2021-08-05, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag har uppenbarligen inte korrigerat för användningen av fossila bränslen vid tillverkning av etanol. Hur mycket det nu är. Finns ingen anledning att vara otrevlig. Och om du inte vet detaljerna själv så känns det som att du inte borde prata så mycket alls.
Var får du siffrorna ifrån då? Ursäkta tonen.

Jag är nästan 100% säker att den här etanolinblandningen i absolut bästa fall är något som går +-0 ur miljösynpunkt, men de här förbannade miljöpartisterna är dogmatiska och tror att etanol bara finns där för att blanda in helt gratis.

Det är säkert så att tillverkning, processer och logistik kostar långt över 100% av energiinnehållet. För vadå egentligen? För marginella partikelvinster.
Citera
2021-08-05, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Att "förbättra miljön" är enkelt. Ett första steg vore att de som tillber miljöpartiets lära lever som dom lär och slutar upp med den förment "miljöskadliga" verksamhet deras andning utgör, ty utandningsluften innehåller ju koldioxid... Språktrattarna bör givetvis föregå med gott exempel.

Det var det jag förstod, du har ingen aning utan vill bara gnälla.
Citera
2021-08-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Var får du siffrorna ifrån då? Ursäkta tonen.

Jag är nästan 100% säker att den här etanolinblandningen i absolut bästa fall är något som går +-0 ur miljösynpunkt, men de här förbannade miljöpartisterna är dogmatiska och tror att etanol bara finns där för att blanda in helt gratis.

Det är säkert så att tillverkning, processer och logistik kostar långt över 100% av energiinnehållet. För vadå egentligen? För marginella partikelvinster.

Vad baserar du det på, magkänsla? För det är inte fakta. Längs med hela livscykeln från odling skörd transport produktion transport mm så måste alla biodrivmedel reducera med minst 50% jmf med fossilt alternativ detta enligt förnybarhetsdirektivet i EU som vi lyder under. Detta ska spåaeas och certifieras.
Du kan läsa mer på Energimyndigheten, Drivkraft Sverige (tidigare SPBI) F3 centre mm.
Etanolen reducerar oftast över 70% med längs med hela livscykeln (well to wheel) jmf med bensin.
Jag är inte nästan säker jag är 100% säker!
Citera
2021-08-05, 15:49
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Ingenting är gjort med bilen. Jag provade mig fram till var gränsen går och det är om jag tankar 60/40 e85/bensin. Då tänds motorlampan. Ska jag köra 100% behövs större spridare. Det har jag inte gjort då jag vill kunna tanka bensin om jag inte hittar e85 på en mack.

Motorn är en 1,6 16v som har från fabrik högre kompression än 8v motorn och är avsedd för 98 oktan även om man kan köra på 95.
Då kan motorn utnyttja det högre oktanet som blandningen ger då tändningen kan få en vassare kurva.

Förbrukningen är i medel 0,75 och enligt instruktionsboken 0,69 blandad körning.

Vid - 5 börjar den bli tjurig att starta om jag inte har motorvärmare. Bor i Skåne så det är inget större problem. Blir det en kall period så tankar jag mer bensin
Jag har en Golf III 1,6 cl, den borde jag då kunna köra på 60/40 om man bortser från minusgrader? Hur blandas bränslet? Slår du i bensin först och fyller på med e85?
Citera
2021-08-05, 15:58
Medlem
Kloges avatar
Bara att prova dig fram.
Soppan blandas så i vilken ordning du tankar är lugnt
Citera
2021-08-05, 16:37
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Bara att prova dig fram.
Soppan blandas så i vilken ordning du tankar är lugnt
E85 borde sota ur motorn så den borde gå bättre, efter ett tag. Märkligt att E85 ger startproblem vid -5. Man slår ju i k-sprit vintertid och E85 har väl liknande effekt?
Citera
2021-08-05, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
E85 borde sota ur motorn så den borde gå bättre, efter ett tag. Märkligt att E85 ger startproblem vid -5. Man slår ju i k-sprit vintertid och E85 har väl liknande effekt?
En skvätt K-sprit är något helt annat än 85% etanol i tanken.
Citera
2021-08-05, 16:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det är ju allt annat än sant. Jag kör också diesel.
Dieseln på dom flesta mackarna innehåller långt mindre energi än den gamla blankdieseln. EGR:en sätter igen, avgassystemet rostar, motorn går halvdant. På 70 mil från söder till norr på fjantdieseln som finns här drar min bil 0.97. På vägen ner tankar jag ”riktig” diesel och den drar 0.82.

Oljebolagen är påtvingade att sälja visst mycket miljödiesel i procent, och det kan dom bara få till om dom blandar ut ”vanliga” dieseln med den soppan. Dessutom finns det oerhört lite studier kring hur de olika dieslarna fungerar i blandning, på lång sikt. Så om du tankar på Q8 en dag, och sen på Ingo någon vecka senare, så kan du potentiellt skapa en aggressiv blandning som ger sig på din bil. Nivåmätare brukar vara en av de delar som får stryk rätt snabbt, men sen finns ju de långsiktiga effekterna också.

Jag är ingen konspiratoriskt lagd person, men det här är ren och skär bluff. Förbrukarna tvingas köpa nya bilar oftare, och straffas med avgifter och skatter var dom än vänder sig, hur i all världen är det bra för miljön? Det är bara våra pengar dom vill åt.

Enligt volvocars...

"HVO uppför sig som vanlig diesel men ger mindre partikelemissioner som belastar partikelfiltret mindre. Därför behöver inte partikelfiltret i din bil rengöras lika ofta – och det kan innebära marginellt bättre förbrukning"

Så tankar man sin diesel med HVO så borde förbrukningen inte ändras nämnvärt.
Citera
2021-08-05, 16:50
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
En skvätt K-sprit är något helt annat än 85% etanol i tanken.
En flaska oktanbooster kanske fixar det problemet.
Citera
2021-08-05, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enligt volvocars...

"HVO uppför sig som vanlig diesel men ger mindre partikelemissioner som belastar partikelfiltret mindre. Därför behöver inte partikelfiltret i din bil rengöras lika ofta – och det kan innebära marginellt bättre förbrukning"

Nej, HVO funkar ganska bra men godkänns inte av alla biltillverkare och det är ju trist att få problem med garantin om du skulle råka ut för något motorfel.
HVO innehåller också mycket palmolja som inte är tipptopp miljömässigt.
Citera
2021-08-05, 17:00
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enligt volvocars...

Det kan nog stämma. Men ”vanlig” diesel som är utblandad med mer och mer ”miljövänliga” bränslen uppför sig tvärt om. Och alla bilar kan inte gå på HVO.
Citera
2021-08-05, 17:03
Medlem
Är det någon här som kört på E10 och kan rapportera eventuella förändringar i motoreffekt och förbrukning?
Har fortfarande lite 95 kvar i tanken…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in