2021-08-04, 22:42
Medlem
Avriles avatar
Detta kan vara stöld av staten, ponera att bilen ligger precis på gränsen men skattas enligt malus, nu när man så spolar i E10 så hamnar man på bonus, men får lik förbannat skatta för malus!
Citera
2021-08-04, 22:49
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Bensin "smörjer" väl motorn?
Tvärtemot vad Etanol gör?

Varför har annars så mycket motorer som drivs med etanol haft problem?

Hej där! Ja vad ska bensinen smörja egentligen? Det är oljans uppgift

Problem och problem man hade problem med sulfat i etanolen för en 15 år sedan eller vad det kan vara vilket gjorde att spridare kläggade ihop.
Då rekomenderade man att tanka var fjärde tank med bensin för att det tvätta bort klägget. Men detta är löst av bensinbolagen sedan länge men rekomendationen lever kvar.

Vid kallstart så kondenseras etanolen av de kalla cylinderväggarna så vintertid måste mer bensin tillsättas i så e85 blir e75 för att underlätta kallstarter.
Denna kondenserade etanol går igenom kolvringarna och hamnar i oljan,detta gör också bensin men inte lika mycket. När oljan blir varm så förångas både bensin och etanol och via vevhusventilationen leds den in till insuget.
Då etanol har högre koktemp än bensin så måste motorn vara igång en längre tid för att koka bort etanolen jämfört med bensin. Oljan måste upp till minst 78 grader.
Kör man då mestadels korta turer blir inte oljan så varm och man ska då byta olja efter 1000 mil.

Min Golf har rullat 13 000 mil på E45 och jag byter olja efter 1500 mil som vanligt. Oljan är inte lika svart som tidigare pga mindre sot.
Totalt har bilen rullat 32 200 mil med orginal bensinpump,slangar,insprutare mm.

Etanol är lika mytomspunnet som Loch Ness odjuret
Senast redigerad av Kloge 2021-08-04 kl. 22:52.
Citera
2021-08-04, 22:53
Medlem
Citat:

Visst är bensin fetare jämfört med etanol men smörjande egenskaper finns inte. Iaf inte när det gäller motorns delar/roterande delar. I vissa fall kan en spec bränslepump krävas. Alla motorer kan köras på etanol om bränsleblandningen är korrekt....kör själv min v8 från 68 på etanol....rätt bränslemängd så funkar det
Citera
2021-08-04, 22:55
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avrile
Detta kan vara stöld av staten, ponera att bilen ligger precis på gränsen men skattas enligt malus, nu när man så spolar i E10 så hamnar man på bonus, men får lik förbannat skatta för malus!

“Stöld av staten” vad är inte stöld av staten?
Citera
2021-08-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1
Visst är bensin fetare jämfört med etanol men smörjande egenskaper finns inte. Iaf inte när det gäller motorns delar/roterande delar. I vissa fall kan en spec bränslepump krävas. Alla motorer kan köras på etanol om bränsleblandningen är korrekt....kör själv min v8 från 68 på etanol....rätt bränslemängd så funkar det

Din motor är kanske rent gjutjärn. Men här kan man se hur förgasardelar korroderar av etanol:

https://youtu.be/UvS_D4_lF5U
Citera
2021-08-04, 23:00
Medlem
Vedträs avatar
Till alla som hänger läpp: Ni har vetat om växthuseffekten i 40 år och inte anpassat er. Säg inte att ni inte varnats. Pappa staten kan inte lösa alla problem ni försätter er i. Skyll er fucking själva.
Citera
2021-08-04, 23:07
Avslutad
All bränslebesparing de sista 20 åren med effektivare metoder kunde gjort stor skillnad

Om det inte vore för folk köpt fula tyngre suvar

Så förbjud suv istället säger jag och bestämmer maxvikt

Suvarr fula ingen behöver
Citera
2021-08-04, 23:10
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Din motor är kanske rent gjutjärn. Men här kan man se hur förgasardelar korroderar av etanol:

https://youtu.be/UvS_D4_lF5U

Plåtbit och aluminiumbit som legat i e85 i 12 år

https://youtu.be/PuIQFuiMaVc
Citera
2021-08-04, 23:21
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
All bränslebesparing de sista 20 åren med effektivare metoder kunde gjort stor skillnad

Om det inte vore för folk köpt fula tyngre suvar

Så förbjud suv istället säger jag och bestämmer maxvikt

Suvarr fula ingen behöver
Här har vi en som fattat galoppen.

Åt helvete med SUV-skiten. Kör en normal bil, med normal vikt. Osäkra kärringar som behöver en stor bil kan väl ta bussen eller be en riktig man att köra. Ni förstör för oss vanliga bilister som behöver bilen!
Citera
2021-08-04, 23:25
Medlem
Signaturen "Kloge" har redan gett bra förklaringar till många frågor. Jag lägger till ytterligare ett svar.

En detalj man inte riktigt tänkt på i etanolens ungdom var att den löste upp beläggningar som under årens lopp ansamlats inuti slangar/bensintank etc. Detta gjorde på vissa fordon att det i olyckliga fall täppte till spridarna (munstycken) på insprutningsmotorer och likvärdiga problem där det sätter sig klegg och täpper till. Lite förenklat kan man också säg att det var det som bildade myten av att vissa material inte tålde etanol och "löstes upp".

Man skulle kunna säg att etanolen rengjorde systemet FÖR bra och det man såg var inte slangar som "löstes upp" utan att de beläggningar som fanns inuti sköljdes väck.

Etanolinblandning är alltså definitivt inte bara av ondo, jag har ingen aning om hur den framställs och om det egentligen finns någon miljönytta. Men rent tekniskt kan man säga att den hjälper till att hålla motorn och alla slangar rena inuti. Det finns ingen som helst anledning att hälla i forntidens specialhäxblandningar i tanken längre. Bortkastade pengar alltså.

Ska man vara lite miljöpartist för en stund (fan detta tar emot att skriva) så hade det som hände med spridarna för 20 år sedan aldrig hänt om det varit lite etanolinblandning i bilarna redan från början när de var nya. Att det blev några stopp var mer för att det var 100% bensin som straffade sig senare när man blandade i etanol som sköljde väck skiten.

Enkelt förklarat med reservation att säkert enstaka slangar inte tålde soppan, och det ligger säkert en sanning i det som signaturen "Kloge" skrev om sulfatproblemen också (det är dock nytt för mig, men ska läsa på lite om det senare) men det största problemet är det jag förklarat nu.

Etanolinblandning kanske höjer förbrukningen en liten jäkla aning, men glöm då inte att den också håller rent i systemen. Den ser även till att det inte ligger kondenserat vatten i bensintanken
Senast redigerad av Revolutions 2021-08-04 kl. 23:35.
Citera
2021-08-04, 23:36
Medlem
Är detta något att debattera om?

Bränslet har använts sedan många, många år i Europa. Storheterna Tyskland, Frankrike, etc. har kört dem länge.

Låter här som något Sverige hittat på.
Sverige ställer in sig i ledet, helt enkelt. Enligt EU.
Citera
2021-08-04, 23:41
Medlem
Citat:

Nej, men bly smörjer bra, t.ex. ventilsäten i gjutjärn. Jag röstar för att blyad 99 oktan återinförs. För att "klimatkompensera" detta föreslås att de som tillber miljöpartiets lära lever (eller snarare dör) som dom lär och slutar upp med den miljöskadliga verksamhet deras andning utgör, ty utandningsluften innehåller ju "miljöskadlig" koldioxid. Språktrattarna bör givetvis föregå med gott exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in