2021-08-11, 10:54
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Fel ingen trader handlar för hela kapital på en trade. Och ofta gör man snabba trade på några sekunder till minuter upp till några timmar med väldigt tajt SL.

Kör man SWING kör man ändå en SL på Max 1-2%.

Och där kör man en ratio på 1:2 minst till 1:10. Så för du ska blåsa kontot måste 50-100 av dina trade misslyckas på rad. Då mer du är en dålig trader.
Fast kör man på det viset är det ju exakt samma sak som att köra utan nån hävstång. Vad är skillnaden på att köpa en aktie utan hävstång för 10k eller köpa en aktie med 10x hävstång för 1k? Så gott som noll, med kanske den lilla skillnaden att maxförlusten är 1k om aktien skulle gå i konkurs. Det är en ganska liten riskminskning i praktiken. Om du inte kör balls-to-the-walls supervolatil skit som rör sig 10% om dagen med hävstång, då är det väl en bra metod.
Du kan väl kanske sätta en stop loss, men om du t.ex. swing-tradear kan aktier hoppa 5% på dåliga nyheter över natten. Hur mycket nytta gör stoplossen då?
Citera
2021-08-11, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Det finns ju rätt många som lever på Poker oxå, men den som säger att det är enkelt har ju heller aldrig provat på att fortsätta spela efter en stor downswing och då fortsätta spela sitt A-game.

Det är väl samma typ av money management i Poker och trading.
Poker exemplet var för att påvisa hur olika det är att "spela" med riktiga pengar mot att spela med låtsats pengar, du tar helt andra beslut när det svider i din plånbok mot att bara fylla på kontot med nya låtsats pengar.

Läste du länken i mitt inlägg så förstår du hur svårt det är att lyckas med daytrading.
Dessa daytrades "gurus "på Youtube har ett gemensamt , dom säljer kurser får hutlösa priser, det är där dom gör sina pengar.
Citera
2021-08-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Fast kör man på det viset är det ju exakt samma sak som att köra utan nån hävstång. Vad är skillnaden på att köpa en aktie utan hävstång för 10k eller köpa en aktie med 10x hävstång för 1k? Så gott som noll, med kanske den lilla skillnaden att maxförlusten är 1k om aktien skulle gå i konkurs. Det är en ganska liten riskminskning i praktiken. Om du inte kör balls-to-the-walls supervolatil skit som rör sig 10% om dagen med hävstång, då är det väl en bra metod.
Du kan väl kanske sätta en stop loss, men om du t.ex. swing-tradear kan aktier hoppa 5% på dåliga nyheter över natten. Hur mycket nytta gör stoplossen då?

Märks du inte kan matte, med hävstång kan du göra 10-20X mer trades istället för 1 trade.

20X trade där möjligt vinst är 2-10% per trade än en trade där möjligt vinst är 2-10%

Och scalapar du har du extrem mycket större exponering än så.

Sedan flesta tradar inte aktier alla fall inte håller över natten. Övriga saker har 24/5 handel.
Citera
2021-08-11, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Jag testade att daytrada i ett demokonto med cfd-handel. Dubbla saldot efter 8mån. Med det såg jag att det va hög tid att trada med riktiga pengar, men istället för hävstång och cfd så handla jag på aktier utan hävstång, som vanligt på avanza. Jag satte in 30k och handlade bara på courtagefri handel, efter en månad hade jag ökat kontot med 9.6%. Jag har precis börjat andra månaden och trenden ser ut fortsätta. Vid här laget känner jag mig väldigt säker på min strategi, det är bara synd att jag tradar med 30k istället för med en mille.

Om vi återgår till frågan jag ställer i titeln så finns det väl inga svar ristade i sten. Men utgå från traders som använder kapital från investerare. Hur bra måste man va för att få förtroende från investerare?

Du är på rätt spår när du ger upp daytrading.. Hur ska du tvinga marknaden att ge dig avkastning precis varje dag och samtidigt bibehålla någon vettig riskhantering? Zooma ut istället = ingen stress.
Senast redigerad av Deballerur 2021-08-11 kl. 14:38.
Citera
2021-08-11, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Du är på rätt spår när du ger upp daytrading.. Hur ska du tvinga marknaden att ge dig avkastning precis varje dag och samtidigt bibehålla någon vettig riskhantering? Zooma ut istället.

Tror du missat hur många tusentals aktier finns i världen, hur många olika index, råvaror, FX par.

Nej finns alltid massa tillfällen marknaden står inte still. Och ingen som säger du måste ta trade varje dag även.
Citera
2021-08-11, 14:45
Medlem
Citat:
Tror du missat hur många tusentals aktier finns i världen, hur många olika index, råvaror, FX par.

Sådan flexibilitet är det inte många som lyckas uppnå.
Citera
2021-08-11, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Det finns ju rätt många som lever på Poker oxå, men den som säger att det är enkelt har ju heller aldrig provat på att fortsätta spela efter en stor downswing och då fortsätta spela sitt A-game.

Det är väl samma typ av money management i Poker och trading.

Skillnaden är att Poker är ett yrke som faktiskt existerar. Medans du kan nästan inte hitta en enda trader som faktiskt tradar som inte säljer kurser.

Hur vet man att Daniel Negreanu är bra på poker? Jo, man kan se det på hur mycket han har tjänat etc.

Men när det kommer till trading så vill ingen visa svart på vitt vad den tjänar. Ett fiktivt yrke till stor del.

Det finns transparens i Poker på ett helt annat sätt.

Jag säger inte att trading inte existerar men det är jävligt svårt att faktiskt hitta äkta, legit traders som inte bara är ute efter att sälja en en massa kurser.

Det är ett fantastiskt bra sätt att lura unga dock att tro att man kan tjäna en massa pengar på det.

Kolla bara på Ricky Gutierrez. Han har fått folk att tro att han tjänar flera hundratals % per år ifrån trading haha. Han har tjänat mer än flera tiotals miljoner på att sälja folk den lögnen.

Raging Bull är ett annat exempel. Det är en laglig scam.

Jag vet bara en enda tradingaktör som jag inte är helt säker ljuger eller inte. Jag skulle gissa på att de är legit men att deras kurser är sisådär.
Senast redigerad av Lukas17 2021-08-11 kl. 15:22.
Citera
2021-08-11, 15:26
Medlem
Paris24s avatar
Jag hade mer sett till intäkterna, och den som kan leva på daytrading, åtminstone 20k efter skatt per månad, är en lyckad daytrader. Eftersom intäkterna varierar oerhört så kan jag förenkla med 240k i vinst efter skatt per år. Då är man lyckad.
Citera
2021-08-11, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Problemet är väl att dina förluster också är med hävstång. Det är ju inte särskilt hållbart att kontot kan gå till noll på en dag om man har otur och köper nåt som tappar 5% på nån dålig nyhet med 20x hävstång. Det är mer gambling än trading enligt mig.

Med en sådan hävstång kommer man som trader förlora snabbare än ögat....
Citera
2021-08-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Sådan flexibilitet är det inte många som lyckas uppnå.

Jo detta är standard för alla traders
Citera
2021-08-11, 15:33
Medlem
Citat:
Jo detta är standard för alla traders

Daytrading är inte standard.. Standard för förluster möjligtvis.
Senast redigerad av Deballerur 2021-08-11 kl. 15:35.
Citera
2021-08-11, 16:36
Medlem
ningudos avatar
Har läst alla kommentarer. Mina reflektioner.

1) Flera skriver att 10-15% per år är bra. Men då ser jag inte poängen med att hålla på med trading. Då gör man bättre i att lägga pengarna i Avanza Zero eller liknande ETFs o ba låter pengarna vara där. Och för 95% av småspararna är det nog det bästa. Om jag inte kan knäcka börsen över tid ser jag inte någon poäng med att slösa både min tid och dessutom förlora pengar(jämfört med ETFs) på att daytrada. Min måttstock huruvida jag är framgångrik är att jag presterar bättre än börsen. Då är 20% per år ett minumum, absolut inte 10%. 15 % är gränsfall.

2) Många antar att jag måste haft tur. Någon föreslog att jag borde istället investera i fastigheter. För mig är daytrading ett försök att skapa ytterligare en inkomstkälla. Nu när det går ruskigt bra tänker jag ju inte fokusera på annat. Kommer verkligheten snart ifatt?
Vi får se. Men hur många månader där man presterar bättre än börsen kan anses vara tur? Efter hur många månader får man erkänna att personen har en lyckad strategi och lyckad execution?

3) Det andra argumentet är att det är börsklimatet som ligger bakom min framgång. Eftersom jag har presterat klart bättre än börsen så kan börsen positiva trend själv inte förklara mina resultat. Så vi hamnar i två val, antingen har jag skicklighet eller tur. Om det är tur så är återigen frågan hur många månader som det är rimligt att vänta tills tur inte längre kan vara en rimlig förklaring. En annan viktig parameter som inget nämnt men som jag tycker är ännu viktigare än tidshorisonten är antalet affärer.

4)Första steget var att öppna ett demokonto och handla, helt enkelt öva och förbättra mig men framförallt kolla om jag kunde gå upp i vinst. Tyvärr fanns inga demokonton med vanliga cashkonton hittade bara ig markets som erbjöd demokonto men då bara cfd handel, jag öppnade demokonto hos en annan cfd mäklare men dem stängde mitt konto efter bara en månad. Jag har handlat på cfd handel tidigare med riktiga pengar men nu var det helt annan sak. Jag var avslappnad, hade skrivit flera sidor om min strategi och nu började jag tillämpa planen. Som ni kan förvänta er kände jag ingen stress. Jag öppnade demokontot i augusti och satte in 100k låtsas dollar. Runt mars april i år stoppade jag kontot efter att ha nått till 200k, ungefär hälften av vinsten kom från att svingtrada Tesla.

Andra steget var att sätta in en mindre summa pengar och handla på riktigt. Nu utan cdf handel var vinstpotentialen mycket lägre men pengarna var också mycket tryggare, dessutom slipper jag avgifterna som är kopplade med cfd handel. Satte 30k 7 juli, nu har jag 33k. Har uppskattningsvis gjort minst 150 affärer redan medans jag i cfd kontot gjorde totalt 400ish affärer under 8 mån. Jag är absolut mer aktiv nu när det känns mer allvarligt. Men viktigast av allt är att jag fortfarande är lugn, jag är fortfarande avslappnad och öppnar och avslutar metodiskt även nu när det är riktiga pengar på spel. Målet nu är inte att dubbla pengar utan jag nöjer mig med 40k och jag ger mig till nyår att uppnå det. Gör jag det, speciellt om jag gör det medans jag slår börsen varje månad så är det definitivt dags för steg 3. Förhoppningsvis når jag 40k redan i oktober eller november.

Vid steg 3 har jag så pass högt förtroende att jag kommer sätta in en större summa pengar. Minst 170k, så totalt 200k. Men med en större summa kommer jag handla mer defensivt, för att va mer defensiv måste vinstpotential offras för större säkerhet. Istället för att kanske snitta 7-8% per månad kanske jag kommer snitta 4-5%, vilket jag fortfarande skulle vara mycket glad över. Jag skulle va nöjd med minst 20% per år men definitivt inte glad.

Steg 4. Nu är det inte bara jag som har högt förtroende till mig utan även andra har det efter att ha sett hur jag konsistent och tveklöst kunnat slå börsen. Men för att det ska vara värt räcker det inte med att ha slått börsen, jag behöver slå börsen med så pass mycket att det lönar sig att dela vinst med investerare. Jag tror jag behöver snitta minst 3% per månad då tror jag investerare skulle va mycket sugna att låta mig handla med deras pengar, kan jag inte snitta 3% men istället ligger närmare 2% då kommer jag stanna vid steg 3; steg fyra är endast aktuell om jag kan bli topp 0.1%. Med 4% per månad sitter jag bokstavligen på en guldgruva. Troligen övertygar man isf först vänner och släkt. Hur man delar på vinsten, hur man delar på skatt och andra relevanta frågor har jag ingen aning om. Det är så pass långt fram så det är meningslöst att ägna tankekraft åt. Istället skulle jag hellre starta ngn aktiedagbok där jag dokumenterar regelbundet hur mycket plus jag går upp med screenshots. Kan man starta aktiedagbok här på flashback?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in