2021-08-04, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Surrealistiskt? I så fall är Högsta Domstolen surrealister. Om det finns ett hävningsförbehåll i köpekontraktet har säljaren rätt att häva köpet om köparen dröjer med betalning. Säljaren måste avge en hävningsförklaring.
Jag är helt säker på att Ebbas ombud läst HD:s surrealistiska verk, NJA 2020 s. 470., och också förväntat sig den nya bestridningsgrunden.

https://lagen.nu/dom/nja/2020s470

” En rad omständigheter kan påverka huruvida säljaren alltjämt bör kunna välja mellan hävning och fullgörelse eller om situationen är sådan att han eller hon bör vara hänvisad till endast en av påföljderna. Frågan bör avgöras utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.”

Omständigheten att Esbjörn inte dök up på tillträdesdagen och att det är enda anledningen att betalningen inte fullgjordes talar ju starkt för att säljaren i detta fall enbart kan kräva fullgörelse.

Sen är det frågan om hävningsförklaring gjorts i tid. I det aktuella fallet gjordes den inom två månader. I Esbjörns fall så gjordes den ca 9 månader efter, samt att den gjordes i samband med att han blivit stämd.

Vilket talar starkt för att hävningsförklaringen gjorts för sent.

Sen är inte fallen jämförliga heller i fallet du refererar till så ville köparen flytta fram tillträdet, vilket säljaren inte gick med på. Köparen ”dök inte upp” på tillträdesdagen och betalade flera månader senare t.om. efter datumet som de ville ha förlängt till.

I aktuellt fall så är det tvärtom att säljaren obstruerat och inte köparen.
Senast redigerad av Wulfric 2021-08-04 kl. 02:21.
2021-08-04, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Nu läste du in något jag inte skrev. Lindrig kognitiv störning motbevisar demens, det är ni Ebba-hatare i tråden som försökt få det till att han är dement. (Läs mycket värre däran av vad han är)

Jag är själv fastighetsägare och kan lätt sätta mig in i Ebbas situation. För de flesta så hade det varit hemskt att betala handpenning som är en stor del av ens besparingar och sen leva i limbo i över ett år. Jag känner med Personen Ebba. Jag hade blivit rasande om säljaren plötsligt hoppat av när man förhandlat i månader och skrivit kontrakt.

Partiet hon representerar och hon själv som partiledare ger jag inte mycket för dock. Har aldrig röstat på dem och lär inte göra det heller.

Nej, INGEN har hävdat att han är dement. Det är en halmgubbe som Ebbas hejarklack målat upp och argumenterar mot, för att slippa bemöta verkliga argument.

Ebba har själv satt sig i limbon genom att vägra ta emot återbetalning av handpenning, lova att hon inte ska tvinga Esbjörn att sälja, för att sen bara dagar senare lämna in ansökan om lagfart och svartmåla Esbjörn i TV.

Det är lustigt att i detta läge välja att fälla tårar för en av Sveriges bäst betalda politiker och en människa med starka kontakter i maktsfären och vilja se en ensam 81-åring med minnesproblem och som enda vilja att få behålla gården han växt upp med bli smulad i domstol av ett team advokater och vittnesmål av mäklare och pr-konsulter som är kompisar med politikern.
2021-08-04, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Nej, INGEN har hävdat att han är dement. Det är en halmgubbe som Ebbas hejarklack målat upp och argumenterar mot, för att slippa bemöta verkliga argument.

Ebba har själv satt sig i limbon genom att vägra ta emot återbetalning av handpenning, lova att hon inte ska tvinga Esbjörn att sälja, för att sen bara dagar senare lämna in ansökan om lagfart och svartmåla Esbjörn i TV.

Det är lustigt att i detta läge välja att fälla tårar för en av Sveriges bäst betalda politiker och en människa med starka kontakter i maktsfären och vilja se en ensam 81-åring med minnesproblem och som enda vilja att få behålla gården han växt upp med bli smulad i domstol av ett team advokater och vittnesmål av mäklare och pr-konsulter som är kompisar med politikern.

Jag tycker man är väldigt naiv om man tror på det narrativet. Om Esb mot förmodan skulle vinna i rätten och få tillbaka sin sommarstuga så tror jag den kommer säljas relativt omgående alt är den borttestamenterad till Majkgård.

Det är ju förresten löjligt att ni fortfarande kallar fastigheten för en gård… det är en liten sommarstuga… Kan möjligtvis gå med på att kalla det för torp, men en gård är det absolut inte.

Hade jag varit Ebba så hade jag nog backat från affären, men vill hon tvunget bo där så kan jag förstå henne. Det säljs ju inte speciellt många objekt där. Hittar 3 st på Hemnet senaste 5 åren.
Senast redigerad av Wulfric 2021-08-04 kl. 03:00.
2021-08-04, 03:12
Medlem
Citat:
Jag tycker man är väldigt naiv om man tror på det narrativet. Om Esb mot förmodan skulle vinna i rätten och få tillbaka sin sommarstuga så tror jag den kommer säljas relativt omgående alt är den borttestamenterad till Majkgård.

Det är ju förresten löjligt att ni fortfarande kallar fastigheten för en gård… det är en liten sommarstuga… Kan möjligtvis gå med på att kalla det för torp, men en gård är det absolut inte.

Hade jag varit Ebba så hade jag nog backat från affären, men vill hon tvunget bo där så kan jag förstå henne. Det säljs ju inte speciellt många objekt där. Hittar 3 st på Hemnet senaste 5 åren.

Det är en stor tomt vid en sjö i ett attraktivt område som ligger nära Stockholm.

Nu ville ju inte Ebba ha tomterna som låg ute på Hemnet utan hon ville prompt ha den som inte låg ute till försäljning.

Hade jag varit Ebba hade jag nog också backat från affären.
Högst tveksamt att jag skulle ha genomfört den från början dock, garanterat inte på sättet det gjordes iallafall.
2021-08-04, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Det är en stor tomt vid en sjö i ett attraktivt område som ligger nära Stockholm.

Nu ville ju inte Ebba ha tomterna som låg ute på Hemnet utan hon ville prompt ha den som inte låg ute till försäljning.

Hade jag varit Ebba hade jag nog också backat från affären.
Högst tveksamt att jag skulle ha genomfört den från början dock, garanterat inte på sättet det gjordes iallafall.

Är nog vanligare än vad man tror ute på ”landet” har hänt några gånger att både vi och grannar fått handskrivna lappar i brevlådan från folk som vill köpa hus i området. Har tidigare sålt med en mäklarvän som tagit fram avtalet, var inga konstigheter med det.

Att det är en stor tomt gör det fortfarande inte till en gård. Fastigheten är taxerad som småhusenhet…
2021-08-04, 06:44
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ingen verkar bry sig om Matz. Försvaret har inte ens kallat honom som vittne…

Det tyder nog på att det Matz har att komma med, inte hjälper Esbjörns försvar.
2021-08-04, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ebba får väl försäkra sitt hus själv!?
Bra, äntligen har du förstått att köpet var giltigt och att hon faktiskt äger huset. Men Esbjörn har som bekant vägrat skriva på köpebrevet så det är nog bäst att Pernroth Lüllmaa kontaktar ett försäkringsbolag a.s.a.p. så hon inte riskerar trolöshet mot huvudman, hon har som du vet tagit på sig att sköta Esbjörns ekonomiska angelägenheter.
2021-08-04, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det tyder nog på att det Matz har att komma med, inte hjälper Esbjörns försvar.
Han och de andra syskonbarnen var väl till huset för att hämta minnessaker efter försäljningen? Det har i alla fall nämnts mopeder och en tavla.
2021-08-04, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vid den tidpunkten var skrivuppdraget avslutat och klart. . Köpehandlingarna var upprättade.
Har Theo Dietz fått betalt för att agera springpojke mellan parterna eller gör han det som en väntjänst för Ebba?

Man kan ju också undra hur det kom sig att Theo Dietz alls kontaktades efter tillträdesdagen. Hans namn står inte på köpekontraktet. Antagligen var Theo i kontakt med Esbjörn innan Han upprättade köpehandlingarna. Men förstod inte Esbjörn att Theo bara hade ett skrivuppdrag och inget annat eller talade inte Theo om det för honom?

Det låter bra.
En mäklare med skrivuppdrag måste kontakta parterna innan denne upprättar köpehandlingarna. Jag förstår det som att han agerade springpojke med Esbjörn eftersom det var ett meddelande från honom till henne han framförde, var det inte så? Han kanske gjorde det av allmänt hyfs och inte som en särskild väntjänst till Esbjörn? Det händer att människor gör det rätta utan baktankar.

Varför Esbjörn kontaktade Dietz vet jag inte, det var väl för att han ville skicka ett meddelande till Busch utan att prata med henne själv kanske?
2021-08-04, 07:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Bra, äntligen har du förstått att köpet var giltigt och att hon faktiskt äger huset. Men Esbjörn har som bekant vägrat skriva på köpebrevet så det är nog bäst att Pernroth Lüllmaa kontaktar ett försäkringsbolag a.s.a.p. så hon inte riskerar trolöshet mot huvudman, hon har som du vet tagit på sig att sköta Esbjörns ekonomiska angelägenheter.
Varför skulle Esbjörn försäkra nån annans hus?
2021-08-04, 07:17
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Det kallas för byggkreditiv om du lyfter pengar mot kvitton.
Byggnadskreditiv är en tillfällig finansieringslösning som du använder under tiden du bygger nytt hus eller när du gör en stor ombyggnation. Du använder pengarna i takt med att fakturorna från bygget kommer in.
Ska vi säga så?
Jag använde mina egna pengar och när jag hade betalt dom gick jag till banken med kvittorna och dom förde över pengar till mig.
Inte när fakturorna kom utan senare.
Men det kanske heter byggkreditiv ändå?
2021-08-04, 07:23
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
En mäklare med skrivuppdrag måste kontakta parterna innan denne upprättar köpehandlingarna. Jag förstår det som att han agerade springpojke med Esbjörn eftersom det var ett meddelande från honom till henne han framförde, var det inte så? Han kanske gjorde det av allmänt hyfs och inte som en särskild väntjänst till Esbjörn? Det händer att människor gör det rätta utan baktankar.

Varför Esbjörn kontaktade Dietz vet jag inte, det var väl för att han ville skicka ett meddelande till Busch utan att prata med henne själv kanske?
Esb eller om det var någon i hans följe kontaktade Theo då dom var på banken för att sätta tillbaka pengarna.
Man kan ju undra varför dom inte kontaktade EB i stället utan hon fick reda pä det av MX
Allt enligt Mgårds arbetsblad där även ett telenr stod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in