2021-08-01, 00:27
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Eftersom Ebba skriver värderingar i plural handlar det om fler än en värdering gjord av mäklare innan köpekontraktet skrevs. Notars värdering är känd men vilken är den eller de andra mäklarvärderingarna?

Singular obestämd form är mäklare.
2021-08-01, 00:30
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Värderingen var 4.2 milj -/+ 200.000 för helt tömd och sanerad fastighet.
Tömning och sanering av fastighet är ett strikt säljaransvar innan en försäljning.
3.9 milj blev sen det avtalade priset för otömd och ej sanerad fastighet.
Köparen övertog säljarens tömnings och saneringsansvar.
Dessutom bekostat säljares kostnader innan juridiskt riktig försäljning kan ske.
Kostnaderna för renoveringen innan husets värde sen blir 7-8 milj är ca 3 milj.

Vem fa*n är det som blåste vem egentligen om jag får fråga???
Vad renoveringen kostar är ju knappast relevant. Ebba köper en sommarstuga i befintligt skick. Vill hon göra om det till ett åretrunt boende är det hennes kostnad. Inte Esbjörns.

Du har rätt i att Ebba säger att huset var värderat till 4,2, och att mäklare från Uppsala var ute och tittade. Dock går ju inte det att läsa av någonstans på Notars värdering. Vilket är mycket konstigt.

Så den egentligen enda riktiga värdering vi har att gå på är Densias på 4,5 +/- 200.

Och jag tycker ju som sagt att det är hyfs att betala i överkant på värderingen om man tjatar till sig ett hus.

Så 4,7 kontra dom 3,9 Ebba betalade. Jag skulle vilja säga att det var Ebba som blåste Esbjörn.
2021-08-01, 00:31
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Singular obestämd form är mäklare.

Ur Ebbas Facebookinlägg som du citerade:
Citat:
Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd ) samt renovering som har beräknats av hantverkare.
Nej. Värderingar av mäklare är plural och innebär att det finns fler än en värdering gjord av mäklare.
2021-08-01, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Vad renoveringen kostar är ju knappast relevant. Ebba köper en sommarstuga i befintligt skick. Vill hon göra om det till ett åretrunt boende är det hennes kostnad. Inte Esbjörns.

Du har rätt i att Ebba säger att huset var värderat till 4,2, och att mäklare från Uppsala var ute och tittade. Dock går ju inte det att läsa av någonstans på Notars värdering. Vilket är mycket konstigt.

Så den egentligen enda riktiga värdering vi har att gå på är Densias på 4,5 +/- 200.

Och jag tycker ju som sagt att det är hyfs att betala i överkant på värderingen om man tjatar till sig ett hus.

Så 4,7 kontra dom 3,9 Ebba betalade. Jag skulle vilja säga att det var Ebba som blåste Esbjörn.
Oj, då har städkostnaderna som Q6 menade legitimerade skampriset, ökat till hela 800kkr!
2021-08-01, 00:34
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Eftersom Ebba skriver värderingar i plural handlar det om fler än en värdering gjord av mäklare innan köpekontraktet skrevs. Notars värdering är känd men vilken är den eller de andra mäklarvärderingarna?

Enligt Ebba gjordes det fler mäklarvärderingar innan köpekontraktet skrevs på. Hur höga var den eller de andra värderingarna?
Nja, hon fick ju ändra sig där. Den andra sägs vara någon internettjänst som heter värdedata, eller något åt det hållet.

Men skulle du som är så insatt kunna förklara för mig var i Notars värdering det står att den är gjord innan 20/8-2020. Eller var det står att det var mäklare på plats.

För när jag läster står det ett helt annat datum som värderimgsdatum. Och mäklaren skriver att han bygger sin värdering på kännedom om området.

Edit: Ebba sa att mäklare är ju det samma i singular och plural. Så hon menade typ den mäklare, eller så missade hon att det hade varit bättre att skriva mäklaren om hon ville vara tydlig.
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-08-01 kl. 00:38.
2021-08-01, 00:39
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Men lilla vännen, andas.
Jag sa att hon skrev om det! Och om du kollade redigerings historiken så det du att texten ändrats precis som jag sa.

Men när du ändå refererar till det inlägget. Priset bestämdes av Esbjörn på så sätt att Ebba sa 3,8 och Esbjörn den ärthjärman kontrar med 3,9.

Jag slutar kommentera det här med dig nu. Du vet oxå att jag har rätt. Så sluta dumma dig.

Du fortsätter att ljuga om något som aldrig har stått på EBs FB sida, vem som helst som går in där ser att du ljuger.

EB har alltså inte dragit av några 300k utan detta är bara ännu en utav dina lögner som du planterar i tråden. Att blanda lögner och fakta är något som narcissistiska manipulatorer gör så jag förstår att du känner dig hemma med Majkgård, MPL och Binninge då de är lika manipulativa som dig.

Att det är Esbjörn som föreslog priset som ligger 100k under den nedre värdering är inte oskäligt då han slapp alla kostnader och allt besvär med sanering, kontrakt mm.
2021-08-01, 00:40
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Uppgiften om att Ebba drog av 300kkr för att städa efter Esbjörn, har använts av ebbabianerna många gånger, som ett sätt att legitimera det låga priset hon betalade. Du borde därför fråga dina åsiktsfränder och dig själv om var den uppgiften kommer ifrån.

Det som framkommit är en värdering på 4200', en försäljning på 3900' och att Ebba skulle ta hand om uppröjning och sanering. Beräknad kostnad för U&S är inte specificerad i några avtalsdokument. Det blev snabbt en trådsanning att diffen var för U&S, men så vitt jag vet så har ingen kunnat bringa klarhet huruvida Esbjörn och Ebba såg diffen som en ersättning för U&S, eller vad den annars beror på.

Det har varit många inlägg där det diskuterades huruvida det var en rimlig eller orimlig summa pengar för att ta hand om U&S, där vi absolut inte kom fram till något gemensamt beslut vi kunde landa i (som vanligt).

Om man ska hårddra det hela, så är diffen någonstans mellan 100' och 500' om man utgår från värderingens spann på 4200' +/- 200'.
2021-08-01, 00:44
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Nja, hon fick ju ändra sig där. Den andra sägs vara någon internettjänst som heter värdedata, eller något åt det hållet.

Men skulle du som är så insatt kunna förklara för mig var i Notars värdering det står att den är gjord innan 20/8-2020. Eller var det står att det var mäklare på plats.

För när jag läster står det ett helt annat datum som värderimgsdatum. Och mäklaren skriver att han bygger sin värdering på kännedom om området.

Edit: Ebba sa att mäklare är ju det samma i singular och plural. Så hon menade typ den mäklare, eller så missade hon att det hade varit bättre att skriva mäklaren om hon ville vara tydlig.

Värderaren skall vittna om att han gjorde värderingen innan kontraktet skrevs på, att hans programvara sätter det datum då han skriver ut det fysiska dokumentet är inte relevant för värderingen.
2021-08-01, 00:45
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Oj, då har städkostnaderna som Q6 menade legitimerade skampriset, ökat till hela 800kkr!
Ja helvete vad de hushållsnära tjänsterna sticker iväg i pris.
Nä skämt och sido, hur man än ser det betalade Ebba ett skampris.

I synnerhet som priserna stack iväg på hus förra sommaren. Folk jobbade hemma och ville bo större. Detta hus ligger ca 50 minuter från Stockholm och en kvart från Uppsala. Hade attraherat köpare från båda områdena.

Nu mera saluförs ju gamla ruckel som detta som hus med stor renoveringspotensial. Folk älskar oxå tanken på att renovera sitt eget hus. Hippstern börjar bli gamla nu och vill inte längre bo mitt i stan. Nu vill dom renovera som självförverkligande.

Så att detta objekt skulle gått över utropspris är ju ganska troligt. Jag tror att Johanns 5,7 är betydligt närmare sanningen än vad Ebbas 3,9 är.
2021-08-01, 00:50
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Enligt Ebba gjordes det fler mäklarvärderingar innan köpekontraktet skrevs på. Hur höga var den eller de andra värderingarna?

Spelar det någon som helst roll om Ebba satt på en annan värdering, som visade 10 miljoner eller 1 miljon? Eftersom Binninge inte på ett halvår lyckades ordna fram en värdering som visade på någon direkt avvikande värdering, så tror i alla fall jag att Notars värdering var rättvisande och det räcker för mig.
2021-08-01, 00:50
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Värderaren skall vittna om att han gjorde värderingen innan kontraktet skrevs på, att hans programvara sätter det datum då han skriver ut det fysiska dokumentet är inte relevant för värderingen.
Men så konstigt att han inte skrev det i värderingen då. Eller att han varit på plats. För Densias värdering känns ju så jäkla mycket tydligare med hur den är gjord. Står vem som var på plast och tittade, vilket datum de var där. Och sen resonerat de ju om hur de kommer fram till priset. Det känns ju så mycket seriösare än som Notar. glömma att skriva vem och när som var på plats och inget resonemang kring priset.
2021-08-01, 00:53
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Spelar det någon som helst roll om Ebba satt på en annan värdering, som visade 10 miljoner eller 1 miljon? Eftersom Binninge inte på ett halvår lyckades ordna fram en värdering som visade på någon direkt avvikande värdering, så tror i alla fall jag att Notars värdering var rättvisande och det räcker för mig.
Det spelar ju en viss roll för hennes trovärdighet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in