2021-08-04, 10:27
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jo, det är möjligt. Men vad skulle det annars vara relaterat till i Esbjörns fall?

På vilket sätt är det relevant huruvida Esbjörns kognitiva funktionsnedsättning är åldersrelaterad eller inte? Jag menar att det är hans kognitiva nedsättning per se som är av betydelse.

Det är, enligt min medicinska icke-expertis, inte relevant om den är åldersrelaterad eller inte. Däremot är det av intresse att veta om den försämras över tid, eller om den ligger kvar på samma nivå. Men absolut viktigt att veta hur bra/dålig Esbjörns kognitiva förmåga var under de två månaderna allt diskuterades och kulminerade med hans underskrift.
2021-08-04, 10:29
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det troliga är att folk kallar dig dum för att dina inlägg är bevis för det. Man skriver inte att någon är okontaktbar annat än vid medvetslöshet, annars är man oanträffbar. Uppgifterna om att huset är oförsäkrat kommer från en skribent i tråden, om det är sant så är det en grov försummelse av Esbjörns fullmaktshavare som åtagit sig att sköta hans förehavanden. Det skulle kunna vara trolöshet mot huvudman om det kommer att orsaka honom extra kostnader. Hon har dessutom en generalfullmakt som gör att hon har hans medgivande att både teckna och avsluta hans försäkringar utan att fråga. Det är sådana felaktigheter i dina inlägg som visar att du är hemskt okunnig, i alla fall på gränsen till dum.

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Som skogsägare försäkrar jag träd…
Det finns fastigheter utan hus vet du.

Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det är troligare att folk kallar mig dum för att jag inte är det.
För att man faktiskt inte går runt och kallar varandra eller någon för dum i huvudet som vuxen människa.

Skriver man inte vad man vill här? Vad var det du skrev för ett par månader sedan? En diagnos på Esbjörn. Jag minns inte vad du sa, tre bokstäver. Någon diagnos åt schizofreni hållet.

Sluta idiotförklara mig, Det får som sagt bara dig själv att verka dum. Jag har haft fel på detaljer jag skrivet här. Men jag har då utan omsvep erkänt felet. Men mina inlägg är inte fyllda av okunskap och det vet du oxå.

Att Ebba inte gått att få tag i efter att Esbjörn skickat brevet har stått i Afronbladet eller Expressen och det vet du oxå.

Citat:
Ursäkta med vad är en fastighet utan hus? Är inte det en tomt i så fall eller åker /skogsmark etc. Men presentera en fastighet som inte är ett hus. Ett hus behöver ju självklart inte vara ett bostadshus.
Självklart går det att försäkra andra saker än bostadshus. Ladugårdar, bilar, fioler eller till och med en kroppsdel( gjort av vissa modeller)
Mina fetingar visar vad de håller på med och ofta. De har inga reella argument och då hittar de på en massa hyss som man ska fara ut i å tappa focus, å i det här fallet överst dessutom ha fräckheten å skälla ut skribenten för en bagatellartad språklig miss där ALLA såg vad som avsågs. Det är så osund debatteknik så det inte bara osar om den det stinker ruttet.

I det andra fallet - samma sak - ALLA vet om att fastigheten i detta fall är rucklet.

Ja samma även skendebatten i kring Esbjörns ålders höst <---- ja se ännu en helt ny benämning på samma sak, kanske den 79:e när det bara är att enkelt konstatera fakta att Ebba aldrig skulle ha försökt sig på denne ålderslitne enslige farbror fastän han bara var lite egen.
2021-08-04, 10:29
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Det är skillnad på vardagligt språk och fack språk. I vardagligt språk så är fastighet någon form av byggnad och en mark bit utan byggnad är en tomt. Att försöka vinna stilpoäng på larviga detaljer är bara löjligt.

Vem säger att Esbjörns fastighet inte är försäkrad? Hur vet vi att den varit oförsäkrad och hur vet vi att det inte i så fall är åtgärdat nu.

Dock om man hävdar att Ebba inte brutit några Corona restriktioner för att Esbjörn inte insjuknade. Kan man ju lika gärna hävda att det inte spelar någon roll om fastigheten är oförsäkrad om inget har hänt.
Du förstår inte att det är en viktig skillnad i detta sammanhang? Det är du som inte visste skillnaden, mao du talade om något du inte begrep.

Jag vet inte om något är försäkrat eller ej och har aldrig påstått det heller. MEN det jag vet är att OM man har lån på en fastighet så måste man ha en fastighetsförsäkring. Hemförsäkring är inget krav.
2021-08-04, 10:31
Medlem
Citat:
Det är skillnad på vardagligt språk och fack språk. I vardagligt språk så är fastighet någon form av byggnad och en mark bit utan byggnad är en tomt. Att försöka vinna stilpoäng på larviga detaljer är bara löjligt.

Vem säger att Esbjörns fastighet inte är försäkrad? Hur vet vi att den varit oförsäkrad och hur vet vi att det inte i så fall är åtgärdat nu.

Dock om man hävdar att Ebba inte brutit några Corona restriktioner för att Esbjörn inte insjuknade. Kan man ju lika gärna hävda att det inte spelar någon roll om fastigheten är oförsäkrad om inget har hänt.

fast nu är det ju tvärtom en tomt är antingen alltid bebygg eller tänkt att bebyggas, vilket en fastighet inte är... du kan ju söka på tomt på hemnet så ser du att flera tomter är bebyggda, oftast med mindre byggnader t.ex. gamla kolonier, sommarstugor mm.

Är nog bara folk som inte köpt eller sålt en fastighet, som inte kan skillnaden.
2021-08-04, 10:43
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Gå runt och ha dina egna sanningar du. De har ju ingen som helst relevans för kommande rättegångar.
Du får gärna kalla mig okunnig. Men ofta sätter man sina egna egenskaper som epitet på andra. Det kallas projektion.

Det skulle kunna vara så att du börjar inse att Ebba agerat väldigt moraliskt fel i denna affär. Och att du börjar tveka på att det du ombes skriver är sant.

Jag förstår vad du/ni menar. Jag bara inte tycker att det är säkert att ni har rätt. Jag vet dock inte om kriterierna för DSM ändrats när man tog bort begreppet demens och istället kallat demens för kognitiv funktionsnedsättning.

Varje gång någon skriver att jag är ett troll eller att jag är dum i huvudet tyder det på att den personen brister i argument.
Man ringde Ebba. Men hon var okontaktbar. Det är självklart att man försöker med mäklaren då. Mäklare är ju den som vanligtvis håller i hela fastighetsaffären.

Jo men vi antar att kontraktsskrivandet mäklare hade tillgång till besiktningsprotokollet. Och där med kunde bedöma om fastigheten var försäkringsbart eller inte.

Varifrån kommer uppgifterna om att det var oförsäkrat. Och hur vet vi att inte Monica hjälpt Esbjörn att försäkra det nu.
Det är ju något hon inte kunnat gjort utan hans medgivande. Det vill säga tagit försäkringar i hans namn.

Om man tittar på det faktiska förloppet, där Esbjörn och Ebba verkar vara överens, vari ligger det omoraliska?

Ebba knackar inte på själv och frågar om Esbjörn vill sälja. Ebba skickar ett ombud som sonderar läget. De har sedermera ett antal möten, utspridda på två månaders tid.
Ebba ordnar med värdering, besiktning och en mäklare med skrivuppdrag.
Ebba pratar med släktingar innan avtalet skrivs på (lite osäker på den här pucken är bekräftad av båda parter).
Ebba ber Esbjörn prata med släktingarna (lite osäker på den här pucken är bekräftad av båda parter).
Ebba tar hand om Esbjörns "inventarier" som han inte vill/orkar ta hand om innan han flyttar ut.
Ebba betalade inget ockerpris.
Ebba stal inte fastigheten.
Ebba är beredd att bevara hur det såg ut inne i huset.

Ja, jag vet att det har diskuterats sida upp och sida ner huruvida Esbjörn blev övertalad/förförd/tvingad att skriva på. Samma sak med värderingen, att den inte är att lita på och även om den är att lita på, så kan man inte lita på att Ebba berättade om den eller visade upp den. Eller varför inte min favorit, att Esbjörn inte fick ta del av kontraktet utan skrev på utan att ha sett det, utan att ha kunnat sett det, eller förstått det.

Men det är detaljer som bara kommer från Esbjörns sida. Är det sant att det faktiskt var så, så är det inte konstigt att Ebba inte bekräftar det och om det är sant, är Ebbas omoral ett faktum. Men det de faktiskt är överens om, är det så omoraliskt, eller är det tvärtom, har Ebba gjort lite mer än vad hon är tvungen till?

Ringde man Ebba? De hade ju inte hennes nummer, var den första utsagan från deras sida.

Varför skulle Theo haft besiktningsprotokollet? Det är väl ändå utanför scopet som skrivuppdrag?
2021-08-04, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Det är ju det jag säger. Vi kan endast spekulera i utgången. Jag tror personligen att ebba kommer få rätt och jag tycker det är sorgligt att man ens drivit det hit. Det kommer kosta esbjörn. Han blir den stora förloraren.

Och då menar jag inte att ebba drivit det så långt utan att esbjörns rådgivare gjort det.
Bra att vi är överens om att Ebba inte äger huset.

Jag tror att det kommer att bli någon typ av förlikning inför HR och tycker att det är två styvnackade personer som gjort att det drivits så långt. För att avgöra vem som blir den största förloraren av den här historien, behöver man inbegripa många aspekter, bland annat Ebbas straff efter hennes grova förtal av Esbjörns ombud, vilket tvingade honom bort från scenen.
2021-08-04, 10:48
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur

Det är lustigt att i detta läge välja att fälla tårar för en av Sveriges bäst betalda politiker och en människa med starka kontakter i maktsfären och vilja se en ensam 81-åring med minnesproblem och som enda vilja att få behålla gården han växt upp med bli smulad i domstol av ett team advokater och vittnesmål av mäklare och pr-konsulter som är kompisar med politikern.

Dina ordval bevisar att du inte är det minsta objektiv i denna debatt. Du väljer ord som är bevisat felaktiga. Fastigheten är inte en gård, det är en ganska stor tomt med en sommarstuga/torp på.

Han växte inte upp vid denna sommarstuga. Han var för övrigt ganska vuxen när hans föräldrar förvärvade fastigheten, tror 15 år har nämnts, och vid den åldern brukar ju inte ungdomar vara särskilt intresserade av att umgås med föräldrar på sommarnöjet utan med kompisar och tjejer.
2021-08-04, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det är, enligt min medicinska icke-expertis, inte relevant om den är åldersrelaterad eller inte. Däremot är det av intresse att veta om den försämras över tid, eller om den ligger kvar på samma nivå. Men absolut viktigt att veta hur bra/dålig Esbjörns kognitiva förmåga var under de två månaderna allt diskuterades och kulminerade med hans underskrift.
...under påfallande röriga och ogynsamma omständigheter för den syn-, hörsel- och kognitivt funktionshindrade äldre-äldre Esbjörn.
2021-08-04, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Dina ordval bevisar att du inte är det minsta objektiv i denna debatt. Du väljer ord som är bevisat felaktiga. Fastigheten är inte en gård, det är en ganska stor tomt med en sommarstuga/torp på.

Han växte inte upp vid denna sommarstuga. Han var för övrigt ganska vuxen när hans föräldrar förvärvade fastigheten, tror 15 år har nämnts, och vid den åldern brukar ju inte ungdomar vara särskilt intresserade av att umgås med föräldrar på sommarnöjet utan med kompisar och tjejer.
Men att kalla en konstaterad och bekräftad diagnos för en "eventuell diagnos" är höjden av objektivitet?
Men visst, det blir varmt i glashus om sommaren, varför det kan vara skönt att kasta stenar för att vädra ut lite.
2021-08-04, 10:58
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Bra att vi är överens om att Ebba inte äger huset.

Jag tror att det kommer att bli någon typ av förlikning inför HR och tycker att det är två styvnackade personer som gjort att det drivits så långt. För att avgöra vem som blir den största förloraren av den här historien, behöver man inbegripa många aspekter, bland annat Ebbas straff efter hennes grova förtal av Esbjörns ombud, vilket tvingade honom bort från scenen.
Ja självklart har det redan kostat Ebba och eventuellt mer. Men ur ett humanistiskt perspektiv tycker jag mer synd om Esbjörn.

Sen anser jag inte att Ebba kunde agerat annorlunda när väl avtalet var ingånget eftersom Esbjörn inte samarbetade och de inte ville förlika.

Personligen, om jag varit Ebba så hade jag nog sett till att blanda in en mäklare i hela affären och inte skött den själv. Jag vet Esb inte ville det, men någon form av ombud hade jag sett till att ha från början, inte bara skrivaruppdrag.
2021-08-04, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Ja självklart har det redan kostat Ebba och eventuellt mer. Men ur ett humanistiskt perspektiv tycker jag mer synd om Esbjörn.

Sen anser jag inte att Ebba kunde agerat annorlunda när väl avtalet var ingånget eftersom Esbjörn inte samarbetade och de inte ville förlika.

Personligen, om jag varit Ebba så hade jag nog sett till att blanda in en mäklare i hela affären och inte skött den själv. Jag vet Esb inte ville det, men någon form av ombud hade jag sett till att ha från början, inte bara skrivaruppdrag.
Enig om allt utom att jag inte hade brutit mitt löfte, alternativt inte gett det, om att jag skulle dra mig ur affären om Esbjörn verkligen inte ville genomföra den.
2021-08-04, 11:03
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Att Ebba inte gått att få tag i efter att Esbjörn skickat brevet har stått i Afronbladet eller Expressen och det vet du oxå.

Nja, Ebba är inte okontaktbar eller otillgänglig.

Jag tror allt att Esbjörn fått Ebbas telefonnummer, precis som att Ebba fått Esbjörns nummer. Det är ett måste att kunna kontakta varandra när man vill göra fastighetsaffärer. Speciellt i dessa covid-tider när man ska hålla så mycket avstånd som möjligt.

Men, säg att han inte hade hennes telefonnummer, eller att hon duckade hans samtal. Han vet var hon/hennes ex/föräldrar/exets föräldrar bor. Håller de sig undan, kontakta KD:s kansli, så förmedlar de garanterat kontakten. Vägrar de också, skicka ett rekommenderat brev. Fungerar inte det, sätt upp en lapp på lokala affären om att Ebba bör höra av sig snarast. Funkar inte det, använd Brännström på Expressen för att efterlysa Ebba.

Esbjörn är ingen galning som säpo behöver hålla på avstånd från Ebba. Han har ett hus som Ebba vill ha, så varför skulle hon inte ha svarat i telefon? Speciellt inte innan hon inte visste att han ångrat sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in