Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
21-08-07, 10:19
Medlem
lasternassummas avatar
Aptera Motors
Det finns olika batterialternativ.
Bilen kan komma upp till 1600 km på en laddning, med största batteriet.

Laddning i vanligt eluttag ger ca 20 km körning per timma laddning. En timma snabbladdning ger 800 km körning.

Här presenterar Co-CEO Steve Fambro bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=bDMqEmUGxX4&t=121s

Lite mer om företaget.
https://www.aptera.us

Specifikation på bilen.
https://da08ff99-fd1e-4a74-a1ff-5a92f149508f.filesusr.com/ugd/312682_ed4aa901f9314a20a3e0a3aabee2cc09.pdf

Jag ser den som en konceptbil som kanske passar bättre i södra Kalifornien än i norra Sverige, men likväl intressant.

Senast redigerad av lasternassumma 21-08-07 kl. 10:26.
Citera
21-08-07, 10:28
Medlem
CoZeCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Aptera Motors
Det finns olika batterialternativ.
Bilen kan komma upp till 1600 km på en laddning, med största batteriet.

Laddning i vanligt eluttag ger ca 20 km körning per timma laddning. En timma snabbladdning ger 800 km körning.

här presenterar Co-CEO Steve Fambro bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=bDMqEmUGxX4&t=121s

Lite mer om företaget.
https://www.aptera.us

Specifikation på bilen.
https://da08ff99-fd1e-4a74-a1ff-5a92f149508f.filesusr.com/ugd/312682_ed4aa901f9314a20a3e0a3aabee2cc09.pdf

Jag ser den som en konceptbil som kanske passar bättre i södra Kalifornien än i norra Sverige, men likväl intressant.

Jag tycker personligen att detta med elbilar är grymt intressant, Det här vore ju grymt! men nackdelen är att du inte kan hyra en bostad och ladda din elbil samtidigt...Har en kollega som till och med frågade hyresvärden om de eller han själv kunde dra in el för laddning i sitt garage och fick ett bestämt nej...
Citera
21-08-07, 10:44
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
Jag tycker personligen att detta med elbilar är grymt intressant, Det här vore ju grymt! men nackdelen är att du inte kan hyra en bostad och ladda din elbil samtidigt...Har en kollega som till och med frågade hyresvärden om de eller han själv kunde dra in el för laddning i sitt garage och fick ett bestämt nej...
Gävles kommunala bostadsbolag har sagt tvärnej till all slags laddning av bilar, även i hyrda garage och platser. Det från ett kommunalt bolag som påstår sig verka för miljön, som en sidonotis ska dom även tvinga alla hyresgäster att flytta bilarna minst en gång var 24e timme.

Det är inte på långa vägar redo för elbilar när inte ens de kommunala hyresbolagen vill ha ens laddhybrider blend sina hyresgäster. Men en bil som i TS, med solceller, är väntat, konstigt att det inte kommit tidigare. Det borde gå att göra bilen helt i solceller, jag har för mig att jag läst för flera år sedan om glasrutor med solceller i. Bilar som inte används så ofta borde då kunna laddas tillräckligt utan att ha tillgång till eluttag, men å andra sidan går svenska staten miste om massor med skatteintäkter om dom inte får sälja el till ockerpriser.
Citera
21-08-07, 10:52
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Kanske tänkte värden på snabbladdning? Ett vanligt eluttag som är avsett för motor- och kupe-värmare finns på många parkeringar och i många garage. Dom brukar vara avsäkrade med 10 ampere och kan ge 2,3 kWh per timme.

Den här bilen, som uppges komma 10 mile, 16 km, på en kWh, kan komma 368 km på tio timmars laddning, 883 km efter ett dygns laddning, i ett vanligt eluttag.

Den här bilen är ganska energieffektiv och förbrukar lite el, ca 6,25 kW/100 km. Ungefär en krona milen om man betalar 1:50 för elen. Dom flesta elbilar på marknaden drar betydligt mer.

Här är en översikt från 2020-10-20 om hur mycket el några olika elbilar förbrukar.

https://tibber.com/se/magazine/inside-tibber/elbilar-2020-dessa-drar-minst

Lågt luftmotstånd och litet rullmotsstånd ger låg elförbrukning. Med låg elförbrukning ställs mindre krav på kapaciteten i ladduttaget och samtidigt kommer bilen betydligt längre på en laddning, med samma batterikapacitet. 1600 km på en laddning, som dom anger med ett 100 kWh-batteri för den här bilen, är ovanligt långt. Man kommer t.ex. Stockholm-Brüssel på en laddning med det största batteriet.

Citera
21-08-07, 11:02
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Gävles kommunala bostadsbolag har sagt tvärnej till all slags laddning av bilar, även i hyrda garage och platser. Det från ett kommunalt bolag som påstår sig verka för miljön, som en sidonotis ska dom även tvinga alla hyresgäster att flytta bilarna minst en gång var 24e timme.

Det är inte på långa vägar redo för elbilar när inte ens de kommunala hyresbolagen vill ha ens laddhybrider blend sina hyresgäster. Men en bil som i TS, med solceller, är väntat, konstigt att det inte kommit tidigare. Det borde gå att göra bilen helt i solceller, jag har för mig att jag läst för flera år sedan om glasrutor med solceller i. Bilar som inte används så ofta borde då kunna laddas tillräckligt utan att ha tillgång till eluttag, men å andra sidan går svenska staten miste om massor med skatteintäkter om dom inte får sälja el till ockerpriser.

Elnätskostnaderna har ju skjutit i höjden sedan nätbolagen gjordes om till ett privatiserat monopol. Elpriserna kommer nog också att öka, efter hand allt mer ska elektrifieras samtidigt som en växande andel av elen kommer från vind- och vatten-kraft och det ser ut att kunna bli bristsituationer med höga priser emellanåt. Jag tror elbolagen kommer att gå mot timpriser för kunder i stället för månadspriser som det är nu. Då får man försöka passa på att ladda när elen är minst dyr.
Om man kan köra sin elbil på solel så är det naturligtvis intressant, men frågan är hur mycket solel man får ihop under en typisk vinterdag i Sverige? "Off-grid" är kanske intressant, men frågan är om det är realistiskt, om man ska till jobb, dagis och affär varje eller nästan varje dag?

Citera
21-08-07, 12:05
Medlem
Citat:

Jo, detta är ett ett stort problem för både elbilar och hybrider för många av de som bor i lägenhet.

Kan man inte ladda sin bil bekvämt, enkelt och billigt över natten, så skulle jag avrekommendera från att köpa hybrider eller rena elbilar.
Citera
21-08-07, 12:10
Medlem
Citat:
Elnätskostnaderna har ju skjutit i höjden sedan nätbolagen gjordes om till ett privatiserat monopol. Elpriserna kommer nog också att öka, efter hand allt mer ska elektrifieras samtidigt som en växande andel av elen kommer från vind- och vatten-kraft och det ser ut att kunna bli bristsituationer med höga priser emellanåt. Jag tror elbolagen kommer att gå mot timpriser för kunder i stället för månadspriser som det är nu. Då får man försöka passa på att ladda när elen är minst dyr.

Jo, nätbolagen har ju ett slags monopol, och du kan ju som kund inte välja något annat. Då sätts den fria marknaden ur spel. Är ett helt värdelöst upplägg som idag. Då är det nästan bättre att det är kommunalt eller statligt (trots att jag annars är för fri företagsamhet).

Själv köper jag el på den nordiska elbörsen Nordpool till timpris. Är ju extra bra med vår elbil då den oftast laddas på natten när elpriserna är som lägst (har satt upp en tjänst som optimerar detta så laddnings startar när börspriserna för el är som lägst).

Tyvärr är det ju dock både elnätspriser (som lägga på till ockerpriser från våra elnätsbolag) och mycket höga statliga skatter på el, som är en stor del av totalkostnaden. Dessa är ju inte variabla som själva elpriset.

Men totalt sätt så har jag för hushållet ändå sparat lite grand (ca 300-400 per månad), och elbilen får jag en drivmedelskostnad på som totalt (med nätavgifter och höga skatter) ändå ligger på låga 1,30 kr/milen.
Senast redigerad av mtflash 21-08-07 kl. 12:12.
Citera
21-08-07, 12:20
Medlem
lasternassummas avatar
6,25 kW/100 km
Kanske är det elförbrukningen som är det mest intressanta med den här elbilen?
Här är dess elförbrukning i jämförelse med några andra elbilar. Listan är sorterad med minst elförbrukning först. Enligt cafe.se.

– Aptera: 6,25 kW/100 km
– Hyundai IONIC: 14,7 kW/100 km
– Tesla, Model 3: 15,5 kW/100 km
– Mini Cooper SE: 15,6 kW/100 km
– Volkswagen e-Golf: 15,6 kW/100 km
– Skoda Citigo E: 15,8 kW/100 km
– Seat Mii Electric: 15,8 kW/100 km
– Volkswagen E-UP: 16,0 kW/100 km
– Hyundai Kona Electric: 16,4 kW/100 km
– Peugeot e-208: 16,4 kW/100 km
– Renault Zoe: 16,4 kW/100 km

Det finns några "förlorarer" också. Som drar mycket el och därmed blir svårare att ladda och får kortare räckvidd om man inte sätter in ett stort (och dyrt) batteri.

– Mercedes-benz eqc: 21,6 kW/100 km
– Porsche Taycan: 22,3 kW/100 km
– Volvo XC40: 22,4 kW/100 km
– Jaguar i-pace: 23,2 kW/100 km
– Audi e-tron: 23,9 kW/100 km

Jag har rödmarkerat två som jag tycker förtjänar att ställas mot varandra. Det skiljer nästan en faktor fyra mellan dom två.

När kommer "riktiga" elbilar?
Min uppfattning är att dom flesta elbilar som finns på marknaden idag i hög grad är uppbyggda som bensin/dieselbilar varit länge, men med batteri och elmotor i stället för bränsletank och förbränningsmotor. Det går att göra elbilar som är mycket mer effektiva än dom flesta som finns på marknaden idag. Det tycks Aptera vilja bevisa. Om man lägger fokus på att minska luftmotstånd och rullmotstånd betydligt mer än vad som gjorts hittills. Vi får väl se vad som kommer dom närmaste åren...

Citera
21-08-07, 12:24
Medlem
Citat:
6,25 kW/100 km
Kanske är det elförbrukningen som är det mest intressanta med den här elbilen?
Här är dess elförbrukning i jämförelse med några andra elbilar. Listan är sorterad med minst elförbrukning först. Enligt cafe.se.

– Aptera: 6,25 kW/100 km
– Hyundai IONIC: 14,7 kW/100 km
– Tesla, Model 3: 15,5 kW/100 km
– Mini Cooper SE: 15,6 kW/100 km
– Volkswagen e-Golf: 15,6 kW/100 km
– Skoda Citigo E: 15,8 kW/100 km
– Seat Mii Electric: 15,8 kW/100 km
– Volkswagen E-UP: 16,0 kW/100 km
– Hyundai Kona Electric: 16,4 kW/100 km
– Peugeot e-208: 16,4 kW/100 km
– Renault Zoe: 16,4 kW/100 km

Det finns några "förlorarer" också. Som drar mycket el och därmed blir svårare att ladda och får kortare räckvidd om man inte sätter in ett stort (och dyrt) batteri.

– Mercedes-benz eqc: 21,6 kW/100 km
– Porsche Taycan: 22,3 kW/100 km
– Volvo XC40: 22,4 kW/100 km
– Jaguar i-pace: 23,2 kW/100 km
– Audi e-tron: 23,9 kW/100 km

Jag har rödmarkerat två som jag tycker förtjänar att ställas mot varandra. Det skiljer nästan en faktor fyra mellan dom två.

När kommer "riktiga" elbilar?
Min uppfattning är att dom flesta elbilar som finns på marknaden idag i hög grad är uppbyggda som bensin/dieselbilar varit länge, men med batteri och elmotor i stället för bränsletank och förbränningsmotor. Det går att göra elbilar som är mycket mer effektiva än dom flesta som finns på marknaden idag. Det tycks Aptera vilja bevisa. Om man lägger fokus på att minska luftmotstånd och rullmotstånd betydligt mer än vad som gjorts hittills. Vi får väl se vad som kommer dom närmaste åren...

Mycket intressant med Aptera!

När kommer den att finnas att köpa på marknaden?

Bra lista ovan, men saknar kinesiska/svenska Polestar 2 på listan?

Märkligt att svenska Café inte tog med en så vanligt förekommande elbil i Sverige!
Citera
21-08-07, 12:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Om man kan köra sin elbil på solel så är det naturligtvis intressant, men frågan är hur mycket solel man får ihop under en typisk vinterdag i Sverige? "Off-grid" är kanske intressant, men frågan är om det är realistiskt, om man ska till jobb, dagis och affär varje eller nästan varje dag?

Det finns en karta som visar hur mycket solel denna bilen kan laddas med per dag.
I zon 1, England, Tyskland, Polen behöver man ladda från nätet bara 1,45 gånger per år om man kör 4 mil per dag. Länder norr om Tyskland finns inte på kartan.

Aptera har ett extremt lågt luftmotstånd. Ungefär hälften av den bästa vanliga bilen.

Citat:
Aptera Sol är byggt i ett lättviktsmaterial, har rekordlågt luftmotstånd och en räckvidd på omkring 1600 kilometer. Luftmotståndet är halverat jämfört med en Tesla Model 3. Solpanelerna gör att du sällan ska behöva ladda elbilen.

Vidare har den motorerna i hjulen så man får låga transmissinsförluster.
Citera
21-08-07, 12:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash

Märkligt att svenska Café inte tog med en så vanligt förekommande elbil i Sverige!

XC40 är väl motsvarande.

Från SECC 2021 Ystad-Haparanda-Ystad:

Citat:
Tesla Model 3 förbrukning på 1.51 kWh/mil kan jämföras med VW ID.4 som drog 1.86 kWh/mil på samma sträcka. Koncernsyskonen Skoda Enyaq drog väldigt snarlika 1.84 kWh/mil, inte undra på det då den i grunden är samma bil som ID.4. Tesla Model S P85 drog 1.76. Polestar chockade alla med en förbrukning på 2.2 kWh/mil – 45% högre förbrukning än Teslan!
Senast redigerad av PeterNoster 21-08-07 kl. 12:57.
Citera
21-08-07, 13:01
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash

Så här säger Aptera själva om europamarknaden.
Will Aptera be available in Europe?
«Our goal is to sell Aptera worldwide everywhere possible. Our first three-wheel vehicle may not meet every global market’s requirement, but we have an EU homologation and certification expert working with us and we may investigate minor model changes to meet earliest production deliveries. Please follow our social media handles @aptera_motors for updates.»

https://www.aptera.us/faq
Personligen så tror jag att t.ex. krav på resultat från krocktester kan göra att den aldrig kommer till Europa. I sitt nuvarande utförande.

Polestar
Polestar är väl lite "high end Volvo", ungefär som Lexus för Toyota?
Man borde väl inte jämföra olika källor eftersom resultat av biltester ofta varierar beroende på vem som testar. Här finns ändå lite data och lite om dom nyheter om Polestar som kom i våras.

https://electrek.co/2021/04/13/polestar-2-electric-car-update-cheaper-longer-range-options-heat-pump/

Hur ska man resonera när man köper bil?
Personligen följer jag ganska noga elbilsutvecklingen, men kör ännu en "snåldiesel". Räckvidd, dragförmåga för släp och totalkostnad under bilens livstid (i min ägo) är nog det jag tittar mest på. Laddmöjligheterna har betydelse också. Jag vill helst kunna ladda i ett vanligt eluttag med 10 eller 16 ampere och att det räcker med mina körvanor. Att öka huvudsäkring kostar ju också.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in