2021-08-05, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Hästbranschen släpper ut mer koldioxid än hela inrikesflyget och travsporten är allra värst.

Skillnaden mellan djur och fossila bränsle är att dom är CO2-neutrala...... den lilla detaljen, bra... jodå... så att....

och bilen går bra?
Citera
2021-08-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Du har ju chansen här tex men det enda du verkar vara intresserad av är att hata kommunister? Om du inte har någon egen ide om hur miljön ska förbättras så föreslår jag att du är tyst.

Att "förbättra miljön" är enkelt. Ett första steg vore att de som tillber miljöpartiets lära lever som dom lär och slutar upp med den förment "miljöskadliga" verksamhet deras andning utgör, ty utandningsluften innehåller ju koldioxid... Språktrattarna bör givetvis föregå med gott exempel.
Citera
2021-08-05, 13:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Skillnaden mellan djur och fossila bränsle är att dom är CO2-neutrala...... den lilla detaljen, bra... jodå... så att....

och bilen går bra?

Jasså e det så d är.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hastar-ett-forbisett-klimatproblem
Har ingen bil, är däremot mycket road av den klimathysterin som råder här, jordens klimat skulle troligen knappt påverkas om sverige försvann från kartan, med den lilla promille vi bidrar med.
Senast redigerad av pe11e 2021-08-05 kl. 14:44. Anledning: Tillägg
Citera
2021-08-05, 13:59
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

och bilen går bra?
Djur CO2-neutrala? Varför ska vi då sluta äta kött? Trodde boskapsindustrin och fisande kossor var en del av ’klimathotet’?
Citera
2021-08-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Djur CO2-neutrala? Varför ska vi då sluta äta kött? Trodde boskapsindustrin och fisande kossor var en del av ’klimathotet’?

Fodret är C02-neutralt men släpper ut massa metangaser också, det är DETTA dom grinar om även om det finns lösningar på att ta hand om metanet som dom fiser och omvandla det till klimatneutralt bränsle..

Men vänster-vägan-tokarna är lika tossiga i huvudet som den bruna inser-smörjan här på FB.....

Jag står här i mitten och äter popcorn.
Senast redigerad av anon666 2021-08-05 kl. 14:05.
Citera
2021-08-05, 14:04
Medlem
Citat:
Jasså e det så d är.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/hastar-ett-forbisett-klimatproblem

Fodret har ju PRECIS bundit massa CO2 från atmosfären så det torde ju vara tämligen cirkulärt... transporterna är ju inte det givetvis, men står för en bråkdel av Co2 är min gissning då jag är uppvuxen på en hästgård och traktorn som levererade foder behövde 15 minuter enkel väg för att leverera hö för ett år.

Tämligen kass artikel hos SVT som missar viktiga fakta.

Tänk själv!
Citera
2021-08-05, 14:09
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Många har gamla motorcyklar och veteranbilar där det blir problem med 10 procent etanol-inblandning speciellt om det är förgasare, vi får hoppas att det går att tanka 98 oktan ett bra tag framöver där det är mellan 0 och 5 procent än så länge.

Rent generellt har jag inget emot etanol-inblandning så länge det finns alternativ till de motorer som måste ha lägre procentsatser.

Vi får hålla tummarna för att de lämnar 98 oktan i fred alltså.
Mm målsättning är att dessa bilar ska bort
Det är win-win faktiskt
1. Miljövänligare bilar
2. Konsumtionen ökar folk måste köpa nya bilar

Hur energiförsörjningen ska till i framtiden det vet vi inte men det enda som är säkert är att vi kan inte ha kärnkraft finns ingen lönsamhet med det påstås det
Citera
2021-08-05, 14:11
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Blev nyfiken på din Golf. Hur har du modifierat den för att gå på 50/50? Hur mkt mer drar den på den blandningen?

Ingenting är gjort med bilen. Jag provade mig fram till var gränsen går och det är om jag tankar 60/40 e85/bensin. Då tänds motorlampan. Ska jag köra 100% behövs större spridare. Det har jag inte gjort då jag vill kunna tanka bensin om jag inte hittar e85 på en mack.

Motorn är en 1,6 16v som har från fabrik högre kompression än 8v motorn och är avsedd för 98 oktan även om man kan köra på 95.
Då kan motorn utnyttja det högre oktanet som blandningen ger då tändningen kan få en vassare kurva.

Förbrukningen är i medel 0,75 och enligt instruktionsboken 0,69 blandad körning.

Vid - 5 börjar den bli tjurig att starta om jag inte har motorvärmare. Bor i Skåne så det är inget större problem. Blir det en kall period så tankar jag mer bensin
Citera
2021-08-05, 14:12
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Trist för dig att du först går och köper en bil som kostar 14.000 kr i års-skatt.. och sedan gnäller över det på flashback..

Hade du valt en normal bil istället så hade du också haft en normal bilskatt.
Jag har 3 bilar och betalar ca 4.000 kronor för dom tillsammans i bilskatt per år!
- Mercedes E klass diesel årsm. 2010: ca 2.800:- per år
- Peugeot 308 kombi bensin årsm. 2016: ca 900:- per år
- Renault ZOE elbil årsm. 2018: ca 400 kr per år

Förbrukningen kan jag inte klaga på heller:
- Mercedesen kör jag på 0,5 liter milen på långkörning om jag håller mig på runt 100 km/h i snitthastighet, det blir en milkostnad på ca 8 kronor milen i dieselkostnad, helt okej!

- Peugeoten kör jag på ca 0,6 liter milen i snitt, också det blir en milkostnad på ca 8-9 kronor milen, någon merförbrukning har jag inte heller kunnat fastställa med E10, jag har tankat E10 ofta i tyskland innan också. Där infördes för övrigt E10 år 2011.

- Elbilen har en milkostnad på ca 2 kr milen om jag laddar hemma, vilket är oslagbart billigt, på långtur med laddning på offentliga laddare hamnar milkostnaden på ca 8-15 kr milen beroende på var man laddar, det är lite dyrare än bensin/diesel, men å andra sidan så sker 95% av all min laddning hemma, så totalkostnaden blir klart lägst med elbilen ändå.

Jag förstår precis vad du menar. Men ingen av de bilar du har fyller de behov vi har som familj.

Föreslå gärna en bil med överkomligt (under 150.000 i pris) som:

Har hög markfrigång

Har bra dragvikt

Har riktig fyrhjulsdrift

Som man kan skruva på själv när något går sönder

I vårt fall blev det en Pajero diesel.
Citera
2021-08-05, 14:23
Medlem
Hursomhelstings avatar
Men det lär ju bero på bilen också hur motorn är konstruerad.
En del märkens motorer har ju varit typade för E10 allt sedan sent nittiotal.
På en standard svenssonbil så lär skillnad knappast märkas, en del bilar säljer stort i länder där bensinen, oktan osv ligger lagt i mellan tummen och pekfingret, det är bensin.. motorerna är konstruerade till att klara sådant.

Med prestanda bilar däremot där lär det märkas något för den gasglades del.
Citera
2021-08-05, 14:24
Avslutad
Citat:
Fodret har ju PRECIS bundit massa CO2 från atmosfären så det torde ju vara tämligen cirkulärt... transporterna är ju inte det givetvis, men står för en bråkdel av Co2 är min gissning då jag är uppvuxen på en hästgård och traktorn som levererade foder behövde 15 minuter enkel väg för att leverera hö för ett år.

Tämligen kass artikel hos SVT som missar viktiga fakta.

Tänk själv!

Vi måste bli mer radikala om vi ska rädda jorden här, förbjud nöjesridning, travsport och annat trams, det framgår ju att det varierar mycket mellan gårdarna.
Citera
2021-08-05, 14:29
Medlem
Citat:
Vi måste bli mer radikala om vi ska rädda jorden här, förbjud nöjesridning, travsport och annat trams, det framgår ju att det varierar mycket mellan gårdarna.

Måste vi?

Jag tror inte jag är i position att skrika för högt då jag nöjeskör 400+hk bil på bana
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in