2021-08-11, 11:52
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Dagens rapsolja är framavlad , den ursprungliga var oätlig o funka för industribruk

Vad menar du med detta angående dagens rapsolja? Dagens vete är också framavlat te.x.
Citera
2021-08-11, 12:29
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Absolut inte! Jag föredrar en neutral olja jämt när jag lagar mat.

Rapsolja är dessutom något vi producerar lokalt här hemma i Sverige, så använda det gynnar vi våra lokala producenter inom den svenska rapsoljeindustrin.
Sant
Dessutom är det fint med de gula rapsfälten.
Olivolja på bröd är gott men går bort vid fritering etc.
Citera
2021-08-11, 12:45
Medlem
Zloths avatar
Minns att jag läste en studie om att rapsolja var väldigt inflammatorisk.

Man ska hur som helst vara väldigt sparsam med rapsoljan.
Citera
2021-08-11, 13:06
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth

Rapsolja är inte mer inflammatorisk än andra om man inte hettar upp den över rykpunkten. Varianten "canola" (från raps) ska man akta sig för , det är en riktig billig olja processad i många steg och har stora mängder Omega6 (Inlammationsdrivande). Det kanske verkar självklart, men skriver det ändå : ALLA varianter av "Vegetabilsk Olja" som det står på etiketten är nog den värsta av alla.

Vill man ha en bra frityrolja ,stekolja och grillolja,bakning, och ska svänga ihop Wok:s på ultrahög värme ska man ha sorter som har hög rykpunkt . Jordnötsolja t.ex. tål stekning och Frityrer, används oftast i asiatiska köket
Senast redigerad av Opaque 2021-08-11 kl. 13:09.
Citera
2021-08-11, 13:12
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airikur
Enligt Paolo Roberto i en del klipp på Köket, så anser han att rapsolja är skräp, medans olivolja är den bästa. Håller ni med om att rapsolja är den sämsta oljan?

Paolo Roberto har en random felaktig åsikt. Det är inte så mycket mer att diskutera. Skillnaden mellan raps- och olivolja är i allt väsentligt bara smaken.
Citera
2021-08-11, 13:14
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
om man behöver en olja som är neutral så funkar inte olivolja. då är raps den bästa...

Talg funkar och är enligt mig bra mycket bättre än rapsolja.
Citera
2021-08-11, 13:14
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth

Allt som kommer ifrån växtriket är inflammatoriskt, precis allt.
Citera
2021-08-11, 13:15
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
om man behöver en olja som är neutral så funkar inte olivolja. då är raps den bästa...
Dock inte kallpressad. Den är allt annat än neutral.
Citera
2021-08-11, 13:15
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Absolut inte! Jag föredrar en neutral olja jämt när jag lagar mat.

Rapsolja är dessutom något vi producerar lokalt här hemma i Sverige, så använda det gynnar vi våra lokala producenter inom den svenska rapsoljeindustrin.

Men det är bara för att du inte vet något om processen och hur höga halter omega 6 (inflammatoriskt) det är i raps, solros och andra s.k neutrala oljor. Extremt dåligt för hälsan.
Citera
2021-08-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Men det är bara för att du inte vet något om processen och hur höga halter omega 6 (inflammatoriskt) det är i raps, solros och andra s.k neutrala oljor. Extremt dåligt för hälsan.
Exakt. Det ska alltid "smaka så neutralt" men hälsoeffekterna tänker de inte på.
Citera
2021-08-11, 13:21
Medlem
Avsiktarens avatar
Inget fel på rapsolja och det är den billigaste matoljan. Matolja används ändå bara för att maten man steker inte skall fastna i stekpannan och smaken är helt irrelevant oavsett vilken olja den enda smaken är av fett. Dessutom kan det sägas att raps var vad som räddade tillgången till margarin under kriget och fortfarande är vad som används för att göra margarin i Sverige.
Citera
2021-08-11, 13:24
Bannlyst
Höga halter ämnet omega 6? Vad fan betyder det enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in