• 1
  • 2
2021-08-07, 21:55
Medlem
Ett bra tag har nordea tagit pengar från mitt konto. Det brukar röra sig om några tusenlappar i månaden. Det syns naturligtvis inte på kontoutdraget utan det är att pengarna bara plötsligt är spårlöst försvunna.

Eftersom pengarna bara går upp i rök antar jag att jag inte kan kräva tillbaka dem. Nordea kommer bara hävda att de aldrig existerat. Är andra banker bättre med detta? En ide jag har är att nästa månad ta skärmdumpar så att jag har något att visa polisen. Det är ett jävla helvete.

Någon annan som råkat ut för detta?
Citera
2021-08-07, 21:58
Medlem
xposures avatar
Har du lån via Nordea?
Citera
2021-08-07, 21:59
Medlem
Stenballes avatar
Förstår inte detta.
Hur ser det ut på ditt kontos historik, på kontoutdragen?
Citera
2021-08-07, 22:01
Medlem
radfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Ett bra tag har nordea tagit pengar från mitt konto. Det brukar röra sig om några tusenlappar i månaden. Det syns naturligtvis inte på kontoutdraget utan det är att pengarna bara plötsligt är spårlöst försvunna.

Eftersom pengarna bara går upp i rök antar jag att jag inte kan kräva tillbaka dem. Nordea kommer bara hävda att de aldrig existerat. Är andra banker bättre med detta? En ide jag har är att nästa månad ta skärmdumpar så att jag har något att visa polisen. Det är ett jävla helvete.

Hur vet du att det är just Nordea?
Citera
2021-08-07, 22:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Samma på mitt konto hos avanza! Det försvinner några tior, typ 67 kr, ibland utan att det finns några bokförda transaktioner!

Just hos Nordea har jag varit med om att gjorda transaktioner plösligt försvunnit ur historiken utan att lämna några spår efter sig för att sedan lika oväntat komma tillbaka.

Byt bank om de inte kan förklara vad som hänt dig.

Och håll oss uppdaterade!
Citera
2021-08-07, 22:04
Medlem
En sak som skulle kunna vara förklaringen är om reserverade köp inte räknas med i saldot som man ser i appen. Är det så? Det är ju väldigt märkligt då. Varför skulle inte det räknas med i saldot för?

Någon som vet varför det ofta tar några dagar för reserverade köp att dras från kontot förresten? Har systemet alltid varit så segt? Har det med att det är olika banker inblandade så att det tar några bankdagar? Märkligt då att de inte effektiviserat systemet. Swisch dras ju omedelbart.
Citera
2021-08-07, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radfittan
Hur vet du att det är just Nordea?

Vem skulle det annars vara?
Citera
2021-08-07, 22:07
Medlem
Citat:

Jag har råkat ut liknande men det syntes vilka som tog dom, så jag anmälde det utländska företaget hos banken och efter par månader fick jag tillbaka pengarna. Dom hade fått mina kortuppgifter på något sätt, säkert via datorn.
Citera
2021-08-07, 22:08
Medlem
Niggwards avatar
Swedbank gjorde samma sak. Var bara en 20ga hit och dit ibland utan transaktioner i historiken eller utan att jag rört kortet på evigheter. Inga abonnemang finns kopplat heller. Klart något slugt, men något man märker. En 20ga spelar ju ingen roll, men gör det så mot minst hälften av sina kunder är det ju en slant de drar in utan att folk märker eller ens bryr att klaga över.

Stängde ner kontot
Senast redigerad av Niggward 2021-08-07 kl. 22:11.
Citera
2021-08-07, 22:10
Medlem
Konfronterade en bank med att företag som jag inte har någon som helst kontakt med kan sätta in fakturor som ska betalas utan min tillåtelse på konton, deras svar var att konfrontera företagen som gör det...

Givetvis så betalar jag inte och får heller ingen påminnelse.....tror inte skärmdump håller i rätten mot en bank...no no...
Citera
2021-08-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Förstår inte detta.
Hur ser det ut på ditt kontos historik, på kontoutdragen?

Säg att jag kollar på saldot en dag och det är 10000. sen tre dagar senare så kollar jag igen fast då är det 7000. Jag vet samtidigt att jag bara betalat för 500 under tiden.
Citera
2021-08-07, 22:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Följ saldot dag för dag och se när det plötsligt minskar.
Saldot kan vara lägre en viss dag (om man tittar i realtid på webben) än vad kontoutdraget visar beroende på att ett belopp reserverats.

T ex själva ”kontoutdraget” (med alla poster) visar att ditt saldo är 10.000 kr. Sen så ser du en uppgift om ”disponibelt belopp”, och att det är 5.000 kr. Då bör du också se en uppgift om ”reserverat belopp” med 5.000 kr och vad det avser.

Detta kan bero på en eftersläpning (kan vara på nån dag), t ex att du gjort ett inköp med kortet som registrerats men att pengarna typ ännu inte överförts till mottagaren.
Kan också vara fråga om en autogirering som ska dras under dagen men som ännu inte verkställts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in