2021-08-03, 22:47
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, förklara gärna vad du menar?

Finns ju många bra tutorials på Youtube om hur det ska gå till, kollar man in dem och gör som man ska är det ju inga problem att byta alls för det mesta. Renault, precis som andra tillverkare har ju bilar som är mer eller mindre komplicerade att byta rem på.
Att dra franska bilar över en kam säger nog mer om dem som påstår att om man bytt på en fransk så vet man. Finns franska bilar där det tar 45 minuter, inklusive inkörning och byte vattenpump, det finns de som tar 4 timmar.

Men TS, se till att du är säker på vad du gör när du gör det, sitter det ingen kil i vevaxelremhjulet så måste du låsa svänghjulet, ska kammarna låsas i ett viss läge och remhjulen släppas för att få rätt timing så ska det göras på det sättet (ett annat sätt som ofta fungerar är att inte släppa remhjulen men då riskerar du att det inte stämmer), och vrid aldrig runt vevaxeln utan att remmen sitter där osv.

På vissa Renaulter är det upptaget över 5h på detta jobb. Vissa saknar krysskil på veven, andra har ett stort glapp.
På någon har jag fått ta bort startmotor etc. Citroën bilar kan vara lika tråkiga. Tex C5…

Bökiga bilar. Speciellt jämfört med v70.
Citera
2021-08-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompressorVane
Grattis! -Lämna in bilen, det är lättare att göra bort sig än att säga mamma.

Bara så du vet, det kostar av en anledning.

De som gjort byte på franska bilar vet vad jag menar.

Har bytt på 2 peugeotbilar, och det var faktiskt väldigt enkelt och smidigt tyckte jag.
Citera
2021-08-03, 23:10
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Har bytt på 2 peugeotbilar, och det var faktiskt väldigt enkelt och smidigt tyckte jag.

Alla är inte lika. Renault och Citroën tycker jag är bökigast av dem.
16v motorerna alltså.
Citera
2021-08-03, 23:20
Medlem
Citat:
16v motorerna alltså.

Men det stog franska bilar. Peugeot är franskt.

Dock hatar jag franska bilar generellt, men det var åt kompisar jag bytte, och blev faktiskt positivt överraskad över att det var så smidigt.

Var lite bökigare på min Ford Diesel, men gick bra det med.
Citera
2021-08-04, 09:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
16v motorer jag menar.
Nedre kamdrevet, krysskilen, har ett stort glapp, vissa har inte ens en kil. De som saknar kilen är inte roliga.

Det ska vara ett verktyg in i blocket, ett in i svänghjulet.
På nån modell fick jag demontera startmotorn för att komma åt.
Monterade också ett låsverktyg i startmotorkransen. Bulten till främre remkriva kan sitta nåt in i helvete, och man får inte använda mutterdragare då man kan förstöra gängen etc. De brukar vara limmade.

På vissa Renaulter är det upptaget över 5h på detta jobb.

Lite skillnad mot tex V70.

OK, övertygande.
Har du tillgång till hur mycket tid avsatt för en Peugeot 306 med motor XU10J2C 8-ventilaren?
Citera
2021-08-04, 09:58
Moderator
Citat:
16v motorerna alltså.
Citroën och Peugeot delar motorprogram, Renault har egna motorer. Citroën är alltså inte svårare än Peugeot.
8v eller 16v har ju ingen större betydelse för hur svårt det är. Det som kan vara lite knöligt är att låsa vevaxeln på de bilar där det ska göras på svänghjulet men med rätt verktyg är det inte svårt det heller.

Det jag, och även andra, reagerade på var din svepande generalisering av franska bilar, det skiljer mycket på de olika märkenas egna motorer, det skiljer ännu mer mellan märkena.
Citera
2021-08-04, 21:40
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
OK, övertygande.
Har du tillgång till hur mycket tid avsatt för en Peugeot 306 med motor XU10J2C 8-ventilaren?

Nej inte nu tyvärr. Har semester.
Citera
2021-08-04, 21:43
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Citroën och Peugeot delar motorprogram, Renault har egna motorer. Citroën är alltså inte svårare än Peugeot.
8v eller 16v har ju ingen större betydelse för hur svårt det är. Det som kan vara lite knöligt är att låsa vevaxeln på de bilar där det ska göras på svänghjulet men med rätt verktyg är det inte svårt det heller.

Det jag, och även andra, reagerade på var din svepande generalisering av franska bilar, det skiljer mycket på de olika märkenas egna motorer, det skiljer ännu mer mellan märkena.

Vad tycker du om Renault Kangoo,
de äldre varianterna?
Citroën C5?

Jämfört med tex V70 är de fan tråkiga på riktigt.
Citera
2021-08-04, 21:49
Moderator
Citat:
Vad tycker du om Renault Kangoo,
de äldre varianterna?
Citroën C5?

Jämfört med tex V70 är de fan tråkiga på riktigt.
Har aldrig bytt på en Kangoo, C5 är lika enkel som, fast lite trängre än, en V70.
Men det var fortfarande inte andemeningen med mitt inlägg, Renault och PSA delar inte motorprogram. Att säga att alla franska bilar är jobbiga att byta på är som att säga att alla tyska bilar är jobbiga att byta på. För visst kan du hålla med om att det är stor skillnad att byta på en Opel Astra jämfört mot en Audi A4? Opeln, en halvtimme, Audin 4-5 timmar.
Citera
2021-08-05, 15:59
Medlem
För några år sedan kollade en granne vad Bilia Haga Norra ville ha för att byta kamrem på hustruns Megan.
Drygt 15.000:-.
Den lokala lilla allbilsverkstaden ville inte göra jobbet - tar sig bara ann franska bilar i nödfall.
Efter tips anlitade han en annan allbilsverkstad i Malmköping, som gjorde jobbet för 5.000:- inkl vattenpump.
Citera
2021-08-06, 23:21
Medlem
Colloidals avatar
Känner mig ganska säker på detta jobbet. Ser faktiskt fram emot det om jag ska vara ärlig.
Men har en oro och fundering över hur man bäst låser svänghjulet. I Haynes boken står det att man kan ta bort vevaxel position sensor och låsa svänghjulet med en 8 mm insex eller en socket förlängare. Stod dock att om denna blir förstörd så startar inte motorn, avböjer helst den metoden.

Sen skrev dem att den bästa metoden för att låsa svänghjulet är att ta bort startmotorn och köra in en skruvmejsel eller kofot/brytjärn into the ring gear. (or one of the slots in the flywheel) to lock the engine.

Vad tror ni? Går inte svänghjulet sönder om man kör in en skruvmejsel som låser fast den? Tänker på kuggarna. Eller kör man in skruvmejseln i något hål i svänghjulet? Lite förvirrad just här
Senast redigerad av Colloidal 2021-08-06 kl. 23:24.
Citera
2021-08-07, 07:36
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Finns garanterat minst en guide på Youtube om detta jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in