2021-08-01, 15:56
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Nu fattar jag att du är negativt inställd mot börsen, men historiskt är det ingen dålig idé att investera i börsen åt sina barn.
Sen att börsen är skyhög nu är en helt annan diskussion. Jag tror ändå börsen kommer vara högre om 18 år än idag.
Sett över längre tid verkar börsen vara det som ger bäst avkastning, men det är lätt att glömma att vi haft ett par riktiga ras också. Senast coronaåret 2020 när Stockholmsbörsen dök med 20%, och vi hade även en kraftig nedgång 2000-2002. Bara under 2002 föll börsen med 40%. Finanskrisen 2008 föll Stockholmsbörsen med 55 procent.
Än värre är att dagens kurser är dopade av låga räntor och stödpaket till näringslivet. Den dag detta upphör väntar en långvarig nedgång till rimliga nivåer, eftersom dagens kurser inte har någon motsvarighet i företagens lönsamhet utan lever sitt eget liv oberoende av ekonomiska realiteter.
500k till barnen blir lätt 300k efter några månaders börsras.
Citera
2021-08-01, 16:04
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Sett över längre tid verkar börsen vara det som ger bäst avkastning, men det är lätt att glömma att vi haft ett par riktiga ras också. Senast coronaåret 2020 när Stockholmsbörsen dök med 20%, och vi hade även en kraftig nedgång 2000-2002. Bara under 2002 föll börsen med 40%. Finanskrisen 2008 föll Stockholmsbörsen med 55 procent.
Än värre är att dagens kurser är dopade av låga räntor och stödpaket till näringslivet. Den dag detta upphör väntar en långvarig nedgång till rimliga nivåer, eftersom dagens kurser inte har någon motsvarighet i företagens lönsamhet utan lever sitt eget liv oberoende av ekonomiska realiteter.
Och lika lätt blir det 1MKR efter ytterligare några år, din domedagsprofet.
Citera
2021-08-01, 20:24
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Att börsen går upp och ner är ingen förvånad över, men jag tror att med lång horisont, 18 år, så är det svårt att misslyckas med stabila fonder.

10-15% ökning/år borde inte vara några problem.

Sedan gammalt så är det också smart att bara använda pengar som du kan vara utan... Det känns bättre i nedgång.

Nu är ju det här året lite speciellt, men så här såg min portfölj ut under Juli månad... Barnen har samma upplägg.

Doxa +101%
Småbolag Sverige +10%
Småbolag Norden +7,7%
Nordenfond +3,9%
Ryssland +0,1
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-08-01 kl. 20:48.
Citera
2021-08-01, 23:05
Medlem
Jofandus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Snacka om idioter... som att hämnas på sina barn för något dumt deras föräldrar gjorde mot dom!

Det där låter mer som en ursäkt för att dom inte kan/vill lägga undan en summa varje månad?

Jag tror mer på att de använder det som en ursäkt och därefter lägga pengarna på sig själv.
Citera
2021-08-01, 23:30
Medlem
libbens avatar
Förstår fortfarande inte varför man ska spara åt barnen i deras namn. Spara som vanligt och fokusera på att ge barnen en bra uppväxt och sunda värderingar. Ha kul, var närvarande och ha semestrar som barnen minns. Att försöka få barnen intresserade av sparande är också bra när de börjar bli lite äldre men man får akta sig så man inte skapar något dampbarn som blir helt skadad av excel och feltänk. Sådana individer brukar ha problem att leva livet har jag märkt.

Spara som vanligt och investera tid i egna sparandet åt familjen eller i sitt egna namn. Gör sedan det bästa av det man kan när ungarna börjar bli vuxna och ge den hjälp man kan samt som de förtjänar.
Citera
2021-08-02, 00:02
Medlem
Citat:
Jag förbannad när jag hör föräldrar skrämma sina barn med Donken!

-Om ni inte sköter skolan så får ni stå och flippa burgare på McDonalds i en sån där rolig jävla mössa!!

Som första jobb tar man det man får. Men sen är det kanske inte så många som jobbar kvar resten av livet?

Vet inte om din text var till mig?

Oavsett - Donken ör en fantastisk plats för unga att jobba på medan dom pluggar. Skapligt seriös arbetsgivare och en bra merit för framtiden.
Citera
2021-08-02, 01:38
Medlem
Lika bra att spara, har du inte råd att spara 1000:- per unge så bör du se över dina utgifter, håller inte med om att utomlandsresor och mopeder är viktigare än kontantinsats till en lägenhet.

Det är som många säger, pengar leder till trygghet. Dock gör många felet att ge pengarna till ungen när dom är 18. Vänta tills dem är 22, då har dem ev jobbat lite och fått lära sig värdet av pengarna.
Citera
2021-08-02, 07:50
Medlem
statemachines avatar
Sparar inget separat till mitt barn, men kommer ändå ge honom ett par miljoner när han behöver det.
Citera
2021-08-02, 09:27
Medlem
Citat:
Att få vardagsekonomin att gå ihop och samtidigt spara pengar till barnen kan vara svårt.

Ändå lägger åtta av tio småbarnsföräldrar undan en summa varje månad.

Hur mycket man sparar skiljer sig enormt, visar en ny undersökning från Fundler.

Jag tycker att det som sticker ut är att så många svarat att de inte sparar någonting till sina barn. Det är viktigt att börja spara pengar för deras framtid, och därför viktigt att prata om, säger Jacob Liebermann, rådgivningschef Fundler.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/X6eGwb/sa-mycket-sparar-smabarnsforaldrar-till-sina-barn

Hur mycket lägger ni flashbackare undan till era barn, och kanske ännu viktigare, pratar ni ekonomi med era små?

Är det skolans jobb att lära dom sånt?

Är det viktigt att ge dom en bra ekonomisk start i livet eller tänker ni att "jag fick inte en spänn" så varför ska dom få det?

Hur gör ni?

Följ proffsen. Jag gör som miljardärerna och sparar inget per månad.
Citera
2021-08-02, 10:36
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Följ proffsen. Jag gör som miljardärerna och sparar inget per månad.

Jag tror att du har missuppfattat det där!
Citera
2021-08-02, 10:40
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarevan
Lika bra att spara, har du inte råd att spara 1000:- per unge så bör du se över dina utgifter, håller inte med om att utomlandsresor och mopeder är viktigare än kontantinsats till en lägenhet.

Det är som många säger, pengar leder till trygghet. Dock gör många felet att ge pengarna till ungen när dom är 18. Vänta tills dem är 22, då har dem ev jobbat lite och fått lära sig värdet av pengarna.

Har man inte råd att hjälpa sina barn med ett sparande så ska man nog inte skaffa barn.

Och jag håller med om att dom ska jobba så att dom fattar något själva vad gäller pengarnas värde.
Citera
2021-08-02, 10:41
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statemachine
Sparar inget separat till mitt barn, men kommer ändå ge honom ett par miljoner när han behöver det.

Ett arv, eller har du dragit ihop dom på egen hand?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in