2021-08-04, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...vilket i sin tur innebär 1,8% högre förbrukning, och då jag vill minnas att framställandet av etanol drog mer energi att tillverka (medelst fossila bränslen) än vad som sedan lagrades i själva bränslet så valde ju t o m MP bort etanol som miljövänligt bränslealternativ för ett antal år sedan (om än efter att ha påtvingat alla mackar dyra ombyggnader och lurat många bilköpare att köpa etanolbil). Detta med 1,8% sagt i morgonstudion, Svt.

Min fråga är då om det egentligen finns någon positiv nettoeffekt av införandet av denna nya standardbensin? Nackdelarna vet vi, dvs att en hel del bilmotorer kommer att fungera sämre och drabbas av negativ kemisk påverkan men även kanske förkortad livslängd, som ju innebär att nya bilar måste produceras med allt fotavtryck det ger. Många kommer även att gå över till 98 oktan istället, om det är bra eller dåligt vet jag inte.

Men är nettoeffekten, allt detta inräknat, ändå positiv? Även om alla bilar kommer att dra 1,8% mer i bränsle?

Vare inte nyligen man snackade om att ännu fler båtar ej kunde köra på den nya bränslet också? Så nog finns en baktanke med att skrota de gamla och in med det nya. Sen om EL kommer ta över eller inte, får vi se. Så länge batterierna suger lika mycket så är väl pest eller kolera? Men en del påstår ju att om vi satsar på tex. EL i framtiden, så hittar man ev. bättre lösningar inom batterivärlden och miljöfrågan? Aka kanske bullshit. Oj kanske OT.
Citera
2021-08-04, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
All bränslebesparing de sista 20 åren med effektivare metoder kunde gjort stor skillnad

Om det inte vore för folk köpt fula tyngre suvar

Så förbjud suv istället säger jag och bestämmer maxvikt

Suvarr fula ingen behöver

Kudos. Räcker med en Kombi eller mindre.
Citera
2021-08-04, 23:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avrile
Detta kan vara stöld av staten, ponera att bilen ligger precis på gränsen men skattas enligt malus, nu när man så spolar i E10 så hamnar man på bonus, men får lik förbannat skatta för malus!

Min dieselbil funkar att tanka med HVO 100 som är ett miljöbränsle men inte fan blir min bil en miljöbil ändå. Tycker hela systemet med alla bränsleskatter och bonus/malus kan läggas ner.
Citera
2021-08-05, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Kan vi inte bara få köra slut alla motorer med det bränsle de är gjorda för utan att politiker skall styra sånt ingenjörer och mekaniker skall syssla med?
Blanda 10% cannabis i vanliga cigaretter så får vi nog ner cancerfallen också, konsumenterna får leva med biverkningarna.

Glöm inte addera psykoserna också. Och utvecklingsskadorna för unga hjärnor <25år.
Citera
2021-08-05, 00:22
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag ställer mig ytterst tveksam till att detta ger någon miljövinst nu men på sikt .

Jag tror att det är MP som ligger bakom detta och troligen är tanken att detta är ett första steg i MP dolda agenda att skrota ut alla bensinbilar.
Dom XX% som inte klarar denna nya bensin skall alltså tvingas köpa 98 oktan, och vad kostar den idag?
minst en kr dyrare , men där lär den garanterat INTE stanna utan MP och sossarna lär smyghöja detta med någon hög straffskatt årligen , tanken är garanterat att det skall bli så dyrt köra med dessa 98 oktan bilar att folk väljer skrota ut dom .

Sedan lär deras nästa steg blir ? E20 , sedan E30 osv så mera och mera bilar tvingas köra på 98 oktan = Bilskroten för bruksbilar ej lönt köra....

Elbilar lär bara dem högavlönade har råd med om inte man får ner priset på dessa.

Så Miljöpartiet låg alltså bakom införandet av E10 bensinen i Tyskland för 10 år sedan också?

Citera
2021-08-05, 00:41
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Gummislangar, packningar på äldre motorer tar stryk av etanolen, nya bilar får också problem med insprutningen. Etanol är även aggresivt mot aluminium.
Nya bilar är mycket bättre förbereda för detta nya bränslet.

Det är i princip äldre fordon med redan gamla, slitna bränsleledningar från 1987 som borde ha bytts ut för 20 år sedan som får problem. Sprid inte en massa dynga här på flashback.

Har läst om några tomtar som E85-konventerat sin gamla 80-talsbil och sedan trott att E85 löst upp hans bränslefilter men i själva verket hade dom inte rengjort/tömt tanken i samband med att dom konventerade trots att dom pillat på bränslepumpen... Så smuts och rostflagor började röra på sig i botten på tanken och täppte till filtret. Då skylde dom på E85 givetvis och trodde att det "åt upp" slangar och filter.

Det är lätt åtgärdat. Bara att byta ut dom gamla slangarna mot nyare som är godkända för E85. Dom har säkert passerat bäst före datum för länge sedan. Bränsleläckage p.g.a. brustna slangar är aldrig kul(tro mig).

Byt filter på samma gång. Be en verkstad rengöra tanken.

De flesta nya bilar ska gå att köra på E10. Exempelvis så var den enda Volvon med bensinmotor som INTE gick att tanka E10 med S/V40 av första generationen(som kom på 90-talet) med GDI-motorn på 1,8-liter från Mitsubishi.

ALLA andra modeller 1976 och nya ska gå att köra på E10 utan problem.
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
De vill väl att alla bensinare och dieslar ska gå sönder så att alla tvingas gå över på el (oavsett hur smutsig den är).
Ja, tankar du E10 i en dieselbil så går den sönder!
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
När infördes det här tramsbränslet? Såg det första gången i måndags när jag tankade på väg från Stockholm.
Ännu en som bor under en sten. Detta har diskuterats på Facebook, forum, i tidningar, Flashback... tja, överallt. I månader.
Citera
2021-08-05, 01:05
Medlem
Vill minnas att jag körde sönder blockpackningen på iaf 2-3 gamla Fordar efter jag började tanka 50/50 blanding E85 och 95 oktan omkring 2008-2011. Visst blir det lite mer än E10 men mekanikern på Ford berättade att etanolen fräter sönder packningar m.m
Citera
2021-08-05, 01:06
Medlem
Tintinikongos avatar
"Ute i Europa finns E10 sedan tidigare i 14 andra länder: Belgien, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Lettland, Litauen, Luxemburg, Nederländerna, Tyskland, Ungern, Rumänien och Slovakien. I USA har E10 funnits i flera delstater sedan 20 år tillbaka för att stödja lokalt jordbruk."

Om det nu är MP som ligger bakom, hur förklaras då att så många andra länder kör med E10?
Citera
2021-08-05, 01:28
Medlem
NirvanAs avatar
Vart tankar man 98?
På mackarna i mina områden finns bara E10, Etanol och Diesel?
Citera
2021-08-05, 05:37
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vart tankar man 98?
På mackarna i mina områden finns bara E10, Etanol och Diesel?

Bemannade stationer har det
Citera
2021-08-05, 06:14
Medlem
Det finns ingen vinst alls utan är feltänkt från början. Någon sa att man måste minska användandet av fossila bränslen då dessa släpper ut CO2, som är en del av växthuseffekten och påverkar klimatet. Någon sa att om man då framställer bränslet etanol av växter, då blir det förnybart och när växten växer upp så absorberar den CO2. Alltså bör man inte räkna CO2 utsläppen från förnybara bränslen, då dessa skulle vara neutrala. Sanningen är att Etanol släpper ut precis lika mycket CO2 som bensin. För att det ska bli neutralt, måste etanol växterna växa där det inte växer något förut, d v s i en öken eller liknande. Annars blir det ju inte neutralt då det ju redan står en CO2 absorberande planta där. Och då räknar vi inte ens med den energi som gör åt för att frakta och framställa drivmedel av växter. Det är faktiskt så att det bästa är att göra drivmedel av olja från marken, låta skogarna stå och absorbera CO2 medan vi utvecklar riktiga alternativ från sol, vind och kärnkraft. Det fossilfria tänket med förnybara bränslen har redan blivit ett mantra i miljörörelsen så det är svårt att stoppa politiskt. Men bra för miljön är det inte.
Citera
2021-08-05, 06:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knickerbocker
Det finns ingen vinst alls utan är feltänkt från början. Någon sa att man måste minska användandet av fossila bränslen då dessa släpper ut CO2, som är en del av växthuseffekten och påverkar klimatet. Någon sa att om man då framställer bränslet etanol av växter, då blir det förnybart och när växten växer upp så absorberar den CO2. Alltså bör man inte räkna CO2 utsläppen från förnybara bränslen, då dessa skulle vara neutrala. Sanningen är att Etanol släpper ut precis lika mycket CO2 som bensin. För att det ska bli neutralt, måste etanol växterna växa där det inte växer något förut, d v s i en öken eller liknande. Annars blir det ju inte neutralt då det ju redan står en CO2 absorberande planta där. Och då räknar vi inte ens med den energi som gör åt för att frakta och framställa drivmedel av växter. Det är faktiskt så att det bästa är att göra drivmedel av olja från marken, låta skogarna stå och absorbera CO2 medan vi utvecklar riktiga alternativ från sol, vind och kärnkraft. Det fossilfria tänket med förnybara bränslen har redan blivit ett mantra i miljörörelsen så det är svårt att stoppa politiskt. Men bra för miljön är det inte.
Hur tänker du? Det finns kolföreningar i underjorden (fossila) och det finns kolföreningar på jordytan och i atmosfären. Om det fossila kolet blir kvar i underjorden, så cirkulerar ständigt samma kol i atmosfär/biosfär. Det kan variera hur mycket av kolet som finns i luften för tillfället, men annars alltid samma kol.

Angående rubrikens retorik: det är skillnad på uppförsbacke och uppförsbacke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in