2021-08-08, 00:10
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Plocka ut stålarna och ha dom under madrassen.
Bättre koll än så kan man inte ha.
Låt inte storebror ta sig friheten att fibbla med dina siffror.
Det han inte vet mår han inte dåligt av heller.

Papperslappar ska du inte spara I madrassen, vill du spara hemma byt dom mot guld/silver/konst det är mycket bättre än cash att ha hemma. Speciellt i Sverige där utfasningen av kontanter är i full sving.
Citera
2021-08-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det är klart att Nordea, som alla andra banker, kan visa både saldo och disponibelt belopp.
Du skrev ju det själv: 'jag såg nu att man kan klicka runt och komma till något som heter "tillgängligt belopp" '
Du vet att 'disponibel' är synonymt med 'tillgänglig'?
Att du inte lyckas hitta det visar bara att min fråga i mitt förra inlägg var retorisk.

Jag har ju inte en fd statlig skitbank som Nordea, så jag vet inte hur det ser ut hos dem, men på min bank är det en toggle så jag kan switcha mellan saldo och disponibelt belopp. Per konto, tom.
Men du tycks ju inte ens förstå skillnaden mellan saldo och disponibelt belopp, så vad spelar det förr roll? 'banken tar mina pengar, buhu'?
Skaffa en god man!

Ditt jävla mähä. Tillgängligt belopp är inte detsamma som disponibelt belopp för det tar inte hänsyn till reserverade belopp. Håll nu käften med dina värdelösa anmärkningar. Oavsett hur det ligger till så har nordea tabbat sig rejält.
Citera
2021-08-08, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Ett bra tag har nordea tagit pengar från mitt konto. Det brukar röra sig om några tusenlappar i månaden. Det syns naturligtvis inte på kontoutdraget utan det är att pengarna bara plötsligt är spårlöst försvunna.

Eftersom pengarna bara går upp i rök antar jag att jag inte kan kräva tillbaka dem. Nordea kommer bara hävda att de aldrig existerat. Är andra banker bättre med detta? En ide jag har är att nästa månad ta skärmdumpar så att jag har något att visa polisen. Det är ett jävla helvete.

Någon annan som råkat ut för detta?

Du har fått svar i tråden redan.
Din personliga bankman tar pengarna, eller så är det nån som drar en summa varje månad, som du antagligen gett kortnumret till nån gång (nån nätsida, café, restaurang typ).
Att de sistnämnda skulle klara att dra pengar utan att det syns på ditt konto tror hag inte ett dugg på.

Visa det för Nordea, så får du tillbaks pengarna och de kan spåra det.

Det mest troliga är att det finns en rimlig förklaring för nån dragning/överföring som du har glömt av bara.
Citera
2021-08-08, 00:23
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ditt jävla mähä. Tillgängligt belopp är inte detsamma som disponibelt belopp för det tar inte hänsyn till reserverade belopp. Håll nu käften med dina värdelösa anmärkningar. Oavsett hur det ligger till så har nordea tabbat sig rejält.
Tillgängligt belopp är precis vad det är, tillgängligt, dvs med reserverade belopp avdragna från saldot.
Dvs samma sak som disponibelt, vilket är precis vad det betyder.

'mähä' och 'värdelösa anmärkningar' är verkligen grymma argument, från en idiot.

Att du inte fattar hur Nordea-appen funkar gör inte oss andra till idioter. Att du inte fattar hur saldo och tillgängligt/disponibelt belopp funkar gör oss inte heller till idioter.
Prova att för omväxlings skull skriva ett 'viktigtinlägg', om du kan.
Citera
2021-08-08, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tillgängligt belopp är precis vad det är, tillgängligt, dvs med reserverade belopp avdragna från saldot.
Dvs samma sak som disponibelt, vilket är precis vad det betyder.

'mähä' och 'värdelösa anmärkningar' är verkligen grymma argument, från en idiot.

Att du inte fattar hur Nordea-appen funkar gör inte oss andra till idioter. Att du inte fattar hur saldo och tillgängligt/disponibelt belopp funkar gör oss inte heller till idioter.
Prova att för omväxlings skull skriva ett 'viktigtinlägg', om du kan.

Ok jag får ta det en gång till. Tillgängligt belopp är det samma som det vanliga saldot. tillgängligt belopp tar alltså INTE hänsyn till reserverade belopp. Förstår du nu?
Citera
2021-08-08, 06:55
Medlem
musttomtes avatar
Jag har haft Nordea och dom är bra på att hitta nya utgifter hela tiden.

Som bank ska det så klart framstå klart och tydligt vad det kostar och tjänar ju alla på. Hade Nordeas försäkring mot sjukdom gällande lån men det täckte så klart inte min åkomma så jag bytte till SEB och det var fan så mycket bättre. Frågade Nordea vid lån om försäkringen täcker allt inom det normala och det sa dom klart och tydligt ja till.
Citera
2021-08-08, 07:37
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Swedbank gjorde samma sak. Var bara en 20ga hit och dit ibland utan transaktioner i historiken eller utan att jag rört kortet på evigheter. Inga abonnemang finns kopplat heller. Klart något slugt, men något man märker. En 20ga spelar ju ingen roll, men gör det så mot minst hälften av sina kunder är det ju en slant de drar in utan att folk märker eller ens bryr att klaga över.

Stängde ner kontot

Swedbanks internetbank kostar pengar så det dras en liten summa varje kvartal.
Citera
2021-08-08, 07:39
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Samma på mitt konto hos avanza! Det försvinner några tior, typ 67 kr, ibland utan att det finns några bokförda transaktioner!

Just hos Nordea har jag varit med om att gjorda transaktioner plösligt försvunnit ur historiken utan att lämna några spår efter sig för att sedan lika oväntat komma tillbaka.

Byt bank om de inte kan förklara vad som hänt dig.

Och håll oss uppdaterade!

Om du tex säljer en aktie och sedan direkt drar ut pengarna eller investerar de så betalar du ränta då dina riktiga pengar inte har kommit fram till ditt konto fastän de ändå syns där. Du måste vänta några dagar.

Se här: https://www.avanza.se/kundservice.html/730/varfor-har-jag-fatt-skuldranta/
Senast redigerad av Dan88 2021-08-08 kl. 07:44.
Citera
2021-08-08, 07:53
Medlem
Duerfs avatar
OP har skrivit flera poster utan att specificera vilka belopp som dras och vad det står i kontoutdraget. Det blir lite svårt att konstatera exakt vad han/hon missförstått utan den informationen.
Citera
2021-08-08, 09:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Om du tex säljer en aktie och sedan direkt drar ut pengarna eller investerar de så betalar du ränta då dina riktiga pengar inte har kommit fram till ditt konto fastän de ändå syns där. Du måste vänta några dagar.

Se här: https://www.avanza.se/kundservice.html/730/varfor-har-jag-fatt-skuldranta/

Absolut men det är det inte frågan om i mitt fall och avanza redovisar ju skuldräntan, i mitt fall så försvinner pengarna utan att det lämnas någon notering eller förklaring.
Citera
2021-08-08, 09:13
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Absolut men det är det inte frågan om i mitt fall och avanza redovisar ju skuldräntan, i mitt fall så försvinner pengarna utan att det lämnas någon notering eller förklaring.

Har du värdepapperslån?
Citera
2021-08-08, 09:34
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Säg att jag kollar på saldot en dag och det är 10000. sen tre dagar senare så kollar jag igen fast då är det 7000. Jag vet samtidigt att jag bara betalat för 500 under tiden.

Nordea är experter på att ta lång tid att dra kortköp, hänt flera gånger att jag köpt på kort, kollat flera dagar senare och då har jag säg 7000kr kvar och en dag senare så har jag 4500. Går jag tillbak och kollar transaktionshistoriken så ser man att det är det jag handlade för typ en vecka sen som plötsligt dragits

Dvs reservationen har släppts, så då går saldot upp, sen en dag senare dras det igen och då går saldot ner. Är man inte beredd ser det ut som att summan bara försvunnit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in