2021-08-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Vore det inte logiskt att anta att man räknar den faktiska tillträdelsedagen? Dvs när det genomförs och inte den som är uppsatt i kontraktet?

Jo, logiskt borde det vara så, men du vet, logik och juridik ...
Men det är i grund och botten orsaken till min avslutande kommentar, att jag tror att en domstol skulle döma just så som du menar, de skulle se till logiken, eller som domstolen kanske skulle uttrycka sig, "avsikten" och "syftet". Esbjörns avsikt och syfte med sitt agerande har varit att behålla huset, och då har han också fortsatt ansvaret för det, även om avtalet strikt sett säger något annat. Det är ju på samma vis med hävningsförklaringen. Avtalet säger strikt sett att Ebba skulle ha betalat den 16e. Men eftersom Esbjörn är i dröjsmål med sina delar, så kommer domstolen anse att det är han och inte Ebba som är orsak också till dröjsmålet i betalningen, oavsett avtalets skrivning strikt sett.

Citat:
Är ju helt klart en viktig fråga. Kan hon ens försäkra en fastighet som inte står i hennes namn i fastighetsregistret? Jag har ingen aning. Men ja detta antar jag att hon har koll på.

Ja. Inskrivningen i fastighetsregistret tar ju sin lilla tid. Köpebrevet skall skickas in och det ska handläggas. Men försäkringen gäller från dag ett, så att säga.

Citat:
Kom på ytterligare ett frågetecken, om den inte är försäkrad, är inte risken att banken kan begära omedelbar betalning av eventuella lån? Detta kan ju potentiellt sätta Esbjörn i en riktigt jobbig situation.(har inte fått klart för mig om det är belånat)

Fastigheten är sannolikt inte belånad. Hade den varit det skulle dessa lån ha varit upptagna under § 1 i avtalet, och där står inget om några sådana lån.
2021-08-04, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Det är lustigt att i detta läge välja att fälla tårar för en av Sveriges bäst betalda politiker och en människa med starka kontakter i maktsfären och vilja se en ensam 81-åring med minnesproblem och som enda vilja att få behålla gården han växt upp med bli smulad i domstol av ett team advokater och vittnesmål av mäklare och pr-konsulter som är kompisar med politikern.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Dina ordval bevisar att du inte är det minsta objektiv i denna debatt. Du väljer ord som är bevisat felaktiga. Fastigheten är inte en gård, det är en ganska stor tomt med en sommarstuga/torp på.

Han växte inte upp vid denna sommarstuga. Han var för övrigt ganska vuxen när hans föräldrar förvärvade fastigheten, tror 15 år har nämnts, och vid den åldern brukar ju inte ungdomar vara särskilt intresserade av att umgås med föräldrar på sommarnöjet utan med kompisar och tjejer.

Här har vi paradgrenarna i Ebbas hejarklack, du betar verkligen av dom en efter en.

1. Att medvetet missförstå och reagera på små ord för att slippa bemöta argumentet.

Just att klumpa ihop huset och tomten till ordet "gård" har malts minst 50 gånger i denna tråd. Ska en gård ha flera byggnader? Någon form av produktion? När barnen är ute och leker på gården, var är det för fastighet med produktion och flera hus dom går till då? Granngården, Sörgården, innergård, vad är det för konstiga ord?
Hursomhelst, om någon pratar om att en svensk partiledare är i en tvist med en 81-åring om en gård, så skriker ni Lögn! med hänvisning till vad som egentligen räknas som en gård.
Intellektuellt ohederligt.

2. Felcitera och reagera på det felaktiga citatet.

Jag skrev inte att esb växt upp på/i gården/huset/tomten/fastigheten, jag skrev har växt upp med. Ändå singlar du ut det, felciterar och hugger på det.

3. Hittar på och gissar hur saker är, tar dom som sanna och drar lösa slutsatser utifrån den egna gissningen.

Du gissar att Esbjörns föräldrar "förvärvade fastigheten" när Esb var 15. En siffra du verkar dra ur arslet bara. Sen slår du fast att då är det tjejer och kompisar som gäller så då kan man inte knyta några varma minnen till ett hus nere vi en sjö.
Återigen intellektuellt ohederligt.
2021-08-04, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Nu är det nog dags att andas och räta på fingrarna innan du spricker. 😊

Om du visar mig att Barry eller den av diagnosen bekräftande överläkaren och professorn, anser att Barry inte tror på sin egen diagnos eller överläkaren tillika professorn, inte tror på sin bekräftelse, så får du leda detta i bevis. Som det är nu spyr du endast ur dig okunnigt overfierat trams.

Det roliga är att du inte ens förstår med vilka insatser du spelar. Om Esbjörns anamnes, signifikant lägre resultat på neuropsykologiska tester och av datortomografi uppvisad degenerativa skrumpningar av hjärnan efter hjärninfarkter, inte handlar om en lindrig kognitiv funktionsnedsättning, så handlar det om något allvarligare. Därför är det inte underligt att Ebbas expertvittne var noggrann med att ställa sig bakom diagnosen.

Tänk att du är så korkad.

Jag har redan lett mitt påstående i bevis. Det jag hävdar framgår i klartext av meningen för diagnoskoden i Barrys utredning. Sedan kan du försöka vilseleda hur mycket du vill. Jag hade rätt och du hade fel.
2021-08-04, 13:13
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Det är ju det jag säger. Vi kan endast spekulera i utgången. Jag tror personligen att ebba kommer få rätt och jag tycker det är sorgligt att man ens drivit det hit. Det kommer kosta esbjörn. Han blir den stora förloraren.

Och då menar jag inte att ebba drivit det så långt utan att esbjörns rådgivare gjort det.
Ja Esb ombud borde med läthet kunnat eliminera hans förluster tidigt. Att han är den stora förloraren nu kan man med lätthet räkna ut.
2021-08-04, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Lögnerna fortsätter hagla ser jag.

Ebba har aldrig förvägrat Esbjörn att ha någon med sig. Tvärtom har hon uppmanat honom att ha det, och det gjorde hon redan innan avtalet upprättades.

Det är, från Ebbas sida, ingen hemlighet att hon var i färd med att köpa hus av Esbjörn, hon hade bekanta inblandade redan från allra första början, då det var gemensamma bekanta till dem som tog första kontakten med Esbjörn. Ebba har inget att dölja och ingen anledning att undanhålla något för någon i affären. Hela den biten är det springnotan Esbjörn som står för. Det har ju uppdagats ett antal sådana från hans sida, där han inte ville att huset skulle gå till hans arvingar etc.

Jo det har hon vilket är väl dokumenterat. Även om Ebba i framtiden skulle mena att hon i själ och hjärta inte menade det så, får man ändå kalla en spade för en spade och konstatera att det var precis vad som skedde.
2021-08-04, 13:18
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Om du visar mig att Barry eller den av diagnosen bekräftande överläkaren och professorn, anser att Barry inte tror på sin egen diagnos eller överläkaren tillika professorn, inte tror på sin bekräftelse, så får du leda detta i bevis. Som det är nu spyr du endast ur dig okunnigt overfierat trams.

Det roliga är att du inte ens förstår med vilka insatser du spelar. Om Esbjörns anamnes, signifikant lägre resultat på neuropsykologiska tester och av datortomografi uppvisad degenerativa skrumpningar av hjärnan efter hjärninfarkter, inte handlar om en lindrig kognitiv funktionsnedsättning, så handlar det om något allvarligare. Därför är det inte underligt att Ebbas expertvittne var noggrann med att ställa sig bakom diagnosen.
Hur var det med Mpls generalansökan?
Var det inte så att Esb ej var i behov av hjälp,då han var fullt kapabel att sköta sin ekonomi själv eller har jag missuppfattat det?
2021-08-04, 13:25
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Här har vi paradgrenarna i Ebbas hejarklack, du betar verkligen av dom en efter en.

1. Att medvetet missförstå och reagera på små ord för att slippa bemöta argumentet.

Just att klumpa ihop huset och tomten till ordet "gård" har malts minst 50 gånger i denna tråd. Ska en gård ha flera byggnader? Någon form av produktion? När barnen är ute och leker på gården, var är det för fastighet med produktion och flera hus dom går till då? Granngården, Sörgården, innergård, vad är det för konstiga ord?
Hursomhelst, om någon pratar om att en svensk partiledare är i en tvist med en 81-åring om en gård, så skriker ni Lögn! med hänvisning till vad som egentligen räknas som en gård.

2. Felcitera och reagera på det felaktiga citatet.

Jag skrev inte att esb växt upp på/i gården/huset/tomten/fastigheten, jag skrev har växt upp med. Ändå singlar du ut det, felciterar och hugger på det.

3. Hittar på och gissar hur saker är, tar dom som sanna och drar lösa slutsatser utifrån den egna gissningen.

Du gissar att Esbjörns föräldrar "förvärvade fastigheten" när Esb var 15. En siffra du verkar dra ur arslet bara. Sen slår du fast att då är det tjejer och kompisar som gäller så då kan man inte knyta några varma minnen till ett hus nere vi en sjö.
Återigen intellektuellt ohederligt.
Huset införskaffades av hans far då han jobbade i trakten och det var mycket riktigt när Esb var 15.
Så långt upp i arslet var det! och det borde du med veta då vi har diskuterat det förut flertalet gånger.
2021-08-04, 13:32
Bannlyst
För att undvika att någon tror på svamlet den alltigenom hysteriska storstbastvackrast dpur ur sig, visar jag här vad Barrys sista mening är i sitt utlåtande, vilket stämmer väl överens med Ebbas expertvittne som bekräftade diagnosen.

Diagnos 331.83 Lindrig kognitivt funktionsnedsättning

Således framgår inga ord av eventuellt i den.

Inser att detta sannolikt inte är nödvändigt, eftersom fler än jag måste se SBVs hysteri.
Senast redigerad av Krmkr 2021-08-04 kl. 13:35.
2021-08-04, 14:29
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Precis, det är Esbjörn som har ansvaret fram till tillträdesdagen.

Ett ganska allvarligt problem som kan uppstå här, är om huset t.ex. skulle brinna ner idag. Vem har då ansvaret? Det kan diskuteras. Avtalet säger att Esbjörn har ansvaret fram till tillträdesdagen den 16e september. Esbjörn hävdar att avtalet inte gäller, och torde således av ren självbevarelsedrift ha försäkrat huset. Ebba anser ju att avtalet gäller och borde då också av ren självbevarelsedrift ha gjort det. Men så brinner huset ner, och Esbjörn har ingen försäkring, och säger att - Men huset är ju Ebbas, hon är ansvarig från 16e september. Jag har bara försökt få avtalet ogiltigförklarat för att få tillbaka huset, men det har ju inte lyckats ännu. Och Ebba säger, men Esbjörn har ju inte överlämnat huset till mig.

Min uppfattning är att Ebba den 16e september kunde ha klivit in på fastigheten och satt igång med sin renovering och agerat som vilken fastighetsägare som helst. Hon köpte huset den 20e augusti och tillträdde huset den 16e september. Att Esbjörn var i dröjsmål med köpebrev m.m. och att det hindrade henne från att fullgöra slutbetalning påverkar inte de andra delarna i avtalet. Men det finns ett villkor om slutbetalning hävdar någon. Och det är riktigt, men det är Esbjörn som är i dröjsmål, inte Ebba. Därtill skrev jag igår ett inlägg om hur JB kap4 §6 vid en säljares agerande likt Esbjörn undanröjer ett sådant villkor. (Visst, den tolkningen var lite krystad, men har tveklöst långt mer bäring än t.ex. Esbjörns hävningsförklaring )

Jag skulle nog säga att om inte Ebba sedan den 16e augusti vidtagit åtgärder för att försäkra fastigheten m.m. så tar hon en stor risk.

Det sagt så måste jag också säga att jag tror att om huset brann ner, och det blev en ny tvistefråga om ansvaret mellan Ebba och Esbjörn, så skulle en domstol även i detta fallet döma till Ebbas fördel, dvs en domstol skulle anse att Esbjörn genom sitt agerande och sitt dröjsmål själv har förlängt sitt åtagande i avtalet att hålla huset fullvärdesförsäkrat fram till tillträdesdagen, och då alltså bära ansvaret fram till den dag han skulle ha medverkat till att upprätta köpebrev.

Rent krasst, för Ebbas del skulle det väl förenkla saker och ting om huset brann ner? Det är inte värderat till många kronor, så med eller utan försäkring blir det inte många kronor.

Definitivt billigare och enklare att bygga ett nytt hus på samma plats om man får.
2021-08-04, 14:42
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Så du menar att Ebbas expertvittne är jävig? Att vittnet far med osanning eller är köpt av Ebba för att skademinimera?
2021-08-04, 14:44
Medlem
Q6s avatar
Frågan är om hävningen verkligen är en seriös invändning eller om den är tillkommen för att gentemot skattemyndigheten hävda att skatt inte skall betalas på vinsten som har uppstått vid försäljningen.

Vinstskatten skall betalas året efter att köpekontraktet är påskrivet oberoende av om tillträde har skett eller ej.

Vi pratar om mellan en halv och en miljon i skatt som skulle ha varit betald.
2021-08-04, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Väl talat. Instämmer med dig MarryBlunt.

Ser framför mig hur Marginator infinner sig vid rättegången lyckats lägga band på sig till slutpläderingen då han avbryter Advokaten genom att ställa dig upp och skrika högt:

Och där kommer lögnerna. Ingen - utom ni som hävdar att alla över 60 är dementa och inte får sälja eller äga fastigheter"

Med den konsekvensen att vakterna brottar ner honom och slänger ut honom precis som han vill att Ebba ska göra med Esbjörn från hans hus
Det behövs ju inte - för ingen i kadern av ombud som säger sig representera Esbjörn försöker ju med lögnen att alla äldre är dementa och inte får sälja fastigheter. Inte så att de inte försökt - men det genomskådades ju omgående. Kanske ni också borde ta till er av det…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in