2021-03-03, 22:52
Medlem
Vi funderar på att arrangera dagsutflykter med buss till den aktuella fastigheten.
Vad tror ni om 500sek från Stockholm tor på lördagar, 1st stopp på Systembolaget ingår, eventuellt kan vi ordna en flytt brygga där vi har gjort i ordning en stor grill.
2021-03-03, 22:57
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarieMM
Ovanstående har stått flera gånger i tråden, i olika varianter.
Men i Boken om Marielund står följande:

”Familjen Bolin har ägt huset sedan det byggdes. Medicine doktor Ernst Bolin köpte fastigheten 1909 och anhöll om namnet Kullen. Två av Ernsts systrar köpte fastigheterna Rosentorp och Täppan. Här samlades således tre grannhus som ägdes av familjen Bolin.”

Kullen = Esbjörns/Ebbas hus

Kan Ernst ha varit Esbjörns farfar? Och om så många släktingar hade hus i krokarna från 1900-talets början, nog borde Esbjörn ha kommit dit tidigare än 1954?

Har för mig farfar hette Sigurd Bolin och var adjunkt vid Uppsala läroverk.
Han hade en son och en fosterson som fick efternamnet Bolin av honom.
2021-03-03, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag vill nog påminna mig att du är en av dem som har pläderat att detta är ett exklusivt gods på en extremt attraktiv sjötomt. Hur har prisutvecklingen sett ut inom det segmentet?
Det är väl bara att söka så ser du exakt vad jag har skrivit och det är inte i linje med det du antyder. I mitt tycke så har priset inte varit en nyckelfråga. Men nu finns det en värdering som är bra mycket mer tilltagen än den Ebba Busch utgick från.
Jag har sagt att det är tiden fram tills avtalet skrevs på och hur avtalet skrevs på som är det intressanta för riktigheten av affären. Det är för mycket konstigheter för att Esbjörn själv skulle varit med på det med en vilt främmande människa.
Priser på fastigheten adderas nu till det.
2021-03-03, 23:10
Medlem
Jirens avatar
Blir Ebba fälld för förtal eller om hon förlorar striden om huset, så vet vi att sossarna har ett finger i stjärten på rättsprocessen.
2021-03-03, 23:10
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarieMM
Ovanstående har stått flera gånger i tråden, i olika varianter.
Men i Boken om Marielund står följande:

”Familjen Bolin har ägt huset sedan det byggdes. Medicine doktor Ernst Bolin köpte fastigheten 1909 och anhöll om namnet Kullen. Två av Ernsts systrar köpte fastigheterna Rosentorp och Täppan. Här samlades således tre grannhus som ägdes av familjen Bolin.”

Kullen = Esbjörns/Ebbas hus

Kan Ernst ha varit Esbjörns farfar? Och om så många släktingar hade hus i krokarna från 1900-talets början, nog borde Esbjörn ha kommit dit tidigare än 1954?

Enligt Esbjörn kom han dit 1954 och det är kanske inte så konstigt med tanke på familjehistoria.
Det tar vi en annan gång, räcker att säga att farfar var ingen äkta Bolin.
Men det går ta reda på hos lantmäteriet vilka olika ägare huset haft från byggning sas, ungefär som transportstyrelsen vet vilka som ägt din bil sen den var ny.
2021-03-03, 23:13
Medlem
Thelonegunmans avatar
Nu verkar den här storyn väldigt ointressant i grund och botten men ändå eftersom det blivit så stora rubriker, har jag förstått det rätt att;

* En gubbe säljer sitt hus och ångrar sig? Vad gör Ebba isåfall för fel som menar att slutet avtal är ett avtal? Antar att det inte är en muntlig överenskommelse det handlar om.

* Gubben ställer upp i en intervju där han säger att politiker inte ska "roffa åt sig". Låter inte som en dement gubbe, utan snarare en gubbjävel som inte kan respektera gågna avtal och tycker att hans egna regler står över våra gemensamma.

* Gubben har en massa synpunkter på vad Ebba ska göra med rucklet efter att han sålt? Hur vanligt är det att säljaren har en massa synpunkter på vad den nya köparen gör med sin nya egendom? "Sorry, jag vill inte att du tapetserar allrummet för Sven tapetserade 1972 och så vill jag minnas Sven".

Nä, Ebba bör nog släppa detta ruckel och låta det förfalla med den giriga gubben. Barnen längtar väl efter smulorna av arvet verkar det som.
2021-03-03, 23:18
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jag tror inte att det är hat.
Partiet har helt enkelt gett henne order att deltaga i drevet.
Så snarare, en slags pliktkänsla från hennes sida.

Tyvärr finns det ju bara ett språk den där tidningen förstår. Bojkotta skiten. Ebba borde snacka ihop sig med Jimmy och Ulf och helt bojkotta tidningen till efter valet.
2021-03-03, 23:36
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Blir Ebba fälld för förtal eller om hon förlorar striden om huset, så vet vi att sossarna har ett finger i stjärten på rättsprocessen.
Ursäkta, men vad fan har sossarna med det här att göra?
2021-03-03, 23:37
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Är det förtal att ljuga? Vilket av de tre alternativen tycker du att det passar in på?
1) Peka ut någon som brottslig,
2) peka ut någon som klandervärd i sitt levnadssätt eller
3) lämna ut uppgifter som är ägnade att utsätta personen för andras missaktning.

Om det är förtalet av Ebba som Esbjörnliga och Binningemaffian ägnat sig åt som avses så är det utan tvekan förtal.

Till att börja med så vet vi att de redan från början planerade att förtala henne, det har vi sett på Monikas facebooksida och att det är något hon inte skulle tåla, så vi vet att det finns uppsåt, vilket inte ens behövs när det gäller förtal, men till och med det vet vi finns här. Därtill så har Matz ringt och hotat med att hänga ut henne, olaga hot och återigen ett uppsåt kring det förtal som sedan skedde.

Ebba har utmålats som att ha lurat Esbjörn, till och med Binninge har uttalat detta klart och tydligt i media, han använde ordet lurade. Vi vet idag att det var en lögn, och självklart i syfte att beskriva Ebba som klandervärd. Uppsåtet vet vi fanns från början. Vi vet också att Binninge har gjort en polisanmälan mot Ebba för ett brott som han vet att hon inte har begått, och försett media med denna information, återigen vet vi att han från början planerat att hänga ut henne i media.

Så, ja, Binninge har i media pekat ut Ebba som klandervärd och brottslig och han har utan tvekan lämnat ut uppgifter till media i syfte att utsätta henne för andras missaktning.
2021-03-03, 23:40
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är väl Binninge som borde ha informerat Esbjörn och sina andra klienter? Vill han inte det bör han jobba med något där han inte har med människor att göra.
Men Esbjörn är väl inget barn? Varför skulle Binninge ha informerat honom om den gamla domen?
2021-03-03, 23:44
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Brottsbalken 4 kap 5 §
Den som hotar någon annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.
Det man hotar med måste således vara en straffbelagd handling. Vilken straffbelagd handling menar du att det hotats med i detta fall?

Förtal. Seriöst, det måste väl du också inse!?

De hotade Ebba att "hänga ut henne i media" och sa till henne att hon "inte skulle tåla det". Matz använde dessutom så grova ord att Esbjörn inte förmådde sig upprepa dem.

De hotade att förtala henne, och de förtalade henne. Så gott som allting de gått ut med i media från Esbjörns sida har haft syftet att peka ut Ebba som klandervärd och till och med brottslig.
2021-03-03, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Nu verkar den här storyn väldigt ointressant i grund och botten men ändå eftersom det blivit så stora rubriker, har jag förstått det rätt att;

* En gubbe säljer sitt hus och ångrar sig? Vad gör Ebba isåfall för fel som menar att slutet avtal är ett avtal? Antar att det inte är en muntlig överenskommelse det handlar om.

* Gubben ställer upp i en intervju där han säger att politiker inte ska "roffa åt sig". Låter inte som en dement gubbe, utan snarare en gubbjävel som inte kan respektera gågna avtal och tycker att hans egna regler står över våra gemensamma.

* Gubben har en massa synpunkter på vad Ebba ska göra med rucklet efter att han sålt? Hur vanligt är det att säljaren har en massa synpunkter på vad den nya köparen gör med sin nya egendom? "Sorry, jag vill inte att du tapetserar allrummet för Sven tapetserade 1972 och så vill jag minnas Sven".

Nä, Ebba bör nog släppa detta ruckel och låta det förfalla med den giriga gubben. Barnen längtar väl efter smulorna av arvet verkar det som.
Helt rätt, alltihop.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in