2021-08-07, 20:05
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonny.r
Bra svar! Som jag helt kan instämma i.

Hej sonny.r! Vad bra att du kunde komma in i den här tråden och bekräfta att du håller med andra på er sida.
Jag tänkte kolla med dig; Frodo undvek att svara på en följdfråga till den där texten, skulle du kunna tänka dig att svara på den istället eftersom du ändå håller med honom till 100% och tänker lika?
Det hade varit tacksamt, jag klistrar in mina frågor jag hade till Frodo här under, så får du gärna ge ditt svar på saken.

.................................................. .................................................. .........................
Citat:
Ursprungligen postat av M.Labingi
"Vi motarbetar er av ett skäl, och det är att vi vet om vad som hände förra gången ni hade makten över ett antal länder i Europa. Det blev ett stort krig, faktiskt det största krig som mänskligheten någonsin utkämpat. Det byggdes upp hemska dödsläger där människor massmördades för att de hörde till "fel folkgrupper". Bara i Treblinka mördades fler människor än i hela Stockholms län under den tiden."

Mitt svar och funderingar:
Hej igen, tack för att du gav din förklaring på hur du tänker, så gott du kunde. Det uppskattas.

Jag tog upp att man på er sida svartmålar oss som vill att vita ska få leva vidare med ord som: ”högerextrema” ”rasister”, ”fascister”, ”nazister”, ”främlingsfientliga”, ”småsinta”, ”bakåtsträvare” på punkt 4 i huvudtråden. Detta verkar bekräftas av dig eftersom du tänker att vita människor som vill att vita ska få leva vidare är nazister.
Med din erfarenhet av andra på din sida, hur många av dem skulle du säga genuint tror på att vita människor som vill leva är nazister? 30% av er? 50% av er? 90% av er? Vad är din uppskattning? säger din erfarenhet?
Och hur många är det är det som egentligen inte tror det men använder ordet “nazist” som ett pejorativt begrepp?

Citat:
"När vi säger att bruna människor i Europa bidrar oerhört mycket till samhället gör vi det för att vädja till de som står och väger och riskerar påverkas av ert budskap. När vi på samma sätt driver med oss vita, gör vi det för att motverka rasismen och idén att vi är mer värda än dom."

Mitt svar och fråga: En slags kompensation då med andra ord? Intressant att veta att det är så ni tänker.

Citat:
"Jag tycker om idén med uppblandning, och det är av ett skäl. I en värld där det inte längre existerar raser kan åtminstone inte rasismen, med dess historia av kolonialism, utsugning och folkmord, sticka upp sitt fula tryne igen."

Mitt svar och funderingar: Är tacksam för att du vill förklara lite mer hur du tänker. Däremot känns det inte riktigt som du är helt ärlig här.

En mer ärligare formulering ifrån dig borde sett ut såhär:
"Jag tycker om idén med uppblandning, och det är av ett skäl. I en värld där det inte längre existerar vita människor kan åtminstone inte rasismen, med dess historia av kolonialism, utsugning och folkmord, sticka upp sitt fula tryne igen."

Eftersom rasismen du refererar till är kopplat till vita människors rasism.
Kolonialismen du refererar till är kopplat till när vita människor kolonialiserade.
Utsugning och folkmord som du refererar till är kopplat till vita människor som på något sätt startade kapitalismen under industrialiseringen på 1850-talet och folkmord något som vita människor främst gjort mot andra.

Varför känner du ett behov av att täcka din intention med att säga att du vill se är en värld där raser inte existerar, när du egentligen menar att du vill se en värld där vita inte existerar?

Det är främst vita du och dina gelikar vill blanda bort, om Afrika fortsätter att vara relativt homogent och fortsätter att ha en svart majoritetsbefolkning i sina länder så spelar det mindre roll, eller Asien fortsätter att vara asiatiskt mer eller mindre utan uppblandning, så är det också mindre vikigt. Det är viktigt enligt personer som dig, är att västvärlden, Europa, America, Australien, alla platser där vita människor bor, att det är där vi har mångkulturen och smältdegeln och bladningen av "raser".

Citat:
"Vi har inget emot vita, men vi har definitivt något emot dem som vill göra vitheten till en grund för politisk agitation.

No Pasaran!"

Mitt svar och funderingar:
Du skriver att du ser vita människor som vill leva vidare som nazister. Alltså, en värld där vita lever vidare som folk är enligt dig “rasistiskt, nazistiskt, fascistiskt”, vilket är något negativt.

Nazisterna demoniserade judar och önskade en värld utan judar. Du demoniserar vita och önskar en värld utan vita. Du associerar vita med rasism och därefter tänker att man bör blanda bort vita för att bli kvitt rasismen.

Konklusionen är då att de som kallar sig själva för “anti-rasister”, använder dessa beskrivningar om sig själva som en mask för att dölja sina riktiga intentioner. Deras sanna ansikte ser ut att vara att de bara är anti-vita egentligen. Det är det allt rör sig om. Varför ni inte bara vara ärliga med era intentioner och vara öppna med att ni är antivita istället?
Senast redigerad av RobertEriksson99 2021-08-07 kl. 20:14.
Citera
2021-08-08, 00:18
Medlem
M.Labingis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Problemet är att du önskar att den vita delen av människosläktet inte ska få leva vidare.

Jag önskar att vi aldrig mer får se sjuka, främlingsfientliga idéer skapa folkmord - och just nu känner jag att vi är på ett sluttande plan. Jag ser inte att vi vita är utsatta för ett "folkmord", framförallt inte för att Jonas skaffar barn med Prakhit, eller för att Lisa skaffar barn med Ali.

Det jag ser att du håller på med är att legitimera ett framtida verkligt folkmord genom att hävda att du utsätts för ett fiktivt folkmord just nu.

Du är en väldigt skrämmande och otäck människa, Robert.
Citera
2021-08-08, 00:40
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Jag önskar att vi aldrig mer får se sjuka, främlingsfientliga idéer skapa folkmord - och just nu känner jag att vi är på ett sluttande plan. Jag ser inte att vi vita är utsatta för ett "folkmord", framförallt inte för att Jonas skaffar barn med Prakhit, eller för att Lisa skaffar barn med Ali.

Det jag ser att du håller på med är att legitimera ett framtida verkligt folkmord genom att hävda att du utsätts för ett fiktivt folkmord just nu.

Du är en väldigt skrämmande och otäck människa, Robert.

Jag hade önskat att du bara kunde vara lite mer ärlig och öppen med vad du menar, tänker, tycker och känner. Jag vill faktiskt förstå dig och personer som håller med dig. Trollar du när du säger att du går runt och spanar in vita medelåldersmän på COOP och tänker på Auschwitz eller är du på något skevt sätt traumatiserad att tro att alla vita människor som inte tycker att det är rätt att tvingas till minoritet i våra egna hemländer innerst önskan är att mörda alla andra?
För mig går det inte ihop nämligen, du har redan vita länder idag (Ungern, Polen) exempelvis som har en mer positiv syn på sin identitet och vill väl för sitt folk, och ingen icke-vit har blivit folkmördad. Men en traumatiserad person kan ju fantisera ihop vad som helst, att Victor Orban i hemlighet kokar ihop en plan på att utrota alla muslimer. Såna där hjärnspöken kan ingen göra något åt förutom dig själv, och bara för att du tror på denna fantasi (om du nu genuint gör det) så behöver du inte dra slutsatser om vad jag vill göra. Allt jag säger är att jag vill att vi vita ska få leva vidare, jag har sagt det så tydligt och klart som möjligt flera gånger nu, varför går det inte in i din skalle? Vad är det som sker i din hjärna när jag skriver att jag vill att vita ska få leva vidare? Är det nazist-traumat som triggas eller vad sker? Beskriv!

Du svarar liksom inte på de frågor jag ställer och formulerar dig oärligt och jag har konkret påpekat vart, men då är du istället flyktig och väljer att ignorerar det och pratar om annat. Varför kan du inte bara försöka vara rakt och ärlig?

Du kan ju börja med att konkret svara på de frågor jag ställt till dig för länge sedan.
Citera
2021-08-08, 00:47
Medlem
M.Labingis avatar
Citat:
Jag hade önskat att du bara kunde vara lite mer ärlig och öppen med vad du menar, tänker, tycker och känner. Jag vill faktiskt förstå dig och personer som håller med dig. Trollar du när du säger att du går runt och spanar in vita medelåldersmän på COOP och tänker på Auschwitz eller är du på något skevt sätt traumatiserad att tro att alla vita människor som inte tycker att det är rätt att tvingas till minoritet i våra egna hemländer innerst önskan är att mörda alla andra?
För mig går det inte ihop nämligen, du har redan vita länder idag (Ungern, Polen) exempelvis som har en mer positiv syn på sin identitet och vill väl för sitt folk, och ingen icke-vit har blivit folkmördad. Men en traumatiserad person kan ju fantisera ihop vad som helst, att Victor Orban i hemlighet kokar ihop en plan på att utrota alla muslimer. Såna där hjärnspöken kan ingen göra något åt förutom dig själv, och bara för att du tror på denna fantasi (om du nu genuint gör det) så behöver du inte dra slutsatser om vad jag vill göra. Allt jag säger är att jag vill att vi vita ska få leva vidare, jag har sagt det så tydligt och klart som möjligt flera gånger nu, varför går det inte in i din skalle? Vad är det som sker i din hjärna när jag skriver att jag vill att vita ska få leva vidare? Är det nazist-traumat som triggas eller vad sker? Beskriv!

Du svarar liksom inte på de frågor jag ställer och formulerar dig oärligt och jag har konkret påpekat vart, men då är du istället flyktig och väljer att ignorerar det och pratar om annat. Varför kan du inte bara försöka vara rakt och ärlig?

Du kan ju börja med att konkret svara på de frågor jag ställt till dig för länge sedan.

Och jag har svarat vad mina ärliga avsikter är.

Jag har inget emot att människor med ljus hy lever och är lyckliga. Jag har något starkt emot att människor med ljus hy politiserar sin hudfärg och försöker organisera sig politiskt baserat på sin hudfärg, eftersom vi sett konsekvenserna av det sen tidigare.

Det är annorlunda om exempelvis människor med svart hy organiserar sig politiskt, eftersom den svarta hudfärgen blivit politiskt laddad på grund av historien med slaveriet, kolonialismen, Jim Crow och främlingsfientligheten. Svarta människor måste konstant i vardagen förhålla sig till sin hudfärg och vad den innebär för deras liv. Du och jag som vita har ett privilegium i att kunna betraktas som individer, något som svarta människor inte har.
Citera
2021-08-08, 01:05
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Och jag har svarat vad mina ärliga avsikter är.

Jag har inget emot att människor med ljus hy lever och är lyckliga.

DÄR så undvek du att svara, du vinklar det som att du inte har något emot att vita individer lever och är lyckliga, men det var aldrig det jag frågade dig. Jag frågade dig om du vill att vita (som folkgrupp) lever vidare i framtiden.
Jag har ställt dig den frågan flera gånger och så tydligt som jag kunnat. Varför undviker du den?

Om det är så att du inte vill att vita människor ska existera som vita i framtiden, varför kan du inte bara vara ärlig om det?
Ärligthet vara längst.

Citat:
Jag har något starkt emot att människor med ljus hy politiserar sin hudfärg och försöker organisera sig politiskt baserat på sin hudfärg, eftersom vi sett konsekvenserna av det sen tidigare.

Där drar du slutsatser och gör det jag beskrev att jag observerade i huvudtråden på punkt 4. Nämligen att du demoniserar alla vita människor som säger att de vill leva vidare för att vara nazister.

Citat:
Det är annorlunda om exempelvis människor med svart hy organiserar sig politiskt, eftersom den svarta hudfärgen blivit politiskt laddad på grund av historien med slaveriet, kolonialismen, Jim Crow och främlingsfientligheten. Svarta människor måste konstant i vardagen förhålla sig till sin hudfärg och vad den innebär för deras liv. Du och jag som vita har ett privilegium i att kunna betraktas som individer, något som svarta människor inte har.

Du tror ju på att vit överlägsenhet och vitt privilegium, jag gör ju inte det. Jag ser snarare att mitt folk (vi vita) är i ett existensiellt hot på grund av människor som bär på antivita åsikter och önskar en värld utan oss. Där inkluderar jag dig. Att du vill ha en värld utan vita människor i framtiden tycker jag är fruktansvärt obehagligt och ondskefullt. Du säger att du gärna vill att vita individer ska få leva lyckligt, men jag är inte lycklig som vit individ över att antivita människor som dig tycker det är okej att generalisera vita människor på ett negativt sätt, att du exempelvis säger att:
Citat:
det flyttar hit underbara människor från andra länder som vill ta de dåliga jobb som vita svenskar är för lata och bortskämda för att utföra.
Det är jätte elakt att generalisera en hel grupp på det här sättet. Ser du det inte själv?

Jag kan heller inte känna mig helt lycklig av att veta att personer som dig bara önskar av hela sitt hjärta att vi vita inte får existera längre. Jag mår bra att veta att det finns en framtid för mitt folk. Jag vill bli lämnad ifred från detta antivita hat som du och dina gelikar bär på, jag tycker det är obehagligt, minst sagt.
Citera
2021-08-08, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
vad är det för dravel du mumlar om?

Bara för att du hittat på skit i huvudet betyder inte det att det är sant utanför ditt pannben.

Jag skiter i om nån har barn med nån med en annan hudfärg. Ungar är fantastiska, vår art är otrolig för att den om och om beviser rasisters fantasier för vad det är, löjliga amsagor för mjölkisar.
Jag vill vara stolt över vart jag är ifrån. Det betyder att jag vill att vi gemensamt inte ska bestå av fegisar. Folk som ser ett problem och tror att dom kan trycka nyllet i sandet och gråtandes låtsas som det inte finns. Jag vill att vi ska kunna säga till varandra att vi inte backade när det blev tungt.
Att vi, gemensamt, såg att vi kunde göra nåt, och gjorde det. Att när folk dunkade på vår dörr fegade inte vi bakom soffan, utan tog tjuren vid hornen och gjorde vad vi kunde för att hjälpa.
Att vi gjorde vad som var rätt istället för enkelt.

Jag vill att du, dina ungar, andras ungar, ska ha samma chanser - att vi ska kämpa för en mer än bara en enkel syn på "meritokrati". Jag vill att snubben som en gång var pundare ska kunna bidra hjälp till dom som var vart han var flera år sedan, trots sin bakgrund - eller snarare på grund av den.
Jag vill att dom som lider av nåt dom inte kan påverka inte ska bestraffas ytterligare - utan att deras styrka blir vår.

Jag skiter i om du har rött hår. och kommer inte kämpa för att du bara ska skaffa barn med rödhåriga - jag bryr mig om din rätt att leva ditt liv. Att förälska dig i den du förälskar dig i. Skaffa barn med den du skaffar barn med.
Den här världen är en mörk jävla plats - och det finns inte utrymme att pissa på dom ljusglimtar som existerar.

Så jag vill slåss för din lycka. Inte för min njutning i att du ska vara nån form av zoo-djur som ska paras med rätt avels-dito för att skapa en viss hud eller hårfärg.
Din lycka är en ljusglimt i en jävla mörk natt.

Jag vill sikta uppåt, inte stirra ner i marken som rasistmongon. Folk som krälande säger att vi ska slåss för ... nån form av speciel hårfärg? Som vill att vi ska gömma oss, inte våga, inte kämpa, inte slåss för det lilla ljus som finns.
För miljoner år sedan hade våra förfäder samma val - vissa smög skräckslaget kring väggarna och grävde ner sig, andra rätade på ryggen, tog kampen, gjorde livet till sitt.
Några blev råttor, andra blev män.

Dina ursäkter för att vara en råtta är dina, skäms för dom - du kommer göra det om ett par decennier ändå.

... eller välj att slåss för vad som är rätt istället för vad som är enkelt.

Vackert och uppkäftigt sagt. Delar dina svarta vänner din syn eller är du helt ensammen om att tycka den där Shangri-La ramsan?
Citera
2021-08-08, 07:56
Medlem
Citat:
Mitt svar till Robert skulle vara det första svaret igen.

Mitt engagemang beror på att Robert existerar och förespråkar den ideologi han gör. Om Robert och alla andra nazister och SD-troll slutade nazista och SD-trolla sig, skulle jag ägna mig åt musik och rollspel istället. Mitt antirasistiska engagemang är en konsekvens av Roberts rasistiska engagemang.

När människor skapar ideologier som bygger på att dela in människor i en hierarki av raser, där den vita rasen är högst upp, så vet vi vad det leder till. Det leder raka vägen till Auschwitz. Och vi får aldrig glömma att vår kultur - vars välstånd byggdes upp genom slaveriet, kolonialismen, imperialismen och fortfarande byggs upp genom neokolonialismen - i grund och botten bär fröet till nazismen inom sig. Det är därför vi aldrig får glömma.

Det är som i sagornas värld, kan man säga. Om människor glömmer berätta om Mörkrets Herre och hur Midgård nästan föll under skuggan, så kommer Mörkrets Herre att dyka upp igen.

Vad är det för slaveri och kolonialism Sverige byggt sitt välstånd på?
Citera
2021-08-08, 08:30
Medlem
Citat:
Jag hjälper barn med läxhjälp, har under åren 2015-2018 haft ensamkommande som hyresgäster i min tvåa, jag har stått med ryggen mot Jimmie när han hållit tal, och jag tar debatten med er, för att visa att vi finns och att vi är fler än er och att ni aldrig kommer vinna.

Jesus fucking Christ! Det där hänsynslösa och grova motarbetandet du gör i godhetens namn, att stå med ryggen vänd emot Jimmie Åkesson! Dang vilken bravur. Det kommer skrivas folkvisor om dig och dina gelikar.
Det är så att man blir darrandes på underläppen och får tårfyllda ögon över era kraftfulla och effektiva insatser emot mörkrets Fürste.
Världen är i ett skriande behov av tappra soldater som dig.

Jag skall, med inspiration ifrån dig, hädanefter börja engagera mig i dylika manifestationer där man kan göra politiska uttalanden i godhetens namn. Jag skall för detta ändamål stå iförd endast kalsonger samt införskaffa mig en mantel som skall få fladdra fritt i vinden.
Bör jag stå med en förhöjd knuten näve för bildens skull eller ser det bättre ut utan?
Citera
2021-08-08, 12:27
Medlem
M.Labingis avatar
Citat:
DÄR så undvek du att svara, du vinklar det som att du inte har något emot att vita individer lever och är lyckliga, men det var aldrig det jag frågade dig. Jag frågade dig om du vill att vita (som folkgrupp) lever vidare i framtiden.
Jag har ställt dig den frågan flera gånger och så tydligt som jag kunnat. Varför undviker du den?

Vita är inte en folkgrupp. Se bara på mängden krig mellan européer genom historien. De senaste verkliga folkmorden i Europa genomfördes av serber och riktades mot bosniaker och albaner.

Citat:
Om det är så att du inte vill att vita människor ska existera som vita i framtiden, varför kan du inte bara vara ärlig om det?
Ärligthet vara längst.

Det viktiga är inte framtiden, det viktiga är nu och att förhindra att främlingsfientlighet, rasism och nazism blir normaliserade. Det är mitt arbete att ni ska betraktas som abnorma och motbjudande, så färre blir intresserade av att ansluta sig till era rörelser.

Citat:
Där drar du slutsatser och gör det jag beskrev att jag observerade i huvudtråden på punkt 4. Nämligen att du demoniserar alla vita människor som säger att de vill leva vidare för att vara nazister.

Därför att "leva vidare" betyder implicit "fördriva ickevita"/"förhindra rasblandning", dvs att förhindra människors fria val att leva var de vill och älska vem de vill. Dessutom visar er syn på "rasblandning" att ni anser att vitheten är normen. Om en svart man har sex med en vit kvinna så är det inte han som "rasblandar" och blandar ut sina "svarta gener", och det är inte den "svarta rasen" som blir "förorenad", utan det blir den "vita rasen".

Citat:
Du tror ju på att vit överlägsenhet och vitt privilegium, jag gör ju inte det. Jag ser snarare att mitt folk (vi vita) är i ett existensiellt hot på grund av människor som bär på antivita åsikter och önskar en värld utan oss. Där inkluderar jag dig. Att du vill ha en värld utan vita människor i framtiden tycker jag är fruktansvärt obehagligt och ondskefullt. Du säger att du gärna vill att vita individer ska få leva lyckligt, men jag är inte lycklig som vit individ över att antivita människor som dig tycker det är okej att generalisera vita människor på ett negativt sätt, att du exempelvis säger att:

Det är jätte elakt att generalisera en hel grupp på det här sättet. Ser du det inte själv?

Det är som jag förklarade i mitt första svar till dig. När vi exempelvis säger att bruna människor kommer hit för att ta de jobb som vita svenskar är för "bortskämda" för att ta, så gör vi det inte för att sänka de vita utan för att lyfta de bruna och försöka vädja till - om inget annat - svennars egenintresse av att ha folk som torkar deras rumpor när de är för gamla och hjälplösa för att själva göra det.

Citat:
Jag kan heller inte känna mig helt lycklig av att veta att personer som dig bara önskar av hela sitt hjärta att vi vita inte får existera längre. Jag mår bra att veta att det finns en framtid för mitt folk. Jag vill bli lämnad ifred från detta antivita hat som du och dina gelikar bär på, jag tycker det är obehagligt, minst sagt.

Problemet med din ideologi är att för att du ska känna optimal lycka så förutsätter det att andra personer du inte känner och inte har någon kontakt med ska tvingas leva på platser de inte vill leva, och inte får älska de personer de vill älska.
Citera
2021-08-08, 15:04
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Vita är inte en folkgrupp. Se bara på mängden krig mellan européer genom historien. De senaste verkliga folkmorden i Europa genomfördes av serber och riktades mot bosniaker och albaner.

Detta är likadant svar som en man kan förvänta sig ifrån en person som inte gillar muslimer/islam och som känner sig obekväm med frågan om han är islamofob eller inte: "Islam är inte en folkgrupp, sen har det varit krig mellan iranier och saudiarabier i historien, så ingen är en enhetlig grupp. Shiamuslimer och Sunimuslimer är oeniga bland annat."

Det var inte frågan dumbass, det vi undrar är om du har något emot muslimer eller inte. Frågan är solklar.

Nu ställer jag samma typ av fråga till dig igen, och börja inte sväva bort i definitionsfrågor vem som är vit eller inte, börja inte prata om min jämförlse om islamofober, det är inget jag är intresserad av att läsa. Du vet vad jag menar med min fråga svara på den och sluta undvik.

Vill du att vita människor som "ras, hudfärg, etnicitet, vad du än vill kalla det) lever vidare i framtiden som vita? Ja eller nej.

Allt annat än ett klart ja ifrån din sida, tolkas som ett nej.
Var ärlig, var rak nu. Du är smart nog för att förstå frågan.
Senast redigerad av RobertEriksson99 2021-08-08 kl. 15:09.
Citera
2021-08-08, 16:11
Medlem
Citat:
Vita är inte en folkgrupp.

Det stämmer, vita är inte en folkgrupp; däremot utgör de en flertal folkgrupper och etniciteter, på samma vis som att inte heller exempelvis svarta är en folkgrupp, heller, utan består av ett antal olika folkgrupper.
Däremot utgör både vita och svarta varsin huvudfenotyp.

Citat:
Se bara på mängden krig mellan européer genom historien. De senaste verkliga folkmorden i Europa genomfördes av serber och riktades mot bosniaker och albaner.

Och se på folkmordet i Rwanda som utfördes av svarta på andra svarta helt utan någon hjälp av européer. Ej heller att förglömma Afrikas egen Hitler, Idi Admin, eller - tvärtemot vad som nämns i när man behandlartemat det transatlantiska slaveriet - att svarta redan höll sig med slavar långt innan européerna ens kom dit och sålde bort dessa självmant. européerna

Sedan förstås inte att förglömma den transsahariska arabiska respektive muslimska slavhandeln som var långt mer omfattande än den transatlantiska och - läs och häpna - även innefattade 1½ - 2 miljoner vita européer som slavar.

Med andra ord, det du radar upp som argument för "vit skuld" , är på inget vis unikt för specifikt vita utan återfinns i praktiskt taget alla andra folkslag på jorden. ^^

Några bildande länkar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Saharan_slave_trade
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_slavery_in_the_Muslim_world
https://en.wikipedia.org/wiki/Rwandan_genocide
Citera
2021-08-08, 16:17
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Det stämmer, vita är inte en folkgrupp; däremot utgör de en flertal folkgrupper och etniciteter, på samma vis som att inte heller exempelvis svarta är en folkgrupp, heller, utan består av ett antal olika folkgrupper.
Däremot utgör både vita och svarta varsin huvudfenotyp.

Och se på folkmordet i Rwanda som utfördes av svarta på andra svarta helt utan någon hjälp av européer. Ej heller att förglömma Afrikas egen Hitler, Idi Admin, eller - tvärtemot vad som nämns i när man behandlartemat det transatlantiska slaveriet - att svarta redan höll sig med slavar långt innan européerna ens kom dit och sålde bort dessa självmant. européerna

Sedan förstås inte att förglömma den transsahariska arabiska respektive muslimska slavhandeln som var långt mer omfattande än den transatlantiska och - läs och häpna - även innefattade 1½ - 2 miljoner vita européer som slavar.

Med andra ord, det du radar upp som argument för "vit skuld" , är på inget vis unikt för specifikt vita utan återfinns i praktiskt taget alla andra folkslag på jorden. ^^

Några bildande länkar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Saharan_slave_trade
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_slavery_in_the_Muslim_world
https://en.wikipedia.org/wiki/Rwandan_genocide

Har du läst den här tråden som jag skapat?
(FB) Från Fakta Till Intention
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in