Citat:
Ursprungligen postat av
livsutrymme
Tänkte främst på att om skyddet mot svår sjukdom och död är ca 50% med Pfizer efter 5-6 månader så ligger vi illa till då många av de äldre här har fått vaccin som tydligen ger sämre skydd och har en kortare verkningstid.
Sen finns det andra saker, I landet där jag bor får vaccinerade nu resa fritt till många eu länder , umgås inomhus, gå på evenemang, nattklubbar, gym mm med sina vaccinpass.
Skulle dessa priviligerier slopas inför hösten, pga att vaccinerade smider smitta ( som vi pålästa redan vet om), så kommer väldigt få vilja ta mer vaccin.
Det är hur det ser ut här, i Sverige kommer "nysvenskarna" ha en liknande attityd tror jag.
Vi kan nog lugnt konstatera att i Sverige har vi väldigt hög vaccination och även vilja att ta även framtida doser för att upprätthålla gott skydd hos alla som har anledning att ta vaccinet. Jag skulle ärligt bli förvånad om många svenskar dör av covid i framtiden.
Allt är redan planerat för att genomföra dos 3 för de som fick sitt vaccin tidigt året 2021. Den största majoriten vaccinerade är nyligen klara (senaste 2-3 månaderna) eller väntar fortfarande på att ta dos 2. Därav att man planerar dos 3 i början av nästa år för flertalet.
De som inte vill vaccinera sig är oftast de som redan varit sjuka, är unga eller totalt inkompetenta.