2021-08-11, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Inget fel på rapsolja och det är den billigaste matoljan. Matolja används ändå bara för att maten man steker inte skall fastna i stekpannan och smaken är helt irrelevant oavsett vilken olja den enda smaken är av fett. Dessutom kan det sägas att raps var vad som räddade tillgången till margarin under kriget och fortfarande är vad som används för att göra margarin i Sverige.

Det har rätt stor betydelse vilken olja man steker i. Inte om man använder en äcklig alldeles för kall teflonpanna men om man steker med en bra panna så är det viktigt att oljan har hög rökpunkt.

"Extra virgin olive oil" har alldeles för låg rökpunkt för att den skall vara bra att steka i.

Raffinerad rapsolja är bättre där, speciellt om man använder nån sort som är specialgjord för frittering/stekning.

Bäst att steka i är Avocadoolja som har en mycket hög rökpunkt.

PS Har någon påpekat att Rapsolja på engelska heter Rapeseed oil. Kanske är det därför Pablo skäms för att använda den?
Citera
2021-08-11, 13:35
Medlem
Tjoflos avatar
Rapsolja är skit. Har något med väldigt dåligt fett för kroppen.
Olivolja tål inte höga temperaturer utan att brännas och bli dåligt fett.
Neutral kokosolja funkar bra har jag hört.
Citera
2021-08-11, 13:39
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Det har rätt stor betydelse vilken olja man steker i. Inte om man använder en äcklig alldeles för kall teflonpanna men om man steker med en bra panna så är det viktigt att oljan har hög rökpunkt.

"Extra virgin olive oil" har alldeles för låg rökpunkt för att den skall vara bra att steka i.

Raffinerad rapsolja är bättre där, speciellt om man använder nån sort som är specialgjord för frittering/stekning.

Bäst att steka i är Avocadoolja som har en mycket hög rökpunkt.

PS Har någon påpekat att Rapsolja på engelska heter Rapeseed oil. Kanske är det därför Pablo skäms för att använda den?

Nej det har det inte. Den enda anledningen till att använda matolja är för att maten inte skall fastna. Olivoljefantasm är rent snobberi.
Citera
2021-08-11, 13:43
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Höga halter ämnet omega 6? Vad fan betyder det enligt dig?

I bästa fall kommer du undan med att det är minst tre gånger mer Omega 6 än Omega 3. Dessutom är rapsolja inte något man stoppar i sig frivilligt om man kan något om de olika fett profilerna. Fett är bra, men då ska det vara från medium långa fettsyror (MCT), kokosolja är ett exempel av många som finns. Även ren MCT olja finns men ska man steka ska man vara bror duktig så kan man göra Ghee i sitt eget kök på 15 minuter.
Citera
2021-08-11, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Nej det har det inte. Den enda anledningen till att använda matolja är för att maten inte skall fastna. Olivoljefantasm är rent snobberi.

Ja i din halvljumma non-stickpanna där det överstekta köttet blir fullt av äcklig brungrå gegga på ytan så går det säkert bra med vilken olja som helst. Låt mig gissa att du sedan lagar nån "sås" på Creme Fraiche och häller över så att man skall slippa se eländet.
Citera
2021-08-11, 14:02
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Ja i din halvljumma non-stickpanna där det överstekta köttet blir fullt av äcklig brungrå gegga på ytan så går det säkert bra med vilken olja som helst. Låt mig gissa att du sedan lagar nån "sås" på Creme Fraiche och häller över så att man skall slippa se eländet.

Jag använder gjutgärnspanna och för såser använder jag pulversåser eller färdiga såser och såser är mest till för att maten inte skall bli för torr.
Citera
2021-08-11, 14:04
Medlem
Jag tål inte smör.

Använder rapsolja i stället för margarin när jag steker o lagar mat.

Är det något nyttigare eller bara en inbillning jag har?

Vad finns för alternativ som är ok för mej som inte tål smör?
Citera
2021-08-11, 14:24
Medlem
Rapsolja funkar utmärkt, olivolja tål inte höga grader samt passar inte de flesta rätter.

Ska du göra majonäs rekommenderar jag denna: https://www.jordklok.se/sv/articles/...caAgs2EALw_wcB

Annars funkar rapsolja perfekt för stekning och fritering.

Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
Jag tål inte smör.

Advokadoolja, dock rätt dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Talg funkar och är enligt mig bra mycket bättre än rapsolja.

Talg är ingen olja.
Senast redigerad av pogba 2021-08-11 kl. 14:26.
Citera
2021-08-11, 14:38
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Talg är ingen olja.

Nu handla inte min poäng huruvida Talg är en olja eller inte, även om Talg faktiskt är en olja. Utan att Talg är ett utmärkt komplement till rapsolja.
Citera
2021-08-11, 14:42
Medlem
blobben!!!s avatar
Rapsolja har verkligen inte en neutral smak. Den smakar unket. Som att hälla smaken av risig kinakrog i maten.

Solrosolja är neutral. Olivolja är smakrik.
Citera
2021-08-11, 14:48
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
Jag tål inte smör.

Margarin är per definition rapsolja.

Jag kör vanligt riktigt smör och olivolja. Problemet med raps är att det oftast inte kallpressas. Man tillsätter hög värme och lösningsmedel för att utvinna det. Föredelen är att den blir renare och tål högre värme sen.

Olivolja däremot är naturligt fet så den går enkelt att kallpressa.

I Sverige är det säkert ingen större fara med rapsoljan men håller mig undan i största mån oavsett. Föredrar ”naturligt fett” såsom olivolja, avokado, ost och liknande.
Citera
2021-08-11, 15:25
Medlem
Folketstempels avatar
Det är kulturellt, margarin är vårt stekflott och vi är vana vid smaken.
Att bre margarin på brödet är lika osmakligt som messmör för en skåning i de flesta länder på jorden.
Paolo Roberto är italienare, snabbmatslandet med pizza och pasta som huvudmeny gör honom inte till en pålitlig källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in