2021-08-06, 19:02
Medlem
wwrs avatar
Jag har inte satt mig in i uppskjutningen. Men jag gissar att Starship är mer eller mindre ett tomt skal med några motorer när det återinträder i atmosfären. Landningen kräver inte så mycket bränsle. Jag gissar att vikten i förhållande till ytan är låg. Det kanske slår stopp ganska fort, innan värmen äter upp farkosten. Däremot en kapsel med instrument, astronauter etc verkar ha högre specifik vikt och kanske utvecklar mer värme som den mindre farkosten måste ta hand om. Men jag vet inte alls om det är en riktig slutsats. Det beror ju även på i vilken vinkel farkosten möter atmosfären och i vilket läge.
Senast redigerad av wwr 2021-08-06 kl. 19:06.
Citera
2021-08-06, 19:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte satt mig in i uppskjutningen. Men jag gissar att Starship är mer eller mindre ett tomt skal med några motorer när det återinträder i atmosfären. Landningen kräver inte så mycket bränsle. Jag gissar att vikten i förhållande till ytan är låg. Det kanske slår stopp ganska fort, innan värmen äter upp farkosten. Däremot en kapsel med instrument, astronauter etc verkar ha högre specifik vikt och kanske utvecklar mer värme som den mindre farkosten måste ta hand om. Men jag vet inte alls om det är en riktig slutsats. Det beror ju även på i vilken vinkel farkosten möter atmosfären och i vilket läge.

Om man tänker lite på logistiken, så kommer de inte att behöva landa fullpackade skepp på Jorden igen. Instrument och astronauter ska till Månen eller Mars. Återvändande astronauter kan man lättare plocka ner med en vanlig kapsel, som Crew Dragon. De skepp som landar kommer att vara de som ska skickas upp igen med nya laster eller bränsle för tankning i omloppsbana.
Citera
2021-08-06, 19:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om man tänker lite på logistiken, så kommer de inte att behöva landa fullpackade skepp på Jorden igen. Instrument och astronauter ska till Månen eller Mars. Återvändande astronauter kan man lättare plocka ner med en vanlig kapsel, som Crew Dragon. De skepp som landar kommer att vara de som ska skickas upp igen med nya laster eller bränsle för tankning i omloppsbana.
Allt är ju bara spekulationer som ofta med SpaceX. Starship kanske är olämpligt att landa i atmosfär med last. Ett stort objekt får mer vikt i förhållande till yta.(En myra överlever ett fall från ett flygplan men inte en människa)

Men det är bara en gissning. Men att landa en stor, tom farkost som de planerar göra ökar sannolikt möjligheterna att den håller ihop.

Edit
Det har väl snackats om Starship för interkontinentala resor och militära insatser. Men nu skall det inte landa på jorden. Allt bara glider.
Senast redigerad av wwr 2021-08-06 kl. 19:45.
Citera
2021-08-06, 19:53
Medlem
Citat:

Om du ser det historiskt så var ju Vostok ett klot med värmeskyddande material runt om. Det gjorde farkosten tung. USA:s Mercury had bara en värmesköld i kapselns bas eller botten. Där var attitydregleringen viktig för astronautens överlevnad.

Starship är väldigt annorlunda men påminner ändå en del om Rymdskytteln. Den är som du säger inte lika kompakt som kapslarna. Det blir buksidan som får ta smällen och den är ju värmeskyddad. Jag vet inte på vilken höjd dom lägger buksidan ner. Först måste man ju bromsa med bromsraketerna, belly flops kommer nog att göras ganska tidigt och länge. Och sista momentet blir att vända farkosten med bromsraketerna nedåt. Men det finns animerade filmer på youtube som jag tror visar mer hur det går till.
Jag tror att rymdfarten blir mycket mer diversierad. Djuprymdflygningar med Starship och Orion, och dom "gamla" kapslarna används till att forsla material och personal till diverse laboratorier i omloppsbana, samt rymdturism, och att små rymdhotell säkert kommer att finnas även i omloppsbana. Min dröm är att riktiga rymdstationer läggs i banor runt jorden--månen eller kanske i omloppsbana runt solen. Samt att bosättningar upprättas på Mars. Vår måne kan jag vara utan men det blir nog så att Kina-Ryssland samt USA kommer att tävla i att bygga baser på månen. Det är dock inte min dröm.
Citera
2021-08-06, 20:00
Medlem
Citat:
Allt är ju bara spekulationer som ofta med SpaceX. Starship kanske är olämpligt att landa i atmosfär med last. Ett stort objekt får mer vikt i förhållande till yta.(En myra överlever ett fall från ett flygplan men inte en människa)

Men det är bara en gissning. Men att landa en stor, tom farkost som de planerar göra ökar sannolikt möjligheterna att den håller ihop.

Edit
Det har väl snackats om Starship för interkontinentala resor och militära insatser. Men nu skall det inte landa på jorden. Allt bara glider.

USA:s militär är säkert mycket intresserade av Starship men det blir högst troligt en specialversion som gör suborbitala skutt för att mycket snabbt kunna förflytta militär och material.

Jo men vanliga Starship skall också landa på jorden. SpaceX skall ju bygga massor med sådana skepp som skall utklassa allt annat. Och då blir dom användbara till olika sorters uppdrag och kommer att kunna forsla mycket mer last än andra alternativ.
Citera
2021-08-06, 20:05
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
USA:s militär är säkert mycket intresserade av Starship men det blir högst troligt en specialversion som gör suborbitala skutt för att mycket snabbt kunna förflytta militär och material.

Jo men vanliga Starship skall också landa på jorden. SpaceX skall ju bygga massor med sådana skepp som skall utklassa allt annat. Och då blir dom användbara till olika sorters uppdrag och kommer att kunna forsla mycket mer last än andra alternativ.
Det spekuleras ofta fram och tillbaka eftersom SpaceX inte ger tydlig information. SpaceX borde vara mer målinriktade. Att skicka upp miljardärer eller testa olika Starship blir för mycket. Det finns en klar målsättning att landa på månen. SpaceX har fått skattepengar för det. Då måste alla prioritera den verksamheten.
Citera
2021-08-06, 20:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Någon på nätet sa att det är "nominal". Man gjorde en integrering men sedan tog man ned skeppet igen, som du kanske har kunnat se.

Det sägs också att man under natten satte på dom tiles som saknades, det var ju ett stort område. Nu kunde jag själv bara se två tiles som lossnat, MEN DET BJUDER VI PÅ.

Det sägs nu att arbete skall fortsätta på SN20 där den står. Detta var kanske en sorts test hur man integrerar sådana fruktansvärt stora raketdelar vertikalt.

Nu har de rullat tillbaka SN20 till byggplatsen.
Citera
2021-08-06, 20:37
Medlem
Är starship svart? Eller bara ett skynke.. för att skydda
Citera
2021-08-06, 20:50
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Är starship svart? Eller bara ett skynke.. för att skydda
Kan det vara värmeskyddet på ena sidan.

Det har bestämts att nästa steg skall vara att landa på månen. Då måste alla samarbeta istället för att träta om anslag. NASA, SX, Blue, Boeing, Dynetics måste lägga upp en plan. Starship och rymdturismen får vänta.

Rymdturismen verkar nästan designad för att skapa de vanliga motsättningarna. Isaacman skulle ju få mycket bättre PR för sitt företag om han gav några hundra miljoner till månprojektet och några hundra miljoner till miljön. Men istället lattjar han runt i rymden och sprider CO2 med Elons hjälp. Rymdturisterna blir hjältar på Netflix. Det vore mycket bättre om Netflix gjorde film om utbildade astronauter som jobbar minst ett halvår för varje laddning CO2 de sprider. Det råder totalt kaos i planeringen.
Senast redigerad av wwr 2021-08-06 kl. 20:52.
Citera
2021-08-06, 21:03
Medlem
Citat:
Det spekuleras ofta fram och tillbaka eftersom SpaceX inte ger tydlig information. SpaceX borde vara mer målinriktade. Att skicka upp miljardärer eller testa olika Starship blir för mycket. Det finns en klar målsättning att landa på månen. SpaceX har fått skattepengar för det. Då måste alla prioritera den verksamheten.

Håller med om att det är splittrat. Men pengarna som rymdturismen kan ge är nog en väldig lockelse för aktuella rymdbolag och kan man mjölka miljardärer och multimiljonärer förbättras ekonomin vilket kan leda till sköna pengar att lägga på riktig rymdfart.

Informationen kunde ha varit bättre. Det gäller både SpaceX och Blue Origin.

Men jämför man olika aktörer så ser man att SpaceX använt skattepengar mer konstruktivt än exempelvis Boeing. Och NASA-administratörerna ser detta.
Citera
2021-08-06, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu har de rullat tillbaka SN20 till byggplatsen.

Ja det är lite underliga turer. Integreringen var högst troligen bara en test. Vi saknar information.
Citera
2021-08-06, 21:10
Medlem
Citat:
Kan det vara värmeskyddet på ena sidan.

Det har bestämts att nästa steg skall vara att landa på månen. Då måste alla samarbeta istället för att träta om anslag. NASA, SX, Blue, Boeing, Dynetics måste lägga upp en plan. Starship och rymdturismen får vänta.

Rymdturismen verkar nästan designad för att skapa de vanliga motsättningarna. Isaacman skulle ju få mycket bättre PR för sitt företag om han gav några hundra miljoner till månprojektet och några hundra miljoner till miljön. Men istället lattjar han runt i rymden och sprider CO2 med Elons hjälp. Rymdturisterna blir hjältar på Netflix. Det vore mycket bättre om Netflix gjorde film om utbildade astronauter som jobbar minst ett halvår för varje laddning CO2 de sprider. Det råder totalt kaos i planeringen.

Ja det kan det vara, men har aldrig sett , det för
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in