• 1
  • 2
2021-08-02, 21:27
Medlem
Colloidals avatar
Tycker att min kamrem har brjat gnissla p sistone, s tnkte ta tillfllet i akt om ngra veckor nr jag r ledig att byta den plus vattenpumpen och diverse kamhjul.

Jag har Haynes boken, och jag var inne hos en verkstad och frgade om jag skulle kunna klara av det sjlv eftersom jag inte har rd med 11K just nu och han skrev ut ett dokument t mig som visar utfrligt hur man gr, detsamma sgs i Haynes boken fast den r lite mer invecklad.

Nu r problemet att jag fr inte tag i verktygen jag mste ha fr att lsa motorn/kamaxlarna. Sg p en sida att de kostar 4300 ungefr, aldrig! Kper kamremskitet fr 1000 spnn hos Trodo s sparar mnga tusenlappar om jag klarar det sjlv. Vart kan man f tag i verktygen billigare? Fanns p Amazon fr 700 men den sljaren skickade inte till Sverige.

Bilen r en Renault Megan -11 med K4M866 motorn.
Citera
2021-08-02, 21:30
Medlem
welcometorealitys avatar
P en Volvo ska man byta generatorremmen samtidigt, om den gr av s kan den trassla sig in i kamremmen, men jag vet inte hur det r med Renault faktiskt..
Citera
2021-08-02, 21:36
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
P en Volvo ska man byta generatorremmen samtidigt, om den gr av s kan den trassla sig in i kamremmen, men jag vet inte hur det r med Renault faktiskt..
Generatorremmen r bytt, jag bytte den i vras.
Citera
2021-08-02, 21:37
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Generatorremmen r bytt, jag bytte den i vras.

Bra att du har gjort detta..
Citera
2021-08-02, 21:44
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Bra att du har gjort detta..
Javisst. Den gnisslade s fruktansvrt mycket, den delade sig i tv delar nr jag skulle ta av den frn rullarna, s sleten var den haha. Och nu har kamremmen brjat, suck..
Citera
2021-08-02, 22:55
Medlem
ormbitens avatar
r ju inte alla verkstder som gr med p det d dom s klart vill ha jobbet fr sig sjlva... Men jag har haft kunder med typ samma problem och det hnt att jag har hyrt ut lsverktygen fr en svart tusenlapp.

Kostar ju inget att frga ett par verkstder i din nrhet... 🤔

Mste ju inte vara mrkesverkstan..
Citera
2021-08-02, 22:57
Moderator
MondoBizarros avatar
Hr finns de: https://condorverktyg.se/produkt/nol...set-renault-4/
Citera
2021-08-02, 22:59
Medlem
Fuzzs avatar
Vilken megane? Flera av renaults motorer sitter vevaxeldrevet lst (utan kil) och d mste lsverktyget anvndas.
Citera
2021-08-02, 23:02
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
r ju inte alla verkstder som gr med p det d dom s klart vill ha jobbet fr sig sjlva... Men jag har haft kunder med typ samma problem och det hnt att jag har hyrt ut lsverktygen fr en svart tusenlapp.

Kostar ju inget att frga ett par verkstder i din nrhet... 🤔

Mste ju inte vara mrkesverkstan..
Okej det hade vart toppen om det kunde g vgen fr mig. Behver verkligen de.
Ska absolut gra det, brjar med dem jag fick dokumentet utskrivet frn.
Citera
2021-08-02, 23:07
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Hr finns de: https://condorverktyg.se/produkt/nol...set-renault-4/
Tack!!! Allt fanns dr frutom ett verktyg: Verktyg fr kamaxelns ttningsplugg med nummer Mot: 1487/1488.
Citera
2021-08-02, 23:07
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Vilken megane? Flera av renaults motorer sitter vevaxeldrevet lst (utan kil) och d mste lsverktyget anvndas.
Det r tredje generationen, allts Mgane 3, kombiversionen om det spelar roll.
Citera
2021-08-02, 23:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Tycker att min kamrem har brjat gnissla p sistone, s tnkte ta tillfllet i akt om ngra veckor nr jag r ledig att byta den plus vattenpumpen och diverse kamhjul.

Jag har Haynes boken, och jag var inne hos en verkstad och frgade om jag skulle kunna klara av det sjlv eftersom jag inte har rd med 11K just nu och han skrev ut ett dokument t mig som visar utfrligt hur man gr, detsamma sgs i Haynes boken fast den r lite mer invecklad.

Nu r problemet att jag fr inte tag i verktygen jag mste ha fr att lsa motorn/kamaxlarna. Sg p en sida att de kostar 4300 ungefr, aldrig! Kper kamremskitet fr 1000 spnn hos Trodo s sparar mnga tusenlappar om jag klarar det sjlv. Vart kan man f tag i verktygen billigare? Fanns p Amazon fr 700 men den sljaren skickade inte till Sverige.

Bilen r en Renault Megan -11 med K4M866 motorn.
Gnisslar kamremmen? Det r inte ett lager i en spnn hjulet som r skuret d?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in