2021-08-01, 12:48
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Nja, om vi förutsätter att du är född 84 som ditt nick antyder så är förutsättningarna så enormt olika. Du kunde skaffa en lägenhet i ett lugnt område när du blev 18-20 år utan problem.

Idag hamnar man i kaosghetton ifall man inte har pengar att köpa sig därifrån.

Jag curlar gärna min dotter om det betyder att hennes risk att bli våldtagen, rånad eller misshandlad på väg hem från skola/jobb sjunker med 90%

Exakt så resonerar jag också.

Konstigt att inte alla gör det, utan istället kommer med gamla floskler som "jag fick ingenting" och att "klara sig själva"!

Kan man hjälpa barnen till en bättre start i livet så gör man det, punkt!
Citera
2021-08-01, 12:55
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Jag kommer alltid tycka att det finns nåt visst med att klara sig själv. Har inte fått en krona från föräldrar. Missat det mesta av bostadsboomen och irrat helt planlöst. Men bestämde mig för ett par år sen att försöka lyckas...

Jag hade nog lånat ut pengar till första bostad. Hjälpt till att tidigt skaffa sommarjobb och hur man ska göra för att finansiera sabbatsår etc.

Ser absolut ingen anledning att öronmärkta pengar. Pengar ska användas där de gör bäst nytta i affärer under tiden barn växer upp.

Självklart så är det slutmålet och syftet... Men varför vi sparar till barnen är för att göra "övergången" lite smidigare för dom.
Citera
2021-08-01, 13:23
Medlem
Jofandus avatar
500 kr/mån till mitt barn. Pengarna ligger i fonder. Den andra föräldern spar lika mycket. Så totalt 1000 kr/mån. Tillkommer några hundra från mor och farföräldrar.

Jag känner några få som inte spar till sina barn med motiveringen ”vi fick inget och då ska inte våra barn få något”
Citera
2021-08-01, 13:26
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
500 kr/mån till mitt barn. Pengarna ligger i fonder. Den andra föräldern spar lika mycket. Så totalt 1000 kr/mån. Tillkommer några hundra från mor och farföräldrar.

Jag känner några få som inte spar till sina barn med motiveringen ”vi fick inget och då ska inte våra barn få något”

Snacka om idioter... som att hämnas på sina barn för något dumt deras föräldrar gjorde mot dom!

Det där låter mer som en ursäkt för att dom inte kan/vill lägga undan en summa varje månad?
Citera
2021-08-01, 13:39
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Att ge en 18-åring 18 år av investerat kapital att göra vad man vill med är det nog få/inga som förespråkar.

Att använda sin egen uppväxt som bas är dåligt argument. Varför vill du inte ge dina barn ett bättre försprång än vad du själv fick? Sen kanske man inte har möjlighet att lägga undan ex barnbidraget, men försök inte bortförklara det då med att du inte ”vill”.

Det var en bra start i livet att inte få
Något serverat!
Citera
2021-08-01, 13:56
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Finns det verkligen ingenting mittemellan?

Kan man inte både spara ihop 500k till en bra start OCH ge barnen en sund och vettigt inställning till ekonomi?

Tror mer att dom som inte kan/vill spara till sina barn gömmer sig bakom det här tramset.
För mig är det ofattbart att man kan spara ihop 500k ö h t, och framförallt till sina barn. Vem har så mycket över på lönen? Visst finns det folk som tjänar onödigt bra, men då har man för det mesta anpassat utgifterna efter detta. Enda möjligheten för mig att spara ihop sådana belopp hade varit om jag fortfarande bott kvar i den lilla 1-rummare jag bodde i när jag flyttade hemifrån, och aldrig åkt på utlandssemester, inte gift mig och skaffat barn, aldrig ägt någon bil och aldrig unnat mig något ö h t.
Citera
2021-08-01, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
För mig är det ofattbart att man kan spara ihop 500k ö h t, och framförallt till sina barn. Vem har så mycket över på lönen? Visst finns det folk som tjänar onödigt bra, men då har man för det mesta anpassat utgifterna efter detta. Enda möjligheten för mig att spara ihop sådana belopp hade varit om jag fortfarande bott kvar i den lilla 1-rummare jag bodde i när jag flyttade hemifrån, och aldrig åkt på utlandssemester, inte gift mig och skaffat barn, aldrig ägt någon bil och aldrig unnat mig något ö h t.

Sparar du 500kr per månad i 18 år och har 8% avkastning så kommer du ha 470 000, börjar du med ett par tusen istället för på noll så har du 500 utan problem.
Citera
2021-08-01, 14:30
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Sparar du 500kr per månad i 18 år och har 8% avkastning så kommer du ha 470 000, börjar du med ett par tusen istället för på noll så har du 500 utan problem.
Problemet är det där med 8% avkastning, med dagens nollränta har man ingen avkastning alls utan det sparande på beskriver kommer bara ge: 500kr x 12 mån x 18 år = ca 100000kr. Det är också ett bra belopp, men det förutsätter att kan aldrig behöver röra pengarna. Sparar man till ett barn ska man dessutom ha pengar över till språkresor, cykel/moped, kläder och nöjen, datorer/tv-spel, slalomskidor och mobil och allt annat dagens ungdom behöver.
Citera
2021-08-01, 15:05
Medlem
Citat:
Jag förbannad när jag hör föräldrar skrämma sina barn med Donken!

-Om ni inte sköter skolan så får ni stå och flippa burgare på McDonalds i en sån där rolig jävla mössa!!

Som första jobb tar man det man får. Men sen är det kanske inte så många som jobbar kvar resten av livet?

Skulle säga att det är en mycket bra arbetslivserfarenhet att ha jobbat på Donken! Man lär sig arbeta tillsammans med massa olika personer, får uppleva hur det är att ha en bra/dålig chef och träffar massor med både nöjda och dryga kunder. Absolut ingen nackdel att ha i sin CV.
Citera
2021-08-01, 15:07
Medlem
Citat:
Problemet är det där med 8% avkastning, med dagens nollränta har man ingen avkastning alls utan det sparande på beskriver kommer bara ge: 500kr x 12 mån x 18 år = ca 100000kr. Det är också ett bra belopp, men det förutsätter att kan aldrig behöver röra pengarna. Sparar man till ett barn ska man dessutom ha pengar över till språkresor, cykel/moped, kläder och nöjen, datorer/tv-spel, slalomskidor och mobil och allt annat dagens ungdom behöver.

Nu fattar jag att du är negativt inställd mot börsen, men historiskt är det ingen dålig idé att investera i börsen åt sina barn.
Sen att börsen är skyhög nu är en helt annan diskussion. Jag tror ändå börsen kommer vara högre om 18 år än idag.
Citera
2021-08-01, 15:16
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Snacka om idioter... som att hämnas på sina barn för något dumt deras föräldrar gjorde mot dom!

Det där låter mer som en ursäkt för att dom inte kan/vill lägga undan en summa varje månad?
Döma sitt barn till en etta i Tensta efter lång kötid om man har möjlighet att spara till en kontantinsats och ge dom en bättre start för att dom ska lära sig att stå på egna ben låter rätt kallt i min värld.
Jag har valt att sätta mina barn till världen, det var inget val dom tog själva.
Citera
2021-08-01, 15:54
Medlem
AberNeins avatar
Citat:

Citat:
Sett över längre tid verkar börsen vara det som ger bäst avkastning, men det är lätt att glömma att vi haft ett par riktiga ras också. Senast coronaåret 2020 när Stockholmsbörsen dök med 20%, och vi hade även en kraftig nedgång 2000-2002. Bara under 2002 föll börsen med 40%. Finanskrisen 2008 föll Stockholmsbörsen med 55 procent.
Än värre är att dagens kurser är dopade av låga räntor och stödpaket till näringslivet. Den dag detta upphör väntar en långvarig nedgång till rimliga nivåer, eftersom dagens kurser inte har någon motsvarighet i företagens lönsamhet utan lever sitt eget liv oberoende av ekonomiska realiteter.
500k till barnen blir lätt 300k efter några månaders börsras.

Vi har haft en reporänta på mellan 0 och -0,5% sedan 29:e oktober 2014.
Sedan dess t.o.m. idag har OMXSGI (hela Stockholmsbörsen inkl. utdelningar) avkastat +180%, dvs. 100kr investerat 2014 hade blivit +280kr idag.

Kan du med hänsyn till ovan förklara på vilket sätt vi idag har (som du uttrycker det): "med dagens nollränta ingen avkastning alls"?

De 8% Hatespawn nämnde låter som börsens snittavkastning över tid så jag antar att du inte pratar om sparkonton eller dylikt då det inte är en lämplig sparform för så här långa tidsperioder.

Ang. börsnedgångarna du nämner har ju både föregående och efterkommande uppgångar vida överstigit dessa.
Det är inte så meningsfullt att i en +100 år positiv trend cherry-picka ut några nedgångar, huvudsaken är att marknaden går upp oftare och mer än den går ner (vilket den gjort och sannolikt kommer att göra).

Med det sagt välkomnar jag en nedgång på -50%, gärna så snart som möjligt.

Nedan är ett bra exempel, man skulle helt enkelt tjäna bra med pengar på börsen även om man var sämst i världen på att time:a marknaden och köpte vid de absolut sämsta tillfällena hela tiden.
Nyckeln är att sitta på värdepapper över lång tid och inte paniksälja.

https://awealthofcommonsense.com/2014/02/worlds-worst-market-timer/
Senast redigerad av AberNein 2021-08-01 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in