• 5
  • 6
2021-08-08, 19:41
Medlem
Är det svårt att räkna ut inkomst - utgifter och se så summorna stämmer? Tar typ 10min....
Gör de inte det så fråga banken vart pengarna är eller gör en polisanmälan?
Citera
2021-08-08, 20:05
Medlem
Tjackmosters avatar
Kan de som drabbats beskriva lite mer detaljerat vad som tycks hända på era konton? Är det pengar som först inte syns under ett tag, som ni tycker borde finnas där och förr eller senare dyka upp, men som sedan aldrig gör det? Eller är det utgiftsposter som förvisso finns med i listan över transaktioner men som ni inte kan förklara? Hur ser kontoutdragen ut?

Till slut måste ju ingående transkationer stämma överens med utgående saldot. Hur gör banken för att "trolla bort" detta?
Senast redigerad av Tjackmoster 2021-08-08 kl. 20:08.
Citera
2021-08-08, 20:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Hos avanza är det troligtvis courtaget, det betalas inte direkt utan först dagen efter eller så. Enormt störande.

Ja det är störande men just i mitt fall var det inte det! Hade inte gjort några affärer på länge!
Citera
2021-08-09, 02:18
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Kan de som drabbats beskriva lite mer detaljerat vad som tycks hända på era konton? Är det pengar som först inte syns under ett tag, som ni tycker borde finnas där och förr eller senare dyka upp, men som sedan aldrig gör det? Eller är det utgiftsposter som förvisso finns med i listan över transaktioner men som ni inte kan förklara? Hur ser kontoutdragen ut?

Till slut måste ju ingående transkationer stämma överens med utgående saldot. Hur gör banken för att "trolla bort" detta?

Summan stod ju där som reserverad, men kanske i mars, dock drogs det inte förrän typ i juni från tillgängligt belopp i juni, vilket då kan göra att man luras tro att pengarna bara försvunnit.
Citera
2021-08-09, 03:46
Medlem
Ja herrejävlar.
Vi har alltså personer som på allvar tror att bankerna satt i system att helt omotiverat och utan någon som helst spårbarhet norpa lite deg från kundernas konton?

Om dessa personer bara visste hur detaljreglerade bankerna är av Finansinspektion och andra myndigheter så skulle dom inse att det vore en omöjlighet för bankerna att göra detta utan att det omgående upptäcktes och kom fram i nyhetsbruset.
Vilken bank skulle göra detta och riskera en massa badwill för i sammanhanget kaffepengar?

Naturligtvis kan det finnas mindre begåvade anställda hos bankerna som tror att dom ska kunna fiffla undan stålar från någon eller några kunders konton. Men eftersom varenda liten pryl som görs loggas och kan spåras så är det bara en tidsfråga innan vederbörande åker dit.

I det här fallet så verkar ju TS inte ha riktigt koll på varken sin egen ekonomi eller hur hens internetbank/mobilbank fungerar. Jag tror att det är exakt där problemet ligger och ingen annanstans.
Citera
2021-08-09, 07:43
Medlem
Mongooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Summan stod ju där som reserverad, men kanske i mars, dock drogs det inte förrän typ i juni från tillgängligt belopp i juni, vilket då kan göra att man luras tro att pengarna bara försvunnit.

Det kan ju hända, men då står det vilket företag/butik som har dragit köpet och kanske minnas vad man har köpt. Om man inte minns det får man föra kassabok istället för att anta att det är banken som har "länsat" kontot.
Citera
2021-08-09, 09:18
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoos
Det kan ju hända, men då står det vilket företag/butik som har dragit köpet och kanske minnas vad man har köpt. Om man inte minns det får man föra kassabok istället för att anta att det är banken som har "länsat" kontot.

Jovisst, det kan man göra. För mig blev det lättare att byta till en bank där jag exakt kan se hela tiden vad som sker och där allt dras samma månad. Det gällde ju inköp på mat i mitt fall, man kanske inte har koll på varje köp man gör på coop i detalj och inte orkar ha det heller.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in