Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Gå runt och ha dina egna sanningar du. De har ju ingen som helst relevans för kommande rättegångar.
Du får gärna kalla mig okunnig. Men ofta sätter man sina egna egenskaper som epitet på andra. Det kallas projektion.
Det skulle kunna vara så att du börjar inse att Ebba agerat väldigt moraliskt fel i denna affär. Och att du börjar tveka på att det du ombes skriver är sant.
Jag förstår vad du/ni menar. Jag bara inte tycker att det är säkert att ni har rätt. Jag vet dock inte om kriterierna för DSM ändrats när man tog bort begreppet demens och istället kallat demens för kognitiv funktionsnedsättning.
Varje gång någon skriver att jag är ett troll eller att jag är dum i huvudet tyder det på att den personen brister i argument.
Man ringde Ebba. Men hon var okontaktbar. Det är självklart att man försöker med mäklaren då. Mäklare är ju den som vanligtvis håller i hela fastighetsaffären.
Jo men vi antar att kontraktsskrivandet mäklare hade tillgång till besiktningsprotokollet. Och där med kunde bedöma om fastigheten var försäkringsbart eller inte.
Varifrån kommer uppgifterna om att det var oförsäkrat. Och hur vet vi att inte Monica hjälpt Esbjörn att försäkra det nu.
Det är ju något hon inte kunnat gjort utan hans medgivande. Det vill säga tagit försäkringar i hans namn.
Om man tittar på det faktiska förloppet, där Esbjörn och Ebba verkar vara överens, vari ligger det omoraliska?
Ebba knackar inte på själv och frågar om Esbjörn vill sälja. Ebba skickar ett ombud som sonderar läget. De har sedermera ett antal möten, utspridda på två månaders tid.
Ebba ordnar med värdering, besiktning och en mäklare med skrivuppdrag.
Ebba pratar med släktingar innan avtalet skrivs på (lite osäker på den här pucken är bekräftad av båda parter).
Ebba ber Esbjörn prata med släktingarna (lite osäker på den här pucken är bekräftad av båda parter).
Ebba tar hand om Esbjörns "inventarier" som han inte vill/orkar ta hand om innan han flyttar ut.
Ebba betalade inget ockerpris.
Ebba stal inte fastigheten.
Ebba är beredd att bevara hur det såg ut inne i huset.
Ja, jag vet att det har diskuterats sida upp och sida ner huruvida Esbjörn blev övertalad/förförd/tvingad att skriva på. Samma sak med värderingen, att den inte är att lita på och även om den är att lita på, så kan man inte lita på att Ebba berättade om den eller visade upp den. Eller varför inte min favorit, att Esbjörn inte fick ta del av kontraktet utan skrev på utan att ha sett det, utan att ha kunnat sett det, eller förstått det.
Men det är detaljer som bara kommer från Esbjörns sida. Är det sant att det faktiskt var så, så är det inte konstigt att Ebba inte bekräftar det och om det är sant, är Ebbas omoral ett faktum. Men det de faktiskt är överens om, är det så omoraliskt, eller är det tvärtom, har Ebba gjort lite mer än vad hon är tvungen till?
Ringde man Ebba? De hade ju inte hennes nummer, var den första utsagan från deras sida.
Varför skulle Theo haft besiktningsprotokollet? Det är väl ändå utanför scopet som skrivuppdrag?