Citat:
Ursprungligen postat av
kramiklon
Naturligtvis är det så att vittnet hade hund, och det är en fysisk person vi talar om. Däremot vet man inte hur tillförlitliga hans vittnes uppgifter kan vara.
Antingen stämmer hans uppgifter eller så handlar det om en person som ville vara överdrivit hjälpsam. Det finns inga uppgifter om hur utfallet blev av de rekonstruktioner polisen gjorde med vittnet.
Att vittnets kollades upp ordentligt av polisen är jag övertygad om. Han kom ju med sensationella uppgifter, och givetvis undrade polisen varför han var ute precis under den tid Eva mördades.
Det stora problemet med hundvittnets påstådda iakttagelse är att tidsschemat inte går att få ihop hur man än gör.
Det är något som inte stämmer.
22:45 Eva kliver ur bilen i korsningen, det tar max 10-15 min att gå hem.
Tidsangivelsen 22:45 kommer från Svenska Fall och är enligt programmet korrekt.
23:55 Lagens Änglar slutar.
Hundvittnet satt knappast framför tv:n med kläderna på. Att ta på sig lämpliga kläder och skor med tanke på vädret, koppla hunden osv. måste ha tagit ett par minuter. Åtminstone 2-3 min för han hade väl knappast bråttom?
Klockan är då ca. 22:58 när hundvittnet lämnar bostaden.
Därefter ska han ta sig från bostaden till den plats i närheten av Kontorsvägen där cyklisten kom i hög fart och nästan körde på honom.
Såvida cyklisten inte swishade förbi honom direkt utanför bostaden måste han rimligen ha promenerat åtminstone en liten bit.
Man blir tvungen att överdriva o snåla rejält på tiden här, så låt säga att han promenerade med hunden i endast 1 min och sen kom cyklisten. Tiden rinner iväg fort och klockan är då ca. 22:59, minst alltså. Tidschemat är redan totalkomprimerat för att han ens ska ha haft en möjlighet att hinna se cyklisten före kl 23:00.
Eva bör redan vara hemma nu, det är 14 minuter sedan hon släpptes av i korsningen.
Nu när tiden redan är ute ska cyklisten även ta sig från det nästan påkörda hundvittnet till Långbacken från andra hållet, via Kontorsvägen. Det här tar ytterligare 2-3 min, sen måste han bokstavligen ha kastat sig över Eva, nästan i farten för att han ska hinna.
En annan märklig sak i sammanhanget är att cykeln låg slängd i "fel dike". Hade mördaren kommit via Kontorsvägen hade cykeln legat slängd på samma sida som skogsdungen med framhjulet i riktning neråt. Men cykeln låg ju på motsatt sida, i riktning uppåt vilket snarare indikerar att mördaren cyklade efter Eva på Herrgårdsvägen.
Hundvittnet påstår alltså att han såg cyklisten strax innan kl 23. Hur kunde han hinna det om han satt framför tv:n till kl. 22:55, sen skulle klä på sig och dessutom ta sig från bostaden till platsen där han nästan blev påkörd av cyklisten? Det blir ju en omöjlighet, det skulle innebära att tidsintervallet från tv soffan, påklädnad, koppla hunden, promenad från bostaden till den aktuella platsen, max tog 3 min för att det ska gå ihop med hans "story". Tar det mer än 3 min blir det omöjligt att hinna vara på plats vid Kontorsvägen och se cyklisten strax före kl 23 som han uppgav för polisen.
Jag får snarare uppfattningen att hundvittnet är väldigt angelägen om att försöka klämma in cyklisten i ett omöjligt och extremt snävt tidsschema för att han ska passa in som GM.
För att kunna styrka att han såg cyklisten strax innan 23 hänvisar han till tv-programmet som slutade kl 22:55.
Det stora problemet är alltså att tiden inte räcker till för att passa in i hans berättelse. Polisen misstänkte redan cykel-Sture om jag har förstått saken rätt och det här vittnesmålet gjorde att man kunde snärja honom. Polisen ville så gärna tro på det här vittnesuppgiften så det känns som att man tummade lite på tiderna trots att det var omöjligt att få ihop det hela. Man ville att cykel-Sture skulle vara mördaren och man fick ett tunnelseende som varade i flera år.