2021-08-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Säg att jag kollar på saldot en dag och det är 10000. sen tre dagar senare så kollar jag igen fast då är det 7000. Jag vet samtidigt att jag bara betalat för 500 under tiden.

Sätt över pengarna på ditt sparkonto istället och fyll på efter behov så är pengarna mer skyddade och du har mer koll.

Nordea är en jädra sketbank förövrigt, hade jag orkat byta så hade jag gjort det.
Citera
2021-08-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Följ saldot dag för dag och se när det plötsligt minskar.
Saldot kan vara lägre en viss dag (om man tittar i realtid på webben) än vad kontoutdraget visar beroende på att ett belopp reserverats.

T ex själva ”kontoutdraget” (med alla poster) visar att ditt saldo är 10.000 kr. Sen så ser du en uppgift om ”disponibelt belopp”, och att det är 5.000 kr. Då bör du också se en uppgift om ”reserverat belopp” med 5.000 kr och vad det avser.

Detta kan bero på en eftersläpning (kan vara på nån dag), t ex att du gjort ett inköp med kortet som registrerats men att pengarna typ ännu inte överförts till mottagaren.
Kan också vara fråga om en autogirering som ska dras under dagen men som ännu inte verkställts.

Jag såg nu att man kan klicka runt och komma till något som heter "tillgängligt belopp" men jag tror inte det är det du menar med disponibelt belopp. Något sådant finns inte på nordeas app.

Så du menar alltså att de reserverade köpen inte räknas med i saldot. Det skulle ju vara helt idiotiskt om det vore så.

För mig tar de flesta köp ca tre dagar innan de verkligen dras. ska det vara så? Varför?
Citera
2021-08-07, 22:45
Medlem
426Hemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Swedbank gjorde samma sak. Var bara en 20ga hit och dit ibland utan transaktioner i historiken eller utan att jag rört kortet på evigheter. Inga abonnemang finns kopplat heller. Klart något slugt, men något man märker. En 20ga spelar ju ingen roll, men gör det så mot minst hälften av sina kunder är det ju en slant de drar in utan att folk märker eller ens bryr att klaga över.

Stängde ner kontot

Handelsbanken gör det samma,då står det baserbjuande kostar 20kr avgift för konto med kort
Citera
2021-08-07, 22:46
Avslutad
Plocka ut stålarna och ha dom under madrassen.
Bättre koll än så kan man inte ha.
Låt inte storebror ta sig friheten att fibbla med dina siffror.
Det han inte vet mår han inte dåligt av heller.
Citera
2021-08-07, 22:50
Medlem
Vi råkade ut för att det försvann 500 kronor varje månad flera månader. 500 kronor, det kan ju vara rimligt om man kanske inte har total koll.
Men så ökade beloppet till 1000 kronor. Jag förstod att någon plockade ut pengar ur vårt konto. Vi var ganska fattiga så jag förde noggrann bok på allt vi köpte, tom om vi fikade. Jag gick noggrannt igenom våra utlägg och såg att det måste vara någon som systematiskt plockade oss varje månad. Så jag gick till banken och visade min kassabok och vad vi hade betalat, och att det försvann pengar samma summa varje månad. Men att nu hade summan ökat.
Det upphörde från den dagen. Vi hade haft en personlig bankman, henne såg vi inte mer. Det betyder ju inte att det var hon som plockade oss... Men det lär ju inte vara hemligt att det kan förekomma. Små summor ur många konton märks inte så snabbt.
Citera
2021-08-07, 22:53
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 426Hemi
Handelsbanken gör det samma,då står det baserbjuande kostar 20kr avgift för konto med kort

Swedbank har nyckelkund 39 men detta är en avgift som står och som jag känner till. Det jag syftar på är att 20 dras utan någon registrering alls eller spår. Även fast kontot ej blir brukt alls.
Citera
2021-08-07, 23:19
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Jag såg nu att man kan klicka runt och komma till något som heter "tillgängligt belopp" men jag tror inte det är det du menar med disponibelt belopp. Något sådant finns inte på nordeas app

Så du menar alltså att de reserverade köpen inte räknas med i saldot. Det skulle ju vara helt idiotiskt om det vore så.

Det är exakt det han menar. Grattis, nu har du lärt dig något nytt och dessutom fått två vuxenpoäng! Så var det mysteriet löst.

Nu ska vi bara lösa Niggwards mystiska försvunna 20ga (sic), vad det nu kan vara...
Citera
2021-08-07, 23:53
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag såg nu att man kan klicka runt och komma till något som heter "tillgängligt belopp" men jag tror inte det är det du menar med disponibelt belopp. Något sådant finns inte på nordeas app.

För mig tar de flesta köp ca tre dagar innan de verkligen dras. ska det vara så? Varför?
Nej, reserverade belopp är t ex kortköp du gjort, som reserverats, men ännu inte dragits. Alltså påverkar de inte ditt saldo (ännu), men ditt disponibla belopp.
Saldot är hur mycket pengar du har på kontot just nu, disponibelt belopp är hur mycket pengar du har om man räknar med de köp du gjort som ännu inte hunnit landa på ditt konto. Vissa butiker gör ju inte dagsavslut på sina terminaler mer än en gång i veckan, och då kommer transaktionerna in på ditt konto.

Är du dum i huvudet?
Citera
2021-08-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nej, reserverade belopp är t ex kortköp du gjort, som reserverats, men ännu inte dragits. Alltså påverkar de inte ditt saldo (ännu), men ditt disponibla belopp.
Saldot är hur mycket pengar du har på kontot just nu, disponibelt belopp är hur mycket pengar du har om man räknar med de köp du gjort som ännu inte hunnit landa på ditt konto. Vissa butiker gör ju inte dagsavslut på sina terminaler mer än en gång i veckan, och då kommer transaktionerna in på ditt konto.

Är du dum i huvudet?
Vad fan är det för fel på dig? Jag har ju skrivit att det inte existerar något disponibelt belopp på nordea.

Det existerar bara ett saldo. Ska jag tro dig så är detta saldo alltså alltid missvisande. det är sjukt. Ska jag då sitta med papper och penna för att räkna ut mitt riktiga saldo.Skärp dig.
Citera
2021-08-08, 00:01
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Swedbank gjorde samma sak. Var bara en 20ga hit och dit ibland utan transaktioner i historiken eller utan att jag rört kortet på evigheter. Inga abonnemang finns kopplat heller. Klart något slugt, men något man märker. En 20ga spelar ju ingen roll, men gör det så mot minst hälften av sina kunder är det ju en slant de drar in utan att folk märker eller ens bryr att klaga över.

Stängde ner kontot

Vad för banker kan vara bättre då?
Citera
2021-08-08, 00:02
Medlem
Bajskottens avatar
Sjukt. Jag har noterat detta hos Skandia.
Började för någon månad sen. Mindre summor.
Citera
2021-08-08, 00:03
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Vad fan är det för fel på dig? Jag har ju skrivit att det inte existerar något disponibelt belopp på nordea.

Det existerar bara ett saldo. Ska jag tro dig så är detta saldo alltså alltid missvisande. det är sjukt. Ska jag då sitta med papper och penna för att räkna ut mitt riktiga saldo.Skärp dig.
Det är klart att Nordea, som alla andra banker, kan visa både saldo och disponibelt belopp.
Du skrev ju det själv: 'jag såg nu att man kan klicka runt och komma till något som heter "tillgängligt belopp" '
Du vet att 'disponibel' är synonymt med 'tillgänglig'?
Att du inte lyckas hitta det visar bara att min fråga i mitt förra inlägg var retorisk.

Jag har ju inte en fd statlig skitbank som Nordea, så jag vet inte hur det ser ut hos dem, men på min bank är det en toggle så jag kan switcha mellan saldo och disponibelt belopp. Per konto, tom.
Men du tycks ju inte ens förstå skillnaden mellan saldo och disponibelt belopp, så vad spelar det förr roll? 'banken tar mina pengar, buhu'?
Skaffa en god man!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in