Citat:
Ursprungligen postat av
pewpew
jag är med. Det stämmer säkert det du säger men ändrar inte inte min poäng om vem som ansvarar för att hålla fastigheten försäkrad och stå för driften fram tills tillträdes dagen såvida de inte avtalat annat.
Säljaren har ju fortfarande i de flesta fall kvar sina lån på huset fram tills tillträdesdagen då skiftet sker.
Precis, det är Esbjörn som har ansvaret fram till tillträdesdagen.
Ett ganska allvarligt problem som kan uppstå här, är om huset t.ex. skulle brinna ner idag. Vem har då ansvaret? Det kan diskuteras. Avtalet säger att Esbjörn har ansvaret fram till tillträdesdagen den 16e september. Esbjörn hävdar att avtalet inte gäller, och torde således av ren självbevarelsedrift ha försäkrat huset. Ebba anser ju att avtalet gäller och borde då också av ren självbevarelsedrift ha gjort det. Men så brinner huset ner, och Esbjörn har ingen försäkring, och säger att - Men huset är ju Ebbas, hon är ansvarig från 16e september. Jag har bara försökt få avtalet ogiltigförklarat för att få tillbaka huset, men det har ju inte lyckats ännu. Och Ebba säger, men Esbjörn har ju inte överlämnat huset till mig.
Min uppfattning är att Ebba den 16e september kunde ha klivit in på fastigheten och satt igång med sin renovering och agerat som vilken fastighetsägare som helst. Hon köpte huset den 20e augusti och tillträdde huset den 16e september. Att Esbjörn var i dröjsmål med köpebrev m.m. och att det hindrade henne från att fullgöra slutbetalning påverkar inte de andra delarna i avtalet. Men det finns ett villkor om slutbetalning hävdar någon. Och det är riktigt, men det är Esbjörn som är i dröjsmål, inte Ebba. Därtill skrev jag igår ett inlägg om hur JB kap4 §6 vid en säljares agerande likt Esbjörn undanröjer ett sådant villkor. (Visst, den tolkningen var lite krystad, men har tveklöst långt mer bäring än t.ex. Esbjörns hävningsförklaring

)
Jag skulle nog säga att om inte Ebba sedan den 16e augusti vidtagit åtgärder för att försäkra fastigheten m.m. så tar hon en stor risk.
Det sagt så måste jag också säga att jag tror att om huset brann ner, och det blev en ny tvistefråga om ansvaret mellan Ebba och Esbjörn, så skulle en domstol även i detta fallet döma till Ebbas fördel, dvs en domstol skulle anse att Esbjörn genom sitt agerande och sitt dröjsmål själv har förlängt sitt åtagande i avtalet att hålla huset fullvärdesförsäkrat fram till tillträdesdagen, och då alltså bära ansvaret fram till den dag han skulle ha medverkat till att upprätta köpebrev.