2021-08-05, 08:47
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
När infördes det här tramsbränslet? Såg det första gången i måndags när jag tankade på väg från Stockholm. Först trodde jag att jag blivit dum i huvudet och letade efter den vanliga 95-pumpen. Sen blev jag osäker på om jag ens kunde tanka skiten med tanke på garantier och annat.

Det här tror jag inte ett smack på. Ständigt dessa påhitt som floppar. Ska det bli enda bensinen vi ska få tanka?

Jag kör med 98 oktan nu, tänker undvika E10 så länge det går.
Citera
2021-08-05, 08:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Hela konceptet förbränningsmotor är ju en urusel idé jämfört mot de alternativ som finns idag. Verkningsgraden är ju endast 20-30%.
Om det stämde skulle inte 90-95% av alla fordon som säljs ha förbränningsmotor.
Citera
2021-08-05, 08:51
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det är siffror som du drar ur röven.

Etanol tillverkas med fossila bränslen eller tror du att det bara existerar, färdigt att pumpa upp ur marken?
När jag senast diskuterade etanol på FB kanske 8 år sedan så visade någon på KTH att för varje mil på etanol tillverkat av svensk raps, som var inne att diskutera då, gick det åt 1.1 mil diesel till de traktorer som skördar osv. Dvs varje mil i etanolbil skitade ner mer än en dieselbil. Briljant MP-tänk redan då, Sveriges dumstrutsparti.

Någon som vet om dagens siffror är lika usla? Dvs etanol är en miljöbov?
Citera
2021-08-05, 09:27
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
När jag senast diskuterade etanol på FB kanske 8 år sedan så visade någon på KTH att för varje mil på etanol tillverkat av svensk raps, som var inne att diskutera då, gick det åt 1.1 mil diesel till de traktorer som skördar osv. Dvs varje mil i etanolbil skitade ner mer än en dieselbil. Briljant MP-tänk redan då, Sveriges dumstrutsparti.

Någon som vet om dagens siffror är lika usla? Dvs etanol är en miljöbov?

Siffrorna blir nog bättre om traktorerna kör på biodisel men om de inte gör det blir det ju en nettoförlust!

Nä etanolvägen är inte den rätta vägen! Tror mer på metanol men synd att den är så brandfarlig! Finns ju nästan hur mycket träd som helst i skogen!

Men en annan fråga som man bör fråga sig är ju batterierna till elbilarna. Börjar de brinna så är det ett elände!
Citera
2021-08-05, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Ingenting MP tagit i senaste 10 åren handlar om "bättre miljö".

Ett parti sprunget ur kommunistiska V kommer alltid bara vara ett gäng vänsterextrema.

Det värsta är att de kidnapp hela miljöfrågan så ingen kan komma med bättre förslag. Då tar det hus i helvete och hela vänstern sluter upp mot de oliktänkande.

Du har ju chansen här tex men det enda du verkar vara intresserad av är att hata kommunister? Om du inte har någon egen ide om hur miljön ska förbättras så föreslår jag att du är tyst.
Citera
2021-08-05, 09:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Så fort något förändras när det gäller bilar så blir alla Experter.
Det måste vara som förr och allt annat är bajs. Läste häromdagen att en ren elbil i Sverige släpper ut 70% mindre. I Indien och Kina om bilarna enbart laddas på kol så är det fortfarande 30% mindre i utsläpp.
Men det kommer aldrig accepteras... Trots att det är skönare att köra. Vi MÅSTE bara hata utvecklingen och allt är fake.
Speciellt här på Flashback för annars är man hjärntvättad.

Jag kan faktiskt förstå varför. Jag är en av dom som är lyckligt lottad som har bolag och kör mina bilar i företaget. Jag har möjligheten att ta en bil för 500k och det blir billigt privat (inte så billigt längre med nya regler).

Jag är dock helt övertygad om att den nya bensinen är bra. Så fort något handlar om bilar och utsläpp så blir det ett jävla liv bland oss män i medelåldern... Det kommer att lösa sig ..när du köper en elbil !

1.8% högre utsläpp kan omöjligen vara en ständig uppförsbacke. Vi som kan se förbrukning i displayen inser detta !

Din sista mening, vänligen förklara hur i så fall? Lägre energiinnehåll per volym ger större volymförbrukning för att erhålla samma energimängd/-utfall. Ganska enkel slutsats faktiskt. Tänk alkohol och jämför hur många cl lättöl du måste dricka jämfört med snaps för att få i dig samma mängd alkohol.
Citera
2021-08-05, 09:36
Medlem
Kalas-Kukens avatar
De är nog medvetna att det sliter sönder alla äldre bilar.
På så sätt får de bort alla ovälkomna fordon de ser ute på vägarna.
Citera
2021-08-05, 09:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Vare inte nyligen man snackade om att ännu fler båtar ej kunde köra på den nya bränslet också? Så nog finns en baktanke med att skrota de gamla och in med det nya. Sen om EL kommer ta över eller inte, får vi se. Så länge batterierna suger lika mycket så är väl pest eller kolera? Men en del påstår ju att om vi satsar på tex. EL i framtiden, så hittar man ev. bättre lösningar inom batterivärlden och miljöfrågan? Aka kanske bullshit. Oj kanske OT.

...ja batterierna måste ju laddas medelst något, men jag tror inte själva utfasningen av äldre blar ligger bakom detta utan snarare bara en politisk vilja att genomföra symbolhandlingar. Huruvida det har en positiv nettoeffekt är ju uppenbart högst osäkert/tveksamt. De försämrande biverkningarna är uppenbara, men ingen har hittills i tråden metodisk lyckats förklara om eller hur denna på sista raden positiva nettoeffekt av inblandningen ser ut.

Den som tydligt kan redogöra för hur det ser ut får gärna svara. Jag är faktiskt seriöst intresserad och vill förstå hela kedjan. De måste ju ha gjort den kalkylen däruppe i elfenbenstornet, eller har de inte?

Det är sannolikt även många andra oräknade negativa effekter, allt ifrån ombyggnation av mackar osv utöver övergången till 98 oktan eller skrotande av äldre bilar som då måste ersättas med nya. I de flesta andra sammanhang så älskas ju återbruk framför kort nyproduktion.
Citera
2021-08-05, 09:53
Avslutad
Det är väl bara att tanka 98 oktan då, man kommer längre på det bränslet, så om det blir det dyrare öht är jag osäker på.
När dom räknade på att elbilen blir renare även på kolkraft och övriga fördelar så reagerade jag på att förutsättningarna, att elbilen skulle köras 40 000 mil, vilket batteri håller så länge ?
Senast redigerad av pe11e 2021-08-05 kl. 09:59. Anledning: Tillägg
Citera
2021-08-05, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Samma personer som går igång på 1,8% högre förbrukning har inga problem med att stå med bilen på tomgång i 20 minuter helt i onödan. Vad är det med gubbar och tomgångskörning?

T.ex för att hålla igång AC så inte att småbarn och bebisar ska lida i sommarvärmen.
Citera
2021-08-05, 10:01
Medlem
MyJustices avatar
Tror att etanol är en osäljbar produkt
Vi som har haft etanolbil minns det som en ekonomisk mardröm
Min vart sjrit etfet 13 k mil
Så dwt handlar nog om att sälja etanol mez tvång
Citera
2021-08-05, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tur man har dieselbil. Eftersom de flesta transporter går med dieseldrivna fordon kan man inte jävlas för mycket med dieseln.

Inblandningen av biodrivmedel är betydligt högre i dieseln än i bensin. Där är det över 20% HVO och RME (dock max 7% RME så framförallt blandas HVO in).

Detta i linje med reduktionsplikten.

Positivt med inblandning för biodrivmedel ger längs med hela livscykeln minst 50% lägre klimatavtryck.

EU ställer krav då det är inte bara MP..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in