Citat:
Ursprungligen postat av
Iknowafewthings
Tack.
Jag utgår ifrån att det är 31 § avtalslagen som åberopats.
Det ska väl sägas att det inte är enbart är tillräckligt att Bolin var sjuk eller förvirrad vid tillfället. Dels ska hans tillstånd ha utnyttjats till att man har ingått ett avtal och dels ska avtalet gälla en förmån som står i uppenbart missförhållande till det som köparen i det här fallet erbjuder.
Det tillstånd ni beskriver kan absolut vara tillräckligt för att 31 § avtalslagen ska anses vara tillämplig men det är inte nödvändigtvis det. Jag är ingen vidare hobbypsykolog så det är svårt för mig att bedöma. I det här läget brukar den sida med bäst expertvittne ta hem frågan.
Har ni koll på vad Ebba köpte fastigheten för och vad värderingarna säger? De få rättsfall jag har läst där man faktiskt har nyttjat paragrafen berör väldigt klara skillnader i prestation och vinst. Det enda jag har läst med en fastighet handlar om 1/5 av marknadsvärdet och det passar rätt dåligt som jämförelse i övrigt även om även det rörde en gammal man.
Det ni tar upp om omständigheterna vid avtalets tillkomst antar jag handlar om generalklausulen i 33 §. Det är lättare om man kan visa exempelvis en försvagat psykiskt tillstånd. Hovrätten över Skåne och Blekinge fastställde 2006 tingsrättens dom (mål T 1080-03) där man hade i stor hast hade upprättat en avtalshandling gällande en fastighet som hade ett marknadsvärde som var fyra gånger högre. Säljaren led av depression och det var en granne som fick han att köpa, köpekontraktet upprättades bara en timme efter första samtalet om försäljning.
Att Bolin har suttit i ett mörkt rum, att det har varit oljud och att han har känt sig pressad lär knappast räcka. Det finns även en stor bevisproblematik avseende detta då jag knappast tror att Ebba vidgår det.
Så tja, det är inte omöjligt men jag tror att det blir svårt för Bolin. Det är paragrafer som som sällan åberopas med framgång.
Intressant!
Jag vet inte heller om Esbjörns tillstånd är tillräckligt förvirrat för att man ska kunna klassas som förvirrat juridiskt.
Jag minns att det skrevs om 31 paragrafen om jag inte missminner mig så åberopas inte den. Men rätten har här gjort ett tillägg, och menar att det är rätten som känner lagen.
Ebba köpte inte huset till det ockerpris du beskriver.
Hur mycket det är värderat till exakt är svårt att säga. 4,2+/-200 000 sägs det. Den värderingen ska vara gjord av Notar. Notarvärderingen som är inlämnad ligger mycket riktigt på den summan. Den har dock ett senare värderingsdatum. 20-10-07 och kontraktet skrev 20-08-30. I notars värdering finns inte heller angivet att mäklare varit på plats.
Den riktigaste värderingen som finns är gjord av Esbjörns team Densia. Klart och tydligt med alla uppgifter om besiktnings datum, vem som gjorde besiktningen och ett tydligt resonemang om hur man kommit fram till priset. Den säger 4,6.
Ebba betalade 3,9. Men då skulle Esbjörn inte behöva tömma och ordningställa tomten.
Lite kul som jag tycker tyder på att Esbjörn inte är helt insatt i dagens bostadsmarknad är hur själva förhandlingen gick till. Ebba bjöd 3,8 och då säger Esbjörn 3,9. Om det var mitt hus någon knackar på min dörr och bett att få köpa hade jag sagt minst 4,6 som motbud. Inte höjt 100 000. Självklart är det inte juridiskt intressant att Esbjörn är en dålig förhandlare. Men intressant iallafall.