2019-04-22, 17:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Skall rubriker vara "neutrala"? Varför då?

Jag anser rubriker ska vara neutrala i yttrandefrihets namn.

Sätts epitetet neger på en person redan i rubriken är slagsidan redan skedd.

Samma sak med epitet om politiker i politikerdelen, kändisar i kändisskvaller och övriga exempel som inte ens handlar om personer.

En neutral ämnesrubrik gör att fler vågar komma till tals och då blir det yttrandefrihet på riktigt. Ett starkt ord i rubriken leder bara bort från det.
Citera
2019-04-22, 20:24
Medlem
PixelGuys avatar
Om rubriken återspeglar verklighet så får det stå vad fan som helst. Det jag tycker är fantastiskt är att ingen har reagerat på den usla trådstarten. Man ska inte behöva googla sig fram till vem fan det handlar om.

Trådstarten är faktiskt så dålig att den borde ha hamnat papperskorgen.
Citera
2019-04-22, 23:07
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Om rubriken återspeglar verklighet så får det stå vad fan som helst. Det jag tycker är fantastiskt är att ingen har reagerat på den usla trådstarten. Man ska inte behöva googla sig fram till vem fan det handlar om.

Trådstarten är faktiskt så dålig att den borde ha hamnat papperskorgen.

Det är ju inte en av de starkare eller överdrivet intelligenta trådstarterna man skådat, det håller jag med om. Var den hör hemma låter jag vara osagt, men jag undrar om du inte är något på spåren.

admin5
Citera
2021-08-11, 13:39
Medlem
Okej med N ordet i rubriken eller inte?

Alltid tyckt det är lite larvigt med n ordet som just praktiseras i amerikansk media, trodde inte vi körde med det i Sverige och särskilt inte på Flashback.

Skapade en tråd med rubriken "Tillrättavisade N* - bör man markera mot folk som inte kan bete sig?"

Döm om min förvåning när jag ser att rubriken ändrats till:

"Tillrättavisade svart kvinna - bör man markera mot folk som inte kan bete sig?"

Är detta något subjektivt dvs upp till moderator att gå in om moderator tycker att det är opassande, för nån slags allomfattande ban av ordet tycks inte förekomma, en sökning på N ordet ger 481 rubriker:

https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=neger&sp=0

Vore bra om man är lite tydlig där så man vet! kan ju vara bra att utveckla också om man t ex får använda något annat ord för romer osv
Citera
2021-08-11, 14:20
Medlem
RedForces avatar
Nej det är inte okej för FB säger att de följer lagen och N-ordet är hets mot folkgrupp. Alltså olagligt. Det finns heller ingen anledning med att använda det ordet. Så därför borde FB förbjuda det ändå baserat på egen etik.

FB borde utveckla ett eget filter som fångar upp när någon försöker använda ord som N-ordet och massa andra förbjudna och hemska ord/meningar. Det är mycket rasistiskt och kvinnohatiskt som skrivs på FB. Om filtret automatiskt fångade upp det så kunde systemet generera en varning utan att någon moderator blev inblandad. Det borde gälla i inlägg såväl som rubriker.

Jag tycker det har blivit mycket bättre under senare tid här på FB när moderatorerna går in och mer aktivt tar bort hatiska åsikter.
Senast redigerad av RedForce 2021-08-11 kl. 14:23.
Citera
2021-08-11, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Nej det är inte okej för FB säger att de följer lagen och N-ordet är hets mot folkgrupp. Alltså olagligt. Det finns heller ingen anledning med att använda det ordet. Så därför borde FB förbjuda det ändå baserat på egen etik.

FB borde utveckla ett eget filter som fångar upp när någon försöker använda ord som N-ordet och massa andra förbjudna och hemska ord/meningar. Det är mycket rasistiskt och kvinnohatiskt som skrivs på FB. Om filtret automatiskt fångade upp det så kunde systemet generera en varning utan att någon moderator blev inblandad. Det borde gälla i inlägg såväl som rubriker.

Jag tycker det har blivit mycket bättre under senare tid här på FB när moderatorerna går in och mer aktivt tar bort hatiska åsikter.

Det är väl knappast hets mot folkgrupp att skriva ordet? Särskilt om det inte används på ett nedsättande eller kränkande sätt? Har du nån källa till det? Jag blev nyfiken nu.. det låter ju absurt.

"Att offentligt sprida uttalanden som hotar eller är nedsättande om en grupp av personer, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning." - från åklagarmyndighetens hemsida. Det går väl knappast att få in att använda ordet 'neger' i en rubrik till det? Jag tycker det är onödigt att använda det där, men det är väl knappast ett hot eller ett spritt uttalande?

https://www.lawline.se/answers/ar-det-olagligt-att-tilltala-en-annan-person-med-ordet-neger
Här blev ju ingen specifik person tilltalad och det var ju inget i rubriken som skulle göra gällande att gruppen i sig är något negativt?
Senast redigerad av Meeku 2021-08-11 kl. 14:33.
Citera
2021-08-11, 14:41
Medlem
RedForces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Det är väl knappast hets mot folkgrupp att skriva ordet? Särskilt om det inte används på ett nedsättande eller kränkande sätt? Har du nån källa till det? Jag blev nyfiken nu.. det låter ju absurt.

"Att offentligt sprida uttalanden som hotar eller är nedsättande om en grupp av personer, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning." - från åklagarmyndighetens hemsida. Det går väl knappast att få in att använda ordet 'neger' i en rubrik till det? Jag tycker det är onödigt att använda det där, men det är väl knappast ett hot eller ett spritt uttalande?

https://www.lawline.se/answers/ar-det-olagligt-att-tilltala-en-annan-person-med-ordet-neger
Här blev ju ingen specifik person tilltalad och det var ju inget i rubriken som skulle göra gällande att gruppen i sig är något negativt?

Ordet i sig är nedsättande mot rasifierade. Att det inte tas hårdare är pga vithetsnormer och slapphet. Att FB tillåter det beror sannolikt på att det är vita som bestämmer och de är slappa inför det vita förtrycket antagligen.
Men det börjar ju förändra sig som du ser i och med den här tråden. Bra va.
Citera
2021-08-11, 14:48
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Nej det är inte okej för FB säger att de följer lagen och N-ordet är hets mot folkgrupp. Alltså olagligt.
Ordet neger är inte i sig hets mot folkgrupp. Det finns flera domar som klargör det. Juridikfronten har en helt okej genomgång av rättsläget:

Nej, det räcker inte med att använda “n-ordet” för att bli dömd för hets mot folkgrupp
Citera
2021-08-11, 14:58
Medlem
RedForces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Ordet neger är inte i sig hets mot folkgrupp. Det finns flera domar som klargör det. Juridikfronten har en helt okej genomgång av rättsläget:

Nej, det räcker inte med att använda “n-ordet” för att bli dömd för hets mot folkgrupp

Jo det är hets mot folkgrupp och det är fel i domarna helt enkelt. Men samhället förändras och utvecklas så snart har vi nått den punkt då personer som använder N-ordet per automatik blir dömda. Men innan vi är där så kan FB utveckla sitt eget filter och köra in det så när samhället har kommit ikapp sunda etiska värderingar så kanske FB till och med kan sälja sitt filter till staten som i sin tur kan tvinga internetleverantörer att implementera det. Då behöver det inte begränsas till just N-ordet utan det kan även identifiera kvinnohat, rasism, högerpolitiska åsikter och annat som en nyare och modernare etik låter oss förstå.
Men tills dess så kan FB gott fortsätta på den nya vägen och stoppa N-ordet precis på det sättet som tråden tar upp.
Citera
2021-08-11, 14:58
Avslutad
Människor som försöker motverka rasism genom att bekämpa ordbruk skjuter sig själva konstant i foten. När någon skriver "n-ordet", vilket ord tänker folk på då? Ja, just det - neger. Inte en jävel tänker norrsken, nycklar, namnsdag, nummer eller vilket annat ord som helst som börjar på n.

Istället för att bekämpa fula tankar, så vill man bekämpa fula ord. Skit samma om mentaliteten ändras. Vad kallar man en neger på politiskt korrekt språk? Afro-svensk? Ok, om vi tar det som exempel. Vilka av dessa hypotetiska uttalanden är att föredra?

- "Jag såg en så himla fin neger med krulligt hår och fina anletsdrag, jättevackert!"
- "Dra åt helvete din förbannade jävla afro-svensk och stick där du kommer ifrån!"

Poängen är alltså att PK-vänstern skiter i själva andemeningen och istället hänger upp sig på att någon blir lite ledsen i ögat för att de använder ett ord som de själva inte gillar.

Samma tankegångar kan med fördel appliceras på det politiska språket. Det låter såååå mycket bättre när Sverige har utmaningar och inte problem. Sverige har enorma problem och inga jävla utmaningar. En utmaning är att bestiga Mount Everest exempelvis.
Citera
2021-08-11, 15:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Alltid tyckt det är lite larvigt med n ordet som just praktiseras i amerikansk media, trodde inte vi körde med det i Sverige och särskilt inte på Flashback.

Skapade en tråd med rubriken "Tillrättavisade N* - bör man markera mot folk som inte kan bete sig?"

Döm om min förvåning när jag ser att rubriken ändrats till:

"Tillrättavisade svart kvinna - bör man markera mot folk som inte kan bete sig?"

Är detta något subjektivt dvs upp till moderator att gå in om moderator tycker att det är opassande, för nån slags allomfattande ban av ordet tycks inte förekomma, en sökning på N ordet ger 481 rubriker:

https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=neger&sp=0

Vore bra om man är lite tydlig där så man vet! kan ju vara bra att utveckla också om man t ex får använda något annat ord för romer osv

Det beror på sammanhanget. Läs vad admin har skrivit om det här:

(FB) Regel 0.01. har uppdaterats
Citera
2021-08-11, 15:01
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Jo det är hets mot folkgrupp och det är fel i domarna helt enkelt.
Det du vill ha sagt, med andra ord, är att du tycker att det borde vara olagligt. Det ifrågasätter jag inte alls. Det är säkert helt sant att du tycker att det borde vara olagligt. Men du sa även att det är olagligt, vilket är en ren och skär lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in