Citat:
Ursprungligen postat av
StorstBastVackrast
Det är trist att se att du gör detta påstående. Då det inte råder några som helst tvivel kring när äganderätten går över. Vad gäller den civilrättsliga delen, som är vad detta i allt väsentligt handlar om, så övergår den ögonblickligen, dvs i samma stund som köpeavtalet upprättas. Detta är ett sedan länge väl känt juridiskt faktum och finns omskrivet på många ställen utöver de prejudikat som finns. Det har även diskuterats i tråden flertalet gånger med uttömmande svar och referenser.
Enligt lag så har inte förvärvet fullbordats förrän köpeskillingen har erlagts.
4 kap. 5 § jb:
Citat:
5 § Har i köpehandlingen föreskrivits att köpebrev skall upprättas, skall det anses som om förvärvets fullbordan eller bestånd gjorts beroende av köpeskillingens erläggande.
I NJA 1995 s 178 talar man om att köpet fullbordas när köpeskillingen betalas samt att man endast har en villkorlig rätt till fastigheten genom undertecknandet:
Citat:
Säljaren kan emellertid inte förhindra, att köpet fullbordas ifall köparen fullgör sina förpliktelser att betala köpeskilling.
Citat:
I och med att det aktuella köpekontraktet undertecknades har köparna fått möjlighet att förfoga över den villkorliga rätt till fastigheten som de fått genom kontraktet.
I NJA 1968 s 451 I och II anger man att äganderättsövergången inte var slutgiltig innan betalningen hade skett.
I NJA 2016 s 689 angav man att köpet inte blir definitivt innan ett giltigt köpebrev hade upprättats.
Jag skulle alltså hävda att äganderätten är svävande i den aktuella situationen. Vart har du dina prejudikat som är så självklara?
Citat:
Här gör du ett osant påstående. du hävdar "Man kan inte få ett undertecknat köpebrev innan betalningen har skett". Men det finns ingen sådan formulering. Du får läsa yrkandet igen. Du bör också beakta det faktum att domstolen inte enbart tittar på formuleringar, utan framförallt på mening, syfte och inte minst gällande praxis och lagar. Detta stycke är heller inte det avgörande i frågan, och kommer i sig inte att påverka domslutet gällande bättre rätt, utan detta yrkande handlar om vad som skall ske, när Ebba tilldömts rätten. Du försöker lägga dina egna påhitt i Ebbas mun och blandar sedan ihop äpplen och päron.
Köpebrevet är ett kvitto på att full betalning har skett. Är det vanligt att du får kvitton innan du betalar?
Det är yrkandena som domstolen ska döma gällande. Har man misslyckats med formuleringen så att det inte kan bifallas i det formulerade skicket så kan det absolut orsaka problem. Med det sagt så angav jag att jag tror att man kommer att få till det ändå. I det stora ryms det lilla som man brukar säga.
Nej det är ett självständigt yrkande. Om Ebba når framgång med att hon är ägare till fastigheten så lär det ju vara Bolin som har större incitament att betalningen sker, inte Ebba.
Citat:
Det står dig helt fritt att anse vad du vill gällande vad domstolen "bör" göra. Men vad hände med den juridiska argumentationen kring varför domstolen skall göra som du anser?
Det är min juridiska bedömning. Yrkandet är formulerat på ett vis som gör att det inte bör bifallas.
Citat:
Jag bad dig ge en någorlunda vettiga juridisk argumentation kring varför det inte är solklart att Ebba vinner detta.
Men det enda du presterar är dels yttranden om att om Esbjörn vinner så vinner han, och att du inte tror att det är omöjligt.
Fortsatt lyser en vettig, rimlig, juridisk argumentation till varför Esbjörn skulle vinna detta mål med sin frånvaro.
Jag tycker att det var ett rimligt svar, tråkigt att du inte tycker det men helt ärligt verkar du väldigt färgad i din argumentation så jag misstänker att du egentligen inte är intresserad av en diskussion. Bolin kan vinna målet helt men jag tror inte att det är fallet, det är den åsikt jag har framfört men du verkar förvänta dig att jag ska argumentera för något jag inte tror på.