2021-08-07, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Du ser på filmer som Expressen tagit hur fint det är inomhus och det är även något som JB berättat för mig. Huset är super invändigt och fallfärdigt på utsidan. Kanske är så gjort med flit för å hålla inbrottstjuvar borta.
Att låta trappan till huset ruttna bort är väldigt effektivt mot inbrott den vägen. Så kan det vara.
2021-08-07, 18:44
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Du ser på filmer som Expressen tagit hur fint det är inomhus och det är även något som JB berättat för mig. Huset är super invändigt och fallfärdigt på utsidan. Kanske är så gjort med flit för å hålla inbrottstjuvar borta.

Det finns väl besiktningsprotokoll som påvisar bristerna i huset, vad som behöver göras, sedan lägga till vad som krävs för att få det hela beboligt året runt, isolering, värmesystem. Har inte dessa publicerats här i tråden? Har för mig att någon kunnig i tråden gjorde beräkning på hur mycket det ungefär skulle kosta för att få huset i beboligt åretrunt skick.
2021-08-07, 18:49
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag skulle inte vara så säker, Ernst har jag för mig hade två söner, en biologisk och en adopterad. Skulle Esb komma från den adopterade sonens sida, ja då finns det inget sammanhållande blodsband.
å fy fan är det sant....nej just ja du har bara för dig en jävla tur det då för det börjar bli mycket nu - kanske dags för DNA-tester - går det att få fram nåt från Ernst -? Vore ju super!

Nämen skämt å sido: "Va säger du?"!
2021-08-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Hur tänker du nu när du blivit slagen på fingrarna och fått info om att huset varit i familjens ägo i tre generationer?
Har du upptäckt ännu att doktor Bolin, Ernst är maken till Ingrid Augusta och att dessa är Esbjörns föräldrar? Farfar var provinsialläkare Bolin Alfred Bruno. Så huset har i så fall varit i familjens ägo inte fullt två generationer om Esbjörns pappa införskaffade den och Esbjörn lever ännu.
2021-08-07, 19:03
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Har du upptäckt ännu att doktor Bolin, Ernst är maken till Ingrid Augusta och att dessa är Esbjörns föräldrar? Farfar var provinsialläkare Bolin Alfred Bruno. Så huset har i så fall varit i familjens ägo inte fullt två generationer om Esbjörns pappa införskaffade den och Esbjörn lever ännu.
Alfred Bruno > Ernst > Esbjörn är alltså far - son - sonson

Okey, ingen större skillnad alltså bara en liten namnförväxling - eller?
2021-08-07, 19:06
Medlem
Citat:
Det finns väl besiktningsprotokoll som påvisar bristerna i huset, vad som behöver göras, sedan lägga till vad som krävs för att få det hela beboligt året runt, isolering, värmesystem. Har inte dessa publicerats här i tråden? Har för mig att någon kunnig i tråden gjorde beräkning på hur mycket det ungefär skulle kosta för att få huset i beboligt åretrunt skick.

Åretruntskick är ju väldigt individuellt.
Jag skulle kunna bo i det rakt av.
Mulltoa/förbränningstoa och hämta vatten i dunk tills vatten är kontrollerat.
Sen kan ju kommunen slå til med at det måste finnas riktigt godkänt avlopp och då kan det bli dyrt beroende på vad de godkänner, finns ju många olika lösningar.
Sen så ser inte elen frisk ut och behöver dras om.
Skorsten OK att elda?
Värmen från luft/luft värmepump eller?
Resten är kosmetiskt, nytt kök, ny kyl/frys/spis, måla och tapetsera om mm.
En del skulle inte kunna bo i det som jag kan andra väl ha allt fixat. En del har råd och kan anlita folk och få det fixat på 2-3 månader.

Men det är ju inte det som är den stora frågan utan om Esb vill sälja till Ebba eller inte och varför han inte kommit på möte där han inbjöds att kunna backa ur och då betala tillbaka handpenningen.

Eller har Esb påverkats av andra utomstående som vill ärva honom och med hjälp av jurist som inte tycker om KD enligt vissa och enligt andra är det ett hittepå.

Samt att Ebba inte kan backa ur det hela lagligen utan att Esb säger sitt och betalar tillbaka.
2021-08-07, 19:09
Medlem
Citat:
Alfred Bruno > Ernst > Esbjörn är alltså far - son - sonson

Okey, ingen större skillnad alltså bara en liten namnförväxling - eller?
Jag vet inte, det är därför jag efterlyser fakta. Men om Ernst Bolin byggde huset och var Esbjörns pappa så har Esbjörns farfar aldrig ägt huset. Jag vill bara ha fakta i ordning.
2021-08-07, 19:13
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Åretruntskick är ju väldigt individuellt.
Jag skulle kunna bo i det rakt av.
Mulltoa/förbränningstoa och hämta vatten i dunk tills vatten är kontrollerat.
Sen kan ju kommunen slå til med at det måste finnas riktigt godkänt avlopp och då kan det bli dyrt beroende på vad de godkänner, finns ju många olika lösningar.
Sen så ser inte elen frisk ut och behöver dras om.
Skorsten OK att elda?
Värmen från luft/luft värmepump eller?
Resten är kosmetiskt, nytt kök, ny kyl/frys/spis, måla och tapetsera om mm.
En del skulle inte kunna bo i det som jag kan andra väl ha allt fixat. En del har råd och kan anlita folk och få det fixat på 2-3 månader.

Men det är ju inte det som är den stora frågan utan om Esb vill sälja till Ebba eller inte och varför han inte kommit på möte där han inbjöds att kunna backa ur och då betala tillbaka handpenningen.

Eller har Esb påverkats av andra utomstående som vill ärva honom och med hjälp av jurist som inte tycker om KD enligt vissa och enligt andra är det ett hittepå.

Samt att Ebba inte kan backa ur det hela lagligen utan att Esb säger sitt och betalar tillbaka.

Ja att det handlar om stora kostnader för att få en standard som motsvarar vad en modern barnfamilj vill ha. Har för mig att detta har diskuterats tidigare och räknats fram.
Senast redigerad av DeValera 2021-08-07 kl. 19:19.
2021-08-07, 19:18
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
å fy fan är det sant....nej just ja du har bara för dig en jävla tur det då för det börjar bli mycket nu - kanske dags för DNA-tester - går det att få fram nåt från Ernst -? Vore ju super!

Nämen skämt å sido: "Va säger du?"!

Debattören Nova68 skrev följande:

(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Citat:
Har för mig farfar hette Sigurd Bolin och var adjunkt vid Uppsala läroverk.
Han hade en son och en fosterson som fick efternamnet Bolin av honom.

Således finns den möjligheten att Esb inte är biologisk avkomma till sommarstugans grundläggare. Lägg därtill att kanske klanerna Bolin och Busch har umgåtts långt tillbaka i tiden, och att tycke uppstått på sidan om så att säga och att Ebba rent teoretiskt skulle kunna vara avkomma till denne man. Kanske bäst att alla parter gör ett DNA-test.
2021-08-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ja att det handlar om stora kostnader för att få en standard som motsvarar vad en modern barnfamilj vill ha så är det nog rätt stora kostnader, har för mig att detta har diskuterats tidigare och räknats fram.
2.5-3 miljoner enligt Densia.
2021-08-07, 19:20
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
2.5-3 miljoner enligt Densia.

Är då kostnaderna för att få tillgång till kommunalt avlopp och vatten medtagna?
2021-08-07, 19:28
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Debattören Nova68 skrev följande:

(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Således finns den möjligheten att Esb inte är biologisk avkomma till sommarstugans grundläggare. Lägg därtill att kanske klanerna Bolin och Busch har umgåtts långt tillbaka i tiden, och att tycke uppstått på sidan om så att säga och att Ebba rent teoretiskt skulle kunna vara avkomma till denne man. Kanske bäst att alla parter gör ett DNA-test.
N.Armstark menar att farfadern hette Alfred Bruno å Nova68 att han hette Sigurd men någon som verkligen såg ut att veta säger att farfadern heter Ernst.

Nä hörröni nu nattar jag nog tidigt ikväll och får i morgon reda på vad husets stamfader heter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in