2021-08-03, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Känns väl rent spontant som att han är sosse, eftersom alla evenemang han är på vimlar av sosseadel. Bör ju också vara därför han inte är helt ute i kylan trots brottsligheten.

Ja, att han är kristdemokrat idag finns det nog ingen levande själ som tror. Efter att han dömts för våldtäktsförsök på barn, barnmisshandel, kvinnofridskränkning och skadegörelse, tog han väl sin tillflykt till ett parti som vurmar för sådana som han.

Frågan handlade snarare om vilket parti han tillhörde innan han dömdes för pedofilbrotten.
2021-08-03, 19:06
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Tack.

Jag utgår ifrån att det är 31 § avtalslagen som åberopats.

Det ska väl sägas att det inte är enbart är tillräckligt att Bolin var sjuk eller förvirrad vid tillfället. Dels ska hans tillstånd ha utnyttjats till att man har ingått ett avtal och dels ska avtalet gälla en förmån som står i uppenbart missförhållande till det som köparen i det här fallet erbjuder.

Det tillstånd ni beskriver kan absolut vara tillräckligt för att 31 § avtalslagen ska anses vara tillämplig men det är inte nödvändigtvis det. Jag är ingen vidare hobbypsykolog så det är svårt för mig att bedöma. I det här läget brukar den sida med bäst expertvittne ta hem frågan.

Har ni koll på vad Ebba köpte fastigheten för och vad värderingarna säger? De få rättsfall jag har läst där man faktiskt har nyttjat paragrafen berör väldigt klara skillnader i prestation och vinst. Det enda jag har läst med en fastighet handlar om 1/5 av marknadsvärdet och det passar rätt dåligt som jämförelse i övrigt även om även det rörde en gammal man.

Det ni tar upp om omständigheterna vid avtalets tillkomst antar jag handlar om generalklausulen i 33 §. Det är lättare om man kan visa exempelvis en försvagat psykiskt tillstånd. Hovrätten över Skåne och Blekinge fastställde 2006 tingsrättens dom (mål T 1080-03) där man hade i stor hast hade upprättat en avtalshandling gällande en fastighet som hade ett marknadsvärde som var fyra gånger högre. Säljaren led av depression och det var en granne som fick han att köpa, köpekontraktet upprättades bara en timme efter första samtalet om försäljning.

Att Bolin har suttit i ett mörkt rum, att det har varit oljud och att han har känt sig pressad lär knappast räcka. Det finns även en stor bevisproblematik avseende detta då jag knappast tror att Ebba vidgår det.

Så tja, det är inte omöjligt men jag tror att det blir svårt för Bolin. Det är paragrafer som som sällan åberopas med framgång.
Intressant!
Jag vet inte heller om Esbjörns tillstånd är tillräckligt förvirrat för att man ska kunna klassas som förvirrat juridiskt.

Jag minns att det skrevs om 31 paragrafen om jag inte missminner mig så åberopas inte den. Men rätten har här gjort ett tillägg, och menar att det är rätten som känner lagen.

Ebba köpte inte huset till det ockerpris du beskriver.
Hur mycket det är värderat till exakt är svårt att säga. 4,2+/-200 000 sägs det. Den värderingen ska vara gjord av Notar. Notarvärderingen som är inlämnad ligger mycket riktigt på den summan. Den har dock ett senare värderingsdatum. 20-10-07 och kontraktet skrev 20-08-30. I notars värdering finns inte heller angivet att mäklare varit på plats.

Den riktigaste värderingen som finns är gjord av Esbjörns team Densia. Klart och tydligt med alla uppgifter om besiktnings datum, vem som gjorde besiktningen och ett tydligt resonemang om hur man kommit fram till priset. Den säger 4,6.

Ebba betalade 3,9. Men då skulle Esbjörn inte behöva tömma och ordningställa tomten.

Lite kul som jag tycker tyder på att Esbjörn inte är helt insatt i dagens bostadsmarknad är hur själva förhandlingen gick till. Ebba bjöd 3,8 och då säger Esbjörn 3,9. Om det var mitt hus någon knackar på min dörr och bett att få köpa hade jag sagt minst 4,6 som motbud. Inte höjt 100 000. Självklart är det inte juridiskt intressant att Esbjörn är en dålig förhandlare. Men intressant iallafall.
2021-08-03, 19:06
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Som jag trodde alltså, det har inte alls avslöjats som BS. Det är bara du som nu framför helt nya helt obelagda påståenden om något som Binninge påstås ha sagt. Det är just den typen av påståenden som du gör nu som leder till trådsanningar. Vi har sett ett antal sådana mycket bestämda smått "sensationella" påståenden göras i tråden, de har nog så gott som alla visat sig vara rena påhitt. Och att det skulle ha avslöjats som BS var alltså en ren lögn från din sida.
Inte alls - jag t.o.m. klistrade in Binninges SMS här i tråden helt oavkortat där han dementerade det. Det är BS och att det verkar vara en hjärtefråga för dig är väl för att du var med å spred skitet om att han skulle ha fört någon personlig vendetta mot Ebba. Nå det går väl för dig å kontrollera upp med KD
2021-08-03, 19:09
Medlem
Citat:
Oj vilket irrelevant inlägg.

Framförs invändningen om att Ebba genom köpekontraktet inte har blivit ägare till fastigheten så måste det prövas. Du hävdade att detta var solklart och att det fanns praxis som stödjer det, jag presenterade praxis och lagrum som talade emot ditt påstående, fram med dina källor nu, helst mer specifika än ”4 kap. jordabalken”, en hemsida är inte en rättskälla.

Det är pinsamt uppenbart att du inte vet hur det här fungerar. Fram med det du lovade eller gå hem.

Varför svarar du på något du anser irrelevant?

Att det som yrkas måste prövas har ingen ifrågasatt. Det är helt makalöst vad du måste hitta på nya saker hela tiden för att försöka förleda.

Det var du som hävdade att det inte var solklart och jag bad då dig ge en vettig, rimlig, juridisk argumentation kring varför det inte är solklart, på vad sätt Esbjörn skulle kunna vinna tvisten. Det enda du kom upp med var att "om Esbjörn vinner, så vinner han" och "jag anser", typ. Den juridiska argumentationen för din hållning uteblev fullständigt.

Du har inte presenterat vare sig lagar eller praxis för det omnämnda, utan om helt andra saker. Att du inte förstår skillnaden har jag redan konstaterat och påtalat. Du kanske inte har fattat det heller, men tvisten mellan Ebba och Esbjörn rör inte skatterättsliga förhållanden.

Jordabalken kap 4. är inte en hemsida, det är ett kapitel i Sveriges Rikes Lag och tillika den juridiska källan till äganderättens övergång.

Jag väntar fortfarande på din någorlunda rimliga juridiska argumentation till hur Esbjörn skall kunna vinna detta mål.
2021-08-03, 19:11
Medlem
Citat:
Som jag trodde alltså, det har inte alls avslöjats som BS. Det är bara du som nu framför helt nya helt obelagda påståenden om något som Binninge påstås ha sagt. Det är just den typen av påståenden som du gör nu som leder till trådsanningar. Vi har sett ett antal sådana mycket bestämda smått "sensationella" påståenden göras i tråden, de har nog så gott som alla visat sig vara rena påhitt. Och att det skulle ha avslöjats som BS var alltså en ren lögn från din sida.
I Ebbas förhör i förtalsmålet så säger hon att hon fått artikeln i KD bladet uppläst för sig så prova att ringa KD och be och få en kopia.
Vad nu detta har i denna förvirrande tråd att göra .
2021-08-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Intressant!
Jag vet inte heller om Esbjörns tillstånd är tillräckligt förvirrat för att man ska kunna klassas som förvirrat juridiskt.

Jag minns att det skrevs om 31 paragrafen om jag inte missminner mig så åberopas inte den. Men rätten har här gjort ett tillägg, och menar att det är rätten som känner lagen.

Hur mycket det är värderat till exakt är svårt att säga. 4,2+/-200 000 sägs det. Den värderingen ska vara gjord av Notar. Notarvärderingen som är inlämnad ligger mycket riktigt på den summan. Den har dock ett senare värderingsdatum. 20-10-07 och kontraktet skrev 20-08-30. I notars värdering finns inte heller angivet att mäklare varit på plats.

Den riktigaste värderingen som finns är gjord av Esbjörns team Densia. Klart och tydligt med alla uppgifter om besiktnings datum, vem som gjorde besiktningen och ett tydligt resonemang om hur man kommit fram till priset. Den säger 4,6.

Ebba betalade 3,9. Men då skulle Esbjörn inte behöva tömma och ordningställa tomten.

Lite kul som jag tycker tyder på att Esbjörn inte är helt insatt i dagens bostadsmarknad är hur själva förhandlingen gick till. Ebba bjöd 3,8 och då säger Esbjörn 3,9. Om det var mitt hus någon knackar på min dörr och bett att få köpa hade jag sagt minst 4,6 som motbud. Inte höjt 100 000. Självklart är det inte juridiskt intressant att Esbjörn är en dålig förhandlare. Men intressant iallafall.

Bopriserna gick ju dessutom upp 30% under hösten och vintern, vilket är uppåt 1,2 miljoner kalla ner i fickan på ett drygt halvår. Det lönar sig att känna mäklare.
2021-08-03, 19:15
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Det står ju följande i avtalet

"§12 Om det krävs för köparens finansiering av köpet, förbinder sig säljaren att på köparens bekostnad ansöka om nya inteckningar och hjälpa till vid köparens pantförskrivning av pantbrev avseende Fastigheten innan köparen
beviljats lagfart."

Esbjörn har ju omöjliggjort finansieringen av köpet genom att inte dyka upp på tillträdesdagen, det är dessutom oklart om han löst lånet på fastigheten på 600 000:-, så det borde ju vara ett solklart brott mot avtalet.

Som jag har skrivit tidigare så kan man mycket väl få framgång med att hävda att det var ett kontraktsbrott av Bolin att inte dyka upp och att det gav rätten att hålla inne pengarna. Solklart är det dock knappast, dels ska man visa att det var ett kontraktsbrott att inte dyka upp på mötet och dels ska det kontraktsbrottet leda till att Ebba hade rätt att hålla inne pengarna, det behöver man stöd av lag eller annan rättskälla för att göra.

Vad menar du att Bolin behövdes till på mötet?

Bolin har knappast löst lånet men det kan han inte och han bör inte göra det innan betalning har skett.
2021-08-03, 19:18
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Intressant!

Ja det blir ju en helhetsbedömning av rätten men som du är inne på så skyddar inte lagen från dåliga affärer.

Det blir spännande att se vad man kommer fram till, paragraferna utnyttjas som sagt sällan.
2021-08-03, 19:29
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Varför svarar du på något du anser irrelevant?

Att det som yrkas måste prövas har ingen ifrågasatt. Det är helt makalöst vad du måste hitta på nya saker hela tiden för att försöka förleda.

Det var du som hävdade att det inte var solklart och jag bad då dig ge en vettig, rimlig, juridisk argumentation kring varför det inte är solklart, på vad sätt Esbjörn skulle kunna vinna tvisten. Det enda du kom upp med var att "om Esbjörn vinner, så vinner han" och "jag anser", typ. Den juridiska argumentationen för din hållning uteblev fullständigt.

Du har inte presenterat vare sig lagar eller praxis för det omnämnda, utan om helt andra saker. Att du inte förstår skillnaden har jag redan konstaterat och påtalat. Du kanske inte har fattat det heller, men tvisten mellan Ebba och Esbjörn rör inte skatterättsliga förhållanden.

Jordabalken kap 4. är inte en hemsida, det är ett kapitel i Sveriges Rikes Lag och tillika den juridiska källan till äganderättens övergång.

Jag väntar fortfarande på din någorlunda rimliga juridiska argumentation till hur Esbjörn skall kunna vinna detta mål.

Jag tänker inte diskutera med dig mer om du inte halar fram alla dessa källor du sitter på som visar att äganderätten går över helt och direkt man skriver på köpekontraktet trots att köpebrev skulle upprättas.

Du hävdade:
Citat:
Då det inte råder några som helst tvivel kring när äganderätten går över

Så fram med lagrum, rättsfall eller doktrin som ger stöd för det du påstår, det fanns ju massvis så det kan inte vara så svårt. Fram med det eller sluta skriv till mig (vilket i sig förstås är ett erkännande om att du inte har några källor).

Hint, du måste vara mer precis än 4 kap. jordabalken då 5 § i kapitlet anger att motsatsen till vad du påstå. Du inser väl att du framstår som dum i huvudet?
2021-08-03, 19:35
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ja fast låneavtalet mellan Ebba och banken är ett avtal mellan dem. Det finns inget lagstöd för en köpare att hålla inne betalning bara för att banken är missnöjd med situationen, de är en tredje part.

Med det sagt så är du ändå inne på ett vettigt spår då vedertagna metoder ofta får relevans i rättstillämpningen. Domstolen kan mycket väl resonera att Bolins no-show ska ses som ett allvarligt kontraktsbrott (utan att det anges i lag eller avtal) då han borde ha insett följderna av att han inte dök upp på mötet, d.v.s. att han var medveten om att han omöjliggjorde köpet och att han därför utan giltigt skäl får anses ha underlåtit att vidta vad som förväntas av honom.

Jag skulle dock hävda att rättsläget är lite oklart så det kommer att bli knepigt för tingsrätten.

Men måste inte även Esb signera de dokument som innebär att Ebba kan söka lagfart för fastigheten. Ebba ska väl inte behöva sända över hela köpeskillingen till Esb utan att Esb har signerat alla de dokument som behövs för att Ebba ska kunna ta fastigheten i besittning?

Dessutom idag så är det väl ytterst sällan som någon betalar direkt från egna medel vid fastighetsköp, utan de allra flesta fall finns en bank inblandad. Då är det väl rätt rimligt av rätten att ta hänsyn till hur vedertagen praxis ser ut vid husköp och hur banker hanterar dessa affärer. Annars kan ju detta börja att användas av personer som har ångrat sig efter att ha skrivit på köpeavtal, bara genom att inte dyka upp vid den slutgiltiga affären och sedan hävda att man inte har fått betalt. Det ser rätt orimligt ut i mina ögon.
Senast redigerad av DeValera 2021-08-03 kl. 19:43.
2021-08-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Bopriserna gick ju dessutom upp 30% under hösten och vintern, vilket är uppåt 1,2 miljoner kalla ner i fickan på ett drygt halvår. Det lönar sig att känna mäklare.

Hur tänker du nu, har någon tjänat 30% för att denne känner en mäklare?
2021-08-03, 19:52
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Men måste inte även Esb signera de dokument som innebär att Ebba kan söka lagfart för fastigheten. Ebba ska väl inte behöva sända över hela köpeskillingen utan att Esb har signerat alla de dokument som behövs för att Ebba ska kunna ta fastigheten i besittning?

De enda handlingar som Ebba behöver skicka in är själva ansökan (den undertecknar inte Bolin), köpekontraktet (som Bolin redan har undertecknat) och köpebrevet (som ska undertecknas efter att köpeskillingen har betalats).

Du har info på Lantmäteriets hemsida:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/andra-agare/ansok-om-lagfart-eller-inskrivning-av-tomtrattsinnehav/#faq=f2cc

Med det sagt så anges i 4 kap. 14 § jb:
Citat:
4 kap. 14 §
Undandrager sig säljaren utan skäl att enligt föreskrift i köpehandling medverka till upprättande av köpebrev eller annan ytterligare köpehandling angående förvärvet eller att fullgöra annat som ankommer på honom för att bereda köparen möjlighet till lagfart, äger 13 § motsvarande tillämpning.

13 § anger konsekvenserna:
Citat:
4 kap. 13 §
Underlåter säljaren utan skäl att avträda fastigheten i rätt tid, skall han ersätta köparen dennes skada. Köparen får även häva köpet, om dröjsmålet är av väsentlig betydelse.

Jag skulle tro att paragrafen åberopas av Ebbas ombud men solklart är det fortfarande inte. Det anges inte uttryckligen att man har rätt att hålla inne betalningen och (ni får rätta mig om jag har fel) jag tror inte att det särskilt uttryckligt anges i köpekontraktet att Bolin måste närvara vid mötet hos banken.

Jag lutar som sagt åt att Ebba når framgång men det är inte omöjligt att hon förlorar.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2021-08-03 kl. 19:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in