2021-08-08, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Nordea är experter på att ta lång tid att dra kortköp, hänt flera gånger att jag köpt på kort, kollat flera dagar senare och då har jag säg 7000kr kvar och en dag senare så har jag 4500. Går jag tillbak och kollar transaktionshistoriken så ser man att det är det jag handlade för typ en vecka sen som plötsligt dragits

Dvs reservationen har släppts, så då går saldot upp, sen en dag senare dras det igen och då går saldot ner. Är man inte beredd ser det ut som att summan bara försvunnit.

När du handlar på kort reserveras pengarna på ditt konto! Upp till säljaren att sedan att dra pengarna. Ibland är säljaren snabb, samma dag eller dagen efter.

Är summan reserverad är den inräknad/fråndragen ditt disponibla konto.

Här pratas om Nordea App??? Jag loggar in på mitt bankkonto så ser jag precis vad som hänt. Har aldrig varit med om att Nordea "länsat pengar" på mitt konto.
Dras det pengar på mitt konto så är det något jag själv är ansvarig för.
Citera
2021-08-08, 10:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Har du värdepapperslån?

Inte för närvarande men när detta skedde senast, men den räntan redovisas punktligt till såväl mig som skatteverket.

Noteta dock att en utnyttjad aktiekredit, som i praktiken är ett lån, inte redovisas på kriditupplysningarna där bolånet hos samma bank finns med.
Citera
2021-08-08, 10:14
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Nordea är experter på att ta lång tid att dra kortköp, hänt flera gånger att jag köpt på kort, kollat flera dagar senare och då har jag säg 7000kr kvar och en dag senare så har jag 4500. Går jag tillbak och kollar transaktionshistoriken så ser man att det är det jag handlade för typ en vecka sen som plötsligt dragits

Dvs reservationen har släppts, så då går saldot upp, sen en dag senare dras det igen och då går saldot ner. Är man inte beredd ser det ut som att summan bara försvunnit.

Det är inte banken som avgör när pengarna dras. Det är handlaren som gör det. De har upp till tre år på sig att dra pengarna från ditt konto.
Citera
2021-08-08, 10:16
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Inte för närvarande men när detta skedde senast, men den räntan redovisas punktligt till såväl mig som skatteverket.

Noteta dock att en utnyttjad aktiekredit, som i praktiken är ett lån, inte redovisas på kriditupplysningarna där bolånet hos samma bank finns med.

Då har jag ingen aning. Jag antar Avanza tror att Ringhals3 har så mycket kosing att han inte skulle sakna det.
Citera
2021-08-08, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Swedbank gjorde samma sak. Var bara en 20ga hit och dit ibland utan transaktioner i historiken eller utan att jag rört kortet på evigheter. Inga abonnemang finns kopplat heller. Klart något slugt, men något man märker. En 20ga spelar ju ingen roll, men gör det så mot minst hälften av sina kunder är det ju en slant de drar in utan att folk märker eller ens bryr att klaga över.

Stängde ner kontot

Det låter som en kortavgift som banken tar ut.
Citera
2021-08-08, 10:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Då har jag ingen aning. Jag antar Avanza tror att Ringhals3 har så mycket kosing att han inte skulle sakna det.

Misstänker också det...
Citera
2021-08-08, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Ett bra tag har nordea tagit pengar från mitt konto. Det brukar röra sig om några tusenlappar i månaden. Det syns naturligtvis inte på kontoutdraget utan det är att pengarna bara plötsligt är spårlöst försvunna.

Eftersom pengarna bara går upp i rök antar jag att jag inte kan kräva tillbaka dem. Nordea kommer bara hävda att de aldrig existerat. Är andra banker bättre med detta? En ide jag har är att nästa månad ta skärmdumpar så att jag har något att visa polisen. Det är ett jävla helvete.

Någon annan som råkat ut för detta?

Antagligen är det reservationer som dras efter du har köpt någonting eller så är du paranoid för att du knarkar. Välj en.
Citera
2021-08-08, 10:30
Medlem
Det är klart att det dras pengar lite då och då från kontot om man har autogiro, e-faktura, kortavgifter eller gjorda inköp. Men det står alltid på kontoutdraget när och varför det dragits pengar.

Tips, spara föregående kontoutdrag och sedan kolla när nästa kommer så ser du att det inte har försvunnit pengar på något underligt sätt. Alla transaktioner är bokförda.

Nordea har en historia sedan 1848 (Göteborgs privatbank), aldrig någonsin tidigare har det framkommit/ bevisats att banken skulle stjäla pengar från kunderna. Känns därför som att det är du som har dålig koll på ditt konto. Varför skulle banken bara snatta från dig när man har 11 miljoner kunder och drivit verksamhet i nästan 200 år.
Senast redigerad av Mynicname 2021-08-08 kl. 10:36.
Citera
2021-08-08, 10:49
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ok jag får ta det en gång till. Tillgängligt belopp är det samma som det vanliga saldot. tillgängligt belopp tar alltså INTE hänsyn till reserverade belopp. Förstår du nu?
En tråd för dig: https://www.familjeliv.se/forum/thread/60877597-nordea-jvla-skitbank-nagon-som-jag-hjalpa-mig/5

Teorin i den tråden är att tillgängligt belopp är saldo med reservationerna avdragna, men reservationerna faller bort efter en tid, och om köpet då inte hunnit in syns de inte. När köpet sen väl kommer dras det från saldot.
Citera
2021-08-08, 11:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Aldrig hört talas om att seriösa banker skulle göra såhär. Låter som något för Finansinspektionen.
Citera
2021-08-08, 11:05
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
En sak som skulle kunna vara förklaringen är om reserverade köp inte räknas med i saldot som man ser i appen. Är det så? Det är ju väldigt märkligt då. Varför skulle inte det räknas med i saldot för?

Någon som vet varför det ofta tar några dagar för reserverade köp att dras från kontot förresten? Har systemet alltid varit så segt? Har det med att det är olika banker inblandade så att det tar några bankdagar? Märkligt då att de inte effektiviserat systemet. Swisch dras ju omedelbart.

Ja, detta är det största skälet till varför jag lämnade nordea en gång i tiden. I upp till ett halvår efteråt fick de i alla fall då, dra resverade summor. Enligt dem själva. Vilket blev katastrofalt när man hade en fattig månad.
Citera
2021-08-08, 11:24
Medlem
Mongooss avatar
Citat:
Vem skulle det annars vara?

Ok, så Nordea "länsar" ditt konto med flera tusen varje månad?

Enligt dig står det alltså ingen information i appen eller i kontohistoriken över huvud taget! Det är alltså saldot som har minskat med flera tusen utan någon som helst förklaring? Enda dagen är saldot tex. 10000 kr och dagen efter kan det var 7500 kr och inget har hänt på kontot?

Hör du inte själv hur jäkla orimligt det låter?

Kan det finnas en liten möjlighet att det är dina egna köp som du har gjort med ditt bankkort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in