Citat:
Ursprungligen postat av
StorstBastVackrast
Det vore intressant om du kunde avge en någorlunda vettig juridisk argumentation till hur Esbjörn skulle kunna få rätt.
Det vore intressant, helt enkelt eftersom alla de som är emot Ebba aldrig ens gjort ett ärligt försök.
Även om jag redan sedan ett tidigt skede har sett ett par långsökta möjligheter, så är det för mig helt solklart att Ebba kommer få rätt i detta. Det bekräftas inte minst av att Esbjörn fortsatt, även efter att slutliga bevisuppgifter ska ha ingetts, till och med kommer med helt nya bestridandegrunder som dessutom fullständigt motsäger hans egna tidigare bestridandegrunder. Esbjörn är ju här, olikt Peter Madsen, inte brottsmisstänkt, han har inte begått något brott enligt brottsbalken och riskerar inget straff, han har inte, borde inte ha, något att dölja, och har således ingen anledning att hitta på olika bevekelsegrunder för presenterade fakta kring sitt eget agerande.
Men som sagt, det vore intressant om vi kunde få höra en någorlunda vettigt juridisk argumentation kring varför Esbjörn skulle vinna detta mål. Det vore i sanning helt unikt.
Jag har sett för många konstiga resonemang i domstol för att kalla nästan något fall solklart. Jag tror som sagt att Bolin kommer att tvingas fullfölja köpet.
Yrkandena avseende sakfrågan är följande:
Citat:
1. fastställer att Busch har bättre rätt än Esbjörn Bolin ("Bolin") till fastigheterna Uppsala Marielund 4:77 och Marielund 7:1, med adress Marielund 67, 755 97 Uppsala ("Fastigheterna"),
2. förpliktigar Bolin, vid vite om 400 000 kr, att inom två veckor från den dag domen vunnit laga kraft, mot samtidigt erhållande av resterande köpeskilling, underteckna och till Busch överlämna ett bevittnat köpebrev varigenom Bolin överlåter Fastigheterna till Busch i enlighet med undertecknat köpeavtal daterat den 20 augusti 2020, samt
3. förpliktigar Bolin att inom i punkt 2 angiven tidsfrist även fullgöra tillträdet i övrigt genom att dels avflytta från Fastigheterna vid äventyr av att avhysning annars kan komma att ske på Bolins bekostnad, dels överlämna nycklar och övriga handlingar i enlighet med köpeavtalets § 11.
Gällande första yrkandet så tror jag inte Ebba får rätt i att hon anses vara ägare, köpet har inte slutförts och det är rätt oklart när äganderätten fullt ut har gått över.
Gällande andra yrkandet så tror jag att Ebba får framgång men jag tycker att formuleringen är märklig sett till situationen. Man kan inte få ett undertecknat köpebrev innan betalningen har skett, jag ser därför vissa problem för domstolen när man ska bedöma yrkandet. Jag tror att man går runt problemet lite men det är inte omöjligt att man kommer fram till att man inte kan bifalla det redan på formuleringen.
Gällande tredje yrkandet så finns samma problematik som i det andra yrkandet. Denna del saknar även brasklappen om att betalning ska ske. Jag lutar åt att domstolen inte bör bifalla detta yrkande.
Invändningar måste dock föras fram av Bolins ombud för att de ska vara relevanta.
Utöver det så vinner förstås Bolin om grundargumentet om att Bolin inte har varit i skick att skriva på ett bindande kontrakt håller. Man kan då ogiltigförklara avtalet genom regler i avtalslagen. Jag tror inte det går vägen men det är inte omöjligt.
Bolin vinner även om domstolen tar fasta på den nya invändningen om att avtalet har hävts, jag tror inte det håller men det är inte omöjligt.
Jag skulle alltså inte kalla det solklart även om jag blir förvånad om Ebba förlorar rätten till fastigheten.