Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Vad renoveringen kostar är ju knappast relevant. Ebba köper en sommarstuga i befintligt skick. Vill hon göra om det till ett åretrunt boende är det hennes kostnad. Inte Esbjörns.
Du har rätt i att Ebba säger att huset var värderat till 4,2, och att mäklare från Uppsala var ute och tittade. Dock går ju inte det att läsa av någonstans på Notars värdering. Vilket är mycket konstigt.
Så den egentligen enda riktiga värdering vi har att gå på är Densias på 4,5 +/- 200.
Och jag tycker ju som sagt att det är hyfs att betala i överkant på värderingen om man tjatar till sig ett hus.
Så 4,7 kontra dom 3,9 Ebba betalade. Jag skulle vilja säga att det var Ebba som blåste Esbjörn.
Jo renoveringskostnader har faktiskt stor relevans för köpeskillingen.
Om du som i Esbjörns fall har en misskött sommarstuga, måste man hitta en köpare som har tillgångar att lägga upp på ca 7-8 milj sammanlagt och dessutom vilja bo i huset och i området.
Ebba var Esbjörns stekta sparvar som flög in i munnen på honom.
Men då Inte för att lägga upp 7-8 milj på köpeskilling utan på totalkostnaden.
Renoveringen till normalstandard för året runt boende blir ca 3 milj.
Extrakostnader för allt annat blir ca 800.000:-, ja det kostar sånt här.
Det som blir över är ca 4.2 milj vilket är max köpeskilling för en sån fastighet.
Vilket även var värdering förutsatt att fastigheten var helt tömd och sanerad.
Något Esbjörn inte mäktade med utan istället sålde för 3.9 milj i GDS skick.
Men syskonbarn och Esbjörn fick hämta vad dom ville av minnessaker, möbler mm.
Förväntat värde i färdig renoverat skick bedömdes även av Densia till ca 7-8 milj.
Plus minus noll på det köparen lagt ut av sina tillgångar alltså.
Det finns inte många spekulanter som skulle lägga ner dessa 7-8 milj i Marielund.
Utom en köpstark spekulant villig att renovera upp huset och bosätta sig där.
Det är nämligen inget småstuge område eller som där Tylösands lyxsommarstugor trängs.
Det är ett område med större tidigare sommarvisten på stora tomter och ett glest bebyggt kulturområde med skyddsvärda hus inom strandskyddat område, med åretrunt befolkning och kring en mindre insjö.
Om Esbjörn lyckas ångra köpet (hävning blir det absolut inte tal om) kommer det kosta dyrt.
För säljaren alltså då köparen enligt lag ska hållas helt skadeslös.
Vad jag inte listat ut ännu är: vad händer sen med fastigheten?