2021-08-04, 09:00
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Apropå göra bort sig. Var har du fått den fetade uppgiften ifrån? Enligt stämningsansökan var det inte Esbjörn som kontaktade Theo Dietz efter att köpekontraktet undertecknades. Utan kontakten togs av någon annan å Esbjörns vägnar. Med andra ord är du dåligt påläst och din invändning saknar bäring.

Naturligtvis är Esbjörns kognitiva funktionsnedsättning åldersrelaterad. Vad skulle den annars vara relaterad till, menar du?

Esbjörn hade under sin yrkesverksamma tid ett kvalificerat arbete som ingenjör på ASEA. Att en person med en lindrig kognitiv funktionsnedsättning klarar av ett sådant arbete faller på sin egen orimlighet. När Esbjörn svårigheter blev uttalade känner jag jag inte till, men så vitt jag vet arbetade han fram tills han fick ålderspension och han fick svårare att klara sig i sena 60-årsåldern. Dock är jag osäker på det senare.

På vilket sätt är det relevant huruvida Esbjörns kognitiva funktionsnedsättning är åldersrelaterad eller inte? Jag menar att det är hans kognitiva nedsättning per se som är av betydelse.

Så man kan inte få kognitiva funktionsnedsättningar annat än av ålder?
2021-08-04, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Normalt så går ju allt att försäkra men om det framkommer speciella saker som gör att försäkringstagaren inte har gjort sitt åtagande så kan det bli problem.
Det mesta går väl att försäkra, på en fastighet är till exempel varje byggnad försäkrad. Värdet av dessa om något skulle hända är en helt annan fråga. I det här fallet kan rapporten från Anticimex ställa till en del problem om försäkringstagaren vill hävda att huset är värt väldigt mycket pengar. Men när det gäller äldre hus är det inte alldeles ovanligt att försäkringsbolaget vill besikta huset innan de tecknar försäkring för att veta skicket.

I det här fallet skulle tomtens värde förmodligen öka med endast en kvarstående husgrund.
2021-08-04, 09:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är fastigheten som ska försäkras, inget konstigt med det faktiskt. Dina inlägg är fulla av okunskap.
Är det inte bara byggnaden som försäkras? En byggnad är ett tillbehör till fastighet. En fastighet är ett särskilt jordområde som registreras i Fastighetsregistret.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-

Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Du menar att felet låg i att jag kallade fastigheten för huset? Du har rätt det är ju uppenbarat ett tecken på total okunskap.
Så vitt jag vet betyder hus en byggnad som innehåller ett eller flera utrymmen avgränsade av golv, väggar och tak och som väsentligen är belägen ovan mark, i huvudsak avsedd för bostäder eller lokaler. MarryBlunt 10 poäng👍
2021-08-04, 09:14
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Det mesta går väl att försäkra, på en fastighet är till exempel varje byggnad försäkrad. Värdet av dessa om något skulle hända är en helt annan fråga. I det här fallet kan rapporten från Anticimex ställa till en del problem om försäkringstagaren vill hävda att huset är värt väldigt mycket pengar. Men när det gäller äldre hus är det inte alldeles ovanligt att försäkringsbolaget vill besikta huset innan de tecknar försäkring för att veta skicket.

I det här fallet skulle tomtens värde förmodligen öka med endast en kvarstående husgrund.
Ja så är det och premien brukar stiga med antalet skador man har och blir det för många så brukar man bli uppsagd.
2021-08-04, 09:16
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Så man kan inte få kognitiva funktionsnedsättningar annat än av ålder?
Jo, det är möjligt. Men vad skulle det annars vara relaterat till i Esbjörns fall?

På vilket sätt är det relevant huruvida Esbjörns kognitiva funktionsnedsättning är åldersrelaterad eller inte? Jag menar att det är hans kognitiva nedsättning per se som är av betydelse.
2021-08-04, 09:16
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Du måste ta den diskussionen med Barry, det är han som har satt diagnosen utan referens till att den skulle vara åldersrelaterad. En objektiv funktionsnedsättning kan bero på många olika saker, den behöver faktiskt inte ens existera. Det räcker att personen upplever den.

Med ditt sätt att resonera skulle alla benbrott hos äldre vara åldersrelaterade eftersom benen inte gick av redan när patienten var ung. Du är väldigt okunnig.
Gå runt och ha dina egna sanningar du. De har ju ingen som helst relevans för kommande rättegångar.
Citat:
Ja, eftersom en fastighet är mer än bara ett hus. Du har rätt vad gäller okunskapen.
Du får gärna kalla mig okunnig. Men ofta sätter man sina egna egenskaper som epitet på andra. Det kallas projektion.

Det skulle kunna vara så att du börjar inse att Ebba agerat väldigt moraliskt fel i denna affär. Och att du börjar tveka på att det du ombes skriver är sant.
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Om den försämras så är den inte lindrig längre och får en ny diagnoskod, så jo sålänge den är lindrig så motbevisar den det.

Det är ett under att du inte fattar detta fortfarande, du har nog fått det förklarat för dig 100 grr i tråden. tror mer och mer att du bara är ett troll.
Jag förstår vad du/ni menar. Jag bara inte tycker att det är säkert att ni har rätt. Jag vet dock inte om kriterierna för DSM ändrats när man tog bort begreppet demens och istället kallat demens för kognitiv funktionsnedsättning.

Varje gång någon skriver att jag är ett troll eller att jag är dum i huvudet tyder det på att den personen brister i argument.
Citat:
Varför skulle det det? det räcker väl med att deras logga är med samt att dom har en kopia sparad.
i detta fallet där det är ett skrivuppdrag och inget mäklaruppdrag
från hennes arbetsblad står det

"Bankteknikern på banken ringde till mäklarna
på sjönära den denne kunde inte hjälpa till"

Varför ringer man till honom om hennes konto nr det finner jag konstigt då han inte borde ha det?
Man ringde Ebba. Men hon var okontaktbar. Det är självklart att man försöker med mäklaren då. Mäklare är ju den som vanligtvis håller i hela fastighetsaffären.

Citat:
Normalt så går ju allt att försäkra men om det framkommer speciella saker som gör att försäkringstagaren inte har gjort sitt åtagande så kan det bli problem.
Jo men vi antar att kontraktsskrivandet mäklare hade tillgång till besiktningsprotokollet. Och där med kunde bedöma om fastigheten var försäkringsbart eller inte.

Varifrån kommer uppgifterna om att det var oförsäkrat. Och hur vet vi att inte Monica hjälpt Esbjörn att försäkra det nu.
Det är ju något hon inte kunnat gjort utan hans medgivande. Det vill säga tagit försäkringar i hans namn.
2021-08-04, 09:22
Medlem
Citat:
Är det inte bara byggnaden som försäkras? En byggnad är ett tillbehör till fastighet. En fastighet är ett särskilt jordområde som registreras i Fastighetsregistret.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-

Så vitt jag vet betyder hus en byggnad som innehåller ett eller flera utrymmen avgränsade av golv, väggar och tak och som väsentligen är belägen ovan mark, i huvudsak avsedd för bostäder eller lokaler. MarryBlunt 10 poäng👍
Du får Googla vidare, snart kommer du att upptäcka att byggnader och lösöre även kan försäkras separat. Man kan rent av försäkra sina kandelabrar lite extra om de är värdefulla. Den här diskussionen handlade dock om det var huset som skulle försäkras enligt avtalet. I avtalet står att Fastigheterna ska försäkras.

En eloge till dig som erkänner att du måste Googla vad fastighet betyder. Vet man inte ens det så är det bra att börja från grunden. Du vet till och med att byggnader har både väggar och tak! Grattis, du är på god väg i dina studier!
2021-08-04, 09:24
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Man ringde Ebba. Men hon var okontaktbar. Det är självklart att man försöker med mäklaren då. Mäklare är ju den som vanligtvis håller i hela fastighetsaffären.
.

Jo men vi antar att kontraktsskrivandet mäklare hade tillgång till besiktningsprotokollet. Och där med kunde bedöma om fastigheten var försäkringsbart eller inte.

Varifrån kommer uppgifterna om att det var oförsäkrat. Och hur vet vi att inte Monica hjälpt Esbjörn att försäkra det nu.
Det är ju något hon inte kunnat gjort utan hans medgivande. Det vill säga tagit försäkringar i hans namn.
Var är källan till att dom försökte Kontakta henne? Berätta gärna mer om detta!
Detta faller ju på sin egen orimlighet då hon försökt kontakta Esb flera gånger ang en förklaring varför han uteblev,men han gick till pressen i stället.
Detta helt efter agendan som MPL postade.

Vad det gäller hennes försäkringsengagemang får du ta med den som postade det
Senast redigerad av braattha 2021-08-04 kl. 09:41.
2021-08-04, 09:26
Medlem
Citat:
Jo, det är möjligt. Men vad skulle det annars vara relaterat till i Esbjörns fall?

Hans lindriga kognitiva funktionsnedsättning är det som kan betyda något vid en rättegång, men att kalla den åldersbetingad är helt enkelt felaktigt eftersom det inte anges i diagnosen.
2021-08-04, 09:32
Medlem
Citat:
Gå runt och ha dina egna sanningar du. De har ju ingen som helst relevans för kommande rättegångar.
Du får gärna kalla mig okunnig. Men ofta sätter man sina egna egenskaper som epitet på andra. Det kallas projektion.

Det skulle kunna vara så att du börjar inse att Ebba agerat väldigt moraliskt fel i denna affär. Och att du börjar tveka på att det du ombes skriver är sant.

Jag förstår vad du/ni menar. Jag bara inte tycker att det är säkert att ni har rätt. Jag vet dock inte om kriterierna för DSM ändrats när man tog bort begreppet demens och istället kallat demens för kognitiv funktionsnedsättning.

Varje gång någon skriver att jag är ett troll eller att jag är dum i huvudet tyder det på att den personen brister i argument.

Det troliga är att folk kallar dig dum för att dina inlägg är bevis för det. Man skriver inte att någon är okontaktbar annat än vid medvetslöshet, annars är man oanträffbar. Uppgifterna om att huset är oförsäkrat kommer från en skribent i tråden, om det är sant så är det en grov försummelse av Esbjörns fullmaktshavare som åtagit sig att sköta hans förehavanden. Det skulle kunna vara trolöshet mot huvudman om det kommer att orsaka honom extra kostnader. Hon har dessutom en generalfullmakt som gör att hon har hans medgivande att både teckna och avsluta hans försäkringar utan att fråga. Det är sådana felaktigheter i dina inlägg som visar att du är hemskt okunnig, i alla fall på gränsen till dum.
2021-08-04, 09:43
Bannlyst
Citat:
För att det står i köpekontraktets §5 att han ska se till att fastigheten är fullvärdesförsäkrad till tillträdesdagen. Det är allmänt känt att han sedan uteblev från det avtalade mötet och att han sedan dess har obstruerat möjligheten till tillträde. Att han obstruerar tillträdet frigör inte honom från sina skyldigheter.

Om han inte fullföljer sina skyldigheter så innebär det snarast att han medger att Ebbas tillträde till fastigheten har skett vid det överenskomna datumet och att hon därmed har övertagit ägaransvaret. Skulle jag vara Ebba Busch så skulle jag gå på det spåret som en följd av Esbjörns tydliga viljeyttring.

https://cdn-101.anonfiles.com/H4u8Yb62ue/7a9863f8-1628055609/Uppsala%20TR%20T%208555-20%20Aktbil%202,%20Köpekontrakt.pdf
Att Esbjörn skulle försäkra Ebbas hus låter lika tokigt som att han skulle ta på sig straffen för de brott Ebba utförde under fastighetsaffären. Hon äger ju huset och det är hon som är kriminell. Nån måtta får det väl vara på Ebbas ansvarslöshet?
Senast redigerad av Krmkr 2021-08-04 kl. 09:52.
2021-08-04, 09:45
Medlem
Citat:

Som skogsägare försäkrar jag träd…
Det finns fastigheter utan hus vet du.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in