Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Jag har inte satt mig in i uppskjutningen. Men jag gissar att Starship är mer eller mindre ett tomt skal med några motorer när det återinträder i atmosfären. Landningen kräver inte så mycket bränsle. Jag gissar att vikten i förhållande till ytan är låg. Det kanske slår stopp ganska fort, innan värmen äter upp farkosten. Däremot en kapsel med instrument, astronauter etc verkar ha högre specifik vikt och kanske utvecklar mer värme som den mindre farkosten måste ta hand om. Men jag vet inte alls om det är en riktig slutsats. Det beror ju även på i vilken vinkel farkosten möter atmosfären och i vilket läge.
Om du ser det historiskt så var ju Vostok ett klot med värmeskyddande material runt om. Det gjorde farkosten tung. USA:s Mercury had bara en värmesköld i kapselns bas eller botten. Där var attitydregleringen viktig för astronautens överlevnad.
Starship är väldigt annorlunda men påminner ändå en del om Rymdskytteln. Den är som du säger inte lika kompakt som kapslarna. Det blir buksidan som får ta smällen och den är ju värmeskyddad. Jag vet inte på vilken höjd dom lägger buksidan ner. Först måste man ju bromsa med bromsraketerna, belly flops kommer nog att göras ganska tidigt och länge. Och sista momentet blir att vända farkosten med bromsraketerna nedåt. Men det finns animerade filmer på youtube som jag tror visar mer hur det går till.
Jag tror att rymdfarten blir mycket mer diversierad. Djuprymdflygningar med Starship och Orion, och dom "gamla" kapslarna används till att forsla material och personal till diverse laboratorier i omloppsbana, samt rymdturism, och att små rymdhotell säkert kommer att finnas även i omloppsbana. Min dröm är att riktiga rymdstationer läggs i banor runt jorden--månen eller kanske i omloppsbana runt solen. Samt att bosättningar upprättas på Mars. Vår måne kan jag vara utan men det blir nog så att Kina-Ryssland samt USA kommer att tävla i att bygga baser på månen. Det är dock inte min dröm.