Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-08-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Men är det inte *bråttom* att åtgärda detta?
Alla aktiviteter som satsas på i u-länder har ju motsatt syfte, dvs att fler skall överleva till vuxen ålder, medan nästan inget satsas på barnbegränsning.

Man har absolut satsat på familjepolitik och barnbegränsning. Dock har till exempel katolska kyrkan varit aktiv vad gäller motsatsen.

Tittar man på Indien har man aktivt stimulerat sterilisering.

Att sedan insatserna inte riktigt biter är en annan fråga...

Vem är det som skall införa 1-barnspolitik??
Citera
2021-08-09, 20:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Du verkar vara en klimatalarmist.
Dvs du tror att vi står inför en klimatrelaterad katastrof och att mänskliga utsläpp driver detta?
OK, fair enough
Två frågor:

1. En ökande befolkning medför större belastning på miljön och större utsläpp.
Vad är lösningen på detta?
Borde inte jordens folkmängd minskas?
Hur?
Varför drivs inte detta som en lösning? Ettbarnspolitik?
Är inte detta den viktigaste parametern för planeten?

2. Utsläpp i kalla länder är större per capita pga behov av uppvärmning.
Vad är lösningen på detta?
Borde inte migration från varmare länder till Sverige stoppas?
Varför drivs inte detta som en lösning?
MP har t.ex. motsatt politik.
Det är inte mig emot att på ett humanistiskt sätt arbeta för en minskad befolkning. En stor och ökande befolkning gör klimatproblemet svårare.
Citera
2021-08-09, 20:31
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är inte mig emot att på ett humanistiskt sätt arbeta för en minskad befolkning. En stor och ökande befolkning gör klimatproblemet svårare.

Den är till och med drivande.
Och ändå inget som är prioriterat.
Konstigt.
Vad kan det bero på?
Citera
2021-08-09, 20:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Några länder måste gå först för att skapa momentum. Mitt förslag är att Norge, UK och Tyskland går först och slutar med produktion av fossila bränslen. De har råd.

Fossila bränslen måste stanna i marken. Det är ett mycket viktigt fokus.
Men det kommer inte att ske. Det enda blir att vi tappar kontrollen över energin och därmed kontrollen över världen. Det blir Xi & Putin tillsammans med alla Gulfprinsar som kommer styra världen dit de vill.
Citera
2021-08-09, 20:46
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är ett bra förslag.
Tack. Då är vi åtminstone två som tycker det :-)
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ungefär 80% av den energi som används globalt kommer från fossila bränslen.

Beroendet är så enormt att vi, även om vi vill avveckla användningen av fossila bränslen, inte kan göra det utan att vi har lösningar för
– Livsmedelsproduktion
– Livsmedelsdistribution
– Alla former av infrastruktur, vatten, avlopp, sophantering, vägar, m.m.
– Alla former av företag och företagande
– Alla former av person- och varu- transporter
– Uppvärmning av bostäder

bara för att ta några exempel.

Jag tror att ett stort problem är att fossila bränslen är så billiga. Det gör att vi slösar enormt och inte vill gå över till andra alternativ.

Om det gick att åstadkomma en faktisk global transferering, så att en rejäl skatt på alla fossila bränslen gick till att subventionera utbyggnad av förnybara energikällor, så kanske det skulle få resultat.

Kanske liknar det lite vad som görs med utsläppsrätter, men det verkar väl inte fungera så jättebra?

Det är såklart också svårt att få till en global fossilskatt. Om det nu skulle kunna vara en framkomlig väg.

Ja, vårt fossila beroende är stort och det finns förstås massor med problem...

Men som du själv undrar... har utsläppsrätter verkligen fungerat? Har de gjort att produktion (och konsumtion) av fossila bränslen minskat!? Har de gjort att fossila bränslen ej kommer upp ur marken!? Knappast!!

Nu är läget allvarligt och det är absurt med utsläppsRÄTTer. Det är just detta jag angriper - avseende produktionen av fossila bränslen. Jag tycker varken företag eller stater ska ha rätt att släpa upp fossila bränslen från marken och sälja skiten.

Jag tycker man ska se på produktion av fossila bränslen som vi såg på produktionen av freoner en gång i tiden. Freonerna visade sig förstöra ozonskiktet. Produktionen av freoner förbjöds och fasades ut successivt. (Jämförelsen med freoner är extra intressant eftersom det var ett globalt problem - precis som klimatproblemet.)
Citera
2021-08-09, 20:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Några länder måste gå först för att skapa momentum. Mitt förslag är att Norge, UK och Tyskland går först och slutar med produktion av fossila bränslen. De har råd.

Fossila bränslen måste stanna i marken. Det är ett mycket viktigt fokus.

Om Musk och elbilar
Musk har själv sagt att han är medveten om att han inte skapat framtidens elbil. Han ville visa den prestigeladdade bilindustrin att det gick att göra en elbil med prestige.

Framtidens elbil bör inte dra mer el än kanske 25-30% av vad en Tesla drar.

(FB) Aptera – Elbil med solceller kan komma 60 km efter en dag i solen

Citera
2021-08-09, 20:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Tack. Då är vi åtminstone två som tycker det :-)

Ja, vårt fossila beroende är stort och det finns förstås massor med problem...

Men som du själv undrar... har utsläppsrätter verkligen fungerat? Har de gjort att produktion (och konsumtion) av fossila bränslen minskat!? Har de gjort att fossila bränslen ej kommer upp ur marken!? Knappast!!

Nu är läget allvarligt och det är absurt med utsläppsRÄTTer. Det är just detta jag angriper - avseende produktionen av fossila bränslen. Jag tycker varken företag eller stater ska ha rätt att släpa upp fossila bränslen från marken och sälja skiten.

Jag tycker man ska se på produktion av fossila bränslen som vi såg på produktionen av freoner en gång i tiden. Freonerna visade sig förstöra ozonskiktet. Produktionen av freoner förbjöds och fasades ut successivt. (Jämförelsen med freoner är extra intressant eftersom det var ett globalt problem - precis som klimatproblemet.)

Det låter som om du menar nu. Men, vi kan ju inte leva utan mat och vatten tills vi har andra lösningar. Hur menar du att man ska få till en hanterbar övergång? Eller menar du att vi ska låta en okontrollerad övergång leda till en massutrotning av människor? En drastisk reduktion av Jordens befolkning?

Freoners avskaffande märkte vi knappt. Sprayflaskorna fick andra drivgaser och nya gaser till kyl, frys, AC och värmepumpar kom fram.

Energi är lite större än freon. Det handlar bl.a. om att inte svälta ihjäl eller frysa ihjäl för många.

Citera
2021-08-09, 20:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det kommer inte att ske. Det enda blir att vi tappar kontrollen över energin och därmed kontrollen över världen. Det blir Xi & Putin tillsammans med alla Gulfprinsar som kommer styra världen dit de vill.
Surgubbe :-)

Det handlar om beteendeförändringar.

Låt mig fråga dig detta. Tycker du att Norge har rätt att pumpa upp olja och sälja? Jag gissar att du svarar ja. Varför tycker du det?

Det är omöjligt att förmå diktaturerna Ryssland, KSA, Kina etc att skruva ner sin produktion av fossil energi om inte vi västerländska demokratiska stater (Norge, UK, Tyskland, Kanada, USA etc) gör det först.

Rent allmänt kan vi inte lösa alla problem samtidigt. Att lösa klimatproblemet kommer medföra maktförflyttningar generellt. Jag vill förstås inte heller att diktaturerna ska få mer makt och hoppas det går att undvika.
Citera
2021-08-09, 21:07
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det låter som om du menar nu. Men, vi kan ju inte leva utan mat och vatten tills vi har andra lösningar. Hur menar du att man ska få till en hanterbar övergång? Eller menar du att vi ska låta en okontrollerad övergång leda till en massutrotning av människor? En drastisk reduktion av Jordens befolkning?

Freoners avskaffande märkte vi knappt. Sprayflaskorna fick andra drivgaser och nya gaser till kyl, frys, AC och värmepumpar kom fram.

Energi är lite större än freon. Det handlar bl.a. om att inte svälta ihjäl eller frysa ihjäl för många.

Jag säger ju inte att all produktion av fossila bränslen ska upphöra omedelbart. Men den måste minska signifikant omedelbart och sedan snabbt fortsätta minska. Fossil energi måste stanna kvar i marken.

Ja vissa saker kommer bli dyrare och några saker kommer bli en omöjlighet. Det finns ju sjuka grejer som slukar enorma mängder fossil energi. Massor med konsumtion kan man lätt klara sig utan. Saker som skickas med flyg i enskilda paket av Amazon från Kina. Svenskar som har sommarstuga i Thailand
Senast redigerad av Madagascar 2021-08-09 kl. 21:15.
Citera
2021-08-09, 21:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Surgubbe :-)

Det handlar om beteendeförändringar.

Låt mig fråga dig detta. Tycker du att Norge har rätt att pumpa upp olja och sälja? Jag gissar att du svarar ja. Varför tycker du det?

Det är omöjligt att förmå diktaturerna Ryssland, KSA, Kina etc att skruva ner sin produktion av fossil energi om inte vi västerländska demokratiska stater (Norge, UK, Tyskland, Kanada, USA etc) gör det först.

Rent allmänt kan vi inte lösa alla problem samtidigt. Att lösa klimatproblemet kommer medföra maktförflyttningar generellt. Jag vill förstås inte heller att diktaturerna ska få mer makt och hoppas det går att undvika.
Antingen pumpar vi eller så pumpar de.

Enda sättet att bli av med oljeberoendet är att gå all-in på kärnkraften.
Citera
2021-08-09, 21:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Antingen pumpar vi eller så pumpar de.

Enda sättet att bli av med oljeberoendet är att gå all-in på kärnkraften.
Men nu pumpar alla!!!

Och om vi slutar pumpa och de fortsätter så kan vi t ex beskatta prylarna de tillverkar och vill sälja till oss.
Citera
2021-08-09, 21:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Men nu pumpar alla!!!

Och om vi slutar pumpa och de fortsätter så kan vi t ex beskatta prylarna de tillverkar och vill sälja till oss.
Oljan menar du. Nä, den blir nog dyr som den är när de vet att vi bara har dem att vända oss till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in