muntliga examinationen i Naturkunskap 1b i 2 dagar med Karin Alfredsson och är extremt nervös..
Har någon annan haft henne som lärare och kunde tipsa vilka frågor hon ställde?
Senast redigerad av Lilyy 2021-08-03 kl. 18:01.
Citera
2021-08-04, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilyy
Hej!

Jag har min muntliga examinationen i Naturkunskap 1b i 2 dagar med Karin Alfredsson och är extremt nervös..
Har någon annan haft henne som lärare och kunde tipsa vilka frågor hon ställde?

Hade en annan lärare i detta ämne för några månader sedan. Lär väl dyka upp liknande frågor kan jag tänka mig. Du bör ha koll på saker om Östersjön tex varför sjön är syrefattig, svampar (3 sorter hur dem livnär sig), Symbios, Mykorhizza, cellandning, DNA som ger olika förmågor och kvävebaserna, sjukdomar som cancer/kol.

Oavsett lärare så lär med stor sannolikhet några av dessa saker dyka upp i din ME.
Citera
2021-08-04, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av straightfromthe
Jag har Ingert Krook på ME snart, vad för frågor ställde hon dig? Har nu läst mycket dåligt om henne och börjar på lite nervös haha, hur förbereder jag mig best inför ME med henne?

MvH

Överlag så är det ingen stress med henne, ställer hon en fråga så kan du räkna med att om du inte kan svaret på rak arm så kommer hon sitta kvar i flera minuter och vänta på svaret. Läs på om vilka gaser som finns och påverkar växthuseffekten (glöm inte nämna vattenånga) samt lär du med säkerhet få frågor om hur jorden värms upp och då ska du förklara varför jorden värms upp, dvs växthuseffekten.
Majoriteten av frågorna kommer handla om växthuseffekten. Sedan så hur vi andas och syrets väg när vi andas men även ämnestransport, DNA & gener. Samt en mindre del om rymden. Kapitlet om just rymden är ju väldigt liten så förmodligen kommer hon bara ställa en fråga eller ingen alls om det.
Och blodomloppet. Det är väl dessa saker som du mest behöver ta en titt på innan så ska det inte vara några problem att bli godkänd. Mitt problem var att hon tyckte jag hade lagt ned för mycket tid på uppdragen. Så om man har henne så bör man veta att uppdragen och labbrapporterna är i princip värdelösa i hennes ögon och inget hon tycker man ska lägga tid på (hennes egna ord till mig)

Men som sagt dessa saker jag nämnt, lägg lite extra tid på dessa saker så kommer det inte vara några problem. Inledningsvis så kommer du högst troligen få svara på frågor om propplösare och dess farliga ämne. Får du frågan om "får man spola ner det i toaletten" så är svaret NEJ!
Det står även på säkerhetsdatabladet att man inte får spola ner det men trots det så ska vi ha det giftet och labba med och sedan så är det självklart att alla elever kommer hälla ut det i vasken eller toaletten efteråt, hon är lite grinig över det men det är väl knappast eleverna som bestämt vilka ämnen man ska jobba med. Men oroa dig inte läs på innan så går allt bra ska du se. Hon är enkel att ha och göra med bara att hon är väldigt udda som lärare när man har en ME. 20-30 min på att prata om saker som inte hör till kursen för att sedan sista 20min övergå till ämnet så du kan ju räkna med att det kommer ta 40min säkert istället för det mer normala som är 15min.

Nu har du fått lite och tänka på och att utgå från Jag skulle säga att hon är inte svår att ha och göra med på det sättet utan det är bara hennes skeva tänkande och hur hon väljer att uttrycka sig som är det största problemet med henne. Tex detta med propplösaren som hon tyckte var idiotiskt att vi häller ner i avloppen, men hon borde istället ställt en idiotfråga till rektorn då om varför eleverna ska jobba med ett farligt starkt frätande ämne som uppenbarligen inte får spolas ned eller är direkt snäll mot miljön så att dom gör om upplägget istället för att försöka lägga över skulden på eleven
Citera
2021-08-04, 03:35
Medlem
Är det någon här förresten som gjort dessa "Mittkursprov" på Hermods och vet hur dess upplägg ser ut?
Dessa har varit avstängda under pandemin men dem bör väl komma igång snart med det antar jag, så kanske ingen som hunnit göra ett sådant prov än ?
Citera
2021-08-04, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Överlag så är det ingen stress med henne, ställer hon en fråga så kan du räkna med att om du inte kan svaret på rak arm så kommer hon sitta kvar i flera minuter och vänta på svaret. Läs på om vilka gaser som finns och påverkar växthuseffekten (glöm inte nämna vattenånga) samt lär du med säkerhet få frågor om hur jorden värms upp och då ska du förklara varför jorden värms upp, dvs växthuseffekten.
Majoriteten av frågorna kommer handla om växthuseffekten. Sedan så hur vi andas och syrets väg när vi andas men även ämnestransport, DNA & gener. Samt en mindre del om rymden. Kapitlet om just rymden är ju väldigt liten så förmodligen kommer hon bara ställa en fråga eller ingen alls om det.
Och blodomloppet. Det är väl dessa saker som du mest behöver ta en titt på innan så ska det inte vara några problem att bli godkänd. Mitt problem var att hon tyckte jag hade lagt ned för mycket tid på uppdragen. Så om man har henne så bör man veta att uppdragen och labbrapporterna är i princip värdelösa i hennes ögon och inget hon tycker man ska lägga tid på (hennes egna ord till mig)

Men som sagt dessa saker jag nämnt, lägg lite extra tid på dessa saker så kommer det inte vara några problem. Inledningsvis så kommer du högst troligen få svara på frågor om propplösare och dess farliga ämne. Får du frågan om "får man spola ner det i toaletten" så är svaret NEJ!
Det står även på säkerhetsdatabladet att man inte får spola ner det men trots det så ska vi ha det giftet och labba med och sedan så är det självklart att alla elever kommer hälla ut det i vasken eller toaletten efteråt, hon är lite grinig över det men det är väl knappast eleverna som bestämt vilka ämnen man ska jobba med. Men oroa dig inte läs på innan så går allt bra ska du se. Hon är enkel att ha och göra med bara att hon är väldigt udda som lärare när man har en ME. 20-30 min på att prata om saker som inte hör till kursen för att sedan sista 20min övergå till ämnet så du kan ju räkna med att det kommer ta 40min säkert istället för det mer normala som är 15min.

Nu har du fått lite och tänka på och att utgå från Jag skulle säga att hon är inte svår att ha och göra med på det sättet utan det är bara hennes skeva tänkande och hur hon väljer att uttrycka sig som är det största problemet med henne. Tex detta med propplösaren som hon tyckte var idiotiskt att vi häller ner i avloppen, men hon borde istället ställt en idiotfråga till rektorn då om varför eleverna ska jobba med ett farligt starkt frätande ämne som uppenbarligen inte får spolas ned eller är direkt snäll mot miljön så att dom gör om upplägget istället för att försöka lägga över skulden på eleven

Tack så mycket! Då vet jag!
Citera
2021-08-05, 13:12
Medlem
Fick en A!!!!
Naturkunskap 1B med Karin Alfredsson.

Hon var jätte jätte trevlig, här är de frågor hon ställde:
1. Producenter / Konsumenter - Varför är människor konsumenter och inte producenter?
2. Energi - Vad är energi?
3. Uppdragen om fisken: Varför är det mer farligt för oss att äta fisk som är en topp konsument, mot en fisk som inte är en topp konsument?
4. Ph - Vad är det?
5. Vad bestämmer vilken kön en barn ska ha?
6. Växthuseffekten - Kommer inte ihåg exakt vad hon frågade, men jag beskrev växthuseffekten som svar och har gett exempel på olika växthusgaser.

Och jag tror det var allt.
Citera
2021-08-05, 13:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilyy
Fick en A!!!!
Naturkunskap 1B med Karin Alfredsson.

Hon var jätte jätte trevlig, här är de frågor hon ställde:
1. Producenter / Konsumenter - Varför är människor konsumenter och inte producenter?
2. Energi - Vad är energi?
3. Uppdragen om fisken: Varför är det mer farligt för oss att äta fisk som är en topp konsument, mot en fisk som inte är en topp konsument?
4. Ph - Vad är det?
5. Vad bestämmer vilken kön en barn ska ha?
6. Växthuseffekten - Kommer inte ihåg exakt vad hon frågade, men jag beskrev växthuseffekten som svar och har gett exempel på olika växthusgaser.

Och jag tror det var allt.
Gratulerar!
Citera
2021-08-09, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av straightfromthe
Tack så mycket! Då vet jag!

Gick det bra sen då ?
Citera
2021-08-11, 16:39
Medlem
Vad händer om man bara skickar in tomma uppdrag o struntar i att närvara på den muntliga examinationen?
Jag vill inte bli avbruten pga då får man återkrav från CSN. men orkar inte kursen och det är lugnt om jag får F.
Så alltså, hur får man ett F men inte blir avbruten?
Citera
2021-08-11, 19:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolverainonu
Vad händer om man bara skickar in tomma uppdrag o struntar i att närvara på den muntliga examinationen?
Jag vill inte bli avbruten pga då får man återkrav från CSN. men orkar inte kursen och det är lugnt om jag får F.
Så alltså, hur får man ett F men inte blir avbruten?
Jag har aldrig skickat in ett tomt uppdrag, så jag vet inte hur de reagerar på det. Men det är nog bättre att skicka in ett uppdrag med helt felaktiga svar. Man kan teoretiskt sett avbrytas om man inte deltar, men jag tror inte man kan det bara för att man presterar dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in