2021-07-31, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
När gud pratar om vi och oss i bibeln vad vilka menar han då?
MOS 1:26; Gud sade: »Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.« Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem.
https://bibeln.se/visa?q=gen.1@b2k

Människor började bygga ett torn som skulle nå upp till himlen!

1 MOS 11; Babels torn och språkförbistringen
Låt oss bygga en stad, med ett torn som når ända upp i himlen. Vårt namn blir känt, och vi slipper vara skingrade över hela jorden.«Då steg Herren ner för att se staden och tornet som människorna byggde. Herren sade: »De är ett enda folk och har alla samma språk. Detta är bara början. Nu är ingenting omöjligt för dem, vad de än föresätter sig. Låt oss stiga ner och skapa förvirring i deras språk, så att den ene inte förstår vad den andre säger.« Och Herren skingrade dem från denna plats ut över hela jorden, och de slutade att bygga på staden. Därför kallas den Babel, ty där skapade Herren språkförbistringen på jorden, och därifrån skingrade han människorna ut över hela jorden.

När Jesus dog på korset så yttrade han innan att; ”Fader varför har du övergett mig?”, Förlåt dem ty dom vet inte vad dom gör!” När Jesus var död i 3 dagar fanns det någon gud då, i så fall var det mindre Gud då?
Pratade Jesus på korset med sig själv eller en annan varelse?
Googla Eloha och Elohim. Elohim är pluralformen av Gud, dvs gudar. Så "vi" syftar till Gud den Högste, och andra gudar, som är änglar.
Citera
2021-07-31, 11:07
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Eftersom vi kommunicerar genom anden, och Guds ande är ju en del av personen som kallas Anden i 2Kor 3:17, alltså Fadern. Tänk på bedröva som när du gör en facepalm, fast nu är det Gud som gör det när en som har Guds ande gör nåt dumt.

Ty visheten (Sofia) är en ande som älskar människan, den överser inte med vad hädaren säger (= Jesus i Matt 12 synd mot helig ande). Gud är vittne till vad som rör sig inom honom, bevakar omutligt hans tankar och hör alla hans ord. Vishet 1:6

I dag när ni hör hans röst (Heb 3:7 och 15) = Guds ande som talar genom er.

och det är inte ni som talar, utan er Faders ande talar genom er. Matt 10:20

Guds eller Faderns ande är inte en person. Som sagt, läs 1Kor 2 där Paulus förklarar.
Det jag påpekar är att Bibelförfattarna gör omskrivningar av det slaget som görs, att man kan bedröva Guds Ande, att ingen förlåtelse sker om man hädar mot Anden.
Sådana omskrivningar indikerar ju att det finns större djup i Gud än att Gud är begränsad på samma sätt som vi människor.

Det vore ju konstigt för en människa att uttrycka sig som att "du bedrövar min Ande genom att göra så".
Eller när Jesus uttrycker i Matt 12:31,32 att man kan få förlåtelse om man hädar mot människosonen, men inte om du hädar mot Anden, om man nu inte vill säga något mer med de valda orden. Varför inte i detta fall säga Gud, eller Fadern?
Och denna sorts omnämnande är ju inte enstaka heller, utan finns antytt på många ställen.
Ska vi gå igenom alla? Helst inte om du frågar mig.
Citera
2021-07-31, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Det jag påpekar är att Bibelförfattarna gör omskrivningar av det slaget som görs, att man kan bedröva Guds Ande, att ingen förlåtelse sker om man hädar mot Anden.
Sådana omskrivningar indikerar ju att det finns större djup i Gud än att Gud är begränsad på samma sätt som vi människor.

Det vore ju konstigt för en människa att uttrycka sig som att "du bedrövar min Ande genom att göra så".
Eller när Jesus uttrycker i Matt 12:31,32 att man kan få förlåtelse om man hädar mot människosonen, men inte om du hädar mot Anden, om man nu inte vill säga något mer med de valda orden. Varför inte i detta fall säga Gud, eller Fadern?
Och denna sorts omnämnande är ju inte enstaka heller, utan finns antytt på många ställen.
Ska vi gå igenom alla? Helst inte om du frågar mig.
Ordet helig betyder okränkbar, vilket betonar vad Jesus säger om Anden, dvs Fadern som kallas Anden. Att människosonen förlåter men inte Fadern rimmar illa med treenigheten. Gud har många namn, och kallades Anden av Jesus och hans samtida. Ibland kallades han Fader. Eller Gud.

Ja, det är svårt att förstå om författaren menar Anden, Guds ande eller människans ande i många fall. Men jag är säker på att Guds ande inte är en person.
Citera
2021-07-31, 14:52
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ordet helig betyder okränkbar, vilket betonar vad Jesus säger om Anden, dvs Fadern som kallas Anden. Att människosonen förlåter men inte Fadern rimmar illa med treenigheten. Gud har många namn, och kallades Anden av Jesus och hans samtida. Ibland kallades han Fader. Eller Gud.

Ja, det är svårt att förstå om författaren menar Anden, Guds ande eller människans ande i många fall. Men jag är säker på att Guds ande inte är en person.
Det blir lätt så att man genom förutfattade meningar går miste om vad Bibeltexten vill förmedla. Det står helt klart!
Citera
2021-07-31, 16:43
Medlem
Citat:
Det blir lätt så att man genom förutfattade meningar går miste om vad Bibeltexten vill förmedla. Det står helt klart!
Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud. 1Kor 2:11

Paulus gör ingen skillnad mellan hur vår ande och Guds ande fungerar. Vår ande är inte en person, inte heller Guds ande är en person.
Citera
2021-07-31, 18:42
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag tycker det är enklare att förstå fadern, alltings skapare. Och den helige anden, mediumet vi/man anser fadern verkar genom idag. Detta har ändå varit samma förhållningsätt.

Det är svårare med jesus där det definitivt skett en förskjutning av tolkningen.

I den svenska protestantiska kyrkan jag har mina rötter i tror jag att man såg på jesus som hälften människa hälften gud men uppfylld av honom, och mandat att föra hans talan. Som sonen helt enkelt och inte med samma status. Där fanns en stark bild av att Jesus satt på hans högra sida (han skulle alltså sitta brevid sig själv nu mer). Och man bad till Gud.

Jag besökte några frikyrkor i början på 80-talet och jag såg livets ord på tv. Där fanns ett väldigt fokus på Jesus som jag inte kände mig hemma i.
Denna Jesusförskjutning finns nu mer även helt och hållet i Svk.

Jag hittar även väldigt lite stöd i bibeln för denna tolkning. Jesus för hela tiden Gud framför sig, inte sig själv.

Mest absurt blir det i bibeln när djävulen frestar jesus.

Om man tror på en Gud som alltings skapare föreställer jag mig att djävulen har väldigt lite att erbjuda.

Jag påstår inte att det förhåller sig si eller så. Det jag säger är att jag vågar inte uttala mig om vad som är rätt.
Ja, man menar numera att det är egentligen Jesus som är den allsmäktig Guden, fadern nämns knappt alls, samma med Pingst. De ber ungefär: Käre Jesus...
Men när Jesus lärde sina efterföljare att be så visade han direkt den rätta adressen för bönerna:" Vår Fader som är i himmelen, helgat vare dittnamn. Tillkomme ditt rike..."
(Bönen kallas ju "Fader vår").

Det är ju tydligt vad Jesus menade när han sa:"Min mat är att jag gör hans vilja som har sänt mig och fullbordar hans verk." (Joh. 4: 34)

Det finns inte så många kristna samfund som förkastar 3-enighetsdogmen: Unitarianerna och Jehovas vittnen. Finns kanske ytterligare någon...(?)

Jag upplever samma problem som du nämnde, när det handlar om 3-enighetsdogmen.
Citera
2021-07-31, 18:48
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud. 1Kor 2:11

Paulus gör ingen skillnad mellan hur vår ande och Guds ande fungerar. Vår ande är inte en person, inte heller Guds ande är en person.
Håller med.
Citera
2021-07-31, 18:50
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:

HAR Gud en Ande enligt dig, eller ÄR Gud Ande?
Här står det ju rakt upp och ner att Gud har en Ande.
Detta förutsätter ju, att Gud är mer än bara Ande.
Citera
2021-07-31, 20:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Ja, man menar numera att det är egentligen Jesus som är den allsmäktig Guden, fadern nämns knappt alls, samma med Pingst. De ber ungefär: Käre Jesus...
Men när Jesus lärde sina efterföljare att be så visade han direkt den rätta adressen för bönerna:" Vår Fader som är i himmelen, helgat vare dittnamn. Tillkomme ditt rike..."
(Bönen kallas ju "Fader vår").

Det är ju tydligt vad Jesus menade när han sa:"Min mat är att jag gör hans vilja som har sänt mig och fullbordar hans verk." (Joh. 4: 34)

Det finns inte så många kristna samfund som förkastar 3-enighetsdogmen: Unitarianerna och Jehovas vittnen. Finns kanske ytterligare någon...(?)

Jag upplever samma problem som du nämnde, när det handlar om 3-enighetsdogmen.

Ja, Jesus sa att man skulle be till Fadern, men han sa även så här:
Och vad ni än ber om i mitt namn, det ska jag göra, så att Fadern blir ärad genom Sonen.
(Joh 14:13)

Så, visst går det enligt Joh 14:13 alldeles utmärkt att be i Jesu namn.
Citera
2021-07-31, 20:40
Medlem
Citat:
HAR Gud en Ande enligt dig, eller ÄR Gud Ande?
Här står det ju rakt upp och ner att Gud har en Ande.
Detta förutsätter ju, att Gud är mer än bara Ande.
Gud KALLAS Anden och ÄR en ande. Han HAR en ande, han HAR en kropp, och han HAR en själ. Vi är skapade i Guds avbild, remember?
Citera
2021-07-31, 21:11
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Gud KALLAS Anden och ÄR en ande. Han HAR en ande, han HAR en kropp, och han HAR en själ. Vi är skapade i Guds avbild, remember?
Så Gud både är Ande och har en Ande.
Jag trodde du hade åsikten att sådant tänk är helt obegripligt.

Menar du att det bara är ett sätt att uttrycka sig i 1 kor 2:11, när han säger att det bara är Guds Ande i Gud som vet vad som finns I Gud. Uttrycket indikerar separat medvetenhet.

Med människor är det ju så, att anden har existens även om kroppen lösts upp i beståndsdelar.

Menar du att samma princip hypotetiskt sett skulle gälla för Gud?
Eller är Gud på det viset mer begränsad än människor?
Citera
2021-07-31, 21:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så Gud både är Ande och har en Ande.
Jag trodde du hade åsikten att sådant tänk är helt obegripligt.

Menar du att det bara är ett sätt att uttrycka sig i 1 kor 2:11, när han säger att det bara är Guds Ande i Gud som vet vad som finns I Gud. Uttrycket indikerar separat medvetenhet.

Med människor är det ju så, att anden har existens även om kroppen lösts upp i beståndsdelar.

Menar du att samma princip hypotetiskt sett skulle gälla för Gud?
Eller är Gud på det viset mer begränsad än människor?
Så vilset att försöka överblicka Gud. Jesus berättar allt ni behöver veta:

Johannes 4:24
»Gud är ande, och de som tillbedja måste tillbedja i ande och sanning.»
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in