2021-08-03, 19:54
Medlem
En fråga som inte kommit upp här, kan ha missat, men vad fick mäklare Theo Dietz för jobbet att skriva avtalet och att han skulle vart med på tillträdet på banken av Ebba?
2021-08-03, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Bolin har knappast löst lånet men det kan han inte och han bör inte göra det innan betalning har skett.

Bolin har garanterat att det på tillträdesdagen inte föreligger någon pantsättning av fastigheten. Han är alltså skyldig att lösa sina lån på fastigheten INNAN tillträdesdagen. Så är det skrivet i avtalet.

Det är tvärtom så att Ebba självklart inte skall erlägga full betalning till Esbjörn för en fastighet som är pantsatt. Särskilt inte då Esbjörn garanterat att någon pantsättning inte skulle föreligga.

Ovan gäller då den bokstavstrogna tolkning som Ebba-hatarna mer och mer förfaller till i sina desperata försök att bevisa sina omöjliga påhitt.

Alla vi andra som är väl införstådda med hur fastighetsaffärer går till, vet mycket väl att det på tillträdesdagen, på köparens bankkontor, upprättas en likvidavräkning, utifrån vilken sedan alla de olika ekonomiska göromålen uträttas. Ex.vis. används del av köpeskillingen för att på plats lösa eventuella lån som inte skall övertas av köparen, samt övriga ekonomiska förehavanden. Därefter betalas resterande summa till säljaren. I samband med detta skall också alla tillbörliga dokument överlämnas från säljare till köpare, jämte t.ex. samtliga nycklar till fastigheten, samt, så klart, ett bevittnat och undertecknat köpebrev.
För att allt ovanstående skall kunna genomföras, krävs bägge parters närvaro.

Esbjörn har som känt vägrat medverka till allt ovanstående, och har därigenom brutit mot flera av paragraferna i avtalet.
2021-08-03, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
En fråga som inte kommit upp här, kan ha missat, men vad fick mäklare Theo Dietz för jobbet att skriva avtalet och att han skulle vart med på tillträdet på banken av Ebba?

Jag är lite nyfiken på varför du undrar över just Sjönäras arvode, men inte Anticimex eller Notars!?
2021-08-03, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Bolin har garanterat att det på tillträdesdagen inte föreligger någon pantsättning av fastigheten. Han är alltså skyldig att lösa sina lån på fastigheten INNAN tillträdesdagen. Så är det skrivet i avtalet.

Det är tvärtom så att Ebba självklart inte skall erlägga full betalning till Esbjörn för en fastighet som är pantsatt. Särskilt inte då Esbjörn garanterat att någon pantsättning inte skulle föreligga.

Ovan gäller då den bokstavstrogna tolkning som Ebba-hatarna mer och mer förfaller till i sina desperata försök att bevisa sina omöjliga påhitt.

Alla vi andra som är väl införstådda med hur fastighetsaffärer går till, vet mycket väl att det på tillträdesdagen, på köparens bankkontor, upprättas en likvidavräkning, utifrån vilken sedan alla de olika ekonomiska göromålen uträttas. Ex.vis. används del av köpeskillingen för att på plats lösa eventuella lån som inte skall övertas av köparen, samt övriga ekonomiska förehavanden. Därefter betalas resterande summa till säljaren. I samband med detta skall också alla tillbörliga dokument överlämnas från säljare till köpare, jämte t.ex. samtliga nycklar till fastigheten, samt, så klart, ett bevittnat och undertecknat köpebrev.
För att allt ovanstående skall kunna genomföras, krävs bägge parters närvaro.

Esbjörn har som känt vägrat medverka till allt ovanstående, och har därigenom brutit mot flera av paragraferna i avtalet.
Han har också garanterat att fastigheten skulle vara försäkrad fram till tillträdet, vilket den inte varit på sju år.
2021-08-03, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkas
Hur tänker du nu, har någon tjänat 30% för att denne känner en mäklare?

Ebbas kompis, Theo Dietz, bror med influencern och Ebbas bästis Margoux Dietz, har du missat att han var inblandad som i någon slags gråzon mellan opartisk mäklare och bara Ebbas kompis?
2021-08-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Ebbas kompis, Theo Dietz, bror med influencern och Ebbas bästis Margoux Dietz, har du missat att han var inblandad som i någon slags gråzon mellan opartisk mäklare och bara Ebbas kompis?
Den frågan skulle jag garanterat ställa till Ebba när hon hörs under sanningsförsäkran 😂😂😂
Du Ebba….. din nära vän THEO DIETZ, han har ju upprättat det avtal som du fick Esbjörn att skriva på, vem fick han betalt av och hur mycket? Jag vill särskilt påminna dig om att du hörs under straffansvar…
2021-08-03, 20:04
Medlem
Citat:

Nej det har jag inte missat att hon har en kompis vars bror är mäklare, som hade vänligheten att hjälpa till med korrekta papper inför köpet. Men vad har prisuppgången på fastigheter med det att göra???
2021-08-03, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Att du inte ens förstår vad du själv skriver är tyvärr inte förvånande. Ärthjärna!

Du påstår:
Citat:
Citat:
Eftersom säljaren (Esbjörn) inte kunnat förhindra (genom att inte infinna sig) att köpet fullbordas om köparen (Ebba) fullgjort sin del av avtalet och klippte bort: och erlagt köpeskillingen så har hon därmed brutit avtalet?

Detta är ett påstående. Du påstår att köpet fullbordas om köparen fullgör sin del av avtalet. Därefter följer du upp med en fråga som utgår från ditt påstående, som handlar om huruvida avtalet i så fall har brutits om köparen inte betalar, eller som du påstår "fullgör avtalet". Är du alltså så korkad att du inte ens förstår skillnaden mellan påståendet och frågan?
Ja, i så fall förstår jag att du inte heller förstår implikationen av ditt påstående att köpet fullbordas om bara en av parterna fullgör sin del trots att andra villkor förblir ouppfyllda.

StorstBastVackrast du är en förfärligt oärlig människa eftersom du klippte bort det som visade att du hade fel: "och erlagt köpeskillingen så har hon därmed brutit avtalet?" som visar att det var en fråga till Iknowafewthings och inte ett påstående.

Undertill finns inlägget med mina frågor som ställdes till den juridiskt kunnige medlemmen Iknowafewthings. Det fetade är det som du alldeles medvetet klippte bort för att ditt ego är för trångt för att medge du hade fel. Inte vackert gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Tack för kunnigt deltagande.
Det fetade:
Förmodar det citerade är det som Esb,s advokat stöder sig på i yrkandet att Ebba Busch gjort sig skyldig till avtalsbrott?
Eftersom säljaren (Esbjörn) inte kunnat förhindra (genom att inte infinna sig) att köpet fullbordas om köparen (Ebba) fullgjort sin del av avtalet och erlagt köpeskillingen så har hon därmed brutit avtalet?.

Det hade isf "räckt" om Ebba satt in köpeskillingen på Esb,s konto och krävt Esb på kvitto/köpebrev?

Avser ingen ytterligare polemik med dig.
Senast redigerad av 90510 2021-08-03 kl. 20:19.
2021-08-03, 20:07
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Bopriserna gick ju dessutom upp 30% under hösten och vintern, vilket är uppåt 1,2 miljoner kalla ner i fickan på ett drygt halvår. Det lönar sig att känna mäklare.

Om det var så enkelt att tjäna pengar, så skulle aktiemarknaden inte finnas. Hur fastighetsmarknaden har utvecklats är lätt att se efteråt, men kan någon med säkerhet säga vilket värde specifikt hus kommer att ha ett halvår från nu? Jag tror inte Theo har den förmågan att ha sådan fingertoppskänsla på Esbjörns fastighet, när han normalt sett verkar i Vaxholm åtta mil bort. Har han lika bra koll på Eskilstuna, Västerås eller Nyköping?

Självklart kan han ha gjort lite efterforskningar, men hans chansning är nog lika god som någon annans. Dock ska han ju vittna, så kanske får vi lite mer kött på benen här, hur stor inblandning han har haft?
2021-08-03, 20:10
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Som jag har skrivit tidigare så kan man mycket väl få framgång med att hävda att det var ett kontraktsbrott av Bolin att inte dyka upp och att det gav rätten att hålla inne pengarna. Solklart är det dock knappast, dels ska man visa att det var ett kontraktsbrott att inte dyka upp på mötet och dels ska det kontraktsbrottet leda till att Ebba hade rätt att hålla inne pengarna, det behöver man stöd av lag eller annan rättskälla för att göra.

Vad menar du att Bolin behövdes till på mötet?

Bolin har knappast löst lånet men det kan han inte och han bör inte göra det innan betalning har skett.

Vad han behövdes till? Förmodligen till samma tråkiga skrivuppgifter alla fastighetssäljare har på banken? Ebba hade säkert med sig ett köpebrev som skulle undertecknas, pengar skulle överföras och verifieras och allt sånt där kul.
2021-08-03, 20:12
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
De enda handlingar som Ebba behöver skicka in är själva ansökan (den undertecknar inte Bolin), köpekontraktet (som Bolin redan har undertecknat) och köpebrevet (som ska undertecknas efter att köpeskillingen har betalats).

Du har info på Lantmäteriets hemsida:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/andra-agare/ansok-om-lagfart-eller-inskrivning-av-tomtrattsinnehav/#faq=f2cc

Med det sagt så anges i 4 kap. 14 § jb:

13 § anger konsekvenserna:

Jag skulle tro att paragrafen åberopas av Ebbas ombud men solklart är det fortfarande inte. Det anges inte uttryckligen att man har rätt att hålla inne betalningen och (ni får rätta mig om jag har fel) jag tror inte att det särskilt uttryckligt anges i köpekontraktet att Bolin måste närvara vid mötet hos banken.

Jag lutar som sagt åt att Ebba når framgång men det är inte omöjligt att hon förlorar.
Det står inte uttryckt i köpekontraktet att Esbjörn måste närvara vid mötet hos banken. Däremot står detta:
Citat:
§11 överlämnande av handlingar samt nycklar

Sedan köpeskilling betalats enligt de i 1 § angivna villkoren, ska säljaren till
av handlingar samt köparen överlämna bevittnat kvitterat köpebrev avseende Fastigheten och
nycklar övriga handlingar som behövs för att köparen ska få lagfart. Säljaren ska
även till köparen överlämna de nycklar säljaren har samt aktuellt utdrag ur
fastighetsregistret, °belånade pantbrev, gällande tomtkarta om sådan finns
och andra handlingar rörande Fastigheten, vilka år av betydelse för köparen
som ägare av denna.

Som jag förstått det hade Esbjörn redan tidigare gett nycklar till Ebba. Hon hade också hans bankuppgifter. Eftersom det inte står uttryckligen att Esbjörn ska lämna över köpebrevet på tillträdesdagen kan man kanske tänka sig att han skulle kunna göra det någon dag senare, innebärande att Esbjörn inte var tvungen att närvara vid mötet på banken för den sakens skull heller. Men detta är bara ett hugskott från min sida.
2021-08-03, 20:12
Medlem
Citat:
Jag tänker inte diskutera med dig mer om du inte halar fram alla dessa källor du sitter på som visar att äganderätten går över helt och direkt man skriver på köpekontraktet trots att köpebrev skulle upprättas.

Du hävdade:

Så fram med lagrum, rättsfall eller doktrin som ger stöd för det du påstår, det fanns ju massvis så det kan inte vara så svårt. Fram med det eller sluta skriv till mig (vilket i sig förstås är ett erkännande om att du inte har några källor).

Hint, du måste vara mer precis än 4 kap. jordabalken då 5 § i kapitlet anger att motsatsen till vad du påstå. Du inser väl att du framstår som dum i huvudet?

1. Du avgör inte vad jag skriver i forumet, din imbecill.

2. Jag har redan gett dig lagrummet. Jag har till och med redan gett dig tillämplig balk och paragraf. Jag har också hänvisat dig till en advokatfirma som pedagogiskt förklarar saken.

3. Om du tror att JB 4 kap §5 motsäger vad jag sagt, då är du i sanning dum i huvudet. Jag har redan förklarat för dig att äganderättens övergång och köpets fullbordan är två helt olika saker. Jag har också förklarat för dig att Ebba och Esbjörns tvist inte är skatterättslig. Jag har också uppmanat dig att läsa på om saken. Men det klarar du tydligen inte och inget av allt detta enkla grundläggande juridiska har du klarat av att förstå. Ja, du är i sanning dum i huvudet.

Den civilrättsliga äganderättsövergången är omedelbar. Det är fakta.

Att du fortfarande, trots all information och referenser, inte klarar av att få in det i ditt huvud, visar bara hur dum i huvudet du är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in